https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rvc-chce-pristi-rok-vybrat-trasu-pro-splavneni-labe-mezi-prelouci-a-pardubicemi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ŘVC chce příští rok vybrat trasu pro splavnění Labe mezi Přeloučí a Pardubicemi

20.2.2023 01:20 | PŘELOUČ (ČTK)
Zdymadlo Přelouč D. Horní část, pohled na Labe proti proudu; okres Pardubice, Česká republika.
Zdymadlo Přelouč D. Horní část, pohled na Labe proti proudu; okres Pardubice, Česká republika.
Foto | Stribrohorak / Wikimedia Commons
Ředitelství vodních cest (ŘVC) plánuje v první polovině příštího roku získat stanovisko vlivu koncepce na životní prostředí (SEA) pro záměr splavnění Labe mezi Přeloučí a Pardubicemi. Proti původní trase plavebního kanálu přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy dlouhodobě vystupovali ekologové a stavbu úspěšně blokovali. Nové vedení vodní cesty by se mělo co nejvíce vyhnout celé evropsky významné lokalitě Louky u Přelouče. Novou trasu, která bude vybrána, bude nutné zanést do krajské územně plánovací dokumentace, uvedl na dotaz ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
 

"Předložení dokumentace SEA krajskému úřadu ke zveřejnění a provedení vlastního procesu SEA se pokusíme uskutečnit do prosince 2023 a výsledné stanovisko SEA pak může být vydáno na přelomu prvního a druhého čtvrtletí 2024. Budou tak vytvořeny předpoklady, abychom následně požádali o zařazení do zásad územní rozvoje Pardubického kraje," uvedl Bukovský. Hejtmanství i Pardubice splavnění Labe podporují.

Dokumentaci SEA chtělo mít ŘVC hotovou již minulý rok, Do soutěže na její zpracování se však nikdo nepřihlásil a musela být zrušena. V opakovaném tendru jsou nyní dva účastníci, jejich hodnocení se dokončuje a v březnu by mohla být uzavřena smlouva s vítězem. Koncept SEA k projednání s dotčenými úřady by měl být připravený během letošního podzimu.

ŘVC vybíralo z 16 variant splavnění Labe, z toho tři byly z hlediska vlivů na životní prostředí vyhodnoceny jako varianty bez významně negativního vlivu na Louky u Přelouče. Jedna například vykazuje celkový územní zábor lokalit chráněného modráska pod jedno procento. Výsledné řešení vyplyne z hodnocení SEA.

Kvůli lodní přepravě ze současného koncového přístavu ve Chvaleticích do nově navrhovaného koncového přístavu v Pardubicích by bylo nutné vybudovat plavební kanál, který obejde jez v Přelouči. Dosud se také počítalo s ochranou takzvaných labských hrčáků, což je úsek řeky na středním toku pod jezem s bystřinným prouděním. V současnosti už podle Bukovského panuje názor, že hrčáky tak cenné nejsou a bylo by je možné zlikvidovat.

V minulosti prosazované řešení počítalo s kanálem o délce téměř 3,2 kilometru a náklady více než tři miliardy korun. Součástí projektu bude také modernizace plavební komory Srnojedy a výstavba veřejného přístavu v Pardubicích. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil už v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad. Podle dříve zveřejněných informací by se po vodě z Pardubic a opačným směrem mohly vozit sypké stavební materiály, posypová sůl nebo nadměrné náklady, splavnění by umožnilo také rozvoj rekreační plavby.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

20.2.2023 05:37
Vy si nedáte pokoj. DOP. Dunaj - Odra - Pardubice.
Přeci, když je to území cenné, tak tam nic takového neplánuji.
Odpovědět
LB

Lukas B.

20.2.2023 09:11 Reaguje na Katka Pazderů
splavnění Hrčáků (ať už v stávajícím korytu nebo objížďkou) na rozdíl od DOLu úplná pitomost není.
podobně by nebyla zásadní pitomost "něco" udělat s tím Labem pod Děčínem, ale tam je to jaksi komplikované tím, že nějaké to vodní dílko by muselo být v Sasku, a tam tomu situace není příliš nakloněna (a taky by někde musel být nějaký kapacitní kontejnerový a substrátový přístav, máme akorát Mělník). alternativou je samozřejmě zkapacitnění železnice, ale ta se nám už njaksi do údolí nevejde, a tedy musel by vzniknout desítky kilometrů "podkrušnohorský" nákladní tunel (a něco by se muselo udělat s pražským uzlem).
Odpovědět
va

vaber

21.2.2023 09:07 Reaguje na Katka Pazderů
já to říkám pořád,paní Katko, zachrání nás jen vypuštění všech přehrad, jezů a nádrží,
je to cenné území a vodou se načisto zničilo, souhlas
Odpovědět
MD

Michal Drát

27.2.2023 14:13 Reaguje na Katka Pazderů
Ja bych řekl, že toto nemá nic společného s D-O-P(taková varianta neexistuje), zde se jedná pouze o prodložení splavnosti do Pardubic.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.2.2023 08:44
určitě bude hodně alternativ...třeba po silnici...no na výběr přeci mají :-)
Odpovědět
MD

Michal Drát

27.2.2023 14:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Alternativy existují ... ale nesmíte/me pak nadávat, že jsou silnice narvaný kamiony.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

20.2.2023 11:57
Mělo by to smysl, kdyby Chvaletice praskaly ve švech (od komárů to je jen relikvie). Smysl má opravit stávající komory ( je to tak na hobby plavbu) v Přelouči... a Srnojedech. Někdy to bude splavné jindy ne .. je to příroda jen necpat do toho velké peníze.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist