https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-zrusil-rozhodnuti-mzp-pro-stavbu-d52-na-popud-vody-z-tetcic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud zrušil rozhodnutí MŽP pro stavbu D52 na popud Vody z Tetčic

17.7.2020 00:45 | BRNO (ČTK)
Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov a nikoliv přes Břeclav.
Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov a nikoliv přes Břeclav.
Krajský soud v Brně tento týden zrušil rozhodnutí ministerstva životního prostředí, které umožňovalo Ředitelství silnic a dálnic připravovat výstavbu dálnice D52 v úseku mezi Pohořelicemi a Ivaní. Úspěšnou žalobu podal spolek Voda z Tetčic, vyplývá z rozhodnutí soudu a informací, které poskytlo ČTK ministerstvo.
 

Ministerstvo vydalo loni v březnu rozhodnutí, kterým korigovalo kladné rozhodnutí krajského odboru životního prostředí o stavbě. Jihomoravský kraj vydal souhlasné stanovisko se stavbou dálnice už v roce 2016. Jak bude ministerstvo na rozhodnutí soudu reagovat, zatím není zřejmé. Podle mluvčí Dominiky Pospíšilové se může ministerstvo k rozhodnutí vyjádřit, až bude znát odůvodnění, které zatím není k dispozici, napsala na dotaz ČTK.

Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov a nikoliv přes Břeclav. Různé spolky i fyzické osoby napadají přípravné kroky od samého počátku a často úspěšně.

V tomto případě ministerstvo rozhodovalo o odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu, které podaly spolky jak Voda z Tetčic, tak také Děti Země, Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích a právní kancelář Frank Bold. Ministerstvo potvrdilo udělení výjimky ze zákona o ochraně životního prostředí za splnění dalších podmínek při stavbě.

Příprava dálnice se vleče kvůli soudním sporům a odvoláním proti rozhodnutí úředníků přes deset let. Nejdále je příprava stavby obchvatu Mikulova, který získal loni v prosinci pravomocné územní rozhodnutí, ale je proti němu podaná žaloba. Pro další úseky dálnice očekávali letos silničáři vydávání územních rozhodnutí, žádosti podali loni.

Celkem chybí na českém území postavit 23 kilometrů dálnice, která by spojila existující úsek od Brna do Pohořelic s rakouskou hranicí. Rakušané jsou se stavbou prakticky hotoví. Čtyřpruh vede až k Poysbrunnu a loni na podzim se otevřel dvoupruhový obchvat Drasenhofenu, který lze v budoucnu o další dva pruhy rozšířit.


reklama

 
Zdeněk Meitner
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

17.7.2020 09:52
Kdyby stát a hlavně ministerstvo dopravy dělalo co má a chystalo trasování i celé projekty dálnic a infrastruktury celkově svědomitě a s ohledem na různé hodnoty (ohrožení ŽP, ohrožení vodních zdrojů, atd.), tak by k takovým žalobám a jiným "komplikacím" během přípravy i realizace těchto staveb nemuselo docházet v takovém měřítku....

Jak to ale vyřešila vláda?

Vzala lidem možnost bránit se během EIA a bránit tak hodnoty, které vláda sama ignoruje a dokonce u toho nezřídka porušuje vlastní zákony....

Máme dražší dálnice než v Rakousku nebo Německu, ale kvalita projektů naší infrastruktury i celé realizace je často velice nízká, a tak si navíc ministerstvo samo nabíhá na vidle v podobě žalob a podobných záležitostí..... a místo toho, aby uznalo chybu, tak řekne, že viníci jsou ti, co na tyto jejich chyby upozorňují a domáhají se nápravy.... absurdní masakr...... a co na to lidé ČR??? To je na tom všem "nejzábavnější"....

V ČR se našlo dost hlupáků, kteří tomuto vládnímu řešení stavitelství (formou odebrání práv občanům a obcím) důležité infrastruktury tleskalo..... no prostě žijeme v zemi, kde to mají politici hodně jednoduché, protože pokud lidem vezmou jejich práva a obranu hodnot, tak jim za to nejen nehrozí snížení procent v dalších volbách, ale dokonce za to sklidí ještě úspěch..... to je opravdu nemocné.....

NA VINĚ PŘI ZDLOUHAVOSTI STAVEB I JEJICH KVALITĚ NESE VINU POUZE TEN KDO STAVBU CHYSTÁ A REALIZUJE A NE TEN KDO JÍ NAPROSTO RELEVANTNĚ VYTÝKÁ NEDOSTATKY A DOMÁHÁ SE NAPLNĚNÍ PRÁVA.

Prostě absurdistán......
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2020 10:11 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Máte samozřejmě pravdu, jenže ne celou. Kromě oprávněných výtek se namnožily výtky čistě šikanózní a nesmyslné. Proč?
Jednak se tím ukájí různé vadné individua, (to je asi případ Vody z Tetčic) jednak je to finančně výhodné, i když čistě korupční.
Prostě investor takovému potížistovi zadá zpracovat nějakou naprosto nesmyslnou studii třeba o vlivu korálů na záření Proxima Centauri a zaplatí mu slušný obolus. A on tu žalobu stáhne.
Čecháčkistán v praxi.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.7.2020 10:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Proti šíbrům se ale nebojuje tak, že se vezmou plošně práva občanům..... to je prostě neomluvitelné a neobhajitelné.....
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.7.2020 11:05 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A ještě jeden fakt... pokud někdo udělá projekt tak, aby byl správně a aby zohlednil a dodržel všechny závazky a dostál všem povinnostem, tak ho přece nikdo nemůže zastavit, ne?

Zastavit (i kdyby účelově) jde jen to, co nesplňuje jednu z výše popsaných podmínek, takže napadnout můžete jen to, co je prostě špatně....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2020 11:35 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Bohužel může. U nás je možné stále napadat rozhodnutí o stavebním povolení, já taky nechápu proč. V normálních zemích se tyhle přípravy taky táhnou desetiletí, ale nakonec stát vydá konečné rozhodnutí a podle toho se jede. U nás ne.
Samozřejmě to řešit vyloučení veřejnosti je totalitní praktika typická pro babišistán.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

17.7.2020 10:38 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vaše názory a názory Vám podobných, skutečně potvrzují, že Česko je absurdistánem a to díky myšlenkovému světu lidí, kteří také to Česko obývají.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.7.2020 10:48 Reaguje na Jiří Daneš
To není můj názor.... to je popis reálné situace....
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.7.2020 10:53 Reaguje na Jiří Daneš
Každopádně je skvělé, že jste se sám přihlásil k podpoře politiků, kteří nejen, že dělají špatně a nekvalitně, ale ještě i demontují základy právního státu..... BRAVO, "MISTŘE"!
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

17.7.2020 19:26 Reaguje na Lukáš Kašpárek
ČR je státem právnickým, nikoliv právním. Dokládá to mnoho soudních řízení. Hezky a věrohodně to popsal nedávno disident Jan Urban v souvislosti s manipulacemi s protokoly v kauza Opencard. I moje rodina zažila, že výkon práva v prospěch mé ženy není přes deset let realizován, přesto, že rozsudek je pravomocný a není proti němu možné odvolání ani dovolání. Prostě nejsou páky ...
Odpovědět
Ss

Sparkling soda

17.7.2020 18:20 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Má smysl hledat technické řešení, ale trasu, když je to desítky let v územních plánech? Jak se chcete v tak roztroušené zástavbě, jaká je na Moravě vyhýbat všem zájmům? Má to být dálnice a ne had, kroutící se sem a tam a by se všem vyhnul.
Úsek Pohořelice-Mikulov EIA má, tak proč tady lžete? Není to tedy spis o tom, že EIA neměla takový výsledek, jaký měla podle vás/nich mít? A jaké osekani práv veřejnosti? Už jen to, že to došlo k soudu je přece důkazem, že ochranu práv zákony umožňují!
Absurdní tak je, že tady záměrně nebo bezelstně (nechť si zpracuje vaše svědomí) lžete a předkládáte účelové informace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2020 10:05
Jel jsem v zime z lyžovačky v Rakousích přes Mikulov, kde rakouská dálnice končí u hranice a naše v Pohořelicích, což je asi ještě 23 km.
Druhý den byl ve zprávách Dan Ťok, který byl na inspekci našich dálnic a v Mikulově do kamery prohlásil, že problémy jsou na Rakouské straně.
Je to sice marginalita, ale systém, kdy politik naprosto drze a napřímo lže do médií, je přece vražedný.
Nikde jsem nezaznamenal nějakou kritiku, prostě u nás je už lež zcela normální komunikační postup politika s veřejností.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.7.2020 10:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, tak to přesně v ČR je.... lež je pro místní běžná součást života a tak hodně lidem ani nevadí, že jim někdo takovou lží třeba ničí zdraví a životní prostředí a že ho tím třeba i zabije.... prostě lež je v ČR in.....
Odpovědět
MG

Milan G

17.7.2020 11:08 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Kdo zavinil 1300 rakovin ročně?
V polovině 90. let Jan Beránek a další desítky ekoaktivistů spekulativně nakoupili úzké proužky půdy na trase plánovaného dálničního obchvatu Plzně, aby mohli stavbu brzdit právnickými obstrukcemi. Plzeňský radní Marcel Hájek je za to v roce 1998 v Reflexu nazval ekoteroristy. Beránkovi a jeho spolubojovníkům se to nelíbilo a žalovali pro údajnou urážku na cti. Jenže krajský soud v Plzni v květnu 2000 jejich žalobu zamítl.
V rozsudku se doslova píše: „Národní onkologický registr, který sleduje výskyt zhoubných nádorů v ČR, diagnostikuje ročně na území Plzeň-město 1200 – 1300 nových nemocných se zhoubnými nádory. Tisk opakovaně zmiňuje, že městem Plzeň denně projíždí kolem 2000 kamionů.“ Podle názoru soudu byl proto výraz „ekoteroristé“ zcela oprávněný. Beránek a spol. se totiž podíleli na „současném stavu, kdy výstavba dálničního obchvatu nebyla dosud uskutečněna, což znamená vážné ohrožení životního prostředí obyvatel Plzně“. Soudce JUDr. Alois Svoboda uvedl: „Ekoterorismus se soudu jeví jako koncentrovaný výraz vyjadřující rozhořčení plzeňské veřejnosti nad současným dlouhotrvajícím stavem kritické dopravní situace v Plzni a zároveň – z hlediska ustanovení týkajících se ochrany osobnosti – vyjadřuje přípustnou veřejnou kritiku tohoto stavu.“
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2020 11:40 Reaguje na Milan G
Je to sice taky demagogie, (1300 rakovin cha cha), ale v jádru tam pravda je. Jenže to hovoří o čem? O neschopnosti naší státní správy, protože ekoteroristé jsou součástí každé normální společnosti a ta to řešit dokáže.
Odpovědět
MG

Milan G

17.7.2020 12:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste opravdu takový idiot? Pochopil jste vůbec co odporného provedl Beránek?
Vy považujete rozsudek soudu za demagogii?

Běžte se léčit, protože vy opravdu nejste normální.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

17.7.2020 19:32 Reaguje na Milan G
Pavel Hanzl je opravdu takový - "idiot".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2020 20:40 Reaguje na Milan G
Člověče pitomá, o stavbě nebo nestavbě rozhoduje státní správa a ne nějaký Beránek, pablbe. Ksdyž jste začal s těmi tituly, kreténe.
Odpovědět
MG

Milan G

20.7.2020 10:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty idiote, ty jsi napsal že je demagogie když soud argumentuje s 1300 novými případy rakoviny. Tuto informaci dostal z Národního onkologického registru a ty jsi se tomu smál debile. Považuješ NOR za spolek, který hraje vrchcáby, nebo že tam jsou takový kriplové jako ty?
Ničemu nerozumíš a jenom blábolíš nesmysly a nebo rovnou lžeš.

A co se týká stavby. Nikde jsem nepsal, že o stavbě rozhoduje Beránek, když to tvrdíš, lžeš což je u tebe normální.
Pokud, ale Beránek a spol koupí úzké nudle pozemků, které byly de facto k ničemu, a díky tomu fatálním způsobem můžou ovlivňovat povolovací řízení je to špatně. A to se právě stalo. Už jsi to pochopil ty blbečku? Jak ovlivňovat stavební řízení, ÚČELOVĚ, a vše do nekonečna prodlužovat. Takže Plzní projiždělo mezitím desetitisíce aut denně, úplně zbytečně.
Přál bych ti aby ti pod oknem projiždělo 20 000 aut a víc denně, několik let. Protože nějaký ekologický dobroděj bude obchvat brzdit ať už různými odvoláními anebo soudními spory. A pak se po letech zjistí, že je z tebe onkologický pacient a prokáže se, že se to stalo díky tomu množství aut pod tvými okny, protože obchvat brzdil dobroděj ekolog. Garantuji ti, že tě ten smích přejde okamžitě, hlavo skopová.

Odpovědět

Jan Šimůnek

19.7.2020 06:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Byla použita stejná metodika, na jejímž základě prosazují zelení vjezd aut do městských center. Takže dostali nažrat vlastní polívčičky.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.7.2020 13:35 Reaguje na Milan G
Neznám tento případ, ale dejme tomu, že to v tomto případě bylo špatně.

Na základě takového případu ale vznikl kult "občané proti ekologii", protože tohoto případu (jestli to bylo jak píšete) využili politici a udělali z toho opravdu kult... od té doby toho mnohokrát zneužili a aplikují ho všude kde to jde... lidé to velice rádi přijali a už ale nedokáží posoudit jestli je věc, kterou společnost zrovna probírá fakticky "ekoteroristická" nebo jestli lidé jen brání ŽP a zdraví a prosperitu nás všech.....

Na západ o nás to takto vůbec není.... tam lidé ve většině případů dokáží posoudit jestli je s nimi manipulováno nebo jestli je jim předkládána fakticky problematická věc.....

V ČR jsou jistí jedinci schopni udělat aktivistu třeba i z vědce, který se intenzivně a dlouhodobě zabývá otázkami ŽP a pracuje s fakty... a to celé jen proto, že je tu tento kult honu na "ekoteroristy", který je využívaný politiky i podnikavci všech možných směrů a že se to hodí pro zakrytí vážnosti zjištění ohledně nějaké kauzy.....

Jinak tedy ekoterorista je ten kdo ŽP poškozuje a ne ten, kdo se ho snaží bránit.... to by musel přikročit k opravdovému ideově podloženému terorismu a to se minimálně v ČR nikdy nestalo... a i kdyby se to stalo, tak by to byl jen velice ojedinělý případ.....

Takže, trošku přemýšlejte než někoho budete nazývat "ekoteroristou" jestli ten člověk náhodou nebrání váš vlastní zájem.... zájem na zdravé a fungující ŽP a na vaše zdraví....
Odpovědět
ig

17.7.2020 14:46 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Aktivisti moc tlačili na pilu a tohle je důsledek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2020 20:45 Reaguje na
Aktivisti upozorňovali na to, jak hovadsky se chová státní správa a jak toleruje ničení ŽP u nás. Proto byli zhyenizováni, čistě účelová záležitost.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

17.7.2020 19:33 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vy na tom s psychickým zdravím nejste o nic lépe, než ten Hanzl.
Odpovědět
MG

Milan G

17.7.2020 20:35 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vy ani ve své pýše nedokážete odsoudit to co Beránek a spol. provedl. Chcete odkaz, tady je https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ekologie-jan-beranek-pozor-dobre-placeny-lhar
Ano s tim západem máte relativně pravdu, už jenom proto, že by tam žádného ekologa nenapadlo udělat to co provedl Beránek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2020 20:43 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Náš absurní hon na "ekoteroristy" zase zapadá do hybridní války, právě ničení ŽP fosilními palivy je potřeba zdůvodňovat a bránit kšefty ropné a uhelné lobby. Taky proto, že ekologie je výrazný trend v EU a my musíme dělat všechno naopak.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.7.2020 21:29
Přesná ukázka nutnosti vytvořit takový právní stav, aby tyhle spolky nemohly kafrat do ničeho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2020 07:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Zase špatně jak dycky. Jak to děláte? Zcela zásadně nemáte pravdu v ničem. Je potřeba vytvořit právní stav jak v normálních zemích, kde spolky můžou kafrat a někdo se tím zabývá a posuzuje, ale po všech odvolání a prokecání nastane rozhodnutí a přes něj už nejede vlak. A to musí udělat stát, tj. ouředníci.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.7.2020 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
A přesně tohle je nutné zařídit. Ekoteroristé se tu obouvají do věcí, které jsou dávno rozhodnuté, a mohou to dělat, protože to umožňuje právní systém, který těmto teroristům dává jakási nadpráva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2020 16:13 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak je potřeba napravit právní systém a ne zakazovat ekoteroristy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.7.2020 18:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Legislativně definované zamezení možnosti ekoteroristům tyto věci ovlivňovat = náprava právního systému. Jasné?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2020 20:11 Reaguje na Jan Šimůnek
Ne. Okopírovat to z normálních zemí, nejlépe z Rakous.
Odpovědět
MG

Milan G

20.7.2020 10:56
Bože muj, ten chlap je hovado.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist