https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/slovenske-ministerstvo-ma-vyhrady-k-projektu-dunaj-odra-labe
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Slovenské ministerstvo má výhrady k projektu Dunaj-Odra-Labe

19.2.2021 17:20 | BRATISLAVA (ČTK)
Několik ekologických organizací dříve v tomto týdnu ve společné výzvě zase tvrdilo, že na Slovensku by kanál měl významně negativní dopady na životní prostředí.
Několik ekologických organizací dříve v tomto týdnu ve společné výzvě zase tvrdilo, že na Slovensku by kanál měl významně negativní dopady na životní prostředí.
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimedia Commons
Na rizika zvažovaného projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL), jehož první etapu ještě loni schválila česká vláda, upozornilo slovenské ministerstvo životního prostředí. Několik ekologických organizací dříve v tomto týdnu ve společné výzvě zase tvrdilo, že na Slovensku by kanál měl významně negativní dopady na životní prostředí.
 

"Podle názoru ministerstva je tento projekt problematický hned z několika aspektů. Z vodohospodářského hlediska by znamenal značný zásah do vodních útvarů. Dokonce by na mnoha místech znemožnil dosažení jejich dobrého stavu, což je závazný cíl, vyplývající z evropské legislativy," napsalo slovenské ministerstvo životního prostředí v prohlášení, které má ČTK k dispozici.

Vybudování zmíněné vodní cesty pro nákladní lodě, která by propojila Černé moře se Severním a Baltským mořem, dlouhodobě podporuje český prezident Miloš Zeman. Česká vláda loni v říjnu zase schválila přípravy první části vodního koridoru, a to na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi.

Podle slovenského ministerstva by si projekt vyžádal značné investice, které jsou potřeba na jiná vodohospodářská opatření. Za přinejmenším spornou úřad označil ekonomickou efektivnost vodního koridoru.

Ministerstvo také uvedlo, že zatím nelze přesně určit vliv projektu na chráněná území, protože není známá definitivní trasa plánované vodní cesty. Projekt počítá s několika alternativami napojení koridoru na Dunaj, a to u Vídně nebo přes území Slovenska. Rakousko podle Bratislavy napojení přes své území odmítá a při jedné z alternativ na slovenské straně by zase došlo k zásahům do chráněných lokalit.


reklama

 
Adrian Bobok
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.2.2021 17:39
https://www.youtube.com/watch?v=UWUppUMhtIg&app=desktop
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.2.2021 18:32
Vzhledem k tomu, že slovenští politici nemají šanci na projektu participovat, jinými slovy, nemají šanci si z něj udělat dojnou krávu, vznesli oprávněné připomínky. Naši kývači, s vidinou velkých zisků, drží huby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 18:45 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Fakt je, že dojnou krávu si z toho skutečně dělají jen naši špinavci, žádný normální stát do toho nejde. Protože je to tunel od začátku do doby, kdy to někdo zarazí. Pokud to nezarazí, bude se kopat pouze tunel, nikoliv kanál.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

22.2.2021 09:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Projekt tak jak je nastaven, je schválen ÚV Komunistické strany Čínské lidové republiky. Navíc Čína již vynaložila nemalé finanční prostředky zainteresovaným " orgánům " v České republice.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 18:41
Politicky korektně prostě řekli, že je to celé úplná pitomost.
Bez Slováků, nebo Rakušáků, kteří by museli stavět celou harniční část Moravy, nic nebude. A ti se jen smáli a pan von Belen jen jemně poznamenal: "už máte postavené dálnice"??
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.2.2021 19:06
Výhrady ještě neznamenají odmítnutí. Kdyby se po r. 1989 pokračovalo v tom připraveném, tak Dunaj - Odra byl již v provozu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.2.2021 19:54
Pánové klídek. V tomto státě nebude brzo na pendreky policistů, kteří
budou bránit politiky před naštvanými občany. Pokladna obsahuje pouze
tiskárnu peněz a ekonomika je hrou na ekonomiku. Reálný by byl pouze
úsek Polsko- Bohumín a i ten nová vláda zařízne. Ono nám bude stačit
vozit do polského přístavu za hranicí zboží v kamiónech a bít se v
prsa, jak jsme moudří a ekologicky uvědomělí. Že přibude časem více
přeprav zboží je jisté a miluji, když o dopravě na Ostravsku rozhoduje
Praha a radí Brno.
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.2.2021 20:58 Reaguje na Břetislav Machaček
A kterého zboží bude přibývat?
Čekáte obnovení těžby uhlí na Ostravsku?
Odpovědět
FF

Franta Frantíků

19.2.2021 21:04 Reaguje na Viktor Šedivý
Veškerého. Já jsem si alespoň nevšiml, že by spotřeba lidstva začala za poslední roky nějak klesat.
Nicméně ten kanál se samozřejmě nepostaví, rozhodně ne při roční sekeře 500 mld.
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.2.2021 21:13 Reaguje na Franta Frantíků
Jenže u drtivé většiny zboží je důležitá i spolehlivost a doba přepravy.
Doprava, která místo přepravy od výrobce k zákazníkovi za pár hodin až dní zajistí časem přepravu z překladiště na překladiště - pokud ale bude dost pršet, není konkurenceschopná.
(Proč myslíte, že se neposílá víc zboží po železnici?)
Odpovědět
FF

Franta Frantíků

19.2.2021 21:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Přeprava kontejneru lodí z Německa do Vladivostoku stojí cca 20 tis. Kč. A že se do něj tedy vleze zboží.
U drtivé většiny zboží je právě celkem jedno, že je na cestě měsíc. Nábytek, elektronika, gumárenské výrobky atd. vše se vozí lodí, stejně to pak ještě v Evropě trčí několik týdnů ve skladě, než si to někdo koupí.

Vlakem se to nevozí proto, že je to např. na mnou uvedené trase cca 3x dražší než tou lodí.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

20.2.2021 09:18 Reaguje na Franta Frantíků
Ovšem vodní doprava po řekách a kanálech je podstatně dražší než námořní. Úspora nákladů je oproti železniční dopravě minimální, pokud se zboží musí překládat z vagónu na říční loď a z ní zpět na vagón, neušetří se prakticky nic, jen se několikanásobně zvýší doba přepravy.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

20.2.2021 09:24 Reaguje na Franta Frantíků
Pardon, ale srovnávat námořní přepravu s přepravou, která se plánuje na DOL je opravdu nesmysl...
Odpovědět
Petr Vojvo

Petr Vojvo

20.2.2021 08:55
Zase manipulace a lži.
Kanál je potřeba do Ostravy, protože má nedostatek vody. Překvapivě ji získá čerpáním vody z přehrady Ratiboř, která je od loňska hotová. Součástí tohoto díla jsou totiž přečerpávací elektrárny, které vyrovnávají zbytečné přebytky v přenosové síti od FVE a VTE.
To jsou ty hlavní benefity. Voda v krajině a vyrovnávání sítě.
Jde vidět, že spousta lidí nečetlo ekologickou studii a nebo ji vůbec nepochopilo, protože na to nemá znalosti.
Prostudujte si kanál dunaj-mohan-rýn.
Norimberk a okolí (cca 1 mio obyvatel) má díky kanálu dostatek vody a ještě akumulují ee z FVE a VTE.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.2.2021 09:18 Reaguje na Petr Vojvo
Pro mnohé nepochopitelné, navíc odmítající něco takového přijmout jako společensky potřebné do budoucna.
Odpovědět
kk

karel krasensky

20.2.2021 18:14
Projekt Dunaj-Labe -Odra je pouze problemem pisalku ruznych medii.Fakta jsou jina a konkretně tato.Ve středověku se pod vedenim Krčina vybudovala velka rybnični soustava.Za soudruhu během 41 let v byvalem Československu fura přehrad.Tento režim se za 31 let vzmohl na to,že vam da dotaci na nadobu pod okap na deštovou vodu.Od povodni v roce 1997 stavěji demokrate na Bruntalsku přehradu Nove Heřminovy.Dodnes nemaji položeny zakladni kamen.Tolik asi k schpnosti tohoto režimu postavit vyše uvedeny kanal.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist