https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sef-bmw-evropa-musi-zrusit-zakaz-spalovacich-motoru-jinak-cinu-nezastavi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Šéf BMW: Evropa musí zrušit zákaz spalovacích motorů, jinak Čínu nezastaví

16.10.2024 01:43 | PAŘÍŽ (ČTK)
Země EU loni v březnu schválily přelomový zákon, který by od roku 2035 vyžadoval, aby všechna nová auta měla nulové emise CO2. Tím by se fakticky zakázala auta na benzin a naftu.
Země EU loni v březnu schválily přelomový zákon, který by od roku 2035 vyžadoval, aby všechna nová auta měla nulové emise CO2. Tím by se fakticky zakázala auta na benzin a naftu.
Licence | Volné dílo (public domain)
Pokud chce Evropská unie zmírnit závislost na Číně, musí zrušit plán zakázat od roku 2035 nová auta se spalovacím motorem. Na mezinárodním autosalonu v Paříži to řekl šéf německé automobilky BMW Oliver Zipse. Evropské země jsou mimo jiné značně závislé na čínském dodavatelském řetězci u baterií pro elektromobily.
 
Změnit přístup k automobilovému průmyslu a zrušit avizovaný zákaz je důležité, pokud chce Evropa také podpořit své technologické přednosti, řekl Zipse. Ten dlouho prosazoval návrh, aby regulační orgány povolily různé technologie – včetně alternativních paliv, jako jsou e-paliva nebo biopaliva či auta s vodíkovými palivovými články. Nálada v Evropě teď podle něj směřuje k pesimismu a region potřebuje nový regulatorní rámec, aby zůstal konkurenceschopný.

"Korekce toho cíle na rok 2035 mít ze 100 procent bateriové elektromobily jako součást komplexního balíčku pro snížení emisí CO2 by evropským výrobcům také umožnila méně se spoléhat na Čínu, pokud jde o baterie,“ řekl Zipse, kterého cituje agentura Reuters. "Pokud chceme udržet úspěšný kurz, je nezbytná přísně technologicky agnostická cesta v rámci politického rámce," dodal.

Země EU loni v březnu schválily přelomový zákon, který by od roku 2035 vyžadoval, aby všechna nová auta měla nulové emise CO2. Tím by se fakticky zakázala auta na benzin a naftu. Plán také předpokládá, aby od roku 2030 byly emise CO2 o 55 procent nižší než v roce 2021.

Výrobci automobilů včetně BMW, Volkswagenu a Renaultu, stejně jako italská vláda, vyzývají k uvolnění nebo k odkladu cílů na snížení emisí CO2. Obávají se totiž dopadů vysokých pokut kvůli nižšímu prodeji elektromobilů, než s jakým se počítalo dříve. Zájem o elektromobily v poslední době mezi lidmi klesá.

Německo, odkud je i BMW, přesto odmítlo brzké přezkoumání cílů. Je totiž nutné, aby odvětví mělo jasná pravidla, nehledě na to, že dopady změn klimatu je potřeba řešit neodkladně. Podobně šéf francouzské automobilové asociace PFA na pařížském autosalonu nevyzval ke zrušení zákazu k roku 2035, ale řekl, že je nutné rychle se vrátit k jednacímu stolu a prodiskutovat přezkum cílů, který je v současnosti naplánován na rok 2026.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

16.10.2024 08:20
Zrušit úplně ten zákaz spalováků vidím jako rozumný krok, i když grýndýl v principu podporuji. Čistota spalováků asi lepší být už nemůže, spíše jít směrem k syntetickým palivům, vodíku , čpavku atd. elektriky si taky najdou své místo.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.10.2024 08:26
Výrobci mají takovýto sen (a v poslední době výhodný trend): výrobky jen na dobu záruky (2-3 roky), pak je vyhodit, neopravovat a koupit nové. Ideální jsou předražené výrobky s krátkou životností povinně kupované - elektroauta, TČ.
Ekologové tuto povinnost zdůvodnili, vůbec je ale nezajímalo, že krátká životost je nezměrná zátěž přírody odpady a potřebou surovin.

Kdyby vláda a ekologové skutečně chtěli řešit přírodu, něco pro to by udělali- aby výrobky byly opravitelné, aby byly připraveny podmínky pro jejich užití- baterie, úložiště energie, regulace, servis, náhradní díly, jejich vyměnitelnost, zajištění dlouhodobosti provozu výrobku a tím jeho rentability pro kupujícího.
O žádné takové podmínky nikdo nemá zájem. Je zájem pouze o jediné: máte povinnost tyto výrobky kupovat = chceme jen peníze z daní, nic jiného nás nezajímá, vůbec nás nezajímá, jestli tyto výrobky něco vyřeší, jestli jsou provozně smyslplné, jestli vůbec jsou pro spotřebitele použitelné - někdy ano, jindy bohužel absolutně ne.

Ale funguje kapitalizmus, soutěž, vyskytne se někdo, kdo toho využije- Čína, začne vyrábět tyto výrobky levnější, s delší dobou užití a milí vypočítaví výrobci, kteří se chytli nabízené šance od spřátelených ekologů náhle ztrácejí zisky, náhle jsou ve slepé uličce.
Tak funguje liberální kapitalizmus, tam kde je možnost konkurence, svoboda, nikoli socialistická svázanost, umělé příkazy, zákazy EU!
Proto Klaus apeloval na zachování liberalizmu i v EU, na odtažitost od EU, která liberalizmus potlačuje. ODS se zavázala jít touto cestou, jako jedinou možnost k prosperitě, proto jsme ji volili, jak to bude dál s tímto programem?
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.10.2024 09:52
šéfové automobilek nejsou žádní hlupáci. jsou to chytří oportunisté. a už pochopili, kaž se otáčí kormidlo. snad ještě není pozdě.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2024 11:11
Trochu pozdě -
tak se měly ozývat už před 10roky minimálně !
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.10.2024 11:37 Reaguje na smějící se bestie
to by nebyly roční prémie. doba ještě nebyla zralá. bohužel.

tohle není žádný Henry Ford co si může říkat co chce (mmch, Henry Ford byl hnusný antisemita a velký obdivovatel kaprála s knírkem), tohle je najatý manažel a fabriky patří nepřehlednému spletenci penzijnách fondů.
Odpovědět
pk

pepa knotek

16.10.2024 14:34
Bruselští byrokrati nejprve vymyslí systém jak autoland likvidovat a teď se bude vymýšlet systém jak ho zachránit. Za ty prachy, bez rizika, bez odpovědnosti, kdo by to nedělal, práce na deset let zajištěna.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist