https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-potvrdil-zamitnuti-zaloby-na-vw-kvuli-sluzebnim-autum-ceske-posty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud potvrdil zamítnutí žaloby na VW kvůli služebním autům České pošty

24.8.2021 01:27 | PRAHA (ČTK)
Vozidla byla vybavena naftovými motory s upraveným softwarem sloužícím k manipulaci s emisemi.
Vozidla byla vybavena naftovými motory s upraveným softwarem sloužícím k manipulaci s emisemi.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Vrchní soud v Praze potvrdil zamítnutí žaloby společnosti Safe Diesel, která se po automobilce Volkswagen a Škodě Auto domáhala odškodnění za služební auta České pošty. Vozidla byla vybavena naftovými motory s upraveným softwarem sloužícím k manipulaci s emisemi. Podle soudu společnost neměla takzvanou aktivní legitimaci, za poštu tedy žalobu nemohla podat. Rozhodnutí je pravomocné.
 

Česká pošta prostřednictvím společnosti Safe Diesel požadovala zhruba 5,3 milionu korun za újmu, která jí vznikla zakoupením 24 aut Volkswagen, v nichž byl instalován nelegální software. Se společností pošta uzavřela komisionářskou smlouvu. Pražský městský soud ale v říjnu 2019 žalobu zamítl, podle něj české zákony neumožňují, aby společnost prostřednictvím komisionářské smlouvy vymáhala vlastním jménem újmu České pošty. Proti rozsudku se Safe Diesel odvolala.

Odvolací senát rozsudek městského soudu potvrdil. "Máme za to, že otázku aktivní legitimace vyřešil soud prvního stupně správně," uvedla soudkyně. Podle senátu je podstatné, že Česká pošta není spotřebitelem, na spotřebitele by se totiž vztahovala zvýšená ochrana. Česká pošta má podle soudu jiné možnosti, jak nárok uplatnit.

Soud také upozornil, že rozhodnutí neodepírá právo individuálním nárokům na odškodnění. Senát se také vůbec nezabýval tím, zda mají poškození na odškodnění nárok. Dnešní rozhodnutí se tak týká pouze formy, jakou byl nárok uplatněn.

Emisní skandál propukl před pěti lety, 18. září 2015, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.

V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10.000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Německu koncern akceptoval pokutu jedné miliardy eur. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z celkem 11 milionů dotčených vozidel. Společnost Safe Diesel zastupuje české majitele vozů zasažené kauzou dieselgate, odškodnění žádá pro zhruba 6800 majitelů aut.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist