Rozšiřování Letiště Vodochody může pokračovat, rozhodl soud
"Pro nás to znamená, že můžeme po nabytí právní moci rozsudku zahájit územní řízení a zažádat o stavební povolení ke stavbě letiště," řekl ČTK ředitel letiště Martin Kačur.
MŽP vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko loni na jaře znovu prověřovat. V červnu ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.
Zrušení EIA poté Letiště Vodochody napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale v květnu nařídil. MŽP může proti rozsudku podat kasační stížnost. "Ministerstvo neobdrželo rozsudek soudu včetně odůvodnění. Vyjádříme se poté, co obdržíme výrok soudu. Následně případně zvážíme podání kasační stížnosti," řekla mluvčí MŽP Petra Roubíčková.
Rozšířené letiště mělo začít fungovat v roce 2016. Z původně továrního areálu chtějí provozovatelé udělat letiště pro nízkonákladové aerolinie a privátní lety. Projekt si vyžádá asi tři miliardy korun. Pokud by nenastaly další komplikace, mohly by práce na rozšíření letiště začít nejdříve v roce 2017. "Ale i tento termín je velmi optimistický," dodal Kačur. Podle něj bude záležet i na odůvodnění aktuálního rozsudku. Delší čas zabere i příprava dokumentace pro stavební povolení a tato příprava začne až po obdržení územního rozhodnutí, aby v něm byly zapracovány všechny požadavky.
Na ministerstvo životního prostředí se Letiště Vodochody se svým záměrem obrátilo v únoru 2009. Úřad po čtyřletém prověřování vydal kladný posudek, který obsahoval přes 120 podmínek, jež musí investor splnit. Plnění je součástí připravovaného projektu. Šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 a omezení pro noční lety.
Proti rozšíření letiště také vzniklo sdružení Stop Letišti Vodochody. Jeho členem je více než desítka obcí z okolí letiště. Proti současnému provozu letiště většinou nemají připomínky, ale obávají se enormního nárůstu letů a větších letadel a také celkového dopadu na zdraví a životní podmínky. Problém také vidí například v části projektu, která řeší odvodnění.
Obce pro soud podle mluvčího sdružení a starosty Líbeznic u Prahy Martina Kupky připravily i podnět, aby byly do rozhodování zapojeny. "Velmi mne rozhodnutí soudu zarazilo. Překvapuje mě to, že obce nedostaly prostor pro předložení argumentů. Jsem přesvědčen, že by je soud zhodnotit měl," uvedl Kupka. K dalším plánovaným krokům sdružení se zatím nechtěl vyjadřovat.
reklama