ŘVC chce příští rok vybrat trasu pro splavnění Labe mezi Přeloučí a Pardubicemi
"Předložení dokumentace SEA krajskému úřadu ke zveřejnění a provedení vlastního procesu SEA se pokusíme uskutečnit do prosince 2023 a výsledné stanovisko SEA pak může být vydáno na přelomu prvního a druhého čtvrtletí 2024. Budou tak vytvořeny předpoklady, abychom následně požádali o zařazení do zásad územní rozvoje Pardubického kraje," uvedl Bukovský. Hejtmanství i Pardubice splavnění Labe podporují.
Dokumentaci SEA chtělo mít ŘVC hotovou již minulý rok, Do soutěže na její zpracování se však nikdo nepřihlásil a musela být zrušena. V opakovaném tendru jsou nyní dva účastníci, jejich hodnocení se dokončuje a v březnu by mohla být uzavřena smlouva s vítězem. Koncept SEA k projednání s dotčenými úřady by měl být připravený během letošního podzimu.
ŘVC vybíralo z 16 variant splavnění Labe, z toho tři byly z hlediska vlivů na životní prostředí vyhodnoceny jako varianty bez významně negativního vlivu na Louky u Přelouče. Jedna například vykazuje celkový územní zábor lokalit chráněného modráska pod jedno procento. Výsledné řešení vyplyne z hodnocení SEA.
Kvůli lodní přepravě ze současného koncového přístavu ve Chvaleticích do nově navrhovaného koncového přístavu v Pardubicích by bylo nutné vybudovat plavební kanál, který obejde jez v Přelouči. Dosud se také počítalo s ochranou takzvaných labských hrčáků, což je úsek řeky na středním toku pod jezem s bystřinným prouděním. V současnosti už podle Bukovského panuje názor, že hrčáky tak cenné nejsou a bylo by je možné zlikvidovat.
V minulosti prosazované řešení počítalo s kanálem o délce téměř 3,2 kilometru a náklady více než tři miliardy korun. Součástí projektu bude také modernizace plavební komory Srnojedy a výstavba veřejného přístavu v Pardubicích. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil už v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad. Podle dříve zveřejněných informací by se po vodě z Pardubic a opačným směrem mohly vozit sypké stavební materiály, posypová sůl nebo nadměrné náklady, splavnění by umožnilo také rozvoj rekreační plavby.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Katka Pazderů
20.2.2023 05:37Přeci, když je to území cenné, tak tam nic takového neplánuji.
Lukas B.
20.2.2023 09:11 Reaguje na Katka Pazderůpodobně by nebyla zásadní pitomost "něco" udělat s tím Labem pod Děčínem, ale tam je to jaksi komplikované tím, že nějaké to vodní dílko by muselo být v Sasku, a tam tomu situace není příliš nakloněna (a taky by někde musel být nějaký kapacitní kontejnerový a substrátový přístav, máme akorát Mělník). alternativou je samozřejmě zkapacitnění železnice, ale ta se nám už njaksi do údolí nevejde, a tedy musel by vzniknout desítky kilometrů "podkrušnohorský" nákladní tunel (a něco by se muselo udělat s pražským uzlem).
vaber
21.2.2023 09:07 Reaguje na Katka Pazderůje to cenné území a vodou se načisto zničilo, souhlas