https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soubeh-extremnich-klimatickych-jevu-v-ruznych-castech-planety-znepokojuje-vedce
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Souběh extrémních klimatických jevů v různých částech planety znepokojuje vědce

7.7.2023 01:51 (ČTK)
Planeta Země
Planeta Země
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Teplota vody v severním Atlantiku se drží až o několik stupňů nad normální úrovní, rozsah zalednění ve vodách kolem Antarktidy se propadl hluboko pod předchozí minimum, oblasti po celém světě hlásí bezprecedentní vedra. Svět zažívá v posledních týdnech konstelaci extrémních meteorologických jevů, která zvyšuje obavy vědců z vývoje klimatických změn. Podle deníku The Guardian vyvstává otázka, zda globální klima vstoupilo do "nebezpečnější a více nevyzpytatelné fáze".
 

"Jestli si někteří lidé pár desítek let zpátky mysleli, že klimatické změny jsou relativně pozvolný fenomén, tak teď jsme svědky toho, jak se naše klima mění hrozivým tempem," řekl profesor Peter Stott, který vede tým monitorující dopady klimatických změn při britské meteorologické službě Met Office.

Eskalující klimatické změny může letos umocnit jev zvaný El Niňo, který obvykle zvyšuje teplotu vody v částech světového oceánu a může mít globální důsledky. Podle amerického Národního úřadu pro oceány a atmosféru (NOAA) začal přibližně před měsícem a mohl by do konce roku sílit.

"S tím, jak bude El Niňo ve zbytku roku sílit a přidávat dodatečnou šťávu škodlivým efektům lidstvem poháněného globálního ohřívání, budou miliony lidí po celé planetě... čelit mimořádným problémům a bohužel také utrpí obrovskou újmu," míní Stott.

Zatím letošní rok přinesl mimo jiné bezprecedentní "mořskou vlnu vedra" v severní části Atlantského oceánu, zejména ve vodách kolem Britských ostrovů. Ty jsou až o pět stupňů Celsia teplejší, než je v danou roční dobu běžné. Vyšší povrchová teplota oceánu může vyústit v silnější bouře. Vědci letos pozorují velmi aktivní úvod atlantické sezony hurikánů a poprvé od začátku vedení záznamů měli možnost v červnu sledovat postup dvou pojmenovaných bouří zároveň.

Dalším výrazným jevem letošního roku je rekordně nízký rozsah zalednění v mořích kolem Antarktidy. Minulý měsíc zaostával o více než milion čtverečních kilometrů za dřívějším minimem pro danou roční dobu zaznamenaným v loňském roce, uvádí deník Financial Times. Světová meteorologická organizace (WMO) varovala, že mořského ledu obecně ubývá "bezprecedentním tempem".

Tyto jevy společně s nedávnými teplotními rekordy od Mexika po Čínu či rekordně ničivými požáry v Kanadě vytvářejí obrázek planety, jejíž "známky života se zbláznily", jak situaci minulý týden shrnul americký meteorolog a novinář Jeff Berardelli. The Guardian pak ve svém titulku hovoří o "dokonalé klimatické bouři" a popisuje spekulace některých komentátorů, že svět zažívá zcela nepředpokládaný vývoj.

Jakou mírou se na aktuálních extrémech podílí vypouštění uhlíkových emisí a jakou El Niňo či další přírodní jevy, není jasné. Klimatolog Zeke Hausfather z výzkumného ústavu Breakthrough Institute má ale za to, že pozorované trendy jsou v souladu s modely mezivládního panelu OSN pro změny klimatu (IPCC). "Nechce se mi říkat, že to je horší, než jsme čekali, protože to, co očekáváme ve světě, který nesníží emise, je dost špatné," uvedl.

Podle klimatologa Michaela Manna z Pensylvánské univerzity je důležité zaměřit se na celkový obrázek a nevyvozovat závěry z údajů o jednom regionu za krátký časový úsek. Hlavní poselství je podle něj takové, že spalování fosilních paliv zesiluje extrémní meteorologické jevy od bouřek po sucho. "Musíme udělat krok zpět a podívat se na velký obrázek. A ten je alarmující," řekl.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (129)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

7.7.2023 06:22
ti vědci jsou snad pobočka Bohnic. Jsou překvapenější než Gustav Husák v bordelu.
Se asi potřebují nad sebou dojímat, jaký jsou pašáci a tak píšou a opisují.
Odpovědět
Pe

Pepa

7.7.2023 07:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, proč si nepripomenout celosvetovy meteorologicky vývoj, když u nás je spousta staromilcu, ignorantu a pisalku, kteří stále věří, že kurovcova kalamita vznikla kvůli tomu, že lidé zabránili vykaceni pár smrku v bezzasahove zóně na Šumavě?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 08:43 Reaguje na Jaroslav Řezáč
S bordelem máš zkušenosti? Kapavka? :)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.7.2023 07:15
Chtělo by to vyměnit "vědce" Pokud zažíváme nepředpokládaný vývoj, tak to ukazuje, jak jsou neschopní. Tolik peněz se na základě jejich "věštěb" utratilo a ti, kteří by měli vědět, jsou překvapeni.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 08:43 Reaguje na Richard Vacek
Tak hezky po ,,soudružsku,, by se ti to líbilo... :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 20:52 Reaguje na Richard Vacek
Proč si nepřečtete ten článek, když na něho reagujete?
"...Institute má ale za to, že pozorované trendy jsou v souladu s modely mezivládního panelu OSN pro změny klimatu (IPCC)."
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.7.2023 07:26
Porovnám-li průběh teplé epizody v ČR (2013-19) s posledními roky 2020-23 , tak tyhle obavy zrovna nesdílím. Léta jsou chladnější , srážkové úhrny v průměru a celkem pohoda.
Nedávno jsem se vrátil z treku do Turecka a tam jsem musel na sebe hodit flisku , chladno a časté přeháňky . Paradoxně nejtepleji bylo od jižního Maďarska po Brno.
Co je markantní, tak obrovský vliv tepelných ostrovů velkoměst , suchá krajina díky kontinentální deforestaci Euro-Asie a výrazně nižší biodiverzita v EU než v zemích -nečlenech EU.
Co považuji za podstatně větší hrozbu než klimaalarmistické strašení ala Greta Thunberg je nekontrolovatelný a exponenciální nárůst zejména plastových odpadů a devastaci krajiny jejím zastavováním zpevněnými plochami , to už platí obecně všude.

Takže zanechat strašení lidí, vyměnit politické elity typu Timmermanse za normální jedince, výrazně omezit tvorbu odpadů a zlikvidovat stávající , zalesnit co zalesnit půjde a vrátit krajině /půdě její přirozenou kvalitu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 20:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takže to ignorovat a přestat bojovat proti sodovkáči, bo je to jen výmysl oteplovací lobby. Váš svět už přestává být i komický. Jeden jedinec z 8 miliard lidí si myslí, že ta naměřená data jsou pitomost, tak jsou pitomost.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

12.7.2023 22:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Výmysel to nie je, ale neznášam prehnané strašenie v štýle koniec sveta.
Kua, v eemiane bolo teplejšie ako teraz, v strednom pliocéne ešte tepljeiš a život prekvital, ani veľké púšte neexistovali. Vyššia hladina sodovkáča bude mať aj pozitívny vplyv - rastliny budú rásť rýchlejšie, dlhšie vegetačné obdobie, viac vody v subtropoch.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 07:39
"Jakou mírou se na aktuálních extrémech podílí vypouštění uhlíkových emisí a jakou El Niňo či DALŠÍ přírodní (ANTROPICKÉ) jevy, není jasné."... Jsem rád za tuto větu, neb to připomínám stále. Nezvyšuje se jen teplota (i díky průmyslové DEFORESTACI), ale mění se chod oblačnosti skrze tisíce letounů denně nad hlavami, které využívají (a tudíž zpomalují Jet stream). Z toho důvodu neprší pravidelně (a přiměřeně), ale stále častěji po dlouhém suchu se to "urve", a koryta ani půda to nestíhají pobrat.

Vona ta letecká doprava má dalekosáhlé "vedlejší účinky", které ještě dlouho budeme ignorovat. Na panelech a vrtulích se jde napakovat, na omezení nebeské dopravy asi těžko. Takže si ten antropocén hezky užívejme:-))
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:01 Reaguje na Karel Zvářal
Letadla zpomalují jet stream? To je mi novinka...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 09:16 Reaguje na Ladislav Metelka
Původně jsem se chtěl zeptat na zdroj a zda to někde naměřil, ale pak jsem si to raději rozmyslel. Ale jako vtip je to dobrý. :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:25 Reaguje na Petr Eliáš
...Příčiny častějšího výskytu stacionární polohy proudění dosud NEJSOU ZNÁMÉ. Podle výzkumů britských vědců, kteří srovnávali historické záznamy počasí s historií aktivity Slunce, se tento jev zřejmě vyskytuje častěji v letech, kdy je sluneční aktivita nižší [2]. Pravděpodobně souvisí i se slábnutím rychlosti tryskového proudění, zvláště na podzim a v zimním období. Zimy, kdy v Arktidě bylo teplé a na kontinentech chladné počasí, nastaly např. v letech 1936 (???-objeveno za 2. ww!-), 1963 a 1969. Dlouhodobější slábnutí rychlosti tryskového proudění bylo pozorováno od 80. let 20. století, kdy jeho rychlost na podzim a v zimě postupně klesla asi o 15 procent; NEJVÝZNAMNĚŠÍ pokles nastal okolo roku 2010... tj. s dalším zahuštěním letů.

Papaouškovat zdroje dovede každý trúba, je třeba číst mezi řádky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:27 Reaguje na Karel Zvářal
A z těch 15% jsme dnes někde o hodně výš...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:28 Reaguje na Karel Zvářal
A mezi teplotami v Arktidě a prouděním je zpětná vazba, resp jedno zřejmě ovlivňuje druhé.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:27 Reaguje na Karel Zvářal
To je citace nebo Váš názor?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:30 Reaguje na Ladislav Metelka
Poznáte, co je co?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tryskov%C3%A9_proud%C4%9Bn%C3%AD
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:32 Reaguje na Karel Zvářal
Aha. Takže to "zahuštění letů" jste si tam přimyslel...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:36 Reaguje na Ladislav Metelka
Odpovídá a) nárůstu populace b) jejímu bohatnutí - rekreace na opačném konci světa
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:43 Reaguje na Karel Zvářal
Korelace není kauzalita.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:47 Reaguje na Ladislav Metelka
Takže tisíce letadel máme nad hlavou odjakživa, jo?-) Klidně marginalizujte, já to budu vzpomínat při každé další příležitosti. Tak jak rozhánějí/li oblačnost před oslavami, zpomalujeme proudění v zájmu úspory paliva.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:54 Reaguje na Karel Zvářal
Myslete si to, ale zkuste si to taky spočítat energeticky. Budete se divit...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 10:02 Reaguje na Ladislav Metelka
Když pojedete kolem mě rychle na kole, lehce do vás dloubnu a skončíte na zemi. To jen tak k těm počtům:-)
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 10:03 Reaguje na Karel Zvářal
Jak to ovlivní rotaci Země? Určitě ovlivní, ale jak moc?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 10:10 Reaguje na Ladislav Metelka
Víte, kdysi jsem četl stať, kde vědci spočítali, že robustní čmelák by podle zákonů fyziky neměl létat, a on létá...
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 10:11 Reaguje na Karel Zvářal
Byly doby, kdy Země byla placatá nebo lidi žili dohronady s dinosaury...
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.7.2023 13:51 Reaguje na Ladislav Metelka
Mně se s T.Rex žije stále celkem dobře. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 21:10 Reaguje na Karel Zvářal
A kdy je ten jetstream bržděn? Když letí proti němu, bo tlačí vzduch zpátky, nebo když letí po něm, když ho tlačí ve směru? A právě proti létají výrazně méně. Fakt tam nemáte chybku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 21:07 Reaguje na Karel Zvářal
ůNěkteří vědci se domnívají, že to může mít souvislost s globálním oteplováním, které zvyšuje teplotu Arktidy.[5]" wiki
Tohle proudění je způsobeno rozdílem teplot v různých částech země. Takže to vidím nejspíš na to oteplování, ale ještě to nikdo nedokázal. Ale ta letadla jsou silně komická.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 09:50 Reaguje na Karel Zvářal
Tak to ,,zahuštění letů,, sis tam domyslel mezi řádky. :-)

Ale jinak zkus anglickou mutaci, máš tam víc infa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 10:12 Reaguje na Petr Eliáš
To jsem se prve upsal, minule i dnes mám na mysli tryskové proudění.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:16 Reaguje na Ladislav Metelka
A co s ním tedy dělají, když ho nenarušují, nezpomalují? To je naprosto beze změny, s těmi tisíci stroji, co využívají jeho sílu k úspoře paliva? Ta předimenzovaná let doprava je pro mě taky antropocén (jak vyšitý). Můžete si myslet opak, vůbec mi to nevadí (a nepřekvapuje).
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:26 Reaguje na Karel Zvářal
Častý problém. Spousta lidí si neuvědomuje, s jakými energiemi pracuje klimatický systém a že je to zpravidla o mnoho řádů víc, než čím disponuje člověk.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:31 Reaguje na Ladislav Metelka
To je jasné, zanedbatelný problém, nic jiného jsem nečekal. Tak jako u tepelných ostrovů - nevýznamné.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:33 Reaguje na Karel Zvářal
Ano. Marginální vliv...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.7.2023 09:50 Reaguje na Ladislav Metelka
Jako vzdělanec zajisté ovládáte teorii nelineárních dynamických systémů a pak vám musí být známo, že i zdánlivě nepatrná změna může mít v budoucí časové řadě zcela zásadní dopady na chování systémů.
Pokud tedy vezmu, že denně se uskuteční 120 tis. letů a do vyšších vrstev atmosféry se dostanou statisíce tun zplodin potom bych závěry o vlivu lketecké dopravy na děje v atmosféře nebagatelizoval.
Ale to je u klimaalarmistů poměrně častý druh chování.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 09:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tady nějak s proxydaty nemohou argumentovat, tak alespoň vesmírnými silami... No je to tak, to je taková síla turbulencí (dokáží sestřelit letadlo v úplavu), tak jak by neměly mít vliv na okolní proudění? Jak vidím, je to asi jen má hypotéza, nikam s ní nepolezu, ale určitě na ni nezapomenu:-)
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 09:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano, ale pořád je to malé ovlivnění, příroda pracuje s daleko vyššími energiemi, o několik řádů. Jediné, kde se letecká doprava mírně projevuje, je snížení příkonu záření k povrchu v situacích, kdy se tvoří contrails.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.7.2023 10:16 Reaguje na Ladislav Metelka
Potom ovšem v duchu téže logiky musíte připustit, že spalování fosilních paliv je také "malé ovlivnění" neboť " příroda pracuje s daleko vyššími energiemi".

Pochopitelně tím chci sdělit, že klimatické modely IPCC jsou zatíženy takovou nepřesností, která prakticky zaručuje jejich zásadní chybovost v časovém horizontu více let.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 10:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Klimatické modely IPCC... Zase ta blbost. IPCC žádné modely nemá a nepočítá. No a k tomu CO2: třeba na našem území je průměrný příkon záření k povrchu cca 250 W/m2. Zvýšení koncentrací CO2 k tomu přidalo asi 3 W/m2. Připadá Vám to málo?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

7.7.2023 14:15 Reaguje na Ladislav Metelka
Sdeleni "na našem území je průměrný příkon záření k povrchu cca 250 W/m2" rozumim, akorat
by se hodila podrobnejsi informace jak se to meni s rocni dobou, oblacnosti atd. Slovu "pridat"
ve vete
"zvýšení koncentrací CO2 k tomu přidalo asi 3 W/m2" nerozumim. Mini se tim snizeni
zpetneho odrazu infracerveneho zareni od Zeme do vesmiru? Tohle asi (jeste vic a zajimaveji
nez to prvni) zavisi
na denni dobe, teplote, vlhkosti, terenu a vegetaci, na druzich oblacnosti v ruznych vyskach atd.

Jeste k nevhodnemu pouzivani sloganu "principu motyliho kridla"
poruznu v diskusich na takovato temata. Ten princip rozhodne neni o tom,
ze "malickost muze zpusobi casem pohromu" (jako treba bouri)
Ten princip je o tom, ze ta boure bude proste jinde (a po dostatecne dlouhe dobe o hodne jinde) nez kdyby toho mavnuti kridlem nebylo
Rika se tomu exponencialni rozbihani trajektorii prislusneho dynamickeho systemu
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 14:28 Reaguje na Miloš Zahradník
V té poslední větě jste to řekl přesně, a zřejmě i vědecky. A o to mi jde. Jak byl lockdown a letů rapidně ubylo, během týdne dvou začalo "normálně" pršet, ač před tím bylo dlouho sucho ("chybí zimní vláha").

A když máme tepleji, mělo by častěji resp více pršet - ale neprší. Podle mýho je právě narušen chod oblačnosti, který je poháněn tryskovým prouděním. A tryskové proudění využívá letecká doprava. Ať mi nikdo neříká, že tisíce letů denně s tím nic neudělají, když je to trubice o průměru 1,5-5 km. Nic moc, Teddy.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 14:42 Reaguje na Miloš Zahradník
Nevím, jestli by Vás uspokojila naměřená data, měří se to už několik desítek let v časovém kroku 10 minut, jen v ČR na 20 stanicích. Ale jinak to bylo zpracováno třeba do Atlasu podnebí ČR, případně v dalších publikacích (Sborník prací ČHMÚ č. 61 apod.). Ty přidané 3 W/m2 znamenají zesílení IR vyzačování atmosféry směrem k povrchu. I to se měří.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

7.7.2023 15:33 Reaguje na Ladislav Metelka
Nema smysl probirat slozite zalezitosti v uzkem sloupecku. Pokud nekde dole zalozite nove vlakno kde poodrobneji popisete jak se meri "zesílení IR vyzačování atmosféry směrem k povrchu" rad si to prectu. Zesileni vzhledem k lonsku nebo vzhledem k dobe pred 30 lety? (Tehda se ale hadam nic takoveho jeste nemerilo) Je to velicina nezavisla na pocasi? Taky by bylo dobre vyjasnit zda se jedna o mereni nebo ovypocet nejakeho modelu
Kdyby napriklad slo o mereni "zesileni srazek" tak bych se samozrejme hned osival pri vedomi, jak strasne moc ty srazky fluktuuji i z hlediska rocnich prumeru
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 15:39 Reaguje na Miloš Zahradník
Nemám už moc času. Je to měření pomocí pyrgeometru. To zesílení o 3 W/m2 je za několik desetiletí. V ČHMÚ se používají pyrgeometry typu PIR (Precise Infrared Radiometer),
výrobce Eppley, od r. 1998 a CGR-4 firmy Kipp-Zonen od r. 2010. I na jejich měření je ten trend znát.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

7.7.2023 16:34 Reaguje na Ladislav Metelka
To je neco jako expozimetr infracerveneho zareni?
Tam ale asi taky nejzajimavejsim udajem bude zavislost na vlhkosti a oblacnosti celeho vertikalniho prurezu atmosferou
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 21:24 Reaguje na Miloš Zahradník
Asi jste vůbec nepochopil princip motýlího křídla. To je jev, kdy se spustí nachystaný proces, který by se spustil vždycky, tj. je to ta poslední kapka. Sám o sobě nic vytvořit nemůže.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.7.2023 00:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Princip "efektu motyliho kridla" je matematicky princip z teorie dynamickych systemu - to ma smysl vykladat nekomu kdo o matematice ma urcite poneti. Neni to zadna "posledni kapka" a o nejakem "tvoreni sam o sobe jsem nic nepsal" nevim odkud tyhle "komentare" berete
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.7.2023 08:53 Reaguje na Miloš Zahradník
Určitě znáte pokus, při kterém chladíte vodu v absolutně nehybném prostředí na nějakých -2°C a ona je stále tekutá. Potom stačí miniaturní klepnutí do nádoby a voda se okamžitě promění v led.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 08:59 Reaguje na Pavel Hanzl
A právě vo tom to je! Přitom rotaci Země to nijak neovlivní:-)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.7.2023 10:57 Reaguje na Pavel Hanzl
To je neco uplne jineho, tomu se rika metastabilita a nema to s efektem motyliho kridla naprosto nic spolecneho. Krome triviality ze kdy se provede ten fazovy prechod a podchlazena voda zamrzne zavisi pochopitelne velmi citlive i na "pocatecni" podmince stavu toho systemu
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.7.2023 20:33 Reaguje na Ladislav Metelka
Climate Models and Their Evaluation - IPCC

https://www.ipcc.ch/report/ar4/wg1/climate-models-and-their-evaluation/

-----------
Jak řekl Felix Holzman ve slavné scénce ,kdy kupuje lístky do kina - Iva Janžurová - " Tak já jsem asi blbej ! "
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 10:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je potřeba uspořádat sjezd odborníků Vinkler-Kalenda-Kremlík a rozbít třídního nepřítele IPCC! :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 21:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Kam na takové nesmysly chodíte? Chybovost je řádově nižší a předpovědi se plní velmi spolehlivě a to v té nejhorší, alarmistické variantě.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 10:18 Reaguje na Ladislav Metelka
Často koukám na letecké katastrofy. Některé z nich se týkají pádu letadla, když nedodrželo vzdálenost 3-4 km a dostalo se do úplavu a šlo k zemi. Takže pro mě turbulence za letalem nejsou marginální, a určitě ne v součtu těch desítek tisíc letů využívajících tryskové proudění.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 10:21 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, to je turbulence, která se postupně transformuje na teplo. A v zásadě je o víry s horizontální osou ve směru letu letadla, takže tohle nemá na rychlost jet streamu prakticky vliv
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 10:34 Reaguje na Ladislav Metelka
To bychom si asi museli namodelovat, jak ten proud v proudu ten silnější ovlivňuje. Zda "ani trochu", nebo ho poněkud rozhodí. Vsadil bych si na b). A ony se se ty desetinky a procentíčka naskládají...
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 11:06 Reaguje na Karel Zvářal
To nejsou procentíčka, to je daleko míň...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 11:21 Reaguje na Ladislav Metelka
V jednom výškáči v Praze si lidé začali stěžovat na bolesti hlavy, nespavost aj. psychické problémy. Někteří si všimli, že to začalo po instalaci vysílačů mobilního operátora. Požádali o posudky, zda je to něco takového možné. Dostali dva, ale naprosto protichůdné: 1) nemá žádný vliv 2) má to zásadní vliv na lidské zdraví.

Takže jak vidíte, k přejímání cizích názorů/ujištění/zjištění jsem velmi zdrželivý. Co odborník, to jiný pohled na problém.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 11:25 Reaguje na Karel Zvářal
Problém nebyl ve fyzice, změřit intenzitu toho pole není problém. Problém byl v interpretaci dopadů na lidské zdraví. A tam se toho ví opravdu velice málo.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 11:30 Reaguje na Ladislav Metelka
Děkuji Vám za účast v diskusi, právě o tu interpretaci o věcech, kterých víme velmi málo, jde. O tom, co jsem citoval (a lehce doplnil) v 9,25 si nadále myslím své.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

7.7.2023 11:41 Reaguje na Karel Zvářal
Myslete si co chcete. Máme demokracii, tak si můžete myslet i blbosti...
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.7.2023 00:54 Reaguje na Ladislav Metelka
Ano, tenhle fakt do kamene tesat! zvlaste tedy je li rec o klimatu: "Příroda pracuje s daleko vyššími objemy/energiemi atd. o několik řádů"

Skoda, ze klimatologove z IPCC tento princip neuplatni na svou vlastni praci prave v te oblasti, kde se pohybuji a kde politicky pusobi.
Ovlivneni obsahu CO_2 v zemske atmosfere pomoci ruznych tech povolenek, ambicioznich planu EU a klimatickych odpustku je porad jen malym ovlivnenim ve srovnani s tim, v jakem rozmeru s tim plynem pracuje matka priroda. Nejen co se zemske vegetace tyce - tam se nejake odhady bilance CO_2 jiste daji
udelat - ale treba co se bilance vymenu tohoto zloreceneho plybu mezi zemskou atmosferou a oceany tyce. Jakpak dobre jsou znamy tyhlety efekty resp. to jakym zpusobem se intensita napr. te vymeny CO_2 mezi oceanem a atmosferou zmenila za poslednich 30 let? Laicky odhaduji, ze o tomto asi nejdulezitejsim efektu nebude znamo skoro nic, ona se takova vec asi dost blbe meri na casove skale, s kterou pracujeme... co napriklad vedi klimatologove o horach vapence na Zemekouli, tvoril se ten vapanec (je ho jeste o nekolik radu vice, nez uhli) v geologicke minulosti rovnomerne v case nebo ne? A pokud ne, z jakych duvodu? Ty duvody urcite nebyly antropogenni....
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.7.2023 10:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Fakt tomu moc nerozumíte! Efekt motýlích křídel se může projevit jen u systémů bez disipace. Chováví atmosféry je spojeno s obrovskou disipací a soustavným doplňováním obrovské energeie ze Slunce.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 10:51 Reaguje na Jiří Svoboda
Pane Svobodo, viděl jsem záběr, jak si pán natáčel na mobil meteorit a tlaková vlna ho srazila k zemi. Nebyl nijak obrovský, přesto vysklíval okna. Takže na tyto záležitosti se dívám prakticky, prostě vlivy (změny klimatu) se sčítají. A leteckou dopravu mi z antropocénu nevytlučete nikdo, ani s pěti tituly!-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.7.2023 12:06 Reaguje na Karel Zvářal
Já tu s vámi nikterak nepolemizuji a připouštím, že i letecká doprava (to nejsou motýlí křídla) ovlivňuje globální klima. Do jaké míry, to bych fakt nechal na odbornících. Já si to odhadnout netroufám.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.7.2023 09:26 Reaguje na Jiří Svoboda
Jednoduchy hrackovy model efektu motylich kridel. Mam dynamicky system ktery v case N priradi realnemu cislo jeho N -tou cifru desetinneho rozvoje.
Zmenim cislo x o hodnotu velikosti radove 1/ 10^{milion} tedy zmenim mu nejak cifry pocinaje miliontym mistem jeho desetinneho rozvoje
a koukam, jak se zmeni prislusna trajektorie. Prvnich milion kroku lautr nic - a pak najednou obrovska zmena. To je chaos, co? A kde mate v tomhle modelovem systemu nejakou disipaci?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.7.2023 09:34 Reaguje na Miloš Zahradník
Jiny oblibeny hrackovy model exponencialniho rozbihani trajektorii. Tzv. pekarsky model Mate dve hroudy modeliny - cernou a bilou. Spojite ty hroudy dohromady
udelate valecek, z neho vytvorite pismeno U a konce toho U spojite a udelate novou
velkou hroudu. Postup opakujete. V prvnich krocich jeste rozeznate strakatou mikrostrukturu te modeliny pak uz vidite jen rovnomernou sed. Zda dany maly kousicek modeliny byl na pocatku bily nebo cerny
uz poznate jen mikroskopem a casem uz vubec ne

Tady zadne motyli kridlo nehledejte je to jen nazorna ukazka exponencialniho rozbihani trajektorii a ta modelina je hrackovym modelem tzv. fazoveho prostoru coz je ten zakladni matematicky obecny konstrukt pro studium jakehokoliv dynamickeho systemu
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 09:37 Reaguje na Miloš Zahradník
1* trochu triviálnější pokus. Po ledě projde batole, školák, učeň, student, dospělý, a naráz pod šestým (obézním) to řóchne... záhada!, bo 5 lidí prošlo normálně...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 21:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
A ty statisíce tun paliva se promění na co? Na ten marginální sodovkáč, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 20:58 Reaguje na Karel Zvářal
Muhehehhe vy jste komik, to je fakt. Letadla brzdí jet stream (když letí po směru, tak ho urychlují?) a hlavně ty chemtrails vysušují půdu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.7.2023 21:45 Reaguje na Pavel Hanzl
No jistě, bez toho muhehehehe jste jak Josef Vyskočil. Nesmíte si ten stream představovat jako řeku obklopenou břehy, která nemá kam utéct. Ten vzdušný proud není žádná kompaktní hmota, natož setrvale činná (viz poznámka o "stacionárním"???). Představte si to jako vyfouknutý cigaretový kouř, do kterého zboku či po směru někdo foukne - zůstane stejný nebo se rozptýlí? Já bych si típnul, že za b) Za letadlem vzniká úplav, který sráží z oblohy stroje, keré nedodržely bezpečnou vzdálenost. Takže ten tah motorů a turbulence za letadlem jsou ta síla, co mění charakter toho streamu. Mění ho tak, že rozptylují, potažmo zpomalují, nařeďují. Si vemte, jaké vlny jdou do boků za lodí - a to plave jedna. Takových strojů jsou v tom relativně úzkém proudu denně tisíce. Zůstane stejný? Já sázím boty, že nikoliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.7.2023 08:58 Reaguje na Karel Zvářal
Letadlo letí jetstreamem řekněme uprostřed, takže při šířce třeba ve stovkách km je fuk, jestli to má břehy nebo ne. Všechny ty turbulence atd jsou způsobeny tahem motorů a ten je ve směru větru, takže vždy musí ten proud urychlovat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 09:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha! Takže člověk by mohl suplovat stacionární tryskové proudění pomocí "tryskáčů"? Umíme nejen rozhánět oblačnost, ale i uměle pohánět... Fenomenální!

Jenže ta šířka není ve stovkám km (to by bylo krásné), ale JEN 1,5-5km (viz teta Wiki)! O to tady jde, že ač je to přírodní "síla", je relativně chabá na to, aby byla stopro odolná vůči desítkám tisíc letů mohutných strojů.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 08:22
Však místní takyodborníci a přeborníci v blábolení to těm ,,vědcům,, vysvětlí. :-)
Odpovědět
pk

pepa knotek

7.7.2023 08:28
Cca 20 let zpátky guru klimaalarmistů Al Gore vykládal jak nejpozději do pěti let roztaje severní ledový oceán. No nestalo se a strašení globálním oteplováním bylo nahrazeno strašením klimatickou změnou, takže i kdyby se ochladilo jako ve středověku, tak vědci budou mít zase pravdu. Inu i "vědec" potřebuje z něčeho žít a svůj grant si musí zasloužit, jinak ho už příště nedostane.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 08:41 Reaguje na pepa knotek
Hele a můžu se tě zeptat - Gore je vědec?

A jak to bylo s tou jeho predikcí máš třeba zde (jestli umíš anglicky).

https://www.reuters.com/article/factcheck-climate-change-idUSL1N2RV0K6
Odpovědět
pk

pepa knotek

7.7.2023 12:38 Reaguje na Petr Eliáš
Postavení a vliv Al Gora na tuto klimaalarmistickou agendu globalistů nebudu rozebírat, je toho plný internet.
Ochutnávka pro ty co o něm v životě neslyšeli např. zde:
Al Gore Warns Polar Ice May Be Gone in Five Years - jeho projev z Kodaně 14.12.2009
https://www.youtube.com/watch?v=MsioIw4bvzI
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 19:41 Reaguje na pepa knotek
Nerozebírej, tvoje volba. Ale uváděj to v souvislostech. ;)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.7.2023 10:06 Reaguje na pepa knotek
Zajímavá je ekologická stopa domu, ve kterém Al Gore žije. Vy\produkuje víc CO2, než běžná česká vesnice.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.7.2023 13:49 Reaguje na pepa knotek
O grantech to je. A řekněte, Vy jako vědec byste se vzdal publikací v Nature nebo konferencí na Honolulu apod., kdyby podmínkou pro účast bylo jen kývat na vědecký klimatismus? :-)
Odpovědět
JH

JH

7.7.2023 15:48 Reaguje na Jarka O.
Na žádné vědecké konferenci není podmínkou na cokoliv kývat. To si pletete se schůzí KSČ. Kývat můžete čím chcete na co chcete, grant vám za to nikdo nedá.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.7.2023 17:18 Reaguje na JH
Grant bez kouzelných slov CO2 a klima změna viz p. Kotek. Na schůze KSČ si prosím vzpomínejte vy nebo se ptejte na Hradě.
Odpovědět
JH

JH

7.7.2023 17:26 Reaguje na Jarka O.
Já bych odhadoval, že vy ani pan Knotek pořádně nevíte, co to takový grant vlastně je. Ale víte, na co všechno se musí kývat. Ve vašem světě to možná stačí, ve vědě ne.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.7.2023 18:15 Reaguje na JH
Odhady ve vašem světě jsou mi již známy.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.7.2023 19:47 Reaguje na JH
To si piště že nevědí. To jsou takové místní tragikomické postavičky. Mají vymeteno a proto žvaní to, co žvaní. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 21:43 Reaguje na Petr Eliáš
Jistě. Naši ropáčci si představují vědu tak, že někdo vymyslí výsledek (třeba že Země je hranatá) a vypíše na to grant. A vědátoři to dokazují a otatní kývají, bo můžou dostat taky grant.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.7.2023 20:40
Diskuze jako vždy , klimaalarmisté všechno vědí , ostatní jsou jelita a tématu nerozumí.

Modely jsou perfektní, potvrzeno skoro celou vědeckou obcí , světlé zítřky na obzoru ,jen co zlikvidujeme kulaky a šmelináře.
Republice více práce , to je naše agitace!
A sodovkáč utlučeme ať to stojí , co to stojí !

Přitom úspěšnost předpovědí pouhého počasí je po více naž pěti dnech na 55% úspěšnosti a zkuste se zeptat na úspěšnost předpovědí srážek. :-)

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.7.2023 21:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Astronomové skutečně ví a jejich kritici jsou jelita a astronomii nerozumí. To je fakt. A klimatologie je to samé.
Celkem můžete plácat cokoliv o čemkoliv, ale klimatické modely prostě fungují. Ty ze 60. let byla nedokonalé a někdy protichůdné, ale za tu dobu se zjistilo, který postup a systém je ten správný. A to velmi přesně, byly to ty alarmistické. Takže dnes se zná systém predikce a jde ve třech základních liniích a my jedeme velmi spolehlivě po té nejhorší. Tak čemu se čemu?
Ovšem pořád nepochopit, jaký je rozdíl mezi klimatem a počasím, to fakt nekomentuji.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

8.7.2023 12:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jak to vypadá s výzkumem cyklů Jupitera? Udělali jste s Kalendou nějaký pokrok? :)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.7.2023 07:34
Atrey: Ale proč tedy umírá Fantasie?
G'mork: Protože lidé začali ztrácet naději a zapomínat na své sny. Takže Nicota roste a sílí.
Atrey: Co je to Nicota?
G'mork: Je to prázdnota, která zůstala. Je to jako zoufalství, ničící tento svět. A já se tomu snažím pomáhat.
Atrey: Ale proč?
G'mork: Protože lidé, kteří nemají naději, se snadno ovládají a kdokoli je ovládá... Má moc!
Nekonečný příběh (1984)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 07:52 Reaguje na Vladimir Mertan
Jj, ta výstupní kontrola (Hujer), to je ta nejtragikomičtější místní postavička:-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 08:03 Reaguje na Karel Zvářal
https://www.youtube.com/watch?v=auq5xCyZQ4w#utm_content=organic&utm_term=hujer%20metelesku%20blesku&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.7.2023 09:02 Reaguje na Vladimir Mertan
Tohle je přesně cílem ruské hybridní války, vše znevěrohodnit a lidem znechutit svobodu a demokracii, čímž ztratí nadeji a lehce se s nimi manipuluje.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 09:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě že to Rusko jako berličku máme, že!-) To jako myslíte, že tady s námi nemanipulují? Já kysličník nezpochybňuji, jen poukazuji na zvýšený vliv vodní páry nad nahřátými-deforestovanými- urbanizovanými plochami a jiné vlivy antropocénu, které jsou mimo zájem alarmistů.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.7.2023 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Bože kto tu mladým ľuďom berie nádej a tlačí im kaleráby do hlavy, že ich nečaká žiadna budúcnosť? Robia to Rusi? Pozor, netvrdím, že Rusi sú dobrí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

8.7.2023 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic si z toho nedělejte. V Tatrách s ta prázdnota šíří přímo brutálně. Proto on ví o čem vypráví. Stačí se podívat kolik Slováků věří russké propagandě. :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.7.2023 12:38 Reaguje na Petr Eliáš
Prázdnotu obsahujú predovšetkým Vaše príspevky. Okrem osobných útokov a urážok v nich chýba akákoľvek informácia.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.7.2023 16:46 Reaguje na Vladimir Mertan
Já už na p. Eliáše nereaguji a taky na jemu podobné
provokatéry a hulváty. Nemusíme totiž spolu vždy
souhlasit, ale urážet umí pouze primitiv, který
neumí oponovat argumenty.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.7.2023 20:31 Reaguje na Břetislav Machaček
V podstate ani ja, ale občas mi to predsa nedá. Slovo myšlieková prázdnota totiž asi najlepšie vystihuje všetky jeho príspevky. Občas mám pocit, že namiesto E diskutuje umelá "inteligencia" naprogramovaná tak aby všetkých urážala. Slovo inteligencia som musel dať do zátvoriek, pretože presne nevystihuje podstatu príspevkov :-)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.7.2023 08:05 Reaguje na Vladimir Mertan
Opravdu? Já urážím jen týpky jako jsi ty nebo Machajda. Ty tu roky dokola točíš blbiny a chytáš se každé kraviny aby jsi pokořil ty fuj klimaalarmisty - pamatuji si jak jsi tu jednou souhlasit i s nějakým pitomcem tvrdícím, že CO2 vlastně Zemi ochlazuje. Jsi tak trochu zoufalec. ;) A Machajda? To je starej užvaněnej komouš - mele kraviny a drží se jich i když mu je ostatní vyvrátí. Tak trochu jako ty no. :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.7.2023 12:44 Reaguje na Petr Eliáš
No, hlavne ak si zo sebou spokojný. Ak sa ti niečo nepáči a nezhoduje sa to s tvojim názorom, tak proste dotyčného urazíš a svet je zase v poriadku. S tvojim sebavedomím a drzosťou to určite ďaleko dotiahneš.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.7.2023 20:21 Reaguje na Vladimir Mertan
Víš, ono nejde o sebevědomí ani o názor, ale o to že ty a machajda jste sprostí lháři. :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.7.2023 05:57 Reaguje na Petr Eliáš
Hm, tak si to znovu vyriešil po svojom. A svet je zase v poriadku. Presne ako som to napísal.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.7.2023 07:54 Reaguje na Vladimir Mertan
A že ty jsi v té ,,citaci,, Nekonečného příběhu měl hromadu informací, co? :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.7.2023 12:46 Reaguje na Petr Eliáš
V tej citácii je asi 20x viac informácie ako obsahujú všetky tvoje príspevky na Ekoliste.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.7.2023 20:22 Reaguje na Vladimir Mertan
Tááák určitě. V tvé bláznivé realitě určitě. :D
Odpovědět
va

vaber

8.7.2023 09:23
Článu jsou splácány různé věci, nicméně, prostředí na planetě tak nějak vypadá.
Otepluje se , nebo ne? Já říkám ano. Další otázka je proč. Někdo říká ,že je to normální, že tak bývalo vždy v historii. Připusťme ,že ano, ale je zde stále otázka proč tyto změny přišly. Dříve tu nebyl člověk, je to důležitý faktor, nebo není. Na internetu najdete odpovědi všeho druhu od různých odborníků o kterých řeknou jiní odborníci ,kteří mají jiný názor, že jsou neodborníci a naopak. Všichni předkládají svoje ,,důkazy,,.
Na změny klimatu se našly dvě příciny, Milankovičovy cykly a CO2. Nebo je vlivů víc. Jakou má který váhu, tedy, kdy začne který převažovat. Podle cyklů se prý řítíme do doby ledové, podle CO2 do přehřátí planety. Záření Slunce je prý konstantní. Bylo to tak i v historii. Kolik energie vrhou na Zemi velké protuberance .
Jak bylo asi na planetě, když CO2 bylo v atmosféře mnoho procent, mohl v tom vůbec vzniknout život. Známe přesně oběžnou dráhu planety kolem Slunce i v minulosti. Nepochybuji, že je přesně spočítaná, ale odpovídá skutečnosti, co vše na ni má vliv, gravitace jakéhokoliv tělesa. Víme co kdy proletělo kolem Země . Jak cestuje osa rotace planety, známe ji přesně. Opět nepochybuji, známe přesně vypočítanou .
Hlavně že v tom mají odborníci naprosto jasno.
Říká se ,že hlavní příčina změn je CO2, někdo říká že ne .Potom je zde otázka, co může být jinou příčinou oteplování planety. Přirozené příčiny co mohly mít vliv v historii, to nebudou, na to je změna příliš rychlá.
Oteplování je zde ,to je snad zřejmé každému.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.7.2023 10:30
Klimaalarmismus dnes živí obrovskou skupinu lidí od vědců, přes výstavbu OZE, až po investory těchto systémů a čerpačů dotací na OZE. Jejich úkolem je stále strašit i ty, kterých se to nikdy existenčně nedotkne a ti jsou
z toho nejvíc vystrašení. Naopak ti, kterých se to nejvíce dotkne, jsou v klidu, vesele se množí a spotřebovávají stále více a více. My se stále
více omezujeme a oslabujeme nejenom ekonomicky, ale taky vymíráme. No
a ti flegmatici nás časem nahradí a stane se co? Přizpůsobí se nové
situaci stejně, jak to lidstvo dělalo tisíce let, kdy putovalo před
zaledněním a potom na zpět. Existovat v té době EU, tak by bojovala
s klimatickými jevy tehdejší doby? U mnoha meteorologických stanic
se stále vyšším teplotám vůbec nedivím. Pokud jsou ve městech, které
se stávají tepelnými ostrovy(akumulátory), tak v nich teplota stále
roste a růst stále bude. Každá statistika je přesným součtem často
nepřesných údajů. Každopádně nepopírám, že ty klimatické změny se
nekonají, ale pokud si někdo myslí, že to EU zastaví, když to má
zbytek světa u zádele, tak je z prominutím blázen. Je vedro, sedím
doma a práci přizpůsobím počasí, protože počasí práci přizpůsobit
nelze. To je to, co by mělo lidstvo dělat! Vyplýtvané peníze do
zastavení oteplování použít na opatření, které nás bude před tím
chránit má větší smysl, než nebýt připraven a hrát si na spasitele.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

8.7.2023 12:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně jsi ukázal, že o tom víš kulové. :D
Odpovědět
pk

pepa knotek

8.7.2023 15:51 Reaguje na Petr Eliáš
předně přestaňte lidem tykat, husy jste s nikým z diskutujících nepásl a o tom, jak mohou být data kolem klimatu manipulována si můžete počíst třeba zde (publikováno 7.7.2023) https://freewestmedia.com/2023/07/07/climate-maps-manipulated-to-mislead-the-public/
Odpovědět
JH

JH

8.7.2023 16:05 Reaguje na pepa knotek
Jestli to píšou v těchhle pochybných kozích rozhledech, tak těm klimaalarmistům asi začnu opravdu věřit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.7.2023 16:40 Reaguje na pepa knotek
Na pana Eliáše nereagujte, protože má povoleno cenzorem i urážet a napadat ty, kteří nekývají na
kdejakou pitomost z pera ekologistů a nebo těch klimaalarmistů.
Já už přehlížím jeho výpady podobně, jako ty od jiných výtečníků, kteří vystupují jako anonymové
a pod několika adresami. Jsou to dva, tři lidé
s více adresami a stejným stylem napadání a urážení diskutérů, aby je provokovali a odradili diskutovat.
Ono to tak bývá, když někdo neumí diskutovat, tak
se sníží k urážkám a provokacím. No a vrána k vráně
sedá, protože si nemá s ostatními ptáky co notovat.
Oni zpívají, ale vrány pouze krákají a krákají !
Odpovědět
JH

JH

8.7.2023 20:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Ono to tak je, že vy taky neumíte diskutovat, melete si svoje a když má někdo jiný názor, tak z něj umíte jen dělat blbce. A krákání vám taky jde.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.7.2023 07:51 Reaguje na Břetislav Machaček
A ty Machajdo diskutovat umíš jo? :D Ty jsi akorát starý žvanil, jak se už mnohokrát ukázalo. :D
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.7.2023 07:49 Reaguje na pepa knotek
Ale prosím tě. Free West Media. :D Noname web plný starých známých blbosti s fotkou joudy Moora. :D :D
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 12:04
Počet lidí na Zemi se za posledních 123 let téměř zpětinásobil (4,84x), a to navzdory dvěma světovým válkám s obrovskými ztrátami na životech a ekonomice. Tento rychlý nárůst si vybírá svou daň v exploataci půdy (snižování úrodnosti, vodozádržnosti), vodních zdrojů (úbytek spodní vody, nepravidelné srážky), těžby deštných pralesů (úbytek o 80%), těžba fosilních zdrojů a jiných surovin. Naopak prudký nárůst zastavěných oblastí, dopravy všeho druhu, včetně letecké. Ač je lidstvo ve vzduchu teprve nějakých 110 let, při dnešním megalomanském pojetí je tato doprava dalším zdrojem klimatickkých změn, avšak, zdá se, zcela mimo zájem alarmistů. I zde vše běží na průmyslové bázi, s nabídkou exotických destinací místo tuzemské rekreace. I zde lidstvo plýtvá zdroji, resp nadužívá je, přičemž zátěž na neviditelném tryskovém proudění se pravděpodobně již projevuje – na zpomalení chodu oblačnosti či dlouhotrvaajících tlakových výších – stacionárním stavu tryskového proudění. Proto je třeba pozornost upřít i tímto směrem, přehlížení tohoto problému se lidstvu nemusí vyplatit. První známky narušení klimatického systému jsou již patrné, a to, samozřejmě, za spolupůsobení výše uvedených příčin. Proto pokud nemusíte, nelétejte:-) Šetřit je třeba všude a se vším.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.7.2023 17:42 Reaguje na Karel Zvářal
U té letecké dopravy je opravdu podivné, že těm "vědcům" nevadí a
přitom se při jejím omezení v době kovidu na čas počasí v Evropě
vrátilo ke stavu starému před desítkami let. Ono se lépe "bojuje"
proti jednotlivcům, než proti firmám a dopravním společnostem,
protože vědce možná dokonce sponzorují. Já "vědcům" sponzorský
dar nepošlu a tak mne kritizují za topení ve starém kotli, ale
požár celého NP dokonce schvalují, jako přírodní proces. Nevím
co si mám o tom "vědeckém" bádání myslet, když to CO2 z toho
požáru nevadí? Co ty nynější požáry v Kanadě a v tropech,
kde se lesy vypalují záměrně. Toleruji nezbytnou leteckou
dopravu, ale rozmařilost při létání na pouhý víkend odsuzuji.
Nyní si někteří prodloužili svátky o pátek a letěli k moři,
protože co s penězi, které snadno vydělali. Pochopím někam letět
na 14 dnů, ale na víkend několikrát ročně je rozežranost, která
ovlivňuje planetu více, než můj starý kotel na dřevo bez povinné emisní třídy. Buzerace lidí, kteří dožívají je prostě lumpárna
nejhoršího kalibru, protože co by se asi tak stalo počkat pár
let a nařídit to až novému majiteli. Ne, to se musí ten starý
člověk byť na poslední rok života zadlužit, aby bylo splněny
podmínky pro ekologické topení. Já bych ty kotly přirovnal k
autům u kterých se emise měří vždy podle norem platných v době
výroby vozidla a nikdo nikoho nenutí montovat do starého auta
katalyzátory a jiné nesmysly. Já čekám, kdy zakážou i jízdy
historických vozidel všeho druhu při nostalgických jízdách aut
a lokomotiv. Fanatizmus v boji proti CO2 je už za hranicí
zdravého rozumu a mám podezření, že je CO2 pouze nástrojem k
obměně funkčního zařízení za nové, aby se nezastavila výroba
produkující často více CO2, než kolik vyprodukuje dožívající
zařízení. Sběrné dvory jsou plné funkčních elektrospotřebičů,
které nahrazují ty nové s údajně nižší spotřebou, ale co ta
spotřeba energie na jejich výrobu, dopravu a likvidaci těch
starých, ale stále funkčních. Mnohdy to ani není o úsporách,
ale k nové kuchyňské lince barevně neladí rok stará lednička
a když nová stojí zlomek příjmů zbohatlíků, tak ji nahradí
barevně sladěnou ledničkou novou. To samé bylo při přechodu
TV vysílání na digitální, kdy byly sběrné dvory plné funkčních
TV a přitom stačilo místo TV za několik tisíc koupit za 500 Kč
set top box. Prostě plýtvání se stalo trendem dnešní doby a
zdůvodňuje se to kvalitou a úsporami energie. Mobily mládež
mění každý rok, protože mít starý model se nehodí. Nikdy jsem
nevěřil, že lidé tak propadnou konzumu a plýtvání, ale velmi
jsem se zmýlil. Zarosteme odpady, které zdaleka ještě nejsou
odpady a ucestujeme se k smrti, protože kdo neletí k moři, tak
není in.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.7.2023 18:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Víte, mně ta větička "příčiny stacionární polohy t.p. nejsou známy" připomíná tutéž z Červené knihy, kdy u mnoha druhů bylo psáno to samé: "příčiny úbytku až vymizení nejsou známy". A když jsem v článku napsal, že důvodem je predace (kolonie racků vydrou, liškou, mývalem, prasaty) tak to zamítli, že predací to být nenůže, protože predátor SI svou kořist nevyhubí (asi umí počítat-). Sami důvody neznají, ale někým uvedený a doložený (na fotopastech) odmítnou. Prostě jakmile to neodpovídá jejich ideologii, tak je to nepublikovatelné. Takže jsem to dával tam, kde to přijmou, neb pravda se ukáže a) v diskusi b) časem. Apriorní odmítání svědčí o slabosti argumentů, potažmo nesolidním, zbabělém a nedemokratickém přístupu.

Když jsem výše uvedl citace z dostupného zdroje, tak mě jeden nazve komikem, a přitom ani zdroj nečetl. Místo 1,5-5 km (1-3 miles) oponuje několika sty km širokého tryskového proudění... Prostě jede si svou hatmatilku, nějaká fakta ho vůbec nezajímají. A rychlé šípy nekomentuji vůbec, to je nabubřelost sama. Je ale zajímavé, jak na tuto demagogii naskočili u sousedů a zbavili se jaderek, spoléhajíc na nestabilní zdroje. Ideologie vítězí, ať to stojí, co to stojí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.7.2023 08:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Stačilo by kdyby jsi napsal: ,,Vědec,, = třídní nepřítel. :-) Máš asi špatnou paměť - ono se to počasí v Evropě třeba v roce 20 moc k dobám před desítkami let nevrátilo. Ani v roce 21. :D

Zase ti to nevyšlo no. ;)

2020

https://climate.copernicus.eu/esotc/2020/temperature

https://climate.copernicus.eu/esotc/2020/precipitations

2021

https://climate.copernicus.eu/esotc/2021/temperature

https://climate.copernicus.eu/esotc/2021/precipitations



Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.7.2023 10:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Kdo myslíte, že je větší fabrikant Matláčku???? Automobilka, nebo letecká společnost?
Odpovědět
va

vaber

9.7.2023 07:59 Reaguje na Karel Zvářal
na světové výstavě v Paříži r.1896 se oslavovalo 1 miliarda lidí,
dnes, říkají někteří, je tu 7miliard, ale realita bude jiná ,lidí je víc
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.7.2023 13:37 Reaguje na vaber
Nedávno planeta přivítala osmimiliardtého človíčka.

https://www.planetacestovani.cz/pocet-obyvatel-lidi-sveta/
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.7.2023 08:25
Podľa správ rôznych tlačových agentúr z roku 1923 o meteorologických výkyvoch a Európa vraj nepamätala od roku 1911 také vysoké teploty, aké boli v roku 1923, ba ani požiare a povodne. Mnohí v tom videli zlé znamenie, varovanie ľudstva pred "koncom sveta". A preto sa objavili aj predpovede o tom, čo čaká ľudstvo na zemeguli.

V polovici júla roku 1923 ukazoval teplomer v Londýne 91 stupňov Fahrenheita, t. j. 42 stupňov Celzia v tieni. V Amsterdame zaznamenali 60 prípadov úpalu za jediný deň. V Berlíne náhla veľká búrka spôsobila v parkoch veľké škody, keď povyvracala stromy aj s koreňmi, ploty záhrad odniesla ako triesky a nový plot, ktorý v ten deň dokončili okolo jednej továrne, strhla za pár minút. Našťastie sa jej vyčíňanie zaobišlo bez ľudských obetí. Poškodila plachetnice a blesk usmrtil sedem ľudí a ôsmi sa utopili. Blesk neušetril ani chlapca na bicykli. Počas horúčav ošetrovali v nemocniciach desiatky Berlínčanov s úpalom.

Vo Viedni spôsobili vysoké teploty aj búrky škody na zdraví i majetku. Záchranná zdravotná služba zasiahla za deň, 76-krát najmä na uliciach, kde ľudia z vysokých teplôt odpadávali. Hasiči zachraňovali topiacich sa ľudí v Dunaji, ktorých tam zastihla búrka. V Španielsku zničili povodne veľa obcí a ich obyvatelia si zachránili iba holé životy. Najviac postihnutá bola provincia Zaragoza. Z Madridu hlásili viac úmrtí na zlyhanie srdca. Blesky spôsobili v krajine dlhotrvajúce požiare.

V Prahe sa vyšplhala ortuť teplomeru na 33 až 36 stupňov Celzia a v Košiciach sa ich obyvatelia potili v horúčavách nad 30 stupňov. Našťastie Košice nepostihla povodeň ani požiare. Zato koncom júla postihla Londýn prietrž mračien, akú nezaznamenali po dlhé desaťročia. Vyčíňala šesť hodín, zničila aj 132 telegrafných vedení a šesť káblov na kontinent.

Čítajte viac: https://korzar.sme.sk/c/4565299/extremy-pocasia-v-europe-v-roku-1923.html

Odpovědět
va

vaber

9.7.2023 16:29 Reaguje na Vladimir Mertan

už jsem psal kdysi,lidé rádi události zveličují a přehánějí,
možná přehání i korzar, kdo se v tom bude štourat a hledat pravdu, důležité je ,aby to lidé četli, tehdy i dnes,
kdyby byly tehdy teploty jako jsou poslední roky,lidi by padali jak mouchy ,dnes nepadají ,protože dnes je zachraňuje klimatizace,
hlavní problém klimatické změny je růst teplot do extrémů,to může způsobit naprostý chaos v celém světě, bouřky a povodně jsou jen bezvýznamný problém i když média straší hlavně zatopenými chalupami

Odpovědět
va

vaber

9.7.2023 16:32 Reaguje na Vladimir Mertan
jen poznámka 91farenheita je 32°
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.7.2023 19:50 Reaguje na vaber
Jasne, ak sa to uplne upresní tak je 91°F 32.77°C . Aby sme sa nespoliehali len na novinárov (ja som sa spoľahol) tak v roku 1923 bolo v Londýne 24.6. 36.7°C. V mesiaci jún bolo celkovo 9 dní výrazne nad 30°C, v júli zase 9 dní nad 30°C a v auguste 10 dní 30°C a viac. https://www.extremeweatherwatch.com/cities/london-on/year-1923#july
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

10.7.2023 19:42 Reaguje na Vladimir Mertan
Nechci prudit, ale 91 °F = 32,8 °C. 42 °C = 107,6 °F. Konec sdělení.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

12.7.2023 05:59 Reaguje na Galipoli Petr
Ved som to napísal hned nad tvojim príspevkom 91°F=32.77°C
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist