Rozšiřovat letiště? Stačí lepší organizace
Na těchto letištích překračuje poptávka kapacitu letiště. Proto některá z nich plánují rozšíření, aby se vyrovnala s rostoucím zájmem. Ale například Heathrow se touto cestou vydat nechce. Informace přináší zpráva, kterou vypracovala nezávislá poradenská společnost zaměřená na plánování dopravy. Proti výstavbě třetí vzletové dráhy na letišti Heatrow demonstrovaly v roce 2007 stovky lidí.
V současnosti se denně uskuteční nad Evropou 26 000 letů a každý rok jich přibude o 5 %. Lepší plánování letů by mohlo do roku 2025 přinést úsporu více než 5 miliard euro, uvádí zpráva. Současný systém prý také brání hospodářské soutěži mezi leteckými společnostmi. Ačkoliv vznikly nízkonákladové letecké společnosti jako easyJet a Ryanair, systém „historické preference“ nenahrává novým společnostem na trhu a přetížená letiště jsou dále obsazena hlavně klasickými leteckými společnostmi.
Evropský komisař pro dopravu Siim Kallas uvedl, že současný systém na letištích je neefektivní a vede ke zpožďování a přetížení. Tato slova zpráva jen potvrzuje – podle ní by mohlo více než 28 milionů pasažérů ročně využívat evropskou leteckou dopravu. Kallas prý již přemýšlí nad právními předpisy, které budou ještě letos řešit problém.
Systém koordinace při vzletových časech nepřinese více letištní kapacity, ale lepší organizace pomůže využívat omezené kapacity co nejefektivněji, uvádí zpráva a dodává, že na letištích, které využívají více malých letadel, nebude zefektivnění tak výrazné.
Podle článku „European airports could fly 28 million more without expanding, says study“ zveřejněného na serveru guardian.co.uk dne 30. května 2011.
reklama