Průměrné emise CO2 u nových aut v Česku loni stouply o 1,5 procenta
"Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 procenta, pokles podílu malých vozidel na 13,4 procenta, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi. Ty mají podíl dvě procenta trhu, což je ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.
Lídrem mezi 20 nejregistrovanějšími značkami v České republice v průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Největší domácí značka Škoda Auto skončila na pátém místě se 130 g/km. Naopak nejvyšší průměrné emise měly značky Mercedes, Audi a nejhůře skončil se 183 g/km SsangYong.
Z 20 nejprodávanějších značek jich sedm emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 procenta. U této značky bylo téměř každé šesté nově registrované osobní vozidlo s externím dobíjením. Největší nárůst, o devět procent na 154 gramů, zaznamenala značka Cupra.
Český trh nových osobních vozů loni poklesl o sedm procent na na 192 087 aut.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (33)
Zan K.
16.1.2023 06:57Viktor Šedivý
16.1.2023 07:20 Reaguje na Zan K.Není řešením spíš přestat "řešit" neexistující problémy?
Šimon Špidla
16.1.2023 09:55 Reaguje na Viktor ŠedivýAutomobilová doprava je hypertrofovaná, to je viditelné na každém kroku. Její nezbytnost je také diskutabilní. Kdyby se uskutečnila řekněme polovina jízd co dnes, nikdo by o nic nepřišel a pozitivní efekt na životní prostředí a společnost by byl velmi citelný. Jenže lidé jsou ochotni pro automobily přinášet obrovské oběti. Je to svým způsobem stupidní, s potřebu dopravy to má málo společného, ale je to fakt.
Viktor Šedivý
16.1.2023 11:20 Reaguje na Šimon ŠpidlaJsem si ale zcela jist, že EVROPSKÉ emise CO2 jsou z celosvětového pohledu problém naprosto zanedbatelný.
- - -
Kdyby se polovina jízd neuskutečnila, nějací lidé či zboží by nebyli tam, kde by chtěli či měli být. A je otázka, zda by to neznamenalo větší škodu, než ta "ušetřená" přeprava.
Šimon Špidla
16.1.2023 11:39 Reaguje na Viktor ŠedivýEvropské emise jsou samozřejmě podstatné, i když ne nejvyšší. Navíc vše, v se v tomto ohledu v EU udělá, může být využito i jinde. Tento problém se řeší i u největších emitentů USA a Číny.
---
To si právě nemyslím. Část přepravy lidí a zboží je nesmyslná, část se dá uskutečnit snadno jiným způsobem (často mnohem snazé, ve městech je to markantní). Škody, které způsobuje automobilová doprava jsou tak velké, že je opravdu nejvyšší čas s tím něco dělat.
Viktor Šedivý
16.1.2023 13:29 Reaguje na Šimon ŠpidlaPavel Hanzl
16.1.2023 16:13 Reaguje na Viktor ŠedivýZan K.
16.1.2023 22:55 Reaguje na Pavel HanzlZan K.
16.1.2023 23:14 Reaguje na Šimon ŠpidlaInu NEŘEŠÍ. Protože každá velmoc se chce velmocí udržet a to za každou cenu. Jak USA (nesmyslná zbrojní i jiná výroba) stejně tak jako v číně a dnes i v Indii.Je to stále jen o lidech.(Kolikpak toho CO2 vyprodukovala Čína před 100 roky?)
Zan K.
16.1.2023 18:13 Reaguje na Viktor ŠedivýJarka O.
16.1.2023 18:18 Reaguje na Zan K.Zan K.
16.1.2023 22:24 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
16.1.2023 22:41 Reaguje na Zan K.Zan K.
16.1.2023 23:04 Reaguje na Jarka O.Ano. Ale když jsme pitomí a respektujeme to...
APP. A třeba to divadlo konkretně je jen důsledkem individualizmu. Dřív prostě činovník ROH dělal nabídky, pro dostatek lidí objednal autobus a jelo se. A vesměs zadara či za pakatel. A vždy to bylo úspornější. Někde se to podobně řeší i dnes. Vždy je to o lidech a jejich sobeckosti či nenažranosti..
Jarka O.
17.1.2023 19:22 Reaguje na Zan K.Když jedou v autě 4 lidi, je to pořád rozežranost? A jak k doktorovi, bude se čekat s infarktem na autobus, který jezdí méně než před 30 roky? Hromadná doprava se dotuje, ale spoje chybí, zrušila se i některá praktická dálková spojení bez náhrady, to je to.
Viktor Šedivý
17.1.2023 08:39 Reaguje na Zan K.Jo, občas jedem "jen tak na výlet" - to je také zbytná doprava, kterou bychom si měli odpustit? A na dovolenou, to je také "jen tak", takže zakázat mimo cest vlakem na rekreaci ROH?
Zan K.
17.1.2023 13:17 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
16.1.2023 07:24 Reaguje na Zan K.A autobus uveze sice víc lidí, ale když byste chtěl opravdu zajistit plnou dopravní obslužnost autobusy, najednou by vám přibylo velké množství jízd prázdných autobusů a efektivita by šla úplně do háje (zato cena do závratných výšin).
Zan K.
16.1.2023 18:27 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
17.1.2023 08:42 Reaguje na Zan K.smějící se bestie
16.1.2023 08:03 Reaguje na Zan K.Zan K.
16.1.2023 22:33 Reaguje na smějící se bestieSlavomil Vinkler
16.1.2023 13:05 Reaguje na Zan K.Pavel Hanzl
16.1.2023 14:23 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Hanzl
16.1.2023 14:32 Reaguje na Zan K.Než vymýšlet stále dokola nesmysly, je lepší sledovat skutečné trendy.
A ten hlavní je individualismus. Žádné králíkárny ze kterých davy jedou makat do jedné fabriky, to už nebude.
Mladí chtějí vlastní domek se svou studnou a fve na střeše, práci na home ofice nebo vlastní živnost, dopravu elektroskútrem pro jednoho. Ajsou ochotní recyklovat i vršky od piva.
A tomu se nabídka i ekologe musí přizpůsobit, ne naopak.
Šimon Špidla
16.1.2023 14:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.1.2023 16:11 Reaguje na Šimon ŠpidlaBřetislav Machaček
16.1.2023 19:42 Reaguje na Pavel Hanzlindividuální výstavbou s komunikacemi a parkovišti
je pokrok? Odstřižení od sítí a spoléhat se na
vlastní zdroje je pokrok? Až vyschne ta studna,
nebude svítit slunce a foukat vítr, tak to budou
zálohovat benzínovou elektrocentrálou a vozit vodu
autem z města? Budou si vše chovat a pěstovat?
A dá se každá práce dělat na home office? Až vám
firma dodávající fotovoltaiku na dálku dá návod
na montáž svépomocí, tak ji za montáž zaplatíte?
Tu fotovoltaiku nedělali ve fabrice a splácali
ji někde v obýváku? Vzpamatujte se, vše má své mantinely a nejsou tu pouze zbohatlíci ochotni investovat do kompletního individualismu, ale i lidé závislí na hromadné dopravě a nebo opravdoví ekologové chápající, že nemůžou všichni dojet
někam auty a čekat, že tam bude tolik parkovacích míst. Oni se vzdají rádi pohodlí, aby ho měli ekologisté - individualisté. Individualisté ani netuší o co se okrádají, když při hromadném cestování poznají jiné lidi a žijí pouze ve své individuální bublině. Individualismus je nástroj
k rozdělení lidí, aby se spolu nedohodli k odporu. Rozděl a panuj a nástrojem je individualismus založený na chamtivosti a závisti, co mají jiní.
Mladí už jsou bohužel převychováni ke konzumu za KAŽDOU cenu a k sobectví. Já mám svůj proud, svoji vodu, svůj dům, svoje auto , svoje, svoje, svoje a
když to nemám, tak to MUSÍM mít. Občas pustí chlup na charitu a tím jejich zájem o druhé končí. Naše generace měla prd, ale uměla se radovat i z mála a taky si s tím málem vystačila. Na výlety se jezdilo
kolektivně hromadnou dopravou se zpěvem a bylo
nám mezi sobě rovnýma fajn. Separace bohatců
od chudších a chudých vyvolává závist a zlobu
na pochybně zbohatlé lidi. Vždyť i vy závidíte majetek Babišovi a nemůžete překousnout, že to jiným nevadí. Závidíte Číně a proč nezávidíte
taky USA, či Němcům, že jsou na tom lépe, než my? Jako správný politruk nerozlišujete lidi podle schopností, ale podle ideologie dnešního režimu. Jste stejný jako "generál" KAM VÍTR, TAM PLÁŠŤ, když vám se vám hodily bony za práci v Rusku, na které dnes dštíte oheň. Jste typický maloměšťácký prospěchář a je mi z vás k blití!