Průzkum: Auta na vodík jsou vhodná na dlouhé vzdálenosti
Třetí nejčastěji uváděnou možností využití je veřejná doprava mimo silniční, pro kterou hlasovalo přes 11 procent respondentů. Tento směr potvrzují například plány firmy Viking Cruises, která již v roce 2017 oznámila záměr postavit celosvětové první výletní loď na kapalný vodík.
Automobilová hromadná doprava získala shodný počet hlasů jako jízdy ve městě (po šesti procentech), přičemž pouze tři procenta respondentů byla toho názoru, že vodík by se nejlépe uplatnil ve vozidlech záchranného systému.
Vodíková technologie sice nedosahuje takové fáze vývoje jako elektromobily, nicméně automobilky zkoumají možnosti využití vodíku tak, aby mohly vozidla na palivové články uvést na trh již v příští dekádě. Zástupci značek Toyota a Hyundai jsou na trhu již v současnosti. Toyota již několik let úspěšně nabízí první sériový osobní automobil na vodíkové palivové články C.
Některé země již pomalu začínají vodíkovou infrastrukturu rozvíjet. Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka chce Česko vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit právě rozvoj vodíkové technologie v dopravě. Podpora by měla směřovat do rozvoje infrastruktury na výrobu a čerpání vodíku i do samotného využití vozidel na vodíkové palivové články. V Česku je zatím jediná vodíková čerpací stanice v Neratovicích. Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Lukas B.
1.10.2019 08:29zajímavé by bylo do výzkumu začlenit nějaký banální údaj bazálně termodynamický (snadno gůglovatelný, ale každý by mohl/měl mít nějakou představu, kde zhruba asi leží - tedy, chtěl-li by se nějak relevantně zapojit do diskusí o využití vodíku jako paliva pro soukromou pozemní dopravu), třeba trojný bod a kritický bod vodíku, a jeho znalost dát do korelace s přesvědčením.