Rada EU přijala předpis o rozšíření dobíjecích stanic pro elektroauta
Po formálním přijetí v radě bude nové nařízení po létě zveřejněno unijním věstníku. V platnost vstoupí 20. den po tomto vyhlášení. Nová pravidla pak začnou platit šest měsíců po vstupu tohoto nařízení v platnost.
"Nový právní předpis je milníkem naší politiky 'Fit for 55', který zajistí větší veřejnou dobíjecí kapacitu na ulicích ve městech a u dálnic po celé Evropě," uvedla španělská ministryně dopravy, mobility a městské agendy Raquel Sánchez Jiménezová. Španělsko je nyní předsednickou zemí unie "Věříme, že v blízké budoucnosti budou občané moci své elektromobily dobíjet stejně snadno, jako dnes doplňují palivo na tradičních čerpacích stanicích," dodala ministryně.
Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) je součástí balíčku „Fit for 55“. Cílem návrhu, který Evropská komise předložila v červenci 2021, je umožnit EU snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 procent ve srovnání s úrovněmi z roku 1990 a do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality.
Podle nového předpisu musí být od roku 2026 dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kW na všech silnicích z páteřní evropské sítě nejdále 60 kilometrů od sebe. Dva roky na to by se nejmenší požadovaný výkon měl zvýšit na 600 kW. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici dobíjení každých 120 kilometrů. Vodíkové čerpací stanice mají stát na polovině hlavních silnic EU do roku 2028. Navíc řidiči mají mít možnost platit na dobíjecích stanicích platebními kartami a bezkontaktně bez nutnosti předplatného.
"EU tedy znovu potvrdila, že jednoznačně směřuje k rychlému přechodu na udržitelnou dopravu. Česko však za tímto trendem klopýtá a není na splnění nových unijních standardů dostatečně připravené ani po legislativní, natož praktické stránce,“ míní specialista na evropské právo z advokátní kanceláře KPMG Legal Tomáš Kočař.
Automobilový expert KPMG Jan Linhart pak upozornil, že dostupnost dobíjecích stanic v českých městech i na hlavních dálnicích je nedostatečná a nedosahuje požadovaných standardů. "Rozšíření nabíjecí kapacity si vyžádá nemalé finanční prostředky, které budou tvořeny kombinací investic soukromých firem a dotací z veřejných zdrojů," řekl a dodal, že vývoj bude velmi dynamický a na trhu s elektřinou povede k nutnosti zavádění nových technologických řešení s využitím umělé inteligence nebo dálkového řízení dobíjecích míst.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (30)
Viktor Šedivý
31.7.2023 07:06Dosáhneme vyšší efektivity dotováním neefektivních činností!
Pavel Hanzl
31.7.2023 07:11 Reaguje na Viktor ŠedivýLukas B.
31.7.2023 08:51 Reaguje na Pavel Hanzlale zkusím házet hrách na stěnu:
- tepelná elektrárna (= uhelná, plynová, jaderná) má účinnost okolo 45% (parní turbína, generátor, vlastní spotřeba elektrárny...). teoreticky bychom měli účinnost ještě redukovat energetickou náročností těžby paliva.
- fyzikální mez účinnosti fotovoltaických panelů je něco nad 30%, reálně je to okolo 20%.
účinnost větrné elektrárny je 20-40%
- pěkně prosím, pro ten vítr a slunce je to účinnost přeměny energie když zrovna svítí/fouká. účinnost větru a fotovoltaiky bychom ještě měli redukovat velkou energetickou náročností výroby (výrazně vyšší podíl než u jiných zdrojů).
- účinnost vodní elektrárny (turbína + generátor) je za optimálních podmínek (optimální kubíky) někde mezi 0,7 až 0,9
Pavel Hanzl
31.7.2023 11:56 Reaguje na Lukas B.I když vynechám sodovkáč, jako hlavního zabijáka klimatu.
Pavel Hanzl
31.7.2023 12:01 Reaguje na Lukas B.Doba kamenná taky neskončila proto, že by došlo kamení.
Lukas B.
31.7.2023 13:08 Reaguje na Pavel Hanzlaž bude pro běžného frantu uživatele výhodnější fotovoltaika a elektromobil bez dotací než připojení k síti *) a rezavé auto na benzín/naftu, potom můžete něco podobného blahosklonně utrušovat.
*) v síti je energetický mix, tj uhlí, jádro, dlouho nic, voda, dlouho nic, zbytek. neplánovatelné zdroje se počítat nedají.
Pavel Hanzl
31.7.2023 20:36 Reaguje na Lukas B.A doba bronzová taky nenastala všude zaráz a okamžitě. A já tu píšu pouze o ekonomických výhodách a pro toho frantu to je výhodně už dnes, záleží na struktuře spotřeby a pohybu.
Jenže dnes k tomu celému přistupuje ten zabiják klimatické změny, což žádná z dřívějších generací řešit nemusela. Že tomu ještě nějací hlupy ropáčci nevěří, to nikoho fakt už nezajímá.
Lukas B.
1.8.2023 08:32 Reaguje na Pavel Hanzl- požár nákladní lodi naložené elektrom obily (a rozmáhající se zákazy vjezdu elektromobilů do garáží nevybavených pro hasení elektromobilů, požáry elektrokol v bytech, zákazy nabíjení elektrokol a elektromobilů...)
- británie green deal silně přehodnocuje, v německu kvasí podhoubí pro něco podobného
Břetislav Machaček
1.8.2023 10:02 Reaguje na Lukas B.všem opožděný. Ať už šlo o nadšení
pro OZE vykrývané plynovými elektrárnami, které mu jaksi a ani
jeho vzoru Německu nevyšlo a museli
se vrátit narychlo k uhlí. Nebo
sní o něčem, co je v plenkách, jako
o osvědčené praxi. On moc čte ty
bláboly snílků a věří nedoukům z EU, kteří pouze lobbují za kšefty svých sponzorů se zelenými technologiemi, které nejsou ve skutečnosti vůbec zelené, ale ropácké. Pokud dojde
k výbuchu nádrže spalovacího auta
u bouračky, tak budiž, ale bouchnou baterka bez bouračky jenom tak, tak
je to nevhodný druh pohonu. Dokud
nebudou hořet baterie bez zjevného
poškození odhalitelného i laikem, tak si je moudrý člověk nepořídí.
Je to jako držet v ruce dálkově odpalitelnou nálož a doufat, že ji
nikdo nikdy neodpálí. Ne, děkuji za takový dar, který ideově přeskočil
tu část vývoje, řešící samovolnou
destrukci. Takové technologie mají
být staženy z trhu stejně, jako třeba nebezpečné potraviny a jiné výrobky. Nebo je pouze prodávat s upozorněním, že užíváním výrobku mohu ohrozit svůj život, protože
k havárii může dojít i bez mého
zavinění. Jsem zvědav na reakci
pojišťoven a stále se množící havárie a zvláště pak po požáru
lodi u Nizozemských břehů. Chci
jen upozornit, že nevezla ČÍNSKÉ
"šunty", ale NĚMECKOU "kvalitu"!
Daniel Višňovský
6.8.2023 12:20 Reaguje na Břetislav MachačekVy jste především v páté třídě nedával pozor, když Vám soudružka učitelka říkala, že ropa, plyn a uhlí jsou neobnovitelné zdroje, zásoby těchto ubývají, a jednoho dne budou coby zdroj energie nevyužitelné.
Radek Čuda
1.8.2023 16:04 Reaguje na Pavel HanzlKua, dyť je to tak skvělej kšeft! Tak jak je možný, že to nikomu krom podobných Hanzlů, kteří ale v životě žádnou nabíječku nepostavili a ani nepostaví, nedochází?
Pavel Hanzl
31.7.2023 07:08Slavomil Vinkler
31.7.2023 08:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.7.2023 12:07 Reaguje na Slavomil VinklerRadek Čuda
1.8.2023 16:01 Reaguje na Pavel HanzlSuper perspektiva!
Daniel Višňovský
6.8.2023 12:21 Reaguje na Pavel Hanzlpepa knotek
31.7.2023 09:04Pavel Hanzl
31.7.2023 11:36 Reaguje na pepa knotekOvšem v dalším už čistá elektřina dává možnosti ji využít místo špinavé i u těch bagrů a těžbě mědi atd., recyklace čehokoliv zase snižuje výrazně nutnost těžit dalšáí suroviny.
Fosil je nerecyklovatelný a stejně časem dojde.
pepa knotek
31.7.2023 15:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.7.2023 20:39 Reaguje na pepa knotekRadek Čuda
1.8.2023 16:07 Reaguje na Pavel HanzlTak jednu pro vás ... https://www.youtube.com/watch?v=SQKDKy-eBg0
Richard Vacek
31.7.2023 13:58Pokud ne, tak proč se dnes musí dotovat něco, co dřív fungovalo tržně.
Pavel Hanzl
31.7.2023 20:40 Reaguje na Richard VacekViktor Šedivý
31.7.2023 21:18 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
1.8.2023 16:02 Reaguje na Viktor ŠedivýDoufám, že šlo pouze o řečnickou otázku ...
Břetislav Machaček
1.8.2023 10:15 Reaguje na Pavel Hanzltotiž neuměli z olova udělat zlato, jako dnešní vedení EU,
které natiskne nová Eura a už je zase z čeho dotovat, když
už není co a koho zdanit. Zdaňují úspěšné, aby dotovali neúspěšné a zelené utopické sny a nebo tisknou ty papírky.
Výsledkem je pomalý úpadek Evropy v konkurenceschopnosti
a obrovská zadluženost. Co až jednou dojde věřitelům trpělivost a poslední producenti daní z výroby opustí EU?
To bude pane mazec větší, než třeba tři války na Ukrajině!
Kdo potom na EU jako dlužníka vyhlásí alespoň "milostivé
léto" s možností oddlužení a prominutím úroků? NIKDO !