https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sef-who-evropa-se-otepluje-nejrychleji-na-zemi-je-treba-resit-dopady-na-zdravi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Šéf WHO: Evropa se otepluje nejrychleji na Zemi, je třeba řešit dopady na zdraví

28.6.2026 19:40 | PAŘÍŽ/MADRID/LONDÝN (ČTK)
Evropa je nejrychleji se oteplujícím kontinentem na planetě. Otepluje se dvakrát rychleji, než je světový průměr, uvedl dnes na sociální síti X generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus. Připomněl, že v souvislosti se současnou vlnou veder v Evropě zemřely už stovky lidí. Vyzval proto evropské vlády, aby zavedly akční plány na ochranu zdraví před horkem.
 
"V tuto chvíli žije 150 milionů lidí v podmínkách extrémních veder, stovky lidí zemřely, školy jsou uzavřeny a energetické sítě kolabují," uvedl Ghebreyesus. Dodal, že od 21. června bylo na starém kontinentě v souvislosti s horkým počasím zaznamenáno více než 1300 nadměrných úmrtí. Jen ve Francii zemřelo o 1000 lidí víc, než by odpovídalo normálu, uvedl dnes tamní národní úřad veřejného zdraví (ANSP).

"V důsledku klimatických změn a globálního oteplování se jev 'vlny veder, jaká se vyskytne jednou za generaci' nyní opakuje téměř každoročně. Byli jsme varováni," poznamenal dále Ghebreyesus.

"Tepelný stres je často označován jako 'tichý zabiják' a evropské domy, pracoviště a školy nejsou na tyto teploty stavěny," uvedl šéf WHO s tím, že organizace spolupracuje s členskými státy na řešení zdravotních hrozeb způsobených extrémním horkem.

WHO se podle něj v této věci zaměřuje na připravenost, prevenci a posílení reakcí zdravotnických systémů. "Zejména vybízíme evropské země k zavádění akčních plánů na ochranu zdraví před vedrem v rámci širšího programu na ochranu zdraví před dopady změny klimatu," zdůraznil Ghebreyesus.

V řadě evropských zemí včetně Česka, Německa, Slovenska, Švýcarska a Dánska v posledních dnech padají teplotní rekordy, a to často opakovaně. Denní i noční teploty v těchto dnech výrazně převyšují sezonní průměry.

Analýza organizace World Weather Attribution (WWA) tento týden upozornila, že současné teploty by byly před 50 lety téměř nemožné. Podobná vlna veder by tehdy byla o tři a půl stupně chladnější. Příčinou je jednoznačně globální změna klimatu, dodala WWA.

"Vědecké poznatky o tom, jakým způsobem změna klimatu zhoršuje vlny veder, jsou jednoznačné. Emise z fosilních paliv jsou přímo zodpovědné za problémy, s nimiž se lidé tento týden potýkají doma, ve školách a v práci," uvedl expert na extrémní počasí a lesní požáry Theodore Keeping s tím, že teplotní rekordy se v poslední době posouvají každých pár let a rychlost změny je alarmující.

V Polsku dnes padl absolutní teplotní rekord, ve městě Slubice na západě země bylo naměřeno 40,5 stupně. Slubice leží na hranici s Německem přibližně 40 kilometrů severně od Neissemünde, kde dnes naměřili 41,7 stupně, což je nový německý rekord.

Teplotní rekordy padaly také v Česku, kde meteorologové už před 15:00 naměřili v Doksanech na Litoměřicku více než 41 stupňů. Podle Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) je to první jedenačtyřicetistupňová teplota v oficiální síti českých měřicích stanic.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (124)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.6.2026 19:47
Za tou změnou klimatu je třeba hledat změnu zemědělského hospodaření z extenzivního/udržitelného směrem k průmyslovému, intenzivnímu, barbarskému. Je únavné až deprimující to stále opakovat, ale děláme z krajiny "Tepelná, (černá/hnědá) vysušená pole". Protože spodní voda "mizí", prohlubujeme vrty. K čemu to asi povede, Člověče nemoudrý?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.6.2026 20:08 Reaguje na Karel Zvářal
Za Marie Terezie (a ne jen za ní) bylo v Čechách a na Moravě zhruba polovina lesů, než dnes. A tím asi dvojnásobek polí. Tím to fakt nebude.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.6.2026 20:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Kolik bylo skotu, koz, ovcí, koní, králíků? Kolik bylo kukuřice, neřku-li traktorů... 12.3. byl významný den, čímpak?-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 07:50 Reaguje na Karel Zvářal
Proč se preboga ptáte na takovou cypovinu, když to víte sám?
Kolik měl hrabě Metternich milenek? Víte to?
Odpovědět

Radek Čuda

29.6.2026 11:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Pan Zvářal se vám snažil naznačit, že tehdejší zemědělství se od toho dnešního značně lišilo a tedy se lišily i jeho dopady ... například na to klima.

Je vidět, že je ve vztahu k vám i přes svůj úctyhodný věk ještě nezkušený optimista;-)))
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 12:16 Reaguje na Radek Čuda
První odstavec dobré, souhlas s naznačením rozdílů. Ta poslední dvě slova měla být "zkušený pes imista", a bylo by to OK-)

Dobytka mnohem více, tudíž i více zaloučené, bo pastva a seno na zimu. Louka jakožto "lapač vlhkosti" - rosy - dnes téměř neznámý pojem/jev.

Políčka menší, různorodá, obdělávaná motykou nebo s koníčkem/kravkou. S orbou žádný chvat, většinou až na jaře, kdy půda byla měkká. Neměli pesticidy, plevele řešili mnohem velkoryseji. To vše přinášelo větší vlhkost půdy a současně větší diverzitu všeho, zajícem a koroptví počínajíc. S dneškem těžko srovnatelné, ve všech ohledech.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

28.6.2026 21:51 Reaguje na Karel Zvářal
Jistě. A nejvíc je to znát v Pacifiku, Atlantiku, v Arktidě...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 03:56 Reaguje na Ladislav Metelka
"Evropa je nejrychleji se oteplujícím kontinentem na planetě. Otepluje se dvakrát rychleji, než je světový průměr..."
Odpovědět
va

vaber

29.6.2026 07:42 Reaguje na Karel Zvářal
No já bych řekl,že se hlavně změnilo proudění do Evropy. Otepluje se rovník a teplý vzduch se valí víc na sever a možná vytlačuje na sever i vzduch nad Sahorou. Vyrovnávání teplot musí fungovat i v planetárním měřítku.
Evropa má vedle sebe obrovské tepelné monstrum, Saharu, která ji může vysušit jako švestku, když k nám foukne vzduch.
Dvakrát více než je průměr. Jinde se otepluje také. V Americe je ve stejných šířkách stejmě hnusně a Sibiř má vlny veder také. No a co Austrálie a její padesátky, nebo Indie .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 08:01 Reaguje na vaber
Na všech světadílech jsou rozsáhlé pouštní a stepní oblasti kolem obratníků.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 20:46 Reaguje na vaber
Tu švestku zmiňujete často, musíte vzít v potaz ještě pop. křivku za poslední století. Nárůst nejen lidí, ale i dobytka, intenzivnější pastvu, kerá vede k většímu prohřívání půdy. Mizí voda - prohlubují studně. Zajímavé, že tady p. Svoboda nekřičí, že "ta voda bude chybět někde jinde". Ano, chybí v půdě jako chladič!

To jsou věci, které nikdo nekalkuluje, nezanáší do modelů - proto se otepluje rychleji oproti předpokladům.

Chcete Totální antropocén!? Anóóó! Zich zisk!
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.6.2026 17:37 Reaguje na Karel Zvářal
V nedelu ked padali rekordy som robil merania okolo Trenčína. V meste hoci v tieni stromov boli teploty 38°C, v komplexe lesov Kubrica - SOblahov bolo 31,5°C. Večer sa rozdiely ešte zvýšili, pretože cez den ten horúci vzduch valí s Považia do okolia a lesy to už fakt nestihaju chladiť, vody je veľmi málo.Ale zatiaľ je krajina stále svieža a zelená - teda myslím tým lesnú krajinu, nie spálené polia.
Odpovědět
va

vaber

29.6.2026 18:03 Reaguje na Vladimir Mertan
A jak vysvětlíme ,že já měl ve sklepě 16°C , vypadá to že můj sklep je lepší než stromy a nic se tam nevypařuje.
Tak místo tůňěk ,musíme stavět sklepy a klimatická krize bude zničena.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 20:37 Reaguje na Vladimir Mertan
Vidíte, a to mi nesmírně vadí, že klimatolog/ové(?) tyto evidentní rozdíly bagatelizují jako nepodstatné. Ta současná t.kupole je horký vzduch z Afriky, která se též proměňuje k horšímu, stejně jako (zejména) jižní Evropa. Je možná blbé/drzé "zajíždět" mimo domovskou zemi, ale pokud řešíme globální změnu, je třeba se dívat na problém globálně, nikoliv z pohledu zaprdistánu. Do toho se asi nikomu nechce, kysličník je brán jako "společný hřích", ale jako příznivec M.Millana a druhé nohy klimazměny, vidím zcela zjevné prohřešky proti přírodě/ekologii/klimatologii.

Brát, brát, brát! Zisk za cenu obrovských ekologických škod, které se lidstvu vrátí jako bumerang. Základní problém ovšem zůstává, a to je neschopnost regulace populace na optimální úroveň. Je nás (na světě) 3-4x více, než by mělo být. Intenzivně čerpáme zdroje, a to včetně těch, které by měly být posvátné... Pokračování příště.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.6.2026 19:55
Evropa brojí proti klimatizacím.
Podle https://www.osel.cz/14772-proc-ma-eu-nejmene-veder-ale-nejvice-umrti.html Je to tak 40 tisíc předčasných úmrtí.
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 05:40
Ale copak? Dle kalendy a podobných matláků se už několik let ochlazuje, ne? :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 08:03 Reaguje na Petr Elias
A kde je vlastně mistr Kalenda a jeho "integrál TSI"? Bod zlomu měl být asi rok 2003?? (jen odhaduji) a další se měly už výrazně ochlazovat. Jednu dobu se tu prezentoval velmi výrazně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 08:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako, rok 2023 samozřejmě!!!
Odpovědět
DA

DAG

29.6.2026 12:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Spáchal harakiri, protože se nezačalo ochlazovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 12:31 Reaguje na DAG
Ten na to nevypadal. Třeba má jen další termín...
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 12:46 Reaguje na DAG
Ale prd. S ostatními alternativními šamany vzývá síly Jupitera a Saturnu a láká je k Zemi. Nevím co při těch rituálech provádí a raději to ani vědět nechci... ;)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.6.2026 06:18
Že nebylo horko? Tak si osvěžte paměť a zapátrejte ve starých kronikách. Možná se budete divit. A v nedávné minulosti tato horka pravidelně přicházela na začátku devadesátek. A pokud už lkáte nad teplem, můžete se zamyslet nad vyasfaltovanými plochami, přibývající zástavbou a co se klimazměny týká, můžete začít u letecké dopravy- jenže do toho se nikomu nechce, že? Podívejte se na on-line mapu leteckého provozu a nemusí se řešit nesmysly.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 06:24 Reaguje na pavel peregrin
V Čechách se často vyskytuje Dráb, na Moravě máme hodně Drábků a Drábečků. Hádejte, který se co nevidět ozve.)... Samozřejmě, že leteckou dopravu tabuizují, sází na to, že proxy data chybí. Holt, lidstvo si musí počkat, až fosil vyschne, teprve potom se něco může výrazněji změnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 07:54 Reaguje na Karel Zvářal
Fosil skutečně nevyschne (natož, aby byl spálen) a to ani teoreticky. Lidská civilizace, která ho pálí, dávno před tím zkolabuje a vyhyne.
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 06:34 Reaguje na pavel peregrin
Ano pavlíku, tak najdi ty kroniky a jdi jim to ukázat. :)

A že se nikomu do toho nechce? A proto například ta letecká doprava má v reportech IPCC samostatnou kapitolu, že?

Vy dva jste se kluci dlouho hledali. :D
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 06:39 Reaguje na Petr Elias
Kapitolu mít může, ale na 2 věci... Leda tak poukázat na to, že ze všech druhů dopravy má nejnižší C stopu. Proto taky je to národní sport klimatistů.

Nikde jsem výrazný apel na jeho redukci nečetl, zato covidový lock-down ukázal, že bez letadel se nám krásně rozpršelo. Vono na tom péťo bude, věř mi-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 06:40 Reaguje na Karel Zvářal
na tom něco bude
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.6.2026 06:58 Reaguje na Karel Zvářal
No jistě, že to tak je! V době zásadního omezení letecké dopravy se to počasí změnilo, jenže problém je v tom, že fůra lidí má hlavu jen na to, aby jim nepršelo do krku.Takže souvislosti nevnímají.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 07:02 Reaguje na pavel peregrin
Vnímat nepotřebují, koukaj do mobilu -) Čekají, až to nějaký Prof. Dr. Ing. CSc. oznámí. Tzv "docvaknutí" je dáno jen některým jedincům. Stačí pozorovací talent, tituly jsou zde zbytečné...
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 07:06 Reaguje na pavel peregrin
Tak ono to bude hlavně tím, že šamani jako vy dva, věříte všemu (tedy pardon - všemu, co není z toho mainstreamu :D ). Deštivý rok 2020 se dá mnohem jednodušeji vysvětlit rozložením tlakových výší a níží nad Atlantikem. Ostatní covidové roky tak deštivé nebyly. ;)
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 07:01 Reaguje na Karel Zvářal
Karlíčku, to že tvůj kamarádíček šaman kalenda něco blekotal, neznamená, že je to pravda. :D

A jak prosím tě, někdo tak dutý jako ty, dokáže posoudit zda je ta kapitola na prd? :D
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 07:04 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 07:07 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 07:09 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 07:10 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 07:12 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 07:13 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 08:54 Reaguje na Karel Zvářal
:D Aby ses něco nového přiučil, tak sem dám něco od AI (snad nebudeš kvičet když u vaněčka ti AI nevadí):

,,1. Hlavní způsoby šíření tepla v místnosti

Teplo se v uzavřeném prostoru šíří třemi základními způsoby, z nichž první dva jsou pro místnost zásadní:

Proudění (konvekce): Teplý vzduch od topení má nižší hustotu a stoupá vzhůru k stropu, kde postupně předává teplo a chladne. Tento ochlazený (těžší) vzduch pak klesá zpět dolů k podlaze. Vzniká tak cirkulace vzduchu, která ohřívá celou místnost.

Tepelné záření (radiace): Každé teplé těleso (radiátor, člověk, osluněná stěna) vyzařuje elektromagnetické (infračervené) vlnění. Toto záření se šíří prostorem a ohřívá předměty, na které dopadne.

Vedení tepla (kondukce): Dochází k němu přímým kontaktem částic. Vzduch je ale velmi špatný tepelný vodič, takže vedením se teplo v místnosti šíří minimálně (tento proces je významný spíše uvnitř pevných stěn).,,

Brownův pohyb, tedy pohyb částic jako prach, saze, atd. způsobený tím že do nich vráží molekuly, je důsledkem tepla v místnosti a ne příčinou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 07:59 Reaguje na Karel Zvářal
To je přece kolosální pitomost, prokázat propojení těchto jevů se snad nikdo soudný ani nezkoušel. Je to logicky nesmysl už z principu, takových period byste musel mít třeba 10, aby to mělo nějaký statistuický význam.
Při minulém suchu se silně řešilo, že za to můžou větrné parky v Severním moři, jak začalo pršet, vše utichlo. Ale série výzkumů už proběhla a žádné neprokázaly ani ťok.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.6.2026 06:50 Reaguje na Petr Elias
V kronikách si to můžeš dohledat sám-jsitoho schopen? To za prvé. A za druhé- pokud má v IPCC letecká doprava samostatnou kapitolu, vysvětli mi, proč s něčím tak zásadním nic nedělá?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 06:54 Reaguje na pavel peregrin
A to máte na mapě jen civilní a dopravní letadla. Připočtěte vojenskou... - a asi už se divit všichni přestanou.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.6.2026 07:05 Reaguje na Karel Zvářal
Podle mě to moc dobře vědí, jenže je to politicky naprosto neprůchodné- a nejen politicky- globálně by se to vše zhroutilo- nebo by se to spíše dostalo do normálního stavu? Kdo ví- ale v každém případě když už někdo chce "bojovat" proti klimazměně, musí začít tímto.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 07:07 Reaguje na pavel peregrin
To též hlásám dávno - omezit na polovinu/pak třetinu, žádné čundry do exotických zemí 2-3x ročně, jak je u některých zvykem. Proto tak kvičí, neb se ho to týká nejvíc.
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 07:02 Reaguje na pavel peregrin
Proč bych dohledával tvé tvrzení? Jsi na hlavičku? Nebo horko? :)

A co s tím má IPCC co dělat? :D
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.6.2026 07:06 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 07:09 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Radek Čuda

29.6.2026 11:57 Reaguje na Petr Elias
Jako zase trochu objektivity ... ten vliv na změny krajiny, tedy masivní zastavování (to je ale blbý slovo) dříve volné krajiny/půdy zde nepochybně je. Ostatně, v Praze to vidíme přímo názorně ... Klimatický plán s velkou slávou přijat, a v reálu jak je někde nějaký kus zeleně (že mizerně udržované je věc jiná), tak je jen otázkou času, když tam někdo vystřihne nějakou barabiznu ... a většinou ne jen jednu.
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 09:24 Reaguje na Radek Čuda
Tak jasně - ale chce to trochu vědy a kritického myšlení. A ne jen tupé blábolení takových nesmyslů jako třeba ten, že se teplo v místnosti šíří Brownovým pohybem , nebo že letadla nějakým záhadným způsobem ,,omezují,, déšť... ;)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2026 10:19 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 10:38 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2026 10:49 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 11:11 Reaguje na Karel Zvářal
Karle, ty jsi takový hlupák, že nerozumíš ani tomu co jsi sem nakopíroval a ani nejsi schopný celou tu wiki přečíst, natož pochopit. :D

1. Teď jsi popsal difuzi látek a ne tepla. :D

2. Hned pod tím máš větu ,,To ovšem v žádném případě neznamená, že by difuze přímo vyplývala z Brownova pohybu či naopak,,

:D :D

Zkus anglickou wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Brownian_motion

Hned na začátku máš napsáno toto:

,,Within such a fluid, there exists no preferential direction of flow (as in transport phenomena),,

Což v tvém jednoduchém jazyku znamená, že Brownův pohyb nic nikam nepřenáší - ani teplo, any plyn.

:DDD
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2026 11:18 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 11:26 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.7.2026 19:22 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2026 06:35 Reaguje na pavel peregrin
1*
Odpovědět
va

vaber

29.6.2026 07:52 Reaguje na pavel peregrin
V roce 1980 jsem stál u teploměru na náměstí v Seville a bylo tam ,pro mě tehdy neuvěřitelných, 37°C.
Včera jsem měl za oknem 39°C. Na kroniky zapomeňte dříve nebyly teploměry a ústní podání je moc subjektivní.
Je to něco jako ,když jsme bojovali na Piavě chodili jsme v zákopech plných vody, jen píky od pušek nám koukaly z vody.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.6.2026 09:50 Reaguje na vaber
No s Teplotou máte pravdu, nicméně sucha byly a fest.
Sucha formovala lidské dějiny po tisíciletí. Extrémní nedostatek vody stál za kolapsy vyspělých civilizací, jako byla Akkadská říše, mykénská kultura nebo Mayové. V českých zemích patřila k nejničivějším sucha v letech 1540, 1947 a vlna po roce 2010.
Globální civilizační kolapsy
Akkadská říše (kolem roku 2200 př. n. l.): První velká říše na Blízkém východě se rozpadla kvůli 300 let trvajícímu suchu a následnému hladomoru.
Zhroucení doby bronzové (kolem 1200 př. n. l.): Intenzivní sucho přispělo k náhlému pádu mykénské civilizace i říše Chetitů.
Mayská civilizace (8.–10. století): Dlouhodobé megasucho a vyčerpání podzemních vod vedly k opuštění velkých měst v oblasti Yucatánu.
Významná sucha v českých zemích
Rok 1540: Podle historických rekonstrukcí týmů z Ústavu výzkumu globální změny AV ČR šlo o nejteplejší a nejsušší léto za posledních 500 let, které vedlo ke krachu zemědělství.
Rok 1947: Extrémní sucho zničilo úrodu, způsobilo hladomor a výrazně zasáhlo do tehdejší politiky, jelikož nespokojenost posílila komunisty.
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2026 10:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rozhodně nejde argumentovat jednoročními extrémy z minulosti.
No a současnost lze bez obav nazvat dlouhodobým megasuchem. Zvykli jsme si na něj a jako megasucho už ho ani nevnímáme. Zvládáme ho díky naší technice, technologiím a produktivitě. V minulosti by způsobilo hladomor a kolaps civilizace.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

30.6.2026 18:54 Reaguje na Petr
"Zvládáme ho díky naší technice, technologiím a produktivitě."
Ve Francii měli 2024 produktivitu obilí jako v 1980. Čili odmazali 40 let vývoje techniky, technologií a produktivity.
Což neznamená, že závěr "V minulosti by způsobilo hladomor a kolaps civilizace" není pravdivý, naopak. Jenom té trojici t.t.p. jaksi dochází tempo, aby utekla důsledkům našeho počínání, tedy důsledkům t.t.p.

viz (24:00) https://www.youtube.com/watch?v=AhpQFBEDvzY
Odpovědět
va

vaber

29.6.2026 17:45 Reaguje na Slavomil Vinkler
No popsal jste to dobře ,v historii nejdříve byly sucha a potom se z toho stala poušť a lidé zmizeli.
Možná zmizí i z dnešní Evropy.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.6.2026 17:09 Reaguje na vaber
Z doložených historických záznamov vyplýva, že teploty blízke 40 stupňom Celzia nie sú moderným vynálezom. Prístrojmi overené hodnoty z minulosti:

júl 1983, Praha-Uhříněves: 40,2 °C
august 1921, Litoměřice: 39,2 °C
júl 1947, Poděbrady: 38,9 °C
júl 1905, Žatec: 37,5 °C
Odpovědět
va

vaber

29.6.2026 17:49 Reaguje na Vladimir Mertan
Kde ty čísla berete v roce 1905 neměli v Žatci žádný teploměr a teploty tehdy měřili na sluníčku. To je dnes 50°C.
Odpovědět
va

vaber

29.6.2026 17:55 Reaguje na vaber
Ještě jsem zapoměl k té Piavě. Jak ti vojáci chodili v zákopech plných vody, nemohli se ani nadechnout ,protože kdyby tu hlavu z vody vystrčili, hned by jim ji nepřítel ustřelil.
To vyprávěli očití svědci bojů na Piavě a stejně tam padlo desítky tisíc vojáků.
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2026 18:20 Reaguje na vaber
Utopili se a bylo po boji?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.6.2026 19:54 Reaguje na vaber
Je mozne ze v Zatci v tom case nebola oficialna stanica, ale Hurbanovo a Komarno hlasia 39°C a 39,5°C a to bez asfaltu a betónu okolo. - to je to oteplenie o 1,5°C Rekord v roku 1905
„Rekordných augustových 39,5 stupňa Celzia bolo nameraných v Komárne v roku 1905. V Hurbanove dosiahli do včerajšieho dňa najvyššie augustové namerané teploty rovných 39 stupňov, bolo to v rokoch 1905 a 2000,“ konštatoval pracovník observatória Ľubomír Babín. https://www1.pluska.sk/spravy/z-domova/rekordnom-hurbanove-140-rokov-oteplilo-jeden-pol-stupna
Odpovědět
va

vaber

30.6.2026 08:49 Reaguje na Vladimir Mertan
No očekávám ,že někdo vyštrachá ,že už jsme i v Čechách nebo na Slovensku měli padesátky a tak k rekordu máme stále daleko.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2026 06:56
P.S. Ta paní na fotu mi připomíná jednu poslankyni z ODS (N.). Nestála modelem?-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 08:10 Reaguje na Karel Zvářal
To nebude žádný model, natož modelka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 08:10
My máme velko výhodu, že jsme v dobrých rukou. Ministr ŽP!!!!! Macinka řekl, že klimatická krize u nás skončila.
A včera u Moravce (už se tojmenuje jinak), to dobře vysvětlil současný ministr Červený (volně):
"současná vlna veder není žádná krize, ale jen lokální záležitost, je způsobena klimatickou změnou, ale nemá nic společného s globálním oteplováním".
Odpovědět

Radek Čuda

29.6.2026 12:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako, víkend jsem si teda moc neužil, to je pravda ... ale jestli všechny budoucí krize budou vypadat takto, tak za mne dobrý.

Vono by se chtělo s tím slovem krize trochu mírnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 12:28 Reaguje na Radek Čuda
A proč by preboga měly vypada stejně? Viděl jste někdy graf růstu teploty v tomhle století? Vy fakt netušíte nic o ničem?
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2026 12:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy a chápání psaného textu, to je zdejší klasika ... člověk napíše jedno, vy reagujete na něco úplně jiného a pak tu věčně brečíte, že vás tu většina lidí má za místního blba.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.6.2026 09:00
Nostalgicky vzpomínám na kouř z továren a kouřem zacloněnou oblohu. Dnes
žádný kouř a nikde ani mráček. Vítr od moře tehdy foukal a nebrzdily ho
větrníky a solární parky odrážejí tolik tepla, že kamaráda rogalistu ten
horký vzduch nad solárním parkem doslova vystřelí o desítky metrů vysoko.
Totéž dělají sklady a firmy postavené do plochy s parkovišti a novými cestami. To už nehovořím o nových plochách paneláků naležato (přízemní
bungalovy) s okolím dlážděným betonem a zalitým asfaltem. Včera jsem
přijel z centra města k nám na jeho okraj do zalesněné zahrady. Rozdíl
teploty 8 stupňů byl asi proč? Možnosti řešení jsou, ale prioritou je
se přizpůsobit, když zbytek světa to nijak neřeší. Bez prachových jader
se nekondenzují vodní páry na kapky a tak dnes prší na prašné Sahaře,
ale nad odprášenou Evropou nikoliv. A když už nějaký prach nad Evropu
ze Sahary doputuje, tak na sebe nabalí tolik vody, že to končí bouří
a krupobitím. Bohužel nám schází ten náš kdysi trvalý prach z továren,
který odčerpával ze vzduchu vodu průběžně ve formě letních deštíčků
a zimního sněžení. Nezastíněná Evropa vytváří tolik teplého vzduchu,
že nad ni nedovolí vnikat tomu studenému a vlhkému. Smiřme se s tím,
že díky vyčištěnému vzduchu nemáme nad sebou čmoudovou clonu bránící
slunci ohřívat zemský povrch a užívejme si modré oblohy a horkého
vzduchu jako někde v Karibiku. Když byla obloha začouzená, tak jsme
plakali nad propršeným létem, kdy jsme dávali dětem na tábor gumáky
a pláštěnky a plavky přivážely nepoužité. Za sluncem se jezdilo
k moři a nechápu proč tam někdo jezdí nyní a pláče, že ho je moc.
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 09:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Kondenzačních jader je nad Evropou dostatek. A za aktuální vedra může jet stream.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.6.2026 09:52 Reaguje na Petr Elias
No ona síra z paliv silně chladila.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 15:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ale stejně se oteplovalo.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.6.2026 17:01 Reaguje na Petr Elias
Uff to je zmena, takže za aktuálne teploty nemôže CO2 ale jet stream. Výnimočne sa zhodneme.
Odpovědět
PE

Petr Elias

29.6.2026 17:20 Reaguje na Vladimir Mertan

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.6.2026 19:55 Reaguje na Petr Elias
Iste, ale veď ťa chválim - chápem že si neveríš, ale máš pravdu.
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 04:34 Reaguje na Vladimir Mertan

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.6.2026 09:19
EU dopady na zdraví řeší jak dovede. Zdraží nám benzín i teplo a zakáže auta se spalovacími motory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 10:24 Reaguje na Richard Vacek
Aspoň něco.
Odpovědět

Radek Čuda

29.6.2026 12:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak vás se zatepleným barákem a e-károu se to nebude týkat, že jo:-).

Si pamatuju jak jste tady v 2022 bědoval jak doma klepete kosu, bo plyn stál raketu;-). Už vám zjevně otrnulo ... no, vono to zase přijde ... a vás přejde;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2026 12:26 Reaguje na Radek Čuda
Barák zateplený není a nebude. Teď by se aspoň malá kosa hodila....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.6.2026 15:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak to ekologu teoretiku? Víte že já podle vás ropák zateploval barák za své bez dotací už před
30 roky? A víte proč? Protože mi bylo líto plýtvat
byť tehdy levnými palivy a dokonce projektant mne
kritizoval, že na 45 cm cihlovou stěnu chci 8 cm
vaty Isover a kanadský Vinyl Siding. Prý podle těch
tehdejších norem stačí 4 cm a že zbytečně vyhazuji
peníze. Ten samý projektant před 5 roky doporučil
mému kamarádovi na rovněž 45 silné cihlové zdi už
těch cm 20 !!! Ono tu nejde ani tak o ochranu
přírody zamezit plýtvání palivy, ale je to hlavně
o jejich ceně. Být stále nízká jako třeba v USA,
kde doslova topí tenkými zdmi a jednoduchými okny
pánu bohu do oken, tak tu taky nikdo nezatepluje
a pokud by zateplení druzí přes stát neplatili.
Že se nestydíte plýtvat palivy, zatěžovat planetu
CO2 a napadat za ropáctví jiné!!! Vy jste ropák
jako ze žurnálu! Nezateplený dům vytápěný ruským
plynem, starý ojetý spalovák a letecké cestování
po celém světě za zábavou a taky státem dotované čínské soláry na střeše vyráběné pomocí fosilních paliv je ta vaše ekologie? Styďte se!!!
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2026 12:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Njn, brněnský ropák a popírač klimatické změny Hanzl;-))).

Kecy na vostatní, to by vám ale šlo ... ;-)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

29.6.2026 17:18
Ak vezmeme do úvahy mechanizmus vzniku tepelnej kopuly - blokujuca tlaková výš so vzduchom zo Sahary tak je tu priamo dôkaz že to oteplenie nie je spôsobené vyššími hodnotami CO2. Samotné prúdenie a vrstvy neskleníkových plynov vyrobili pokrievku ktorá Európu zahrieva. Nezahrieva ju najsilnejší skleníkový plyn voda, ale naopak tá voda zúfalo chýba a nechladí, pretože ju "vypil" vysokotlaký systém.
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 04:33 Reaguje na Vladimir Mertan

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

30.6.2026 07:08 Reaguje na Petr Elias
No tak to vysvětli ty, ale bez obecných keců a pěkně odborně.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.6.2026 07:32 Reaguje na pavel peregrin
Ano, připojuji se, ať to odborně vysvětlí.
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 09:20 Reaguje na pavel peregrin
A k čemu to pavlíku bude, co? Stejně si z toho vezmeš kulové a zase budeš žvanit nesmysly (stejně tak i jarin pod tebou).

Ale abys neřekl, tak si nastuduj tyto termíny: Vliv oteplování způsobený CO2 na jet stream a Vliv CO2 na vyšší teploty v Africe

A poproste nějakou AI ať vám ověří to mertanovo tvrzení o tom, jak voda (vodní pára) nyní Evropu nezahřívá... ;)
Odpovědět
va

vaber

30.6.2026 09:13 Reaguje na Vladimir Mertan
Možná by se pan Metelka zaradoval z nového objevu, že vysoký tlak pije vodu a nechladí, ale měl by když pije vodu a to znamená vypařuje .
Když se podíváte na, https://www.weatheronline.cz/cgi-app/weathercharts, uvidíte jak je planeta teplá i bez kopulí.
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 09:43 Reaguje na vaber
A navíc dle měří byla vysoká vlhkost (píšou to i v článku). Takže vodní pára Evropu docela ohřála...
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 09:43 Reaguje na Petr Elias
*dle měření
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.6.2026 10:54
Jen dve poznamky na tema "Sahara"
1) Meri se tam asi dost malo a nepresne, delat prumery treba srazek v oblasti, kde roky skoro nezaprsi a pak spadne nekolikahodinovy obrovsky prival vody je pofiderni - jak si ale jako celek vede Sahara v poslednich desetiletich? Muj pocit je ze se spis "zvlhcuje" (viz treba letosni zimu s hojnosti snehu nahorach v Maroku a Alzirku) co se teplot tyce tak netusim
ale budou asi vicemene stejne, jako v minulosti
2) Jestli ale neco lze rict "s jistotou na 1000% " tak "argumentovat" ze zrovna ten zvyseny obsah CO2 zpusobuje castejsi privaly saharskeho vzduchu do Evropy je absolutni demagogie Chtel bych videt klimaticke modely ktere
toto ukazuji. Co hur. ja si jsem jist ze takoveto modely i existuji... namodelovat - s trochu absolutni ignorance - lze cokoliv, cim primitivnejsi matematiku a chatrnejsi data pri tom pouzijete tim lepe
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.6.2026 11:00 Reaguje na Miloš Zahradník
Temer jiste se zvlhcuje Sahel. Tam je to jednoduche -kdyz se tamni klima zlepsuje a je vic vlhkosti - lepe se dari zemedelstvi a pocet obyvatel exponencialne rychle roste. Pak prijde obdobi sucha okamzite nasledovane hladomorem. Posledni poradny hladomor tam byl uz docela davno, zda se mi - je to skoro uz 40 - 50 let? takze bych spis veril tomu, ze klimat je tam aktualne spis nadprumerne priznivy
Horsi to asi bude, az tam zas prijde obdobi sucha
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2026 11:17 Reaguje na Miloš Zahradník
Není to demagogie, jen někdo jako vy to nedokáže pochopit. To je celý problém. ;)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.6.2026 12:10 Reaguje na Petr Elias
Pane Elias muzete nam ostatnim, kteri se o pocasi trochu zajimaji a neco malo o nem i vedi sdelit, jake mate znalosti
z fyziky a matematiky konkretne parcialnich diferencialnich rovnic? Nebot o chovani jejich reseni (kdyz navic nezname
presne numericke hodnoty dulezitych koeficientu a nemame vypocetni kapacity superpocitacu potrebnych k poradnemu postizeni takovych jevu, nehlede na to ze ty rovnice co mame sestaveny pro pocasi jakztakz funguji pro pocasi - v ramci nekolika dnu jsou velmi uspesne a nikdo rozumny to nezpochybnuje - tim "my" nemyslim Eliase a sebe nybrz ty, kteri se na vyvoji tech meteorologickych modelu - o tech klimatickych si ja myslim svoje ale je asi zbytecne tuhle navysost matematickou otazku diskutovat s lidim, kteri z matematiky rozumi tak procentum a prime ci neprime umernosti)
opakuji o povaze chovani reseni ech enormne slozitych a
stale jeste nepresne znamych rovnic se tady vede ten spor -
jakou Vy mate matematickou prupravu? Ja sice zadnou specialni meteorologickou prupravu nemam ale treba o statisticke fyzice - napriklad o fazovych prechodech a jejich modelovani - neco malo vim a i nejak trosilinku beru na vedomi, o co jde v tech parcialnich diferencialnich rovnicich ktere tuhle cast naseho sveta popisuji

Zkusme naprosto konkretni dotaz. Reknem,e ze jste vedeckym sefem nejakeho svetoveho centra vypoctu pocasi a 15. cervna 2026 se na Vas obrati s dodazem: Hrozi tepelna kupole nad Francii jste schopen verohodne spocitat, kdybychom ted v nasich modelech snizili celosvetove obsah CO2 na predindustrialni uroven jak odlisne chovani - proti nastavajici realite - by ta telena kupola za 10 dni mela?
Takovehle otazky totiz testuji, zda ty kecy (s prominutim)
ktere se vedou ohledne "jistoty expertu" ohledne toho, jak
CO2 ovlivnuje soucasnou meteo situaci maji aspon nejaky realny zaklad, zda aspon par opravdovych specialistu, spolutvurcu tech meteorologickym numerickych modelu rozumi
takovymhle zakonitostem? Kdy nad Francii byla jiste i nezanedbatelna absolutni vlhkost vzduchu, ze se leccos o klimatu da jednoduseji spocitat - v principu, pokud by to za ty vlozene penize stalo :) treba na Marsu nez na Zemi tomu rad verim. Ale abyvh nezapomel prosim pripomente Vase matematicke vzdelani at vidime, ze umite nejen nadavat oponentum ale necemu v tehle oblasti nebo aspon v oblasti blizke opravdu rozumite
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2026 04:44 Reaguje na Miloš Zahradník
A zase znova a znova. :D Já se už po x-té divím že vy, takový kolosální matematik, už dávno nesepsal nějakou studii a nerozmetal tu klimatologii. :D

Ale jinak moc krásný manipulativní příklad. Jste kulišák, matematiku. :D

Ale půjdeme na ten váš příklad odjinud: Když postavím hrnec s vodou na sporák a zatopím pod ním, tak ani takový hyperčuperultramatematik jako vy nedokáže popsat, kdy jednotlivé bubliny vzniknou a jak se budou chovat. Ale na 100% vím, že se voda za chvíli začne vařit. Což vy byste zřejmě s vaším přístupem vůbec netušil ... ;)

Ale zpátky k těm přívalům horkého vzduchu. K vaší smůle je slábnutí (změny v jet streamu) fakt, který potvrzují pozorování. K tomu, jak CO2 tento jev ovlivňuje nepotřebujete nějaké modely, stačí fyzika atmosféry. K tomu, co tvrdím, existuje celá řada studií. Například Francis and Vavrus (2012).

Ale chápu, že někdo jako vy tomu neuvěří a dále si budete žvanit tu vaši ,,pravdu,,. :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

1.7.2026 06:14 Reaguje na Petr Elias
Výborne, konešne si prišiel s nejakou teoriou, ktorá by vysvetlovala spomalenie Jet streamu a teda vplyv CO2 na vlnu horúčav.
Predpokladajme ze máš pravdu a beriem do úvahy aj tvoju analogiu s hrncom.
Moja namietka je, že potom CO2 pôsobí absolútnou oklukou a najdôležitejšie je ako sa to v tom hrnci zamieša.
Nefunguje miešanie - systém sa prehrieva. Prečo sa prehrieva? Pretože nefunguje priame chladenie a nie je problém v tom že by sa planéta nemohla tepla zbaviť. Rozhodujuce je prichadzajuce slnečné žiarenie a chladenie tepelnou výmenou. Čo zohrialo Prahu? Studené žiarenie z výšky, alebo je to dôsledok pohybov atmosféry. Inak jeden z dôvodov zvlnenia Jet streamu je studená škvrna v Atlantiku - čo je zase mechanické pôsobenie.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2026 06:28 Reaguje na Vladimir Mertan
Kuknitě sa odpoledne a porovnejte sytost barev/teplotu pevniny s ranním pohledem. Tady ten antropcén (alias "hrnec"-) je velmi zřetelný. Odkrytá, odvodněná půda (i zástavba) jako producent horúčav.
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2026 08:31 Reaguje na Vladimir Mertan

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2026 08:42 Reaguje na Petr Elias
Abych to napsal jednoduše tak, aby to i zvářal pochopil:

Na parkovišti stojí auto se zavřenými okny a pere do něj Slunce. Je v něm horko jako kráva. Místo faktu, že je v autě horko jako kráva kvůli tomu, že stojí na sluníčku a má zavřená okénka, tak ty a zahradník argumentuje takto:

Ty: Je tam horko, protože v autě neběží větrák.

Zahradník: Dokud přesně nevypočteš jak vzduch proudí kolem šaltpáky, tak nemůžeš tvrdit, že je v autě horko jako kráva protože stojí na slunci a má stažená okénka.

:D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

1.7.2026 15:52 Reaguje na Petr Elias
Môžeme zostať aj pri tvojom novom príklade, keď sa Ti hrniec nepáči. Ak v aute zapneme klimatizáciu, tak tam bude príjemne hoci slnko stále bude svietiť a okná budú zatvorené. Toto je problém horúceho počasia, chýba - je vypnuté chladenie. Akonáhle sa klimatizácia zapne, studený front rozbije omega blok tlakovej výše a teplota sa prepadne o 15°C nižšie. To čo hovorí p. Zvářal je, že ak si si kúpil elegantné čierne koženné sedačky tak ti bude v tom aute podstatne teplešie ako keby boli svetlé.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2026 16:11 Reaguje na Vladimir Mertan
Děkuji! Tak nějak, resp přesně je to myšleno. Uzavřená soustava, kde vlivem antropocénu přibývá tepelných megapolí. Odlesněná Šumava je jen "drobný detail" v jinak globálním problému s podobným uvažováním - že jsou to jen "lokální záležitosti".

Ta klimatizace je též "lokální" drobnůstka, ale má vliv na celý prostor vozu. Když auto chytne plamenem, ani ona nebude stačit. I u energií na množství/velikosti zdrojů záleží...
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2026 16:59 Reaguje na Vladimir Mertan
1) Počkej a netvrdil jsi ještě před chvilkou, že ti stačí jen ten větráček (tedy míchání)? A najednou, když ti to nevychází, tak potřebuješ i klimatizaci? :DD

2) I když přijde studená fronta, tak teplo nezmizí, jen se přesune jinam. To, co tu neustále vydáváš za klimatizaci, není klimatizace ale pouze přerozdělení energie. :D

3) Ale ty nemáš auto ve kterém jsou všechny sedačky černé. Máš auto, ve kterém je jen a pouze jedna sedačka (a to zdaleka ne celá) černá. Takže v tom autě máš stále horko jako kráva a hlavní problém jsou zavřená okna - v realitě skleníkové plyny.

Vy dva jste fakt tak hloupí zoufalci, že jsem to ještě neviděl. :D :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

1.7.2026 21:16 Reaguje na Petr Elias
Poďme úplne polopatisticky, nech to pochopí naozaj každý aj Eliáš:

K tomu vetráčiku: Áno, ten vetráčik (Jet Stream) by na chladenie interiéru auta úplne stačil, AK by to auto nestálo na mieste na priamom slnku s vypnutým motorom, ale išlo by 90-tkou po diaľnici! Keď auto ide rýchlo, prúdenie vzduchu okolo neho a cez vetracie otvory stíha interiér ochladzovať čistou mechanickou cirkuláciou. Lenže Omega blok znamená, že to auto zastavilo v zápche. Vetráčik v stojacom aute už len točí ten istý horúci vzduch dokola – a vtedy si proste v prdeli, ak nezapneš klimatizáciu (vodu v krajine).

K tým sedačkám: Vy tvrdíte, že máme čiernu len jednu sedačku. Kde žijete? Ak vysekáte les, zlikvidujete mokraď a pooriete pole, zmeníte povrch, ktorý sa predtým chladil výparom, na suchý tmavý radiátor. Na svete je takto zmenených vyše 70 % pevniny. To nie je jedna sedačka, to je akoby ste v tom stojacom aute natreli celú palubnú dosku a komplet všetky sedadlá načierno.

Keď auto stojí v zápche (Omega blok), okná sú zatvorené (skleníkový efekt) a interiér máte komplet čierny a suchý, tak ten vetráčik bez klímy proste zlyhá. To nie je žiadny rozpor v mojej logike, to je čistá mechanika auta, ktorú pochopí aj žiak na základnej škole.
A na záver k tým púšťam – kde sa berie ten fén?
Púšte na Zemi nevznikli kvôli človeku. Sú priamym následkom globálneho planetárneho miešania vzduchu (Hadleyho bunky), kedy ťažký a suchý vzduch z rovníka padá k zemi okolo 30. rovnobežky a doslova tam vygumuje akékoľvek mraky.

Na našom aute sú tieto prírodné púšte ako rozhorúčený motorový priestor. Ten motor skrátka pri svojom chode produkuje obrovské teplo – s tým my nič neurobíme, tak je to auto skonštruované od výroby.
Odpovědět
PE

Petr Elias

2.7.2026 06:43 Reaguje na Vladimir Mertan
Chápu, kravčíkoviny už ti lezou na mozek...

1) A pochopil jsi, že tím interiérem auta je myšlena celá atmosféra, že? Takže najednou ,,míchání,, které na to mělo stačit samo, už na to nestačí protože mu v tom brání to, že se ,,míchání,, zastavilo? :D A proč se tedy ,,zastavilo,,? No to míchání se nezastavilo, ale v systému máš víc energie. Protože v systému máš víc skleníkových plynů a jejich dopad na jet stream máš rozepsaný v té studii. :D

2) Těch 70% změněného povrchu ale nejsou ,,tmavé radiátory,, a můžeš si klidně vřískat a manipulovat jak chceš. Reálně je takových radiátorů kolik? 3% povrchu? :D Takže abys neřekl, tak si můžeš nechat černý třeba držák na pití...

3) A jako vždy, když se tu ukážou tyhle tupé kravčíkoviny, tak ani slovo o oceánech. A je jasné proč - protože oceány jsou největší a nepřekonatelný problém kravčíkovic teorie. ;)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2026 08:43 Reaguje na Petr Elias
Jestli si myslíš, že nedovedu napsat, že koniáš píše hrozné kraviny, tak mejlíš-) A ještě nedávno jsi se nemocnému/rozbitému JS posmíval. Von se nekroutí jen přebytkem kysličníku, ale i kvůli teplu z konteinentů a "motýlům" nad nebesy/mraky. Je to součet vlivů, víš. Nauč se tu větičku.
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2026 08:49 Reaguje na Karel Zvářal
Klidně to napsal můžeš, ale po těch kravinách, co jsi tu už napsal, ti nikdo nebude věřit. :D

Neposmíval jsem se JS, ale tvému stupidnímu vysvětlení a tvým dětinským představám o JS. :D
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2026 16:36 Reaguje na Petr Elias
A mimochodem: vy dva s LM jste nevěděli, že na obou Wikinách je zmínka o stacionární poloze, resp přerušený JS. A tobě, usvědčenému lháři, není stydno se dodruhých neustále nevážet? Není, že. Máš to v popisu práce, ideologu.

Ano, u té kopule zmiňují nezvykle "zvlněný JS". Jen to vysvětlení proč nelze brát se stopro jistotou. Aspoň né v mém případě. Krom kysličníku jsou i jiné vlivy/zdroje tepla a problémů. Jen fanatik v tom vidí jen a pouze kysličník.
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2026 17:15 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2026 17:23 Reaguje na Petr Elias
Mel si co chceš, je tam psáno, že vědci příčinu stac polohy neznají. Z toho vycházím při úvahách o vlivu "motýlů". To nejsou žádné "dětinské představy" ale fakta. Bez vlivu člověka se dnes na Zemi i nad ní neodehrává nic. Záleží, jak velký ten vliv je a jak ho správně měřit. A zda je zájem tyto údaje pustit ven. Život mě naučil, že žijem ve světě polopravd a lží.
Odpovědět
PE

Petr Elias

2.7.2026 06:49 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

1.7.2026 07:13 Reaguje na Petr Elias
Ah-ha! So, we've established my proposal as sound in principle. Now, we're just haggling over price. https://www.youtube.com/watch?v=IAr1riJgNfs
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

30.6.2026 16:25
V podstate tlaková výš svojím klesavým pohybom vzduch mechanicky stláča, čo je prvý zdroj tepla (adiabatické stláčanie). Druhým zdrojom je intenzívne zohrievanie vysušeného povrchu a asfaltu slnečnými lúčmi cez čistú oblohu. Tento vzduch s rastúcou teplotou agresívne odoberá z krajiny vlhkosť, čím síce znižuje svoju relatívnu vlhkosť, ale zvyšuje svoju absolútnu vlhkosť. Klesavé prúdenie však bráni tejto vlhkosti vystúpiť vyššie a zbaviť sa tepla zmenou skupenstva. Voda je tak z krajiny postupne odoberaná a sčasti transportovaná na samotné okraje tlakovej výše, kde sa potom vyprší v podobe silných búrok.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.6.2026 17:50 Reaguje na Vladimir Mertan
Zni to presvedcive - ale abych pravdu rekl, aktualni tlakova, vhkostni a srazkova situace (tu ale nemam po ruce) nad vetsinou "stredni" Evropy tenhle princip moc nazorne neilustruje https://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/850hPa/overlay=mean_sea_level_pressure/orthographic=-7.20,53.39,1552/loc=-18.434,64.656 mozna ani ten vcerejsek ne https://hydro.chmi.cz/hppsoldv/hpps_act_rain.php?day_offset=0&fpob=&fdp=&fkraj=&ordrstr=31 kolik tak mohl cinit prumerny denni vypar ve stredni a zapadni Evrope v techto dnech

Zakon zachovani hmoty (zde H20) nezpochybnuji :)
bylo by ale zajimave podivat se na srazkovou mapu cele te oblasti v poslednich dnech
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2026 18:53 Reaguje na Vladimir Mertan
Zbytečně teoretizujete-), kuknitě na tu sytou fialku - od Kalkaty až po Dakar. Odtud pochází ten "upuštěný plyn"/t.kupole. A např Andalusie se moc neliší... Jak zněla jedna otázka v marxáku: Hmota a pohyb. A Jan T. se svým venkovským naturelem neváhal a začal: "já vím, že hmota sa hýbe"...

https://www.ventusky.com/cs#p=20;26;2
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.6.2026 19:10 Reaguje na Karel Zvářal
))) helejte, já se to neučila, ale co se na to asi tak dalo odpovědět?? Marxisticko leninisticky co je těžký to se z kopca hejbe, ne?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2026 20:18 Reaguje na Jarka O.
Na první průbě mě prófka vylila - že prý " ale to jsou samé fráze!!"... Nevěřícně jsem zíral - "A co jiného toto učení je?"... Asi se jí můj výkon líbil a chtěla mě ještě vidět-)
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

30.6.2026 20:32
Etiopan, původem z oblasti poblíž rovníku v Africe, varuje Evropany před ohříváním Evropy, a dokonce nás vyzývá, k zavádění akčních plánů na ochranu zdraví před vedrem...
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2026 08:44 Reaguje na Tonda Selektoda
A kde je problém?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.7.2026 12:58 Reaguje na Tonda Selektoda
Bo ví, co to dokáže. Normálka, ne?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist