Prodej elektromobilů v EU prudce roste, mají už skoro pětinu trhu
Tržní podíl elektromobilů na baterii se zvýšil na 9,8 procenta, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 procenta. Dohromady tak mají 18,9 procenta trhu a v obou případech je to z meziročního pohledu nárůst tržního podílu skoro na dvojnásobek, uvedla ACEA. Ta zastupuje největší evropské výrobce osobních, užitkových i nákladních aut a autobusů.
Prodej aut na baterii vzrostl o 56,7 procenta na 212 582 vozů, prodej plug-in hybridů se pak zvýšil o 42,6 procenta na 197 300 vozidel. Je to pomalejší růst než loni, kdy se prodej téměř ztrojnásobil, i když to bylo z nízké srovnávací základny.
V České republice prodej elektromobilů na baterii ve čtvrtletí meziročně vzrostl o 17,8 procenta na 563 vozů, prodej plug-in hybridů se zvýšil o 111,6 procenta na 910 vozů.
Naproti tomu prodej aut se spalovacím motorem se ve třetím čtvrtletí v zemích EU dál snižoval. Prodej benzinových vozidel meziročně klesl o 35 procent na 855 476 vozů. Tato auta mají stále největší tržní podíl, který ale v letošním třetím čtvrtletí klesl na 39,5 procenta. Ještě před rokem činil 47,6 procenta.
Prodej naftových aut klesl o více než 50 procent na 381 473, zatímco jejich tržní podíl se snížil z 27,8 procenta před rokem na 17,6 procenta v letošním třetím čtvrtletí. Pro srovnání - před téměř deseti lety měla auta s naftovým motorem na trhu v EU podíl více než 50 procent.
Podle vedoucího partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa dieselové motory ztrácejí pozici rychleji než se předpokládalo. "Hybridní agregáty se staly standardním pohonem a za třetí čtvrtletí plug-in hybridy rostou meziročně rychleji než bateriové elektrovozy. Plug-in hybridy tak jsou vůbec nejrychleji rostoucí kategorie pohonu," řekl ČTK Knap.
Výrobci aut musejí teď splňovat mnohem přísnější emisní limity než před lety. Automobilky i zákazníci navíc mohou nyní využívat nejrůznějších pobídek, s nimiž přišly vlády jednotlivých unijních zemí, aby prodej ekologičtějších aut podpořily. Mimo EU je to patrné zejména v Norsku.
Evropská komise (EK) navíc navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
smějící se bestie
22.10.2021 17:11Klasické motory ještě neřekly poslední slovo !
Petr Blažek
22.10.2021 19:01Svatá Prostoto
22.10.2021 20:02Evropský automotive průmysl je na tom nic moc už pár let a letošní taškařice s čipy tomu fakt dodává. Takže aut je málo a prodává se málo.
Každá automobilka se snaží kompletovat primárně ty vozy, na kterých má vyšší marži ... a do těch právě patří uvedené vozy, bo tam ty rozdíly mezi modely s se spalovacím motorem a například PHEV nejsou až tak dramatické, zatímco u "lidových" vozů jsou brutální a pro zákazníky neakceptovatelné.
Na nízkoemisní vozy jsou navíc dotace ... tedy ti kdo jsou za vodou a mohou si dovolit nový drahý automobil si jej koupí i tak ... a my ostatní jim na něj přispějeme a koupíme si prd, bo buď někde na parkplacu v Bolce čeká a čip, nebo ho kvůli ekošílenství přestali vyrábět ... viz Fabia Combi.
Trh je prostě min poslední rok zcela brutálně deformován a tyhle Jasánkovské nadšené výkřiky jsou ptákovina.
Jo, a pokud zavedou E7, tak už to bude úplně fičák, bo krom BEV+PHEV to nesplní skoro nic (rozhodně ne pom mega). Takže jejich PODÍL poletí nahoru a my budeme po vzoru Kuby silou mocí udržovat v chodu to, co máme ... a modlit se, aby nám to nezakázali.
Daniel Višňovský
22.10.2021 20:11 Reaguje na Svatá ProstotoRadim Polášek
23.10.2021 19:18Příčinou jsou regulace flotilových emisí z Brusele. Aby automobilka dnes nepřekročila flotilové emise a nedostala tak od Brusele likvidační pokuty, musí na jedno auto se spalovacím motorem prodat jeden elektromobil, u některých kategorií i víc, 1,5 až dva elektromobily. Jenomže elektromobily lidi nechtějí, ani když jsou silně dotované, proto musí automobilky omezovat produkci aut se spalovacími motory, třeba pod záminkou nedostatku chipů. Protože elektormobilů se už do konce roku moc neprodá. A každé prodané klasické auto se spalovacím motorem navíc proti elektromobilům tak pro automobilku znamená vysokou ztrátu.
Zatím je situace nepřehledná, protože hodně automobilek nechává své elektromobily zaregistrovat třeba na své dealery jako prodané a tím zkreslují statistiky prvního roku, kdy bruselské regulace platí. A není jasné, kolik automobilek tohle takhle udělalo a kolik elektromobilů to ve skutečnosti je. Takhle obelstít statistiky se ale dá pouze první rok a problém se pouze přesune do dalšího roku 2022, kdy automobilky i dealeři musí ty jakoby prodané elektromobily skutečně prodat.