https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/s-projektovanim-chytrych-mest-ma-zkusenost-12-procent-ceskych-projektovych-firem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

S projektováním chytrých měst má zkušenost 12 procent českých projektových firem

22.12.2023 10:42 (ČTK)
Cílem smart cities je vytvořit efektivnější, udržitelnější a pohodlnější životní prostředí pro obyvatele měst. Zahrnuje různé aspekty, jako jsou energetická účinnost, mobilita, infrastruktura, správa zdrojů či služby občanům.
Cílem smart cities je vytvořit efektivnější, udržitelnější a pohodlnější životní prostředí pro obyvatele měst. Zahrnuje různé aspekty, jako jsou energetická účinnost, mobilita, infrastruktura, správa zdrojů či služby občanům.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
S projektováním takzvaných smart cities, tedy chytrých a zelených měst zaměřených na udržitelný rozvoj, využití technologií a datových zdrojů, má praktickou zkušenost 12 procent českých projektových společností. Naopak téměř polovina z nich nemá s tímto konceptem zkušenost žádnou. Pod vlivem klimatické změny a potřeby udržitelného rozvoje měst a obcí směřuje k chytrým městům pozornost řada soukromých českých i světových firem. Povědomí o chytrých městech je přitom ve společnosti nízké. Vyplývá to ze studie analytické společnosti CEEC Research, které se zúčastnilo 112 největších českých projektových společností.
 

Cílem smart cities je vytvořit efektivnější, udržitelnější a pohodlnější životní prostředí pro obyvatele měst. Zahrnuje různé aspekty, jako jsou energetická účinnost, mobilita, infrastruktura, správa zdrojů či služby občanům. Toho se chytrá města snaží dosáhnout kombinací udržitelných prostředků a nejmodernějších technologií sloužících k fungování v digitálním prostředí či sběru dat.

"Inovace v konceptu chytrých měst výrazně usnadňují každodenní život lidí a podporují místní ekonomiku. Lidé můžou čím dál víc pracovat z domova, firmy si zakládají satelitní pobočky mimo velká města. V zahraničí se osvědčily třeba mobilní ordinace. Předpokladem je dobré pokrytí vysokorychlostním internetem a podporujeme také projekty, které 5G sítě využívají," uvedl místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Z Národního plánu obnovy na ně ministerstvo pro místní rozvoj vyčlenilo 610 milionů korun. Evropské peníze získají projekty například z oblasti vzdělávání či dopravy.

V projektování chytrých měst má 39 procent firem největší zkušenost v oblasti projektování chytrých budov a infrastruktury měst. Více než jedna čtvrtina takto označila realizaci chytrých energetických sítí a úspory energie. Zbylé zkušenosti se týkaly oblasti využití takzvané chytré elektroniky. Chytré mobilitě a dopravnímu řešení se věnovalo 12 procent firem.

Projektování chytrých měst firmám přináší také řadu výzev. Podle 41 procent projektových společností představuje největší výzvu v praxi komplexnost a schopnost integrace různých technologií v rámci takového projektu. Pro 35 procent bývá problémem nedostatek odborných znalostí a expertů. Další výzvou zejména pro investory je finanční náročnost projektu, označilo ji přes čtvrtinu firem. Další čtvrtina pak má problém s korigováním celého projektu.

Téměř 70 procent zástupců dotázaných projektových společností si myslí, že povědomí veřejnosti o chytrých městech je nízké a že veřejnost je stále ještě málo informovaná. Čtvrtina dotázaných si pak myslí, že informovanost veřejnosti o smart cities je nulová. Jenom procento firem považuje povědomí o chytrých městech za vysoké a pozitivní.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

22.12.2023 15:02
Možná by stálo za to vzít si pár takových projektů a podrobit je věcné oponentuře, zda vše, co tam dělají, je opravdu smart a efektivní a co by šlo dělat lépe.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.12.2023 16:48 Reaguje na Jiří Svoboda
I podívat se po světě, kde s tím už začali, poučit se a nevymýšlet vymyšlené.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.12.2023 19:32 Reaguje na smějící se bestie
Oni to, myslím, většinou kopírují, aniž by o tom moc přemýšleli.

Asi by stačilo pár dobrých zásad jako vynikající tepelná ochrana budov s bílými střechami, veškerou vodu ze zpevněných ploch a střech zasakovat, aby z ní mohly stromy dobře prosperovat... Nedělat nic technicky náročného a drahého.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.12.2023 09:25 Reaguje na Jiří Svoboda
Nic technicky náročného a drahého?
A z čeho by pak žila ta stáda dotačních parazitů?

Nikde tu přeci nejde o žádné úspory - ale jen o to, jak získat co nejvíc peněz za naplňování čistě ideologicky motivovaných nesmyslů.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.12.2023 13:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Vyjádřil jste to nekulantně, leč v podstatě pravdivě.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.12.2023 18:22
abychom se sami sebe nesnažili přechytračit.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

3.1.2024 21:14
V jednom nejmenovaném městě se prosazují opravdu chytrá řešení. Na spojnici preferované dopravy V-Z směrem se díky technicistnímu řešení postavily 4 rondely, takže řidiči musí ručkovat po volantu tam a zpět čtyřikrát a zdržení je o dobré 4 minuty delší, nežli bylo v čase Husáka. Na závěr čeká na cestovatele měřící úsek a zde číhají uniformy a kasírují. Nic proti tomu, ale : opravdu je to chytré řešení? Když se původně uvažovalo s obchvatem na jihovýchodě, odmítnulo se toto řešení (politicky) a zvolila rychlostní komunikace podél železničního koridoru a vytvořila se bariera pro zvěř. Nyní se to řeší rámovým viaduktem. Tak to je první chytré řešení.
--- Druhé chytré řešení je ponechání železničního viaduktu v původním profilu, se snížením, kam se nevlezou nákladní (TIR) automobily, což produkuje kolony, zácpy, pokuty a objížďka neexistuje. A opět, vymyslí se "chytré řešení" a dá se signalizace před úzký profil a řidiči, raď si jak umíš. --- Třetí chytré řešení hodné Horákyně je zdevastování lužního porostu v bývalém parku který již jako park ani nevypadá, a postupné kácení i těch zbylých stromů, které se tam div divoucí uchovaly. Dřevní hmota je naštěpkována, polínka prodána a vysušena, chránění ptáci v lepším případě migrovali. A my máme chytré řešení s hlavolamem, kde se v létě práší, a za deště si člověk přinese hlínu a štěrk na botech. --- Naprosto perfektní je chytráky vyřešeno posezení na náměstí, kde si v kovových lesklých židlích občan spálí hýždě (ano pánové, prdel) a pokud má ssebou kousek uzeniny, může si pogrilovat něco k zakousnutí. Starší patrioti však mluví spíše o tom, že by zakousli pana starostu. Krásné s tylové černé dlažební kostky vše umocní jako odpolední kamínka akumulační, a hřejí až dlouho do noci. Díky od bezdomovců však nečekejte, ti spí raději blízko vodních toků, kde je alespoň trochu snesitelněji. Inu, jih je jako Sahara. --- Protože radnici vede současná pětikoala, a to prakticky celé 30-ti leté období, je úspěch jásajících davů s mávátky zaručen. --- Ve městě prakticky klekl průmysl, místní příštipkáři jen paběrkují, a nebýt firem - dceřinek, tak není ani tak o co stát. --- Ale vážení, je zde ještě jedno krásné, opravdu nejchytřejší řešení : v lavičkách jsou USB zásuvky, a můžete si zde nabít MT nebo zařízení, jen je obava, zda takové nabití nebude mít vliv na bezpečnost dat či nastavení SW. Seniorům je to ale naštěstí šumák, protože ti si oprášili svoje staré mobily hlupce a pořídili si přednabitý tarif a data prostě neřeší. Proč také, všude se na ně valí lavina zlých zpráv, otravných reklam, vyskakujících oken a jiných hloupostí, a tak prostě volí režim jednoho kecálka pro rodinu a mladé, a maily, a ti rozumní si nedávají na MT ani banku.
Mnozí podnikatelé svoji firmu zabalili, a končí i s digitální přístupností. Ti, kteří mají zdroje, komunikují o sociální dávky. Inu pokrok nezastavíš, káže dialektika.
***
Prostě, lidé zjistili, že s tou chytrostí se přechytračili sami, a vidí, kam je dovedl spotřební mamon a jak je zahraniční matinky umí podojit na zbytných službách. Jak by ne, když jim jde na ruku pětidemoliční vláda.
<rýpal lesní>
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist