https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-priznal-zalobe-proti-povoleni-stavby-lanovky-v-brne-odkladny-ucinek
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud přiznal žalobě proti povolení stavby lanovky v Brně odkladný účinek

6.6.2024 01:02 | BRNO (ČTK)
Ornitologové se obávají kolize ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami nebo rušení všech živočichů. Podle nich je poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě přímo v trase plánované lanovky.
Ornitologové se obávají kolize ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami nebo rušení všech živočichů. Podle nich je poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě přímo v trase plánované lanovky.
Foto | Petr Pařil / ČSO
Městský soud v Praze přiznal žalobě České společnosti ornitologické (ČSO) proti povolení stavby lanovky z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu odkladný účinek. Pozastavil tím účinky napadeného rozhodnutí do skončení řízení, informoval mluvčí soudu Adam Wenig. Ornitologové nesouhlasí s provedeným biologickým hodnocením, podle organizace stavba negativně ovlivní významnou ptačí oblast. Dopravní podnik města Brna rozhodnutí registruje, řekla ČTK mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
 
"Mohu potvrdit, že soud žalobě přiznal odkladný účinek, a to poté, co při poměřování újmy dospěl k závěru, že újma, která by mohla vzniknout postupem podle správního rozhodnutí, je větší, než která by mohla vzniknout stavebníkovi realizací stavby. Jednalo by se o újmu nevratnou na straně žalobce. Nadto přiznání odkladného účinku není v rozporu s důležitým veřejným zájmem," uvedl mluvčí.

Přiznáním odkladného účinku se pozastavují do skončení řízení před soudem účinky napadeného rozhodnutí. "Dokud soud o žalobě nerozhodne, nemá napadené rozhodnutí právní účinky, tedy nelze podle něj vykonávat jím přiznaná práva či vynucovat splnění povinností," doplnil Wenig.

"Toto rozhodnutí registrujeme. Ministerstvo dopravy se nyní připravuje na soudní stání v této věci, které je naplánováno na 20. června. Do té doby my nemůžeme pokračovat v přípravě stavby," řekla Tomaštíková. Doplnila, že žaloba míří proti ministerstvu dopravy, které stavbu povolilo, tudíž věcí se bude zabývat právě pražský soud.

Ornitologové se obávají kolize ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami nebo rušení všech živočichů. Podle nich je poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě přímo v trase plánované lanovky. Kromě dopadu na přírodu upozorňuje organizace i na chybějící studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby.

Brněnský dopravní podnik získal pravomocné stavební povolení letos na jaře. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun, město ji však celou z vlastního rozpočtu platit nechce a bude usilovat o dotace z fondů EU. Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kdo budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny, která je ve výstavbě. Potřebu lanovky zpochybňují třeba opoziční Zelení. Uvádějí, že oblast kampusu i hala jsou už dnes obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

6.6.2024 07:49
Když v Praze lanovku na Petřín, tak my " to se budete divit".

a toto jsou následky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

6.6.2024 17:16
Nepochybně by lanovka byla lepší než autobusy. A co se týče těch skleněných ploch, v Praze už na ně přestali lepit siluety ptáků, ale instalují skla s barevnými kroužky, které prý ptáky mnohem lépe upozorňují na překážku.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist