https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rusko-v-rb-osn-vetovalo-rezoluci-spojujici-bezpecnost-s-klimatickymi-zmenami
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rusko v Radě bezpečnosti OSN vetovalo rezoluci spojující bezpečnost s klimatickými změnami

14.12.2021 11:33 | NEW YORK (ČTK)
Návrh podporovalo 113 ze 193 členských zemí OSN včetně 12 z 15 členů Rady bezpečnosti. Čína se při hlasování zdržela. Kromě Ruska se postavila proti ještě Indie. Ta ale nemá právo veta, na rozdíl od pětice stálých členů RB, kterými jsou kromě Ruska a Číny ještě Spojené státy, Francie a Británie.
Návrh podporovalo 113 ze 193 členských zemí OSN včetně 12 z 15 členů Rady bezpečnosti. Čína se při hlasování zdržela. Kromě Ruska se postavila proti ještě Indie. Ta ale nemá právo veta, na rozdíl od pětice stálých členů RB, kterými jsou kromě Ruska a Číny ještě Spojené státy, Francie a Británie.
Rada bezpečnosti OSN nepřijala svou první rezoluci o souvislosti klimatických změn s globální bezpečností, když Rusko návrh smetlo ze stolu. Ruské veto podle agentury AP pohřbilo víceletou snahu zvýšit důraz na ekologický aspekt při rozhodování nejvlivnějšího orgánu OSN.
 

Rezoluce předložená Irskem a Nigerem požadovala po generálním tajemníkovi OSN Antóniu Guterresovi vypracování zprávy o důsledcích "neblahých projevů klimatické změny" pro bezpečnost. Po "zapracování informací o bezpečnostních důsledcích klimatické změny" text volal s cílem umožnit radě "věnovat patřičnou pozornost jakýmkoli prvotním příčinám konfliktů a faktorům zesilujícím rizika".

Návrh podporovalo 113 ze 193 členských zemí OSN včetně 12 z 15 členů Rady bezpečnosti. Čína se při hlasování zdržela. Kromě Ruska se postavila proti ještě Indie. Ta ale nemá právo veta, na rozdíl od pětice stálých členů RB, kterými jsou kromě Ruska a Číny ještě Spojené státy, Francie a Británie.

Orgán už v minulosti přijal rezoluce, které zmiňují destabilizující dopady klimatických změn v konkrétních oblastech, například v některých afrických zemích nebo v Iráku. Tato rezoluce se ale mohla stát první, která by byla zaměřená čistě na bezpečnostní hrozby spojené s klimatickými otázkami, uvádí AP.

Ruský velvyslanec při OSN Vasilij Něbenzja ale řekl, že pro Rusko byla rezoluce nepřijatelná. Uvedl, že Moskva klimatické změny nezpochybňuje, avšak jejich dopady je podle něj potřeba vyhodnocovat region od regionu. "Obecná a automatická" stanoviska ohledně příčin konfliktů podle něj odvádí pozornost rady od jejich urovnávání.

Americká velvyslankyně Linda Thomasová-Greenfieldová prohlásila, že pro ruské veto nebylo "žádné opodstatnění". "Klimatická krize je bezpečnostní krizí," citovala ji agentura AP. Zástupci Irska a Nigeru pak ve svých reakcích kritizovali skutečnost, že stálí členové RB OSN mohou rezoluce jednostranně zablokovat. Rada podle nich odmítá uznat realitu dnešního světa.

O bezpečnostních rizicích spojených s klimatickými změnami minulý týden hovořil i šéf OSN Guterres, podle něhož je proměna klimatu "přitěžujícím faktorem" pro nestabilitu, konflikty a terorismus. Nejzranitelnější oblasti v důsledku změn klimatu podle něj "zároveň trpí nejistotou, chudobou, slabou správou věcí veřejných i metlou terorismu".


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Eliáš

14.12.2021 11:48
Bohužel nic nového. Rusové právo veta zneužívají často.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vetoed_United_Nations_Security_Council_resolutions
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2021 11:58 Reaguje na Petr Eliáš
Proč zneužívají?

Prostě jsou proti.
Dyť to tady vidíte ... R proti, I proti, Čína dělá jako že nic (takže si prostě udělá co chce, jako vždycky a ve všem).
Na co by taková rezoluce ... byť odsouhlasená ... v reálu byla? Na prd.

Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2021 12:02 Reaguje na Svatá Prostoto
Jo, aby bylo jasno. To není o Rusku, v jiných případech do toho klidně hodí vidle USA nebo ta Čína.

Prostě tu jde o mz právo, které je v reálu holt furt primárně to právo silnějšího, a přinutit k něčemu některou z uvedených mocností je prakticky nemožné.
To právo veta to vlastně jen celkem věrně odráží.
Odpovědět
DA

DAG

14.12.2021 12:16 Reaguje na Svatá Prostoto
Máte naprostou pravdu. Jen mi poslední dobou přijde, že Rus do toho hází vidle záměrně.
Prostě do čehokoliv na čem západu záleží.
To když čtete co všechno vetovali, tak si říkáte, že ty věci vlastně proti jejich zájmu nejsou.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

14.12.2021 12:50 Reaguje na DAG
Tak Rusové to v podstatě dělají od chvíle kdy se "bezletová zóna" nad Lybií proměnila na bombardovací zonu s cílem svrhnout Kaddáfího...

(Číňani jsou na tom podobně - ostatně ty Lybie štvala ještě víc protože si u Kaddáfího koupili koncese na provoz tamního ropného průmyslu na 2 desetiletí a "intervence" jim to sebrala)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.12.2021 13:00 Reaguje na DAG
Tak to je jasné, že to dělají záměrně.

To jak přitom argumentují je velmi zábavné.

,,Vo vyhlásení Ruska sa uvádza, že tento prístup nie je prejavom obáv o osud krajín a ľudí, ale pokusom zvaliť vinu na samotné rozvojové štáty a vytvoriť nový nástroj, ktorým sa bude "diktovať vaša vízia plnenia klimatických záväzkov".,,

(to je opravdu důvod jak noha k blokaci :-D )

Nebo:

,,Upozornil súčasne, že "teraz (na pôde OSN) vidíme nedemokratický pokus o ignorovanie názorov tých 80 členov OSN, ktoré nepodporili text (rezolúcie)," a ktoré si nedali nanútiť postoj klimatických aktivistov.,,

Ale ignorace 12 z 15 členů RB a 113 ze 193 členů OSN, kteří s rezolucí souhlasili, je mooooc demokratické ... :D

https://www.teraz.sk/spravy/rusko-vetovalo-rezoluciu-osn-o-zmene-kl/597537-clanok.html

Absolutní právo veta mělo být už dávno zrušeno. Bohužel k tomu nikdy nedojde, protože k tomu by byl potřeba souhlas všech členů.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2021 14:42 Reaguje na DAG
Ale třeba je v jejich zájmu to veto ... prostě velmocenská politika. To nemá smysl řešit.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.12.2021 12:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Právo veta má pět zemí. Jediná byla proti - Rusko a to bez vážného důvodu. Stejně jako to předvádělo se Sýrií - kde Rusko a Čína blokovala všechna řešení.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.12.2021 12:18 Reaguje na Petr Eliáš
Ale vždyť je to tam jasně napsané-"region od regionu" a navíc tady nejde vůbec o nějakou klimatickou změnu, to je jen zástěrka.Oni vědí moc dobře, proč to vetovali.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

14.12.2021 12:52 Reaguje na Petr Eliáš
Upřímně co se třeba týká Sýrie tak bych řekl že pokud by Rusku byla garantována permanentní a časem neomezená přítomnsot v Tartusu (stejně jako mají USA na Guantanámu) bez ohledu na názor Syrské vlády (stejně jako na Kubě) s tím že přes sýrii nepovede žádný ropovod ani plynovod ze zálivu do Turecka a Evropy) tak by se na Assada vykašlali prakticky ihned...


ale holt to jim nikdo nenabídl tak prostě podpořili stranu u které to mají prakticky jisté.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2021 13:49 Reaguje na Vaclav Sobr
Velmi hluboký omyl. Putin si musel nahonit svaly a ukázat hlavně svému mužickému obyvatelstvu, že je chlapák a že dá podržce komukoliv si zlíbí. V nablblém a feudálním Rusku tohle funguje, nic jiného.
To stejné byl masakr v Čečensku, válka proti Gruzii a Ukrajině, otrávení Skripala, Litviněnka i Navalnýho i Vrbětice a ta sabotáž v Bulharsku.
prostě nejhorší škůdce současného světa.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2021 14:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak schválně, když pominu premianta největšího, tedy KLDR:-), kde byste raději žil? V Číně nebo Rusku?

Já rozhodně v Rusku, byť se tam stěhovat fakt nemíním:-). A zemí, kde bych se ocitl ještě daleko méně rád je plná Afrika a Asie:-))) ... a i v S+J Americe by se něco našlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.12.2021 17:17 Reaguje na Svatá Prostoto
Kolik zemí napadlo KLDR a proti kolika vede hybridní válku?
Odpovědět
kk

karel krasensky

14.12.2021 16:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Mate naprostou pravdu.Situace je ve skutečnosti ještě horší.Za oknem vedle teploměru na vnějším parapetu mám umístěné siderické kývadelko,které se už od ranních hodin pohybuj.Je to neklamná znamka toho,že se v blízkém lese zdržují ruští diverzanti,agenti a špioni.Situace ja važná.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2021 14:35 Reaguje na Petr Eliáš
Tak důvod vyřčený a skutečný nebývá to samé, navíc ... jejich důvody jsou jejich věc.

A fakt nevím, co se kdo diví ... jakákoli rezoluce vůči Izraeli (a jak jim rozumím, tak ne vždy se chovají jak Rychlé šípy) zase okamžitě skončí kvůli vetu USA.

Takhle to funguje odjakživa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2021 13:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Rusi to zneužívají a tím se tvoří obrovské problémy.
Příklad:
Když se rozhořel konflikt v Sýrii, LAS (liga arabských států), žádala mandát na jeho řešení.
Celý západ jim to schválil, oddechl si, že se do toho nemusí vůbec montovat.
Rusi to vetovalo a skončilo to genocidou a totálním zničením celé země s 13 milióny uprchlíky a 80% lidí v bídě.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.12.2021 14:10 Reaguje na Pavel Hanzl
LAS v režii USA- samozřejmě, že to vetovali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2021 19:56 Reaguje na pavel peregrin
LAS je silně protiamerická, pokud to nevíte. Já vím, nevíte....
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.12.2021 09:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Opravdu? Nevěřte všemu, co se píše.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2021 18:20 Reaguje na pavel peregrin
Vetovali to Rusi a Číňani, nešťastníče, Amíci byli všema deseti pro.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2021 14:40 Reaguje na Pavel Hanzl
To je zase ta vaše selektivní paměť.

Já si pořád pamatuju, jak chudák nebožtík Powel ze sebe dělal v OSN vola a něco mumlal o ZHN v Iráku.

Tohle je prostě velmocenská politika a na nějaké Hanzlovy představy o dobru každý dlabe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2021 19:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Tohle je ralita neboli skutečnost a s nějakým Hanzlem to nic společného nemá. ZHN v Iráku samozřejmě byly, (Chemický Alí plynoval Krdy i Iránce), než je amíci zmastiili, odšibovali je k Asadovi. Ten s nimi plynoval vlastní obyvatele.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.12.2021 12:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, že o vás CIA&spol. nevěděla, bez vás je tam marně hledali celé měsíce a prd.

Řeč je samozřejmě o období bezprostředně PŘED invazí. Ne o x let dříve ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2021 18:25 Reaguje na Svatá Prostoto
Období před invazí trvalo asi půl roku a Saddám nebyl idiot a bylo mu jasné, že všechny sariny a yperity a antraxy musí vylifrovat do zahraničí. A Asad byl kámoš z mokrá čtvrti.....

Ale o tom ta invaze skutečně nebyla, byla to jen výmluva.
Saddám organizoval 11. září a od Amíků to byla pomsta, i když to nemůžou přiznat.
Odpovědět
PA

Petr Adamus

14.12.2021 12:43
Právo veta je nesmysl, který by měl být zrušen. Rusko oho zneužívá ve většině záležitostí, kde má nějaký zájem.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

14.12.2021 12:53 Reaguje na Petr Adamus
To všichni :D Pamatujete třeba rezoluce OSN které řekli že americká intervence v Nikaragui nebo Panamě je akt agrese?

Ohledně Nikaragui je dokonce za válečné zločiny i odsoudil mezinárodní soud.
(a Amíci prostě řekli že jeho jurisdikci budou uznávat jen případ od případu)


tomu se říká "geopolitika" právo veta zneužívají pro své zájmy všichni v té radě :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2021 13:51 Reaguje na Vaclav Sobr
V Nikaragui se rozmohl komunistický teror a místní vláda neměla šanci tomu zabránit. To samé jako v Koreji a Vietnamu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.12.2021 14:11 Reaguje na Pavel Hanzl
To na podstatě věci pranic nemění.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2021 18:29 Reaguje na pavel peregrin
Nevím co se mění, ale proti rozmánání komunismu po celém světě od války se dokázali se zbraní v ruce postavit jen Amíci. Museli se ušpinit v hnusných válkách v Koreji a Vietnamu, ale výsledek je velmi dobrý. Komunismus se válí na smetišti dějin a jen slabé a demoralizované Rusko dnes prudí své okolí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2021 13:40 Reaguje na Petr Adamus
Taky myslím, to je relikt studené války a dnes to nemá žádné opodstanění. Rusi to zneužívají pořád.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2021 14:44 Reaguje na Petr Adamus
To není nesmysl ... prostě je to vyjádření, že jedna z velmocí je proti.

Já furt nevím, co z toho dělat drama.

Stejně jev reálu nějaká rezoluce tak nějak naprd a min každá velmoc si s ní vytře nejpozději v tom okamžiku, kdy se jí to hodí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.12.2021 15:30 Reaguje na Svatá Prostoto
To jste shrnul přesně a navíc tahle rádoby rezoluce o souvislosti klimatických změn s globální bezpečností je na nic. Ty 2 věci spolu nesouvisí, o své klima neboli znečištění at se radši postará kazdý stát pěkně sám pro své dobro.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.12.2021 20:18 Reaguje na Jarka O.
To jako myslíte, že si každý stát udělá nad svým územím klima takové, jaké potřebuje? fakt? A co když začne foukat??
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist