Průměrný nájezd elektromobilů byl loni vyšší než u benzinových aut
K 31. březnu bylo v České republice registrováno 15 984 elektromobilů. Ilustrační foto
Průměrná vzdálenost, kterou loni najely elektromobily v Česku, stoupla o sedm procent na 12 386 km. Byla tak o 600 km vyšší než u benzinových vozů. Stále to bylo přibližně na poloviční úrovni proti vozům na CNG a o třetinu nižší než u aut na naftu. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu.
Důvodů vyššího počtu ujetých kilometrů u elektromobilů je podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu více. Patří mezi ně prudké zdražení pohonných hmot v minulém roce, ale i skladba vozového parku. Zatímco u elektromobilů převládají větší vozy, jako je Škoda Enyaq nebo Tesla, u kterých se předpokládá, že s nimi majitelé jezdí na delší vzdálenosti, velkou část benzinových aut tvoří malé vozy typu Škoda Fabia, se kterými se jezdí méně.
Průměrná ujetá vzdálenost všech moderních vozidel plnících emisní normu Euro 6 na českých silnicích klesla o 1,9 procenta na 14 569 km. Norma Euro 6 je platná od začátku roku 2015. Vyžaduje zejména, aby všechna menší vozidla obsahovala speciální filtr na oxid dusíku.
Z pohledu jednotlivých paliv podle Centra dopravního výzkumu nejvíc narostla průměrná ujetá vzdálenost u bateriových elektrických vozidel, a to o 7,1 procenta. Naopak nejvíce, o 8,2 procenta, klesla u LPG vozidel. "Průměrné kapacity baterií, a tím i dojezdové vzdálenosti elektromobilů, se v čase zvyšují, proto lze předpokládat, že bateriové elektromobily budou v čím dál větší míře využívány jako běžná konvenční vozidla, což se odrazí také na jejich ročním nájezdu," dodal ředitel centra Jindřich Frič.
K 31. březnu bylo v České republice registrováno 15 984 elektromobilů. Za první kvartál se jejich počet zvýšil o 1788, čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla s počtem 448, následoval Volkswagen s 232 a Škoda s 222. Celkem bylo v registru 6,4 milionu osobních aut, z toho 1,8 milionu plní normu Euro 6, tedy jsou vyrobena od roku 2015.
Počet dobíjecích stanic v České republice se za čtyři měsíce letošního roku zvýšil o 140, respektive 250 dobíjecích bodů na 2051 stanic s 3830 dobíjecími body. Nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika, která jich má 1252, tedy 32,7 procenta celkového počtu, následuje ČEZ s 1084 body a E.ON Drive s 340 dobíjecími body.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (53)
Je to logické, jezdí to velmi levně. Ale největší nájezd se dá čekat, až na elektriky přejdou ti, pro které je to nejvýhodnější. Dodávky, kurýrní služby, pošty, taxikáři, sanitky, řemeslníci, MHD, popeláři atd. atd., tj. ti, kteří jezdí denně po městě a okolí. Nejlépe v noci. Vhodná auta už vyrábí každá normální automobilka.
Odpovědět
Ježděním po městě se ve skutečnosti největší nájezd vůbec čekat nedá.
Odpovědět
V souhrnu možná jo, 90% aut prý město prakticky neopouští. Ale to je celkem fuk, to městské ježdění vytváří nejvíc exhalací a pro elkáry je nejvýhodnější, tam tu výhodu vidím jako největší. Taky trolejáky byly často nejspolehlivější, hlavně v zimě. Autobusům museli nechat běžet motory i na parkovišti a tramvajím zamrzaly vyhýbky.
Odpovědět
Ani v souhrnu ani nijak jinak. Největší nájezdy se opravdu nedělají ve městě. Ty další pindy nekomentuji.
Odpovědět
Cha cha, vy jste zase hnidopišil a vůbec jste nepochopil, co jsem chtěl sdělit, že? Tak znovu: elkáry jsou nejvýhodnější ve městě, bo nesmrdí a nenajezdí tisíc kilometrů, každý den se nabíjí a tak nepotřebují megabaterii. Což je nejdražší komponenta.
Odpovědět
Ne, Hanzle, já jsem vás pouze upozornil, že jste jako obvykle plácal nesmysly, když jste tvrdil, že největší nájezd se dá čekat, až na elektriky přejdou Dodávky, kurýrní služby, pošty, taxikáři, sanitky, řemeslníci, MHD, popeláři atd. atd., tj. ti, kteří jezdí denně po městě a okolí. Nic takového se totiž čekat nedá, protože se po městě a okolí největší nájezdy opravdu nedělají.
O smrdění, nabíjení, megabateriích, "trolejácích" a dalších nesouvisejících nesmyslech, které jste vyplodil jen abyste zamluvil ten první nesmysl, jsem nepsal vůbec nic.
Odpovědět
Co nastane je jen Vůle Boží, já vím, vy jste ještě chytřejší a tak mě dupete na tom, co se dá čekat. Ono se dá taky čekat, že spadneme zpátky pod ruský bič a pak bude všechno úplně jinak.
Odpovědět
"Vůle Boží", "ruský bič", takhle přesně to vypadá, když Hanzlovi dojdou argumenty.
Odpovědět
P.S.:
Hanzl nikdy argumenty neměl.
Spíše to takto dopadá, když Hanzlovi dojde dojmologie :-)
Odpovědět
Já vím, vy musíte mít "argumenty", ale nikdy nevíte, k čemu vám jsou. Můžete mlátit tabulkami a grafy, ale vždy vám vyjde,že to nejde. Čili nic.
Odpovědět
Ne, Hanzle, vždy mi vyjde že plácáte nesmysly, stejně jako v tomto případě, to je rozdíl.
Odpovědět
Č istě technická ... ve skutečnosti téměř vždy vyjde, že to jde ... ale je otázkou za kolik. A ano, prostě jsou věci, které jsou realizovatelné po technické stránce, ale holt si je konkrétní subjekt nemůže dovolit.
Vy ten svůj barák taky nemáte zateplený, že? Pročpak asi:-)?
Odpovědět
Novákovi VŽDYCKY A ZÁSADNĚ vyjde, že to nejde. On má tak naprogramovanou koblihu.
Odpovědět
Ne, Novákovi vždycky a zásadně vyjde, že Hanzl plácá nesmysly. Hanzl má tak naprogramovanou koblihu, že si není schopen informace ověřovat ani je chápat, takže vždycky pochopí maximálně půlku sdělení a druhou si domyslí, jak by chtěl aby to fungovalo podle jeho představ.
Odpovědět
Vy jste vyhnidopišil, že největší nájezd elaut nebude tehdy, když přejdou na to dodávky....atd. tj. městský provoz. Tak kde? Na dlouhé štreky je elektrika stále ještě nevýhodná. Pan Filip píše, že po měst najezdí 60 tisíc ročně. Zase jste se zacyklil, že?
Odpovědět
Ne, zacyklil jste se vy, Hanzle. O tom co je kde nejvýhodnější si rozhodne každý uživatel sám a nepotřebuje k tomu Hanzla, aby mu to od klávesnice určil. Že něco napsal pan Filip nevypovídá nic o ničem. Nejvyšších nájezdů se prostě v průměru nedosahuje ve městě ale mimo město.
Odpovědět
Je památkově chráněný (teda celá oblast).
Odpovědět
Většina aut, co jezdí po velkém meste, tam obvykle přijela úplně odjinud, často z 50 až 100 kilometrove vzdálenosti.
Odpovědět
55% obyvatel republiky žije v bytových domech. Pro ty je elektromobil fikce, protože přes noc nabíjet nemohou a přes den jsou v práci.
Odpovědět
Proč by se nemohly nabíjet přes noc? Auto stráví snad 90% své životnosti na parkovišti, tam se má nabíjet. Už dávno některé fabriky dávají panely nad parkoviště pro zaměstnance. Ráno přijedete, odpoledne jedete domů s plnou. Obchodňáky to samé parkoviště, nabíječky v kandelábrech VO atd. atd. možností je něurékom.
Odpovědět
Všechny panely v CR během noci nenabiji ani jedno dětské autíčko, hanzloidni dezolate a lhaní.
Odpovědět
Ty panely mají zajišťují osvětlení toho parkoviště přes den, nikoli nabíjení, hlupaku. Nabíječky na parkovištích pro zaměstnance nemá ani LEAG.
Odpovědět
Cvaknutí foťákem každé ráno vám řekne, že polovina aut jezdí jen některé dny.Pokud k tomu přidáme vaše hodnocení, že 90% aut neopustí město, pak přijde otázka: Proč se tak hlesitě poukazovalo na to, že elektromobil neujede 400 kilometrů na jeden zátah?
Odpovědět
Bo na to neměly baterie. Je to tak složitý?
Odpovědět
90 procent aut neopustí město tak možná ve vaší dezolatske kotrbe.
Odpovědět
Proč by ne? Jako kurýr najezdím po městě běžně za den 200-300 km, což je okolo 60 000 km ročně.
Odpovědět
přesně tak, právě pro vás by byla elektrika skoro ideální. Za benzín dnes zaplatíte asi 220 tisíc ročně a o kolik by byla vaše dodávka v elektrice dražší, než v dýzlu? Nebylo by to náhodou za 2 roky zpátky? Otázka ale je, jak draho budete kupovat elektřinu, pokud z vlastní fve, máte to hodně levné.
Odpovědět
Já najezdím a proto tolik určitě najezdí i všichni ostatní...
Odpovědět
Kolik máme jen v praze nebo brně kurýrů, dodávek, pošťáků, zásilkovek, sanitek MHD a td. atd.? Kteří jezdí podobně, jak pan Filip? Desítky tisíc?
Píšu znovu: právě pro tenhle typ provozu se elekrika velmi hodí, fakt to nedáte?
Na dlouhé cesty smozřejmě NE!! Fakt to není složitý.
Odpovědět
A na to jste přišel jak, že "jezdí podobně, jak pan Filip"?
O tom co se pro tenhle typ provozu hodí nebo nehodí jsem nepsal vůbec nic, už jsme zase u toho vašeho problému s chápáním psaného textu. Fakt to není složitý.
Odpovědět
Stačí se podívat na městský provoz a nabídku dopravních služeb. Vy určitě můžete vygůglit, kolik dělá tahle doprava kilometrů v porovnání s dálkovou (mimo kamiónů).
Odpovědět
Ne, to opravdu nestačí, Hanzle, to jsou opět jen vaše ničím nepodložené dojmy.
Odpovědět
Vy jste fakt komik. Vy musíte mít potvrzení, že to nejde. Do té doby nedáte pokoj, že?
Odpovědět
Ne, já musím mít potvrzení že nejde jen o vaše ničím nepodložené dojmy, protože vy nic jiného než své dojmy nemáte. Cucáte si "fakta" z prstu neustále, mnohokrát vám to bylo dokázáno, tak se pak nedivte. Nic co nejste schopen prokázat odkazem na zdroj nemá od vás vůbec žádnou validitu.
Odpovědět
Spalování jezdí levněji. Barel ropy je za 70 dolacu, tedy litr za 45 centů. Spotřeba 4.5 litrů na 100, tedy řekněme 2.5 dolace na 100, a to to auto umí i topit. Zbytek jsou daně.
Odpovědět
Každá normální automobilka......Vy považujete za normální automobilky ty čínské????
Odpovědět
Tyhle výzkumy mají pochybnou výpovědní hodnotu a je to víc o umělé zaměstnanosti a lobování než objektivitě. Podle čeho zjišťují, kolik kdo najel km ? Mě ani nikohom koho znám se neptali :-)
Odpovědět
Ten výzkum je taková smrduta podpasovka. Každá statistika potvrdí, že největší nájezd mají nová auta. No, a prumerne stáří auta je jaké, prumerne stáří elektromobilu je jaké???? Pokud srovnáme diesely do stáří 3 let a elektromobily do 3 let, tak to ty baterka projedou na celé Care.
Odpovědět
Tipnul bych knihy jízd.....jsou na to cloudove aplikace, a dokáží to vyhodnotit na pár kliknuti.
Odpovědět
Ono je taky dobré si uvědomit, že více než polovina e-mobilů jsou služebáky a ty samozřejmě jezdí výrazně více, než soukromá auta fyz osob. Takže by bylo spíš hodně divné, kdyby tomu bylo naopak.
Odpovědět
Přesně tak, o tom ta hra je. 16 tis aut v rukou vyvolených, tak se to musí také patřičně prodat. Jezdit s tím mimo měst a dostat se do kolony po nehodě, nevím, asi bych na to neměl nervy. Ale pracháči si odtahovku zavolají, o tom žádná.
Odpovědět
Vás někdy odtahovali z kolony po nehodě? A proč?
Odpovědět
S ellektromobilem jej tahat pochopitelně budou, na rozdíl od spalovaku, hlupaku.
Odpovědět
Je to o zvolení vzorku respondentů. Jako o volbách v politice. Když se budu ptát zaměstnanců Agrofertu, Babiš bude mít nadpoloviční preference, pokud zamířím mezi studenty, tam i Babiš ani neškrtne.
Odpovědět
Jezdím na elektrokole a dřív byla běžné dotazy: co když ti v půlce kopce dojde elktrika? Odpověď zní: kolikrát v životě se ti stalo na motorce nebo v autě, že by ti v půlce kopce došel benzín?
Odpovědět
Já vím, že na vás je to trochu složitá úvaha, ale zkuste se zamyslet nad tím, jestli je snazší se někam dokodrcat s vybitou baterkou na kole, nebo v e-mobilu.
A pokud budete ve formě, tak zkuste promyslet, jaký by byl z pohledu dojezdu ekvivalent blbého 5 l kanystru s benzínem/naftou s něčím, co tomu e-zázraku umožní v podstatě okamžitě zvýšit dojezd min o 70-80 km.
Pak dejte vědět.
Odpovědět
To se už přece vyrábí. Máte čistě elektrické auto a někde v rožku máte malý benzíňák jen na dobíjení baterie jedoucí na optimální otáčky. K tomu 10 litrů benzínu jako záloha, na kterou vůbec nesaháte. Prostě jen rezerva, jako kanystr v kufru u nodmálního dýzlu.
Odpovědět
Skvělé. No a teď ještě prosím informaci, jak se to promítlo v Evropě např. do kvality ovzduší, (nebo jinde) oproti roku 2021?
Odpovědět
Úměrně. Tj. neměřitelně. Až zmizí polovina spalováků,už to poznat bude fest.
Odpovědět
Teď si představte, jaká změna v kvalitě ovzduší by teprve nastala, kdyby po Evropě jezdila auta s min. euro 5. Pro EU by to bylo levnější(i kdyby, pro potřebné ty auta rozdávala) a pro živ. prostředí opravdový počin.
Odpovědět
Jěště dodám, místo nařizování euro 7, zákazu spalováků a násilným protlačováním elektromobility.
Odpovědět
Nevím, jestli euro 5 je nějaký výrazný zlom, ale pořád produkuje stejné množtví CO2. A o tom se točí nejvíc, ta čistota je asi už celkem dobrá.
Nic násilného tam není, elauta se rozvíjí mimo Evropu daleko rychleji (třeba v Číně) a my už dost zaostáváme.
Odpovědět
|
|