https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/regionalni-vlak-na-orlickoustecku-testuje-palivo-hydrogenovany-rostlinny-olej
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Regionální vlak na Orlickoústecku testuje palivo hydrogenovaný rostlinný olej

31.7.2025 11:04 | ÚSTÍ NAD ORLICÍ (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | chaim zvi / Flickr
Pilotní provoz vlaku, který jako palivo využije hydrogenovaný rostlinný olej, začíná na Orlickoústecku. Část tratí tam není elektrifikovaná a jezdí po ní motorové vlaky. Testované palivo by mělo snížit emise oproti naftě až o 90 procent, uvedlo v tiskové zprávě pardubické hejtmanství.
 
Nové palivo je vyrobené z rostlinných olejů a dalších obnovitelných zdrojů. Je biologicky odbouratelné a bez úprav motoru může nahradit běžnou naftu. Využití se testuje na jednom z regionálních vlaků na Orlickoústecku. Pilotní projekt je ověřit, jak si palivo poradí s nároky každodenní dopravy v reálném provozu. Výsledky pomohou rozhodnout o rozšíření jeho používání na dalších trasách a spojích.

Od roku 2020 zajišťuje železniční provoz na tratích Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr a Dolní Lipka - Hanušovice dopravce Leo Express. Na plně elektrifikovaných tratích jezdí jeho vlaky napájené z trakčního vedení. Na Orlickoústecku na části tratí bez elektrifikace nasazuje motorové jednotky.

Na většině železničních tratí v Pardubickém kraji vyjma Orlickoústecka zajišťují dopravu České dráhy.

Pardubický kraj zvažuje koupi 11 bateriových vlakových souprav, které na vybraných tratích na Orlickoústecku a Svitavsku nahradí dieselové soupravy. Vlaky jsou tišší, pohodlnější a ekologičtější. Jejich cena bude přes dvě miliardy korun, kraj chce na projekt získat dotace.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

31.7.2025 15:57
No je třeba započítat veškeré emise i na tu řepku i na lisování a hydrogenaci.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

1.8.2025 08:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně - a taky na pesticidy, erozi a dopady těchhle faktorů na celou krajinu. V našich podmínkách jednoduše nejde vypěstovat na poli víc energie, než kolik se spotřebuje na tu produkci.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

2.8.2025 12:58 Reaguje na Jindřich Duras
Řepka (jako ozim) působí docela protierozně. A zlepšuje půdu (jako předplodina) před pšenicí.... Samozřejmě pěstovat potraviny jako palivo je zločin.
Odpovědět
va

vaber

1.8.2025 10:03
Rád bych viděl kalkulaci. Mám 1ha pole kde pěstuji řepku.
Upravím pole ,zaseji ,ošetřuji, sklízím ,převážím na zpracování,zpracovávám ,vyrobím naftu,odvážím ji ke strojům u pole a začínám nový cyklus.
Veškerou spotřebu paliva pro všechny kroky musím znát a musím znát i kolik paliva jsem vyrobil. Jaká je celková bilance ,kolik paliva vyrobeného z toho 1ha pole mi zbylo?
To by mělo být jasné na prvním místě.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.8.2025 12:35 Reaguje na vaber
Kdysi dávno jsem se dočetl, že v 19. stol. v USA vyráběli líh z kukuřice a už tehdy spočítali, že na výrobu 1 energetické jednotky v lihu potřebují 2,7 energ. jednotky z jiných zdrojů. Ale potřebovali líh, jinak ho vyrobit neuměli, tak se s tím museli smířit.
Dočetl jsem se i, že z 1 ha pole pšenice se vyprodukuje nějakých 2 700 l biolihu. Snažil jsem se to přepočítat, a asi ano. 60q zrna z ha, to obsahuje 40% škrobu, při kvašení z poloviny vzniká CO2, takže zbyde těch nějakých 2 500 kg lihu. A možná i méně. Biolíh se měl přidávat do benzínu. Hned mě napadlo, že kdyby se z té pšenice - i ze slámy - celkově nějakých 100 t/ha vyrobily brikety, kterými by se topilo místo plynem a ve městech jezdily autobusy na ten ušetřený plyn, že by se ovzduší vyčistilo více než vyrábět biolíh s produkci CO2 a slámu spalovat na poli.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

2.8.2025 22:04
Zase další podfuk. Tvrzení, že nové palivo je vyrobené z rostlinných olejů a dalších obnovitelných zdrojů a je biologicky odbouratelné ještě neznamená, že jeho spálením v dieselově motoru, z výfuku motoru do ovzduší neunikne až 90% zplodin hoření toho paliva, oproti naftě. Tedy exhalace, včetně toho oxidu uhličitého.
A pokud snad někdo, třeba eurobyrokraté, tvrdí o palivu z biomasy, že je údajně CO2 neutrální, je to jen politické zdůvodnění podpory spalování biomasy, nikoliv fyzikální, nebo chemická skutečnost.
Odpovědět
va

vaber

3.8.2025 08:55 Reaguje na Tonda Selektoda
Počítá se to tak ,aby vyšlo něco optimistického. Když biomasa narostla, počítá se ,že se rozlořilo stejné množství vzdušného CO2, jako vznikne spálením biomasy. To není úplně jisté ,ale rozdíl bude minimální, pokud nějaký vůbec.
Ovšem to platí i o uhlí a možná i o ropě. Dřevo, když se nespálí , taky může vázat uhlík i tisíc let, to je docela dost. Ovšem my spalujeme okamžitě. Zůstane uhlí uložené v zemi, další miliony let, nebo vyšumí do CO2 i bez člověka?
Odpovědět
va

vaber

3.8.2025 09:00 Reaguje na vaber
Samozřejmě skleníkový efekt v atmosféře nezajímá jak CO2 byl vytvořen a zda je z biomasy nebo něčeho jiného. Působí v atmosféře úplně stejně jak z ošklivého uhlí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.8.2025 10:22
Z ekonomického hlediska je množství typů hnacích vozidel cesta do pekel,
která prodražuje náklady na provoz a hlavně údržbu. Co typ, to jiný náhradní díl a mrtvé peníze ve skladových zásobách. Malé série neumožňují záměnu stejným typem při poruchách vozidel a haváriích. Je to jako u Pendolin, kdy byl turnus postaven na 6 souprav + 1 záložní. Po nehodě
jedné ze souprav a pouze pravidelných prohlídkách každé ze souprav je
bylo třeba nahradit jinými typy vozidel a kvalita přepravy tak nebyla
dodržena a dopravce platil pokutu. Malé série jsou hloupost teoretiků
majících daleko k odbornosti a praxi. Pro ty co to nechápou uvedu
příklad, kdy na sklo nějakého bouráku budete čekat týdny, ale na
sériové vozidlo bude ve skladu vždy k dispozici. Jen si za dotace
komplikujte dopravní obslužnost a pak plačte, kolik vás to stojí!
Kdo jde cestou sériových vozidel , tak snižuje náklady dopravy,
což má být základním atributem hromadné dopravy, která má být
efektivní, kopírovat požadavky cestujících a být hlavně levná!
Opakem je nákladná, nefunkční a nespraví to oni EKO palivo,
které má k EKO ve skutečnosti setsakra daleko.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.8.2025 12:19 Reaguje na Břetislav Machaček
A proto třebas za socialismu se do malých motoráčků používaly autobusové motory. A že ty motoráčky jezdily po celé ČSSR.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.8.2025 09:23 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nejen tady. V Maďarsku jich jezdila kvanta. Jejich výhodou
byla nízká hmotnost, která nevyžadovala pevnější mosty a
samotné tratě. Velké série dodnes umožňují záměny náhradních
dílů vzniklých i kanibalizací zrušených vozidel. Kvalita
odpovídala době vzniku a 50 let používání je důvodem je
nyní kritizovat, když jsou už nyní technicky zaostalé.
On tam nebyl pouze autobusový motor, ale taky autobusová převodovka. Jednoduchost je často výhodnější, než složitá
nespolehlivá konstrukce. Pochybuji, že současná vozidla
vydrží tak dlouho, jako ty jednoduché "skleníky" za pár
korun na rozdíl od neúměrně drahých současných vozidel.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist