https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/silnicari-testuji-na-breclavsku-hydrogel-ktery-ma-zlepsit-kondici-stromu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Silničáři testují na Břeclavsku hydrogel, který má zlepšit kondici stromů

13.11.2023 18:50 | SEDLEC (ČTK)
"Jsou to v podstatě gely, jejichž hlavní složkou je syrovátka, která vzniká jako odpad při výrobě čerstvých sýrů a tvarohu. Je tedy čistě přírodní, v půdě se rozloží na látky, které dodávají rostlinám živiny," řekla Miklínová.
"Jsou to v podstatě gely, jejichž hlavní složkou je syrovátka, která vzniká jako odpad při výrobě čerstvých sýrů a tvarohu. Je tedy čistě přírodní, v půdě se rozloží na látky, které dodávají rostlinám živiny," řekla Miklínová.
Jihomoravští silničáři chtějí vyzkoušet novinku v péči o téměř 119 000 kusů dřevin. Každoročně jich stovky především kvůli suchu uhynou. Spojili se proto s vědci z Centra polymerních systémů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a začali s testováním nového hydrogelu, který dokáže zadržet vodu v krajině, a zlepšit tak retenční schopnost půdy. Je navíc čistě přírodní a životní prostředí nezatěžuje, uvedla arboristka Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Marie Miklínová.
 

"Jsou to v podstatě gely, jejichž hlavní složkou je syrovátka, která vzniká jako odpad při výrobě čerstvých sýrů a tvarohu. Je tedy čistě přírodní, v půdě se rozloží na látky, které dodávají rostlinám živiny," řekla Miklínová. Silničáři gel poprvé testují na Břeclavsku. Pro 100 vysazených dřevin tam vzniklo 100 kilogramů syrovátkového hydrogelu. "K jedné dřevině aplikujeme kilogram hydrogelu. Chování těchto stromů pak budeme společně s vědci evidovat a porovnávat ve stejné lokalitě s těmi, které jsou bez něj," doplnila arboristka.

Silničáři musí každoročně pokácet stovky stromů, za poslední roky se čísla zvyšují. "Hlavní příčinou je období sucha, nejsme schopni novou výsadbu uzalévat, není to v našich silách. Druhou a velmi smutnou rovinou nových výsadeb je lidský faktor. Dost často jsou nové stromky ukradeny nebo záměrně poškozeny, aby nerostly," poznamenal ředitel správy Roman Hanák.

Správa a údržba silnic spravuje 4302 kilometrů silnic všech tří kategorií. Zajištění péče o dřeviny kolem nich je součástí letní údržby. "Aleje do krajiny patří, každopádně jsme při jejich vysazování značně omezeni. Vždy je potřeba souhlas policie, která nás limituje normou, jenž stanovuje vzdálenosti výsadeb od komunikace. Proto zveme dopravní inženýry ke každé nové výsadbě a komunikujeme spolu o vzdálenosti, která je pro ně v daném místě přípustná," doplnil Hanák. Některé navrhované lokality podle něj podmínky nesplňují, důležitá je i bezpečnost dopravního provozu. Častou překážkou pro výsadbu nových stromů jsou pak inženýrské sítě nebo nesouhlas majitelů pozemků.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

13.11.2023 19:29
Musím podotknout, že čistě přírodní je vše, snad s výjimkou transuranů. Vše vyrobil velký třesk a následné třesky, no ale transurany se už vlastně vyzářily (rozpadly).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.11.2023 09:50
Už jsem toho o čistě přírodních látkách při jejich objevech a zavedení do
praxe slyšel za celý život mnoho a po čase se zjistilo, že to až tak kośér
není. Stromům u silnic vadí to, že jsou omezeny prostorem pro kořeny a pro
koruny stromu spojený s nešetrnými ořezy bez ošetření a následnými houbovými chorobami a hnilobami. No a hlavně posypovými solemi a splachy ropných látek z asfaltu, vozidel a chemie z ostřikovačů, pneumatik a jinými vlivy, které
by je v lese nikdy nepotkaly. Strom v aleji u prašné pouze uježděné cesty
s koňskými potahy trpěl maximálně okusem koňmi a naopak byl koňmi hnojen. U
aut je tomu ale jinak a zvláště pak u posypů solí. Ta sůl půdu vysušuje a
vytváří nepropustnou krustu v určité hloubce, kde se hromadí. To nezachrání
drahý hydrogel, ale pouze odstranění solení a nebo narušování té krusty. Je
otázkou i vhodnost některých dřevin k cestám a stromů vůbec. Už dávno tady
propaguji ústup od stromů ke křovinám vhodných druhů, které zvládají strojní
nešetrný ořez(zástřih) a na rozdíl od stromů nejsou pro vozidla zdí, ale jen
"matrací", když dojde k nehodě. Navíc to křoví případně doplněné plotem brání srážkám se zvěří, kde se např. po 1 km udělá průchod, u kterého bude
rychlost snížena třeba až na 30 km/h, povinnost ztlumit světla a třeba i
troubit. Stromy vytvářející nad vozidly větvemi doslova zelený tunel jsou
sice hezké, ale kamionáři vám poví kolik plachet jim už větve potrhaly a
co teprve ty větve, které pak po zatížení sněhem a nebo pouze mokré jsou
svojí tíhou přímo v profilu. Nesmyslné lpění na stromech, které mohou
nahradit keře fungující i jako větrolamy a protihlukové zábrany je pouze
nostalgické lpění po dobách dávno minulých. To už pochopili i někteří
projektanti dálnic a vnitřní svahy osázeli pouze keři a až ty vnější
stromy, aby nezasahovaly do průjezdného profilu a přitom plnily funkci
protihlukovou a zpevňovaly svahy kořeny. Netrpí tam ani tím solením,
protože jsou až za rygoly odvádějícími vodu z dálnice a už vůbec nikoho
neohrozí pádem do vozovky. Fandím po zkušenostech s D1(kdysi D47) s touto
variantou na rozdíl od lpění na alejích stromů i tam, kde už odumírají
a nesmyslně obnovují v původních místech. Proboha alespoň je zasaďte za
rygol a ne u vozovky, která byla kdysi pro koňské potahy a dnes slouží
byť jen autobusům a traktorům, když už to nejsou rovnou kamiony. Když
vidím ty stromy u krajnice trpící ořezy, olamováním a odíráním větví a
kmenů vozidly, s kořeny ničenými bagry čistícími příkopy kolem cest a
možností kořenit pouze mimo vozovku v půdě zatížené splachy soli, tak
si říkám PROČ? PROČ je tak týrají i ti, co si říkají ochránci přírody
(ARNIKA) a prosazují obnovu takových alejí i tam, kde jsou přežitkem?
Co kdyby se vžili do situace samotného stromu a poznali, jak trpí
kvůli jejich nesmyslným aktivitám?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.11.2023 09:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Pouze dodám, že syrovatkou bych raději krmil prasata, než ji lil
někam stromům, kde už ty stromy trpí tak, že jim nepomůže ani ta
syrovátka.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist