https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sef-osn-vyzval-pred-summitem-g20-politiky-aby-zabranili-klimaticke-katastrofe
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Šéf OSN vyzval před summitem G20 politiky, aby zabránili klimatické katastrofě

9.9.2023 01:09 | DILLÍ (ČTK)
Antonio Guterres.
Antonio Guterres.
Foto | UN Geneva / Flickr
Generální tajemník OSN António Guterres před nadcházejícím summitem velkých světových ekonomik G20 vyzval světové lídry, aby pomohli zabránit hrozící klimatické katastrofě. Změny klimatu se podle šéfa OSN vymykají kontrole, a opatření proto musejí být rychlejší, ambicióznější a důvěryhodnější. Velkým problémem jsou i sílící rozpory mezi zeměmi, které zvyšují riziko konfliktu, citovala agentura Reuters Guterrese.
 

Summit G20 hostí o víkendu indická metropole Dillí, kam se sjíždějí vrcholní představitelé dvacítky největších ekonomik světa. Na místo už včera přijel také americký prezident Joe Biden. Chybět naopak budou ruský prezident Vladimir Putin a také čínský prezident Si Ťin-pching.

"Klimatická krize se vymyká kontrole. Země G20 ale rozhodují... Všechny země G20 jsou dohromady zodpovědné za 80 procent globálních emisí. Polovičatými opatřeními zhroucení klimatu nezabráníme," řekl Guterres. Znovu připomněl i Pakt klimatické solidarity, který navrhl právě pro bohatší státy, jež by podle něj měly jako největší znečišťovatelé znásobit snahu o omezení emisí a podporovat na této cestě i chudší země.

Šéf OSN zároveň před novináři varoval, že "rostoucí rozpory a nahlodávání důvěry" mezi státy může naopak vést k většímu napětí a nakonec ke konfliktu. "Pokud jsme opravdu globální rodina, tak jsme dnes rodina poněkud dysfunkční," řekl Guterres. "Takové tříštění by bylo znepokojivé i v dobrých časech. Ale v této době je to katastrofa," dodal.

Státy G20 nyní rozděluje postoj k válce na Ukrajině, ale právě i boj proti změnám klimatu. Nepanuje mimo jiné shoda na tom, jak by měly bohatší země přispívat rozvojovým zemím, které často důsledky globálního oteplování tvrdě zakoušejí, i když samy vypouštějí pouze omezené množství emisí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VM

Vladimir Mertan

9.9.2023 06:36
Pripomína mi to dobu RVHP, Chozražčot a plnenie záväzkov 19 zjazdu KSČ. Veď nakoniec bývalý predseda Socialistickej internacionály po inom netúži.



Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.9.2023 06:54 Reaguje na Vladimir Mertan
To OSN takové je. V podstatě na nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2023 20:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Bohužel, je to totálně impotentní organizace a jediné rozumné řešení je totální zrušení.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.9.2023 06:45
domnívám se, že klimatická situace je taková, jaká je a objektivně jí zabránit nejde. Jde se jí přizpůsobit, tím, že změníme vlastní preference a zaměříme se na faktory, které jí ovlivňují ve všech regionech.
Nicméně CO2 samo o sobě není spouštěčem klimatické situace bez vydatné pomoci člověka a to, že zlikvidoval v podstatě vše co se dalo a co vytvářelo zelený obal Země a chránilo půdu před vysoušením a likvidace mokřadů znečištění vod a chemie která se uvolňuje do okolí společně s vytvářením tepelných ostrovů zástavby ale i velkénho rozsahu zemědělské a neexistence protierozních opatření.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.9.2023 07:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/petr-pokorny-ekolog-klima-globalni-oteplovani-atmosfera.A230814_133317_xman-rozhovory_albe

Rozhovor s českým paleológom Petrom Pokorným

Tvrdíte tedy, že oteplování není zase tak závažná hrozba?
Většinou poukazuji na to, že to možná není ten nejdůležitější problém našeho světa. A že to možná odvádí pozornost od problémů důležitějších. Druhá věc je, že při nejlepší vůli nevím, proč by zrovna oteplování měl být tak velký problém. Po většinu současného geologického období, v průběhu čtvrtohor (posledních 2,5 milionu let, pozn. red.), se Země nachází v režimu dob ledových. My teď zažíváme velkou výjimku a privilegium. Žijeme v době meziledové, která je teplá, a tudíž mimořádně příznivá. Vyvinula se během ní například lidská civilizace, což by zřejmě nebylo bývalo možné v dobách ledových.
Jak vzácná je ta výjimka?
V současné fázi čtvrtohor je to zhruba desetina času a zbytek připadá právě na doby ledové. A kdyby nedejbože přišlo ochlazení, máme problém nesrovnatelně větší, protože obecně klesne biologická produkce. Také klesne transport vodních par z oceánů na souš, takže rozsáhlé oblasti kontinentů katastrofálně vyschnou. Nehledě na to, že doby ledové byly klimaticky mnohem labilnější. Klimatický vývoj byl nepředvídatelný. Změny ročních teplot i o několik stupňů Celsia se odehrávaly i během několika desetiletí. Hladina světového oceánu kolísala rychlostí, jež je z dnešního pohledu nepředstavitelná. Samozřejmě že současné oteplování také přináší problémy s růstem hladiny oceánů, vytváří tlak na ekosystémy, snižuje předvídatelnost meteorologických jevů a podobně. Ale z minulosti známe klimatické změny mnohem dramatičtější. Co se současného i jakéhokoliv minulého oteplování týče, nemůžu si pomoci, ale jeho pozitiva spíše převažují nad negativy.
Odpovědět
Pe

Petr

9.9.2023 07:55 Reaguje na Vladimir Mertan
Názory jsou vždy tvořeny vlastními zkušenostmi. Kdo žije v nějaké příjemné oblasti, a třeba ještě u řeky, kam chodí každé odpoledne na relaxační procházku, ten si současnost bude pochvalovat, taky bude mluvit o přínosech, výhodách a blahobytu, a přijde mu směšné co pořád všude píšou o nějakém suchu a globálním oteplování, změny byly přece vždycky a horší. A kde jsou prázdné studny, suché lesy a v létě už se teploty dostávají nad 40, někde i k 50, tam sotva někdo bude mluvit o přicházejícím blahobytu a bude mu divné, že se tomu někdo dokáže vysmívat a bagatelizovat.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.9.2023 18:16 Reaguje na Petr
Viete z globálneho oteplovania sa stalo nové náboženstvo. Každá malá zmena a nepriazeň počasia je prisudzovaná pôsobeniu CO2. Prázdné studne suché lesy tu boli aj v minulosti. Stačí si prečítať článok ako bolo pred sto rokmi https://www.in-pocasi.cz/clanky/vyznacne/rok-1921-30.8.2021/ Taktiež boli suché lesy a vyschnuté studne. Následne v roku 1921 kalamita mníšky veľkohlavej zlikvidovala 600 000 ha smrekových porastov. Nikto sa nebude vysmievať a bagatelizovať prírodné katastrofy, ale myslieť si že ak sa zníži obsah CO2 tak bude všetko v poriadku je absolútne klamanie samého seba alebo hlavne aj klamanie druhých.
Odpovědět
va

vaber

9.9.2023 09:20 Reaguje na Vladimir Mertan
to říkají odborníci,že když je doba ledová je malé vypařování a sucho a když je teplo je vlhko,
realita je opačná, nyní nám pevnina planety vysychá a voda zůstává v oceánech a hladina světového oceánu stoupá a v době ledové se vypařilo 100m oceánů a vypařená voda byla na pevninách v ledu a koloběhu,
není to podivné,
lidská civilizace se vyvinula jinde než v Evropě a zaledněná Evropa na to neměla žádný vliv,
opravdu by bylo třeba ,aby ti propagátoři pozitivního oteplování žili v teplotách neustále nad 35°C a potom by asi mluvili jinak,
je otázka ,co si každý pod pojmem ,,klimatická katastrofa,, představuje
rád bych viděl ty ,co se katastrofám dokáží přizpůsobit , možná jen supermani, kterým nevadí ani žár ani velký mráz,nepotřebují kyslík ani jídlo a když je zavalí hromada kamení, klidně se vyhrabou
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.9.2023 14:26 Reaguje na vaber
Věřte odborníkům, že doba ledová se vyznačuje suchem a neziledová vlhkým klimatem. Odborníci pro to mají řadu důkazů i v současné krajině - například jak vypadají údolí řek, co tady rostlo a žilo.
"Například v Grónsku bylo v době ledové téměř pětkrát méně srážek tvořící ledovce než je v současnosti."
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sucho
Odpovědět
va

vaber

10.9.2023 09:09 Reaguje na Richard Vacek
doba ledová se vyznačuje suchem ze kterého popužíváme vodu ještě dnes,hlavně v podzemí a ledovcích a až nám dojde ,budeme moci používat tu vodu co máme z dnešního vlhkého klimatu,
tak nějak to myslíte

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 21:17 Reaguje na Richard Vacek
To je velmi hezké, ale proč teda ty ledovce rychle mizí místo růstu?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.9.2023 12:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ledovce mizí, protože je tam teplota nad nulou. A namísto sněhu na ně prší.
Tím máte vysvětlenou i druhou záhadu, jak je možné, že za doby ledové ledovce rostly.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.9.2023 09:43
Budu to opakovat do omrzení. Nerovnoměrnost oteplování mezi sev a jižní polokoulí, i mezi oblastmi na severní polokouli, mě utvrzují v tom, že ve hře je více faktorů, než obaváný kysličník. Jsou to především pevninská kamínka, tj. rozlezlá zástavba, dlouho obnažená hlína - zejména při pěstování kuku, masivní deforestace a odvodňování - včetně studní a napajedel, se kterými se v posledních desetiletích rozthrl pytel. Jak se říká - stokrát nic umořilo osla. Vlivy se sčítají, a je těžké určit, který jakou měrou působí. Vše to jsou jen dohady, odhady a teorie.

Tak masivní změna zemského povrchu se nikdy v historii llidstva neodehrála. Přitom je to většinou směrem k vysoušení, těch zavlažovaných oblastí je minimum, a je to opět na úkor nejbližšího okolí. Změnilo se toho na planetě zejména za poslední století mnoho. "Vrátit to do původního stavu" je nemyslitelné a nesmyslné. Takže se připravme na to, že pocítíme důsledky své expanzně exploatační politiky, kdy přírodu bereme jako "nutné zlo", které je nutné pokořit ve jménu pokroku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 09:54 Reaguje na Karel Zvářal
Klimatologové to samozřejmě ví a počítají s tím. když se podíváte na hódně velký glóbus (mapy jsou zdeformované), tak zjistíte, že lidská zástavba dělá naprosté minimum proti pochám pouští a stepí, zemědělská plocha je prakticky step, zavlažovaných ploch je naopak hodně, umělá jezera přehrad, gigantické objemy vody čerpaných ze zvodní atd. atd. zvyšuje množství vody v krajině a zvyšuje plochy pokryté vegetací.
Neznám tyhle poměry, ale odhaduji, že bez lidské činnosti (samozřejmě při stejné koncentraci CO2) by bylo asi zeleně a vody v krajině méně.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.9.2023 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Plochy pouští a stepí se díky člověku nezmenšují, ale zvětšují (pastva, vypalování, odvodňování stepí/např. Aral...)! Zastavěná je plocha asi o rozloze Číny, jen za posledních 50 let byla odlesněna ploch o rozloze Austrálie! To je nic??? A tak jako málo prší nad Saharou, zhoršují se srážkové poměry nad vysoušenou krajinou. Ten rozdíl 1-2° globálně je důsledek antropocénu, viz rozdíl teplot - okolo 10°, když vyjdete z lesa na hliněné gigatetelíny. A ano, zelené střechy mají bagatelní význam vedle toho, co všechno člověk spáchal na Zemi. Tady už nepomůže domy natírat na bílo, těch tmavých ploch je tolik, včetně spálenišť - které jsou důsledkem špatného hospodaření s krajinou. Chybí preventivní opatření - tvorba protipožárních průseků, využití dřevní hmoty k energetickým účelům, neb přechod na topení plynem a odchod od pastvy v tradičních oblastech jen nahrává masivním požárům s nadbytkem hořlavého materiálu. Takže všechny tyto vlivy se sčítají, a je chybou soustředit se jen na snižování produkce CO2, aniž by se sledovaly další ukazatele, včetně přemnožených producentů (nejen) metanu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 21:15 Reaguje na Karel Zvářal
Zastavěná plocha je v ČR asi 10% rozlohy země a to jsme v nejhustěji obydleném kontinentu s maximálním průmyslem. Takže rozlohu Číny jste s něčím pouze spletl.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.9.2023 07:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Yak je tedy možné, že se u nás otepluje 2x rychleji oproti průměru, když máme yen 10% zástavby? To asi máme 2x více kysličníku a asi i metánu, že?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2023 10:02 Reaguje na Karel Zvářal
To, že má oceán mnohem větší tepelnou kapacitu než pevnina, tudíž se při stejném dodaném teple méně ohřeje, vám nic neříká?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.9.2023 10:50 Reaguje na Jiří Svoboda
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stredozemni-more-je-nejteplejsi-v-historii-tvrdi-spanelsti-vedci

Tady jste zalezl do ulity a ani nehlesl. Jak je možné, že Atlantik při stejné hloubce je tak strakatý, růžovo-bílý???

No přece díky tepelným gigaostrovům: pouštní, zastavěné, odlesněné a odvodněné pevnině. Z té se vzdušným prouděním (VĚTRY) přenáší teplo nad oceány, které jej absorbují. Moře ochlazuje, pevnina ohřívá. Vot těchnika!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2023 12:13 Reaguje na Karel Zvářal
Snad uznáte, že nemohu reagovat na jakoukoli blbinu, co vypustíte.

A proč vznikají ty tepelné gigaostrovy? Protože tam nenaprší dost vody, která se může odpařit, a voda tam ani nepřiteče, protože je jinde zadržována a odpařována Malíkem v tůních.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.9.2023 13:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Já bych člena sekty Kravčík neřešil. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 11:26 Reaguje na Karel Zvářal
Atmosféra přece není homogenní hmota a teploty vzduchu se mění lokálně o někdy desítku stupňů. Hlavní vliv má jet stream a ten se chová zcela nevyzpytatelně. Proč se otepluje nejvíc na severu taky nikdo nevysvětlí, ale je to celkem fuk. Postihne to všechny.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.9.2023 11:32 Reaguje na Pavel Hanzl
To právě vůbec není jedno, proč je na S polokouli rychlejší oteplování než na jižní (více pevniny). A tím, že atmosféra není homogenní, ohřívá se Arktida ("záhadně") ze všech nejrychleji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 11:56 Reaguje na Karel Zvářal
Dobrým pochopením určitého jevu se dostaneme k jeho příčině a teprv pak máme možnost řešení. To nastalo dávno a další detailnější výzkum je sice taky potřeba, ale už nic podstatného asi nepřinese. To přinese až technologie dekarbonizace a na to kdoví jestli.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2023 12:16 Reaguje na Karel Zvářal
V Arktidě postupně tmavne povrch, žádná záhada.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.9.2023 10:28
Místo hořekování nad sodovkáčem by měl generální tajemník OSN hořekovat nad strmým pádem biodiverzity , devastací ŽP odpady od Mariánského příkopu po Mt. Everest - t.č. největší přírodní hajzl na světě -, strmě narůstající světovou populací a bezmeznou expanzí západní konzumní společnosti , kde si za prachy koupíš vše.
Z tohoto pohledu je sodovkáč drobný kulak někde na Hané.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 09:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pláčete velmi hezky, ale na nesprávném hrobě. Váš pohled na západní společnost je dosti kremelský, takže nesmyslný. Být na Zemi státy pouze západní civilizace, je skutečně velká šance to zvládnout. Ale nárůst emisí a devastace jede především v Číně, Rusku a zemích třetího světa.
Třeba z deseti nejšpinavějších světových řek, lifrujících do moří nejvíc odpadů, ani jedna není v Evropě nebo Severní Americe. Přemnožování obyvatel je taky záležitost třetího světa, nárůst spotřeby fosilní energie taky. Atd. atd. atd.
Odpovědět
Robert Häusler

Robert Häusler

10.9.2023 19:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy ale musíte mít velkou trpělivost tady trolit celou tu dobu. To děláte za prachy, nebo z přesvědčení?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2023 10:06 Reaguje na Pavel Hanzl
A není to taky trochu tím, že bohaté státy devestaci vyvážejí? Zkuste se, prosím, pane Hanzle, aspoň občas odbednit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 11:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Trochu určitě ano, ale ten hlavní problém to není. Bohaté státy samy už dlouhodobě budují čisté systémy, recyklace, OZE, filtry na všemožných výfucích a komínech, tohle je čistě Západní vynález.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2023 16:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Trochu ... https://arnika.org/o-nas/tiskove-zpravy/australie-stale-vyuziva-asijske-zeme-jako-skladku

https://www.idnes.cz/hobby/domov/plasty-plast-asie-afrika-cina-indie-ekologie-planeta-znecisteni.A190329_132301_hobby-domov_bma

Trochu velká trocha. Ostaně, není to tak dávno, co se k nám z Říše odpad lifroval jak o život. A nedělal bych si iluze, že už je tomu definitivně konec, byť v menší míře.

Evropa je mistrem v zeleném pokrytectví.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2023 12:19 Reaguje na Radek Čuda
Ano, a pan Hanzl je krásně prolezlý greenwashingem západních zemí a rád ho tu v diskusích používá.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.9.2023 13:54
A vlastně zase jenom kecy v kleci a že těch kecálků je, že.
Kolik by toho pro přírodu udělali, kdyby se tolik času v ní, věnovali práci/sázením stromů počínaje, kolik věnují tomu všelijakému poraděnkování, na které se samozřejmě dopravují i letadly, co !
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.9.2023 14:05
Žádná klimatická katastrofa nehrozí. Megalomanské projekty na regulaci klimatu nejsou ničím jiným, než megalomanskými nápady, které mají na klima stejný vliv jako modlení, až na to, že na ně padne spousta vzácných zdrojů, které by se daly využít rozumněji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2023 20:49 Reaguje na Richard Vacek
A Země je placatá, plác bum.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.9.2023 22:22 Reaguje na Pavel Hanzl
A všichni se upečeme, bububu...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 09:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
My to už nestihneme, ale naše vnoučata, spíš pravnoučata tutově. Důkazů jsou tisíce, ovšem solidní protidůkazy neznám žádné. Samozřejmě je to předpověď, takže má několik málo procent pravděpodobnosti, že přiletí černá labuť a dopadne to jinak. Ovšem způsobil to člověk a jen člověk to může zarazit, což zatím rozhodně nevypadá.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.9.2023 18:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Seznamte se alespoň s tím, jak tady bylo celkem nedávno. A klima bylo tak příznivé, že se předchodce člověka rozšířil i do Evropy:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eemsk%C3%BD_interglaci%C3%A1l
Myslíte, že se jednalo o klimatickou katastrofu? Pokud ano, tak z jakých důvodů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 20:55 Reaguje na Richard Vacek
Jak pro koho. Určitě vymřely chladnomilné organismy, ekosystém se změnil, ale života určitě neubylo.
Dnes jsme v jiné situaci.
"Koncentrace oxidu uhličitého v ovzduší dosáhly asi 412 ppm, což výrazně překonává vše, co planeta zažila během posledních několika milionů let. U nás ve výzkumném ústavu máme jedny z nejlepších počítačových simulací na světě, díky nimž dokážeme rekonstruovat klima třeba 50 nebo 100 milionů roků zpět do minulosti. A vidíme, že nynější oteplování je stokrát rychlejší než kdykoli během této doby".
Přední světový klimatolog Hans Joachim Schellnhuber z Postupimského ústavu pro výzkum dopadů klimatických změn.
https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/klima-vstupujeme-do-temneho-veku

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 20:58 Reaguje na Pavel Hanzl
"Klimatický systém je divoká šelma, a pokud ji rozzlobíte, zareaguje jako tygr, nepředvídatelně a divoce." Bohužel, už se to rozjíždí a hlupy ropáčci pořád bečí, že nebudou moci za 10 let čadit dýzly.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2023 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Pravil ten, který by v té naftové Oktávce jezdil dodnes ... kdyby mu ji neukradli:-) ... takže musel přesedlat na vysoce ekologický benál:-DDD.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 18:34 Reaguje na Radek Čuda
Za 10 let čadit benzíňákem skutečně nebudu, nebojte. Leda tak prdět do hlíny.
Odpovědět

Radek Čuda

12.9.2023 12:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy možná ne, ale o ten váš Note se ještě dědicové poperou, ten ještě bude šlapat:-)! Jak to byla hnusná auta, tak dobrá a drží.
Navíc mám spíš časem seberou papíry, než že zaklepete bačkorama, tihle zahořklí dědové jako vy vydrží hrozně dlouho ... to bude ještě blábolů na ekolistu:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 20:31 Reaguje na Radek Čuda
Vaše zaprděnost by odpovídala asi tak devadesáti let, můj otec měl výrazně modernější názory, než vy.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.9.2023 12:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Každá liška si chválí svůj ohon a tak je to i v případě daného odborníka.
Vy byste ale tak důvěřivý být neměl a pokud by vám na nos věšel bulíky, že dovedou v simulaci rekonstruovat klima i 100 mil. let zpět, měl byste zapochybovat, protože něco takového by byla vědecká bomba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 18:37 Reaguje na Richard Vacek
Šak to samozřejmě byla vědecká bomba a tento ústav patří mezi nejprestižnější na světě. A to beru samozřejmě silně s rezervou. Ale ty prognózy jsou prostě přesně logické a vědecké, tj. natvrdo bez růžových brýlí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.9.2023 08:44
Cena za strach z je
https://komoraplus.cz/2023/08/09/cena-za-strach-zakaz-levne-energie-stoji-miliony-zivotu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 09:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
"Levná a bezpečná jaderná energie je možná, ale ve většině západních zemí je zakázána."
Tohle je první věta a už je vylhaná. Dál to nemá cenu číst.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2023 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže v Říši je dnes možné vybudovat a zprovoznit JE?

Fakt jo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 18:40 Reaguje na Radek Čuda
Nevím, čo také oné má být nějaká Říše. Ta Třetí měla být Hitlerova, ta Eurasie Putinova. Obě čistě iluzorní.
Odpovědět

Radek Čuda

12.9.2023 12:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Nedělejte víc blbýho, než jste i bez toho:-))). Prostě jsou v EU země, kde nelze výstavbu JE realizovat, a to i z pohledu legislativy. Takže se zalezte a šoupejte nohama.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 20:37 Reaguje na Radek Čuda
Jsou skutečně dvě země (Němnecko a Rakousko) ale možná něco v Dánsku atd. a ti ví velmi dobře, proč to dělají. Většina Evropy jádro rozvíjí, možná trochu rozpačutě, mastodontové jsou přece jen technologie minulého století. Ale ve formě SMR to asi fungovat bude, čort znajet. Každopádně my jste to za loupežníka prokaučovali celý, takže budeme ve velkém dovážet. Taky proto mám a střeše fve.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.9.2023 08:53
Víte, ono uhýbat přírodě není lidské. To by tu totiž člověk nebyl. Konec konců to nedělá žádné zvíře.
Jde o to, že člověk potřebuje k přežití neustále více a více levné energie. Zjednodušeně:
Nejprve si zotročil oheň. Neandertálci lovili tučné mamuty jako zdroj energie, aby přežili. Cromagnonec si ochočil (zotročil) psy a vyhrál. Možná už tehdy zotročil = ochočil soby. Pak si lidé zotročili domácí zvířata a rostliny. A pak zjistil, že jde zotročit i lidi. Nastal rozvoj říší. No věda sice tehdy byla, ale jen jako zábava. Otroci stačili. Řím dohřměl na to, že Římané byli tak spokojení, že nerozvíjeli vědu a tak líní, že přestali kořistit otroky a nastal středověk. Ten měl málo energie, protože byli jen nevolníci a to až do novověku, kdy se začala rozvíjet věda. Věda, která objevila nové zdroje energie. Nastal rozvoj a globalizace. Vzdání se levné energie znamená zopakovat si středověk.
Buď máte dostatek energie =technických otroků a můžete část věnovat přírodě, nebo ji nemáte a můžete buď zchudnout, nebo v horším případně vás někdo převálcuje. Když došla energie (tráva ve stepích) přišel Attila, Avaři, Čingischán,…listujte si dějinami. Já to nepropaguji, jen popisuji.
Jinak v česku máme spotřebu asi 4 kW na hlavu a to je jako 8 otroků.

Pro odstranění závislosti na uhelných elektrárnách bychom potřebovali trvalý!!! výkon 5 nových bloků temelín, pro odstranění závislosti na veškerém fosilu v ČR asi 15-20 nových bloků. To nikdo v dohledné době nepostaví ani v JE a už vůbec ne v OZE s akumulátory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 09:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je zajímavý pohled a velmi dobře to popsal astronom Karadašov (součastník Eisteina), mrkněte se na tohle video.
Ovšem ČR není celá Západní civilizace, my se staneme závislými na státech, které rozvíjí OZE velmi intenzívně. I Poláci postaví několik bloků JE daleko dřív, než my, to je čistě čecháčkovská neschopnost.


https://www.stream.cz/top-5-to-nejlepsi-ze-sveta/mimozemske-civilizace-od-urovne-1-do-7-my-jsme-pouze-na-0-72-64517045
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.9.2023 10:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Celé zelené OZE šílenství prosazované ekomagory V Bruselu a jejich národními slouhy, co myslí zadkem a ne hlavou, má jednu podstatnou strategickou chybu.

Vůbec nebere v úvahu dvě věci .

a) historie lidstva je o zajištění dostatku energie , přičemž se vždy jednalo o využití stále koncentrovanjších zdrojů energie - dřevo- dřevěné uhlí - uhlí - ropa,plyn- jádro ... -jaderná fúze .
Vždy, když lidstvo sklouzlo do útlumu , lze doložit skluz k využívání primitivnějších forem získávání energie , typicky kolaps antického světa x barbaři

b) energetická potřeba lidstva se neustále zvyšuje a může být pokryta pouze a jenom vysoce koncentrovanými zdroji energie.
Pro srovnání - energetická hustota OZE= 3-6 W/m2 , JE 900-1200 W/m2 , tedy cca 1: 300 , fosilní zdroje někde uprostřed.
Logický závěr= OZE nikdy nemohou nahradit fosil, natož JE.
Další závěr - Brusel a spol. popírají základní fyzikální a společenské zákony.
Lepší budoucnost hodlají "nadekretovat" , což se vymyká zdravému rozumu i logice. Obdoba bolševického hesla "Každému podle jeho potřeb " cestou přivlastnění si výrobních prostředků státem. Což jak se každý může přesvědčit se plíživě děje.

Resumé - EU spěje k ekonomickému kolapsu a vzniku jakési chudé globální kolonie zavislé na importu energií od chytřejších vlád.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2023 21:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
ad a) Nějak mi uniká, jakou koncentrovanou energii používali v antickém světě. Pokud vím, tak to byli především otroci s výkonem 200 W na chlapa, čili nic. Uměli ale volský potah a primitivní vodní mlýny, čili opět nic.
ad b) kde jste preboga sebral ty nutně koncentrované zdroje energie? A proč? Když slunce svítí všude zadarmo a vy nepotřebujete pak ani přenosovou síť? Proč by neměly OZE nahradit fosil? Kdo komu co dekretuje, když se EU spíše opožďuje ve výstavbě OZE proti ostanímu světu? Tak vládnou teda magoři úplně všude? Váš svět naopak skutečně nepostrádí určité kouzlo.

Obdoba bolševického hesla: "dekadentní a prohnilý Západ vbrzku zbankrotuje a budoucnost lidstva je v komunismu".
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.9.2023 21:31 Reaguje na Pavel Hanzl
"Experte" Hanzle, tak nám vysvětlete, jak v podmínkách ČR nahradí OZE fosil?

A prosím fakta a čísla, nikoliv vaše klasická dojmologie!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 11:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Když čísla, tak plocha ČR je pokryta zpevněnými plochami asi z 10% a pokud by z nich 10% pokryly fv panely, dá to celou spotřebu celé ČR za celý rok. Máme ale jádro a má dát asi 50%, jsou ještě větrné a vodní a biomasa a kdoví ještě jaké zdroje, velmi důležitý prvek budou akumulace. Já vím, ropákistán se nedostane nikdy dál, než k ferováním uhlí, které stejně dochází.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2023 12:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, tak že jste žádná fakta neposkytnul a skončil jste u své klasické dojmologie.


S vámi uvedeném tvrzení: "Když čísla, tak plocha ČR je pokryta zpevněnými plochami asi z 10% a pokud by z nich 10% pokryly fv panely, dá to celou spotřebu celé ČR za celý rok"
jste opět dokázal, že v dané problematice jste absolutní analfabet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.9.2023 20:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
Plác bum. Urážka, argument nula. Normálka.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2023 16:36 Reaguje na Pavel Hanzl
" ... jsou ještě větrné a vodní a biomasa" ... no ty to vytrhnou. Energetické využití biomasy je prostě prasárna, ta patří primárně zpět do půdy, kolik máme z VE si zvládnete najít jistě sám a pokud máte nápad, kde vystřihnout nějaké nové skutečně kapacitní zdroje, tak si to rád přečtu.

A co si o výhledu na VE v mnohých obcích myslí se ukazuje celkem často. Plus takový týdenní zimní inverze ...

Jo to bude pak ten vodík, že jo:-))).
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2023 16:38 Reaguje na Radek Čuda
První VE=vodní elektrárny, druhé VE=větrné.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2023 10:09 Reaguje na Pavel Hanzl
"Když slunce svítí všude zadarmo a vy nepotřebujete pak ani přenosovou síť?"

Proboha, Hanzle!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 11:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Znáte pojem ostrov?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2023 12:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Pan Svoboda jistě pojem ostrov zná.

Nicméně s FVE v ostrovním provozním režimu si rozhodně celoroční provoz nezajistíte, tak že přenosovou síť potřebujete.

Proto p. Svoboda reagoval na váš příspěvek, tak jak reagoval...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2023 18:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pojem ostrov znamená, že na síť vůbec připojený nejste, bo v místě většinou vůbec není. To je objev, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2023 18:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Až pochopíte psaný text, tak teprve reaguje.
Odpovědět

Radek Čuda

12.9.2023 12:10 Reaguje na Jaroslav Studnička
To by nenapsal nikdy nic ... ne, že by to byla škoda:-).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.9.2023 12:28 Reaguje na Radek Čuda
:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 20:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Nicméně s FVE v ostrovním provozním režimu si rozhodně celoroční provoz nezajistíte, tak že přenosovou síť potřebujete."
Čistá lež. Ostrov se na síť NEMŮŽE PŘIPOJIT vůbec, bo nemá ani ty droty. Já vím, kachňál byl taky moc...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2023 12:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, v Evropě tedy žádné el. sítě nepotřebujeme a můžeme je zrušit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 20:43 Reaguje na Jiří Svoboda
Fakt ne? a proč ne?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.9.2023 06:15
Má pravdu. Bohužel blbečkové to nechtějí vidět. ;)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2023 10:12 Reaguje na Petr Eliáš
Ano, má pravdu, ale jen o tom na všelijakých fórech žvaní a "burcuje". Vždyť je to šéf zeměkoule a na víc se nezmůže. Smutné!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.9.2023 10:41 Reaguje na Jiří Svoboda
Doporučuji si přečíst něco o tom, jakou má tajemník pravomoc...

,,Generální tajemník předkládá témata k projednání Valnému shromáždění nebo jinému orgánu OSN, upozorňuje Radu bezpečnosti na situace ohrožující mezinárodní bezpečnost, působí jako arbitr ve sporech mezi členskými státy a slouží jako mediátor mezinárodních vyjednávání. Generální tajemník nemůže jednat samostatně bez podpory a souhlasu členských států.,,

https://osn.cz/osn/organizacni-struktura/
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2023 13:00 Reaguje na Petr Eliáš
To je fajn, že se může pokusit svolat mezinárodní vyjednávání o zavedení globální uhlíkové daně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 20:44 Reaguje na Jiří Svoboda
Cha cha, nejlépe v kremlu.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2023 16:40 Reaguje na Petr Eliáš
Ale prd, prostě holt řada subjektů, a mezi nimi v první řadě států, má prostě jiný pohled na věc a jiné priority.

Samozřejmě to jsou všechno podle vás blbečkové, ale mám obavu, že jim je dost šumák, co si o nich myslíte.-).
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist