https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pruzkum-auta-na-vodik-jsou-vhodna-na-dlouhe-vzdalenosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Průzkum: Auta na vodík jsou vhodná na dlouhé vzdálenosti

1.10.2019 00:10 (ČTK)
Vodík jako palivo najde v dopravě uplatnění zejména pro soukromé jízdy na dlouhé vzdálenosti mimo města. / Ilustrační foto
Vodík jako palivo najde v dopravě uplatnění zejména pro soukromé jízdy na dlouhé vzdálenosti mimo města. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vodík jako palivo najde v dopravě uplatnění zejména pro soukromé jízdy na dlouhé vzdálenosti mimo města. Myslí si to 37 procent respondentů letošního průzkumu analytické firmy Autovista Group mezi více než 1000 respondentů. Pětina motoristů vidí uplatnění vodíkového pohonu u užitkových dopravních prostředků. Vodíkový pohon nabízí proti elektromobilům rychlejší tankování a delší jízdní dosah. Emise jsou v podobě čisté vody.
 

Třetí nejčastěji uváděnou možností využití je veřejná doprava mimo silniční, pro kterou hlasovalo přes 11 procent respondentů. Tento směr potvrzují například plány firmy Viking Cruises, která již v roce 2017 oznámila záměr postavit celosvětové první výletní loď na kapalný vodík.

Automobilová hromadná doprava získala shodný počet hlasů jako jízdy ve městě (po šesti procentech), přičemž pouze tři procenta respondentů byla toho názoru, že vodík by se nejlépe uplatnil ve vozidlech záchranného systému.

Vodíková technologie sice nedosahuje takové fáze vývoje jako elektromobily, nicméně automobilky zkoumají možnosti využití vodíku tak, aby mohly vozidla na palivové články uvést na trh již v příští dekádě. Zástupci značek Toyota a Hyundai jsou na trhu již v současnosti. Toyota již několik let úspěšně nabízí první sériový osobní automobil na vodíkové palivové články C.

Některé země již pomalu začínají vodíkovou infrastrukturu rozvíjet. Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka chce Česko vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit právě rozvoj vodíkové technologie v dopravě. Podpora by měla směřovat do rozvoje infrastruktury na výrobu a čerpání vodíku i do samotného využití vozidel na vodíkové palivové články. V Česku je zatím jediná vodíková čerpací stanice v Neratovicích. Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

1.10.2019 00:36
Ach jo. Stejný problém jako s elektromobily - nízká hustota uložené energie. Ale stejně se najdou lidi, kteří budou přísahat na to, že vodík, jedině vodík, to je naše budoucnost :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.10.2019 08:29
počkejte, to si snad děláte legraci. jádrem zprávy je výsledek průzkumu, co si lidé myslí že funguje nebo by mohlo fungovat.

zajímavé by bylo do výzkumu začlenit nějaký banální údaj bazálně termodynamický (snadno gůglovatelný, ale každý by mohl/měl mít nějakou představu, kde zhruba asi leží - tedy, chtěl-li by se nějak relevantně zapojit do diskusí o využití vodíku jako paliva pro soukromou pozemní dopravu), třeba trojný bod a kritický bod vodíku, a jeho znalost dát do korelace s přesvědčením.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.10.2019 17:49 Reaguje na Lukas B.
On by stačil dotaz, jak velkou nádrž by takové auto muselo mít, a jak by se musely upravit bezpečnostní předpisy v porovnání se stávajícími auty.
Odpovědět

1.10.2019 11:36
Co tímto článkem ČTK chtěla říci to ví jen asi jen ona. Jen doufám, že další autor z ČTK v nějakém dalším článku nebude tvrdit, že auta na vodík jsou vhodné pro jízdu na delší vzdálenosti, protože to již někdo jiný napsal.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist