https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prodejci-zaznamenali-v-pololeti-dalsi-rust-zajmu-o-elektrinu-pro-elektromobily
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Prodejci zaznamenali v pololetí další růst zájmu o elektřinu pro elektromobily

20.7.2021 12:30 (ČTK)
Elektromobil Smart u nabíjecí stanice.
Elektromobil Smart u nabíjecí stanice.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Prodejci zaznamenali v prvním pololetí letošního roku další růst zájmu o elektřinu z dobíjecích stanic pro elektromobily. Vyplývá to z vyjádření největších provozovatelů těchto stojanů v Česku. Od lídra trhu, společnosti ČEZ, odebrali řidiči od začátku ledna do konce června meziročně o 45 procent elektřiny více, uvedl na twitteru generální ředitel firmy Daniel Beneš. Odebraných 1579 megawatthodin (MWh) odpovídá roční spotřebě elektřiny zhruba 485 domácností. Stále rostoucí poptávku potvrzují také firmy E.ON nebo Pražská energetika (PRE).
 

Mluvčí ČEZ Martin Schreier ČTK řekl, že v České republice je aktuálně registrováno více než 7000 elektromobilů, z toho přes 3300 jich přibylo v loňském roce. Odhady dalšího vývoje podle něj hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců a později desítek tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. "V závislosti na variantách vývoje očekáváme, že v roce 2030 bude v České republice jezdit 250 000 až 500 000 elektromobilů," uvedl mluvčí. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku celkem registrováno zhruba 8,4 milionu vozidel všech kategorií.

Meziroční růst zájmu o nabíjení elektromobilů v letošním prvním pololetí zaznamenala také PRE, řekl ČTK její mluvčí Petr Holubec. Proti prvním šesti měsícům roku 2020 stoupl odběr o 40 procent na 580 MWh. "Dále běží rozjednaná spolupráce s pražským magistrátem o případné výstavbě dobíjecích stanic na stožárech veřejného osvětlení, kde nyní v rámci rekonstrukce realizujeme posílení kabelové sítě, aby zvládala i vyšší požadavky na dobíjení – jedná se o tisíce dobíjecích veřejných bodů v řádu několika málo let," sdělil Holubec. Společnost podle něj aktuálně provozuje 256 dobíjecích stanic PREpoint, do konce roku jich chce mít 350.

ČEZ uvedl, že aktuálně v ČR provozuje více než 300 veřejných dobíjecích stanic, z toho je téměř 240 rychlodobíjecích. Infrastruktura podle firmy vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF). "Vliv pandemie je nesporný a také v našem sektoru znamenal zpomalení aktivit. Věříme ale i tak, že udržíme tempo výstavby z loňského roku, kdy jsme postavili více než 80 stanic a výrazně pokročili v plošné nabídce dobití v lokalitách po celé České republice," řekl dnes manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Polostátní firma se podle něj i nadále zaměřuje především na pokrývání hlavních tahů a větších měst. "Připravujeme také postupné osazování nejvytíženějších lokalit dobíjecími stanicemi o vyšších výkonech. Celkově by elektromobily letos měly u stojanů ČEZ poprvé načerpat výrazně přes tři miliony kWh (3000 MWh)," dodal Chmelík. Loni ČEZ zaznamenal meziročně čtvrtinový meziroční růst 2442 MWh.

Růst zájmu o nabíjení aut hlásí i E.ON. Martin Klíma za společnost uvedl, že firma má aktuálně v ČR v provozu 125 veřejných dobíjecích stanic a dalších 85 ve výstavbě. „Do konce roku se tedy v případě sítě E.ON Drive bavíme minimálně o čísle 200 stanic a v dalším roce bychom rádi překonali metu 300 veřejných stanic,“ řekl Klíma.

"V roce 2020 jsme měli za první pololetí odběr 177 MWh a za stejné období v letošním roce činil celkový odběr přes 185 MWh. Projevuje se skutečnost, že výstavba dobíjecí infrastruktury aktuálně předbíhá prodeje elektrovozidel. Tento trend odhadujeme vzhledem k intenzitě výstavby minimálně do konce letošního roku," dodal Klíma.

Evropská komise minulý týden v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí schválit členské státy a Evropský parlament. Například E.ON na svých webových stránkách uvádí, že elektromobil může vyjít levněji než benzinový vůz zhruba po 200 000 najetých kilometrech.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

vladimír šmídl

20.7.2021 15:58
Na elektromobilitu se musí vztahovat povolenky, které zajistí, že nárůst spotřeby elektrické energie bude odpovídat nárůstu výkonu sítě, zabezpečovanému přes OZE, ovšem sníženému o výkon zrušených uhelných a jaderných elektráren.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist