https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rada-eu-prijala-predpis-o-rozsireni-dobijecich-stanic-pro-elektroauta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rada EU přijala předpis o rozšíření dobíjecích stanic pro elektroauta

31.7.2023 01:31 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Větší počet dobíjecích a plnicích stanic pro auta na alternativní paliva v celé Evropě mají zajistit nová pravidla, na kterých se minulý týden shodly členské země Evropské unie. Předpis má umožnit odvětví dopravy výrazně snížit uhlíkovou stopu, uvádí prohlášení Rady EU. Společnost KPMG ale upozornila, že Česko není na splnění nových standardů dostatečně připraveno.
 

Po formálním přijetí v radě bude nové nařízení po létě zveřejněno unijním věstníku. V platnost vstoupí 20. den po tomto vyhlášení. Nová pravidla pak začnou platit šest měsíců po vstupu tohoto nařízení v platnost.

"Nový právní předpis je milníkem naší politiky 'Fit for 55', který zajistí větší veřejnou dobíjecí kapacitu na ulicích ve městech a u dálnic po celé Evropě," uvedla španělská ministryně dopravy, mobility a městské agendy Raquel Sánchez Jiménezová. Španělsko je nyní předsednickou zemí unie "Věříme, že v blízké budoucnosti budou občané moci své elektromobily dobíjet stejně snadno, jako dnes doplňují palivo na tradičních čerpacích stanicích," dodala ministryně.

Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) je součástí balíčku „Fit for 55“. Cílem návrhu, který Evropská komise předložila v červenci 2021, je umožnit EU snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 procent ve srovnání s úrovněmi z roku 1990 a do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality.

Podle nového předpisu musí být od roku 2026 dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kW na všech silnicích z páteřní evropské sítě nejdále 60 kilometrů od sebe. Dva roky na to by se nejmenší požadovaný výkon měl zvýšit na 600 kW. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici dobíjení každých 120 kilometrů. Vodíkové čerpací stanice mají stát na polovině hlavních silnic EU do roku 2028. Navíc řidiči mají mít možnost platit na dobíjecích stanicích platebními kartami a bezkontaktně bez nutnosti předplatného.

"EU tedy znovu potvrdila, že jednoznačně směřuje k rychlému přechodu na udržitelnou dopravu. Česko však za tímto trendem klopýtá a není na splnění nových unijních standardů dostatečně připravené ani po legislativní, natož praktické stránce,“ míní specialista na evropské právo z advokátní kanceláře KPMG Legal Tomáš Kočař.

Automobilový expert KPMG Jan Linhart pak upozornil, že dostupnost dobíjecích stanic v českých městech i na hlavních dálnicích je nedostatečná a nedosahuje požadovaných standardů. "Rozšíření nabíjecí kapacity si vyžádá nemalé finanční prostředky, které budou tvořeny kombinací investic soukromých firem a dotací z veřejných zdrojů," řekl a dodal, že vývoj bude velmi dynamický a na trhu s elektřinou povede k nutnosti zavádění nových technologických řešení s využitím umělé inteligence nebo dálkového řízení dobíjecích míst.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

31.7.2023 06:24
No ja, ale to se bude nabíjet jen když svítí nebo fouká?
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.7.2023 07:06
Takže zase dotace.
Dosáhneme vyšší efektivity dotováním neefektivních činností!

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 07:11 Reaguje na Viktor Šedivý
Elektromobil má efektivní využití energie na úrovni 90%, spalovací motor asi 30%. Takže to máte zase naopak.
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.7.2023 08:51 Reaguje na Pavel Hanzl
je to marný je to marný.
ale zkusím házet hrách na stěnu:
- tepelná elektrárna (= uhelná, plynová, jaderná) má účinnost okolo 45% (parní turbína, generátor, vlastní spotřeba elektrárny...). teoreticky bychom měli účinnost ještě redukovat energetickou náročností těžby paliva.
- fyzikální mez účinnosti fotovoltaických panelů je něco nad 30%, reálně je to okolo 20%.
účinnost větrné elektrárny je 20-40%
- pěkně prosím, pro ten vítr a slunce je to účinnost přeměny energie když zrovna svítí/fouká. účinnost větru a fotovoltaiky bychom ještě měli redukovat velkou energetickou náročností výroby (výrazně vyšší podíl než u jiných zdrojů).
- účinnost vodní elektrárny (turbína + generátor) je za optimálních podmínek (optimální kubíky) někde mezi 0,7 až 0,9
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 11:56 Reaguje na Lukas B.
Dobrej nápad. Ještě vám tam schází pojem OZE, tj. obnovitelná energie. té je na zeměkouli neskutečné množství a neubývá jí, Takže účinnost zařízení na ni jedoucích je celkem zbytečné počítat. Ovšem uhlí, ropa atd. se jednou yvtěží a šlus, do země se už nevrátí. A o tom to celé je, to je kořen celého problému.
I když vynechám sodovkáč, jako hlavního zabijáka klimatu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 12:01 Reaguje na Lukas B.
Efektivita se počítá v penězích a mít palivo přímo v místě spotřeby a ještě zadarmo je výhoda, která fosil jednoznačně posunuje mimo hru. A ten postup se jmenuje technický pokrok, který dává OZE stále větší šanci a je jasné, že tímto směrem se vědecko - technický pokrok ubírá. Jenou hlupí ropáčci pořád melou něco o cha cha "slepé uličce".
Doba kamenná taky neskončila proto, že by došlo kamení.
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.7.2023 13:08 Reaguje na Pavel Hanzl
doba kamenná také ovšem neskončila proto, že by kamení bylo z důvodů víceméně politicko-náboženských zakázáno.

až bude pro běžného frantu uživatele výhodnější fotovoltaika a elektromobil bez dotací než připojení k síti *) a rezavé auto na benzín/naftu, potom můžete něco podobného blahosklonně utrušovat.

*) v síti je energetický mix, tj uhlí, jádro, dlouho nic, voda, dlouho nic, zbytek. neplánovatelné zdroje se počítat nedají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 20:36 Reaguje na Lukas B.
A vám někdo dýzl snad zakazuje?
A doba bronzová taky nenastala všude zaráz a okamžitě. A já tu píšu pouze o ekonomických výhodách a pro toho frantu to je výhodně už dnes, záleží na struktuře spotřeby a pohybu.

Jenže dnes k tomu celému přistupuje ten zabiják klimatické změny, což žádná z dřívějších generací řešit nemusela. Že tomu ještě nějací hlupy ropáčci nevěří, to nikoho fakt už nezajímá.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.8.2023 08:32 Reaguje na Pavel Hanzl
možná by bylo fajn sledovat i jiná media než ekolist, namátkou:
- požár nákladní lodi naložené elektrom obily (a rozmáhající se zákazy vjezdu elektromobilů do garáží nevybavených pro hasení elektromobilů, požáry elektrokol v bytech, zákazy nabíjení elektrokol a elektromobilů...)
- británie green deal silně přehodnocuje, v německu kvasí podhoubí pro něco podobného
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.8.2023 10:02 Reaguje na Lukas B.
On je pan Hanzl tak trochu vždy ve
všem opožděný. Ať už šlo o nadšení
pro OZE vykrývané plynovými elektrárnami, které mu jaksi a ani
jeho vzoru Německu nevyšlo a museli
se vrátit narychlo k uhlí. Nebo
sní o něčem, co je v plenkách, jako
o osvědčené praxi. On moc čte ty
bláboly snílků a věří nedoukům z EU, kteří pouze lobbují za kšefty svých sponzorů se zelenými technologiemi, které nejsou ve skutečnosti vůbec zelené, ale ropácké. Pokud dojde
k výbuchu nádrže spalovacího auta
u bouračky, tak budiž, ale bouchnou baterka bez bouračky jenom tak, tak
je to nevhodný druh pohonu. Dokud
nebudou hořet baterie bez zjevného
poškození odhalitelného i laikem, tak si je moudrý člověk nepořídí.
Je to jako držet v ruce dálkově odpalitelnou nálož a doufat, že ji
nikdo nikdy neodpálí. Ne, děkuji za takový dar, který ideově přeskočil
tu část vývoje, řešící samovolnou
destrukci. Takové technologie mají
být staženy z trhu stejně, jako třeba nebezpečné potraviny a jiné výrobky. Nebo je pouze prodávat s upozorněním, že užíváním výrobku mohu ohrozit svůj život, protože
k havárii může dojít i bez mého
zavinění. Jsem zvědav na reakci
pojišťoven a stále se množící havárie a zvláště pak po požáru
lodi u Nizozemských břehů. Chci
jen upozornit, že nevezla ČÍNSKÉ
"šunty", ale NĚMECKOU "kvalitu"!
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

6.8.2023 12:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Matláčku, vy každého označujete zaq nedouka, tak nám prosím vysvětlete, v jaké oblasti jste vy DOUK???

Vy jste především v páté třídě nedával pozor, když Vám soudružka učitelka říkala, že ropa, plyn a uhlí jsou neobnovitelné zdroje, zásoby těchto ubývají, a jednoho dne budou coby zdroj energie nevyužitelné.
Odpovědět

Radek Čuda

1.8.2023 16:04 Reaguje na Pavel Hanzl
A furt se to musí dotovat jak o život a bez dotací nikdo ty nabíječky stavět nechce.

Kua, dyť je to tak skvělej kšeft! Tak jak je možný, že to nikomu krom podobných Hanzlů, kteří ale v životě žádnou nabíječku nepostavili a ani nepostaví, nedochází?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 07:08
Stanice s výkonem 400 kW, to je teda síla. To když zapnou naplno, zhasnou asi světla v celém městě a okolí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.7.2023 08:49 Reaguje na Pavel Hanzl
A to posílení vedení zaplatíme v ceně EE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 12:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
A taky milión jiných akcí, takže klídek. Větší problém je celková výroba EE, což znamená, že o energetickou soběstečnost přijdeme. Cekem jistě, ta šance byla prokaučována už přd 10 lety, kdy soudruzi zastavili tendr na dostavbu Temelína a zhyenizovali a zablokovali rozvoj FVE a samozřejmě i VE.
Odpovědět

Radek Čuda

1.8.2023 16:01 Reaguje na Pavel Hanzl
No jistě, zacálujeme milion pitomostí a budeme mít tak akorát hovno ... ale podle Hanzla ho budeme mít v klidu:-))).
Super perspektiva!
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

6.8.2023 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Jeden Temelín by nic nevyřešil, demente, který neumí počítat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.7.2023 08:53
Přijala nebo rozkázala !
Odpovědět
pk

pepa knotek

31.7.2023 09:04
Ještě by nám Jimenézová měla sdělit, kde vezme EU měď na takové zadrátování Evropy, aby nabíječka 400 kW mohla být po každých 60 km páteřní sítě. Bagry co budou ty nové výkopy na dráty kopat budou na elektriku, těžba mědí jakbysmet a výroba drátů taky - kvůli uhlíkové stopě, to je snad každému jasné.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.7.2023 09:56 Reaguje na pepa knotek
To je jasné. V Číně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 11:36 Reaguje na pepa knotek
Jedeme zatím v prvnímu levelu, kdy na výrobu OZE i jiných čistých energií musíme pálit fosil.
Ovšem v dalším už čistá elektřina dává možnosti ji využít místo špinavé i u těch bagrů a těžbě mědi atd., recyklace čehokoliv zase snižuje výrazně nutnost těžit dalšáí suroviny.
Fosil je nerecyklovatelný a stejně časem dojde.
Odpovědět
pk

pepa knotek

31.7.2023 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
co dojde dříve - jestli fosil nebo kovy pro elektromobilitu se ještě uvidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 20:39 Reaguje na pepa knotek
Kovy nedojdou nikdy, bo se nejlépe recyklují. Ale spálit veškerý fosil, dojde nejen lidstvo, ale celý ekosystém totálně dodupy, to bychom šli už směr Venuše.
Odpovědět

Radek Čuda

1.8.2023 16:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Jééé, Hanzl a Venuše, to už tu dlouho nebylo.-)))

Tak jednu pro vás ... https://www.youtube.com/watch?v=SQKDKy-eBg0
Odpovědět
RV

Richard Vacek

31.7.2023 13:58
Dotovala se i výstavba benzínových pump? Dotovala se i výstavba zájezdních hostinců s ustájením pro koně a zajištěním obroku pro ně?
Pokud ne, tak proč se dnes musí dotovat něco, co dřív fungovalo tržně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2023 20:40 Reaguje na Richard Vacek
Samozřejmě dotovalo, platila to šlechta, nebo různí hospodští nebo podnikatelé, pro které to bylo dobré pro kšeft. Stejně, jako dnes pro stát.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.7.2023 21:18 Reaguje na Pavel Hanzl
vnímáte rozdíl mezi dotací a investicí?
Odpovědět

Radek Čuda

1.8.2023 16:02 Reaguje na Viktor Šedivý
Hanzl?
Doufám, že šlo pouze o řečnickou otázku ...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.8.2023 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Dotovat to dotovali z čeho? No z toho, co vzali jiným. Oni
totiž neuměli z olova udělat zlato, jako dnešní vedení EU,
které natiskne nová Eura a už je zase z čeho dotovat, když
už není co a koho zdanit. Zdaňují úspěšné, aby dotovali neúspěšné a zelené utopické sny a nebo tisknou ty papírky.
Výsledkem je pomalý úpadek Evropy v konkurenceschopnosti
a obrovská zadluženost. Co až jednou dojde věřitelům trpělivost a poslední producenti daní z výroby opustí EU?
To bude pane mazec větší, než třeba tři války na Ukrajině!
Kdo potom na EU jako dlužníka vyhlásí alespoň "milostivé
léto" s možností oddlužení a prominutím úroků? NIKDO !
Odpovědět
Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

1.8.2023 04:00
Možná, že není hlavní otázka jak ty stanice zbudovat, ale ZA CO JE ZBUDOVAT. Ono vytvářet peníze a tím i dluh do nekonečna klikáním myší v nějaké centrální bance zkrátka nejde.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist