Sdělovací technika: Eco-design se musí stát důležitou složkou ochrany životního prostředí
Rychlý vývoj spotřební i průmyslové elektroniky je úzce provázán s chováním konzumní společnosti a její tendencí často nakupovat nové výrobky a zbavovat se starých. "Sleva elektronických výrobků je dnes běžnou praxí, ale málokdo si uvědomí, že když se ocitne nějaký výrobek ve slevě, je pravděpodobné, že byl vyroben ze surovin a součástek pocházejících z různých zdrojů, které s velkou pravděpodobností neodpovídají aktuálním standardům jakosti," píše Ivan Szendiuch. Jde často o materiály, jejichž příprava, zpracování i likvidace mají nepříznivý efekt na životní prostředí. Elektronický průmysl musí proto co nejrychleji sehrát zásadní roli v otázkách ochrany životního prostředí.
Často se tvrdí, že zavádění ekologických opatření je pro firmy nákladné. Účinný ekologický systém má však opačný účinek - snižuje náklady, protože snižuje spotřebu energie i materiálu, zároveň však zvyšuje konkurenceschopnost výrobků. Právě spotřebitelé se stávají jedním z hlavních motivů pro prosazování ekologické strategie výrobků, píše Szendiuch. Spotřebitelé jsou totiž často ochotni za ekologicky šetrný výrobek zaplatit vyšší cenu. Ekologický výrobek však ve skutečnosti může být i levnější, uvážíme-li náklady na jeho životní cyklus. "Promyšlený a aktivní přístup k ekologickému návrhu a konstrukci výrobků může navíc vést k mnoha tvůrčím změnám, novým nápadům a podpoře pokroku," píše autor.
Ochrana životního prostředí z tradičního pohledu znamená prevenci znečištění prostředí nebo hospodaření s odpadem. Tento přístup však neřeší otázku, jak negativním vlivům předcházet přímo ekologickým návrhem výrobku. "Ekologický návrh (eco-design) je zaměřen na fáze předcházející výrobě, to je především vlastní návrh a vývoj výrobků," upozorňuje Ivan Szendiuch. "Cílem je navržení produktů v takové podobě, aby se minimalizoval negativní dopad na životní prostředí výrobku i výrobního procesu a přitom bylo dosaženo úspor." Eco-design sám o sobě životnímu prostředí neškodí, závisí na něm však většina ekologických vlastností daného výrobku. Poté, co je návrh produktu a návrh výrobní technologie dokončen, zbývají už jen nepatrné možnosti, jak jeho dopad na životní prostředí minimalizovat.
Podle článku Ivana Szendiucha v časopise Sdělovací technika ze září 2005.
reklama