Soud zrušil rozhodnutí MŽP pro stavbu D52 na popud Vody z Tetčic
Ministerstvo vydalo loni v březnu rozhodnutí, kterým korigovalo kladné rozhodnutí krajského odboru životního prostředí o stavbě. Jihomoravský kraj vydal souhlasné stanovisko se stavbou dálnice už v roce 2016. Jak bude ministerstvo na rozhodnutí soudu reagovat, zatím není zřejmé. Podle mluvčí Dominiky Pospíšilové se může ministerstvo k rozhodnutí vyjádřit, až bude znát odůvodnění, které zatím není k dispozici, napsala na dotaz ČTK.
Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov a nikoliv přes Břeclav. Různé spolky i fyzické osoby napadají přípravné kroky od samého počátku a často úspěšně.
V tomto případě ministerstvo rozhodovalo o odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu, které podaly spolky jak Voda z Tetčic, tak také Děti Země, Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích a právní kancelář Frank Bold. Ministerstvo potvrdilo udělení výjimky ze zákona o ochraně životního prostředí za splnění dalších podmínek při stavbě.
Příprava dálnice se vleče kvůli soudním sporům a odvoláním proti rozhodnutí úředníků přes deset let. Nejdále je příprava stavby obchvatu Mikulova, který získal loni v prosinci pravomocné územní rozhodnutí, ale je proti němu podaná žaloba. Pro další úseky dálnice očekávali letos silničáři vydávání územních rozhodnutí, žádosti podali loni.
Celkem chybí na českém území postavit 23 kilometrů dálnice, která by spojila existující úsek od Brna do Pohořelic s rakouskou hranicí. Rakušané jsou se stavbou prakticky hotoví. Čtyřpruh vede až k Poysbrunnu a loni na podzim se otevřel dvoupruhový obchvat Drasenhofenu, který lze v budoucnu o další dva pruhy rozšířit.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (32)
Lukáš Kašpárek
17.7.2020 09:52Jak to ale vyřešila vláda?
Vzala lidem možnost bránit se během EIA a bránit tak hodnoty, které vláda sama ignoruje a dokonce u toho nezřídka porušuje vlastní zákony....
Máme dražší dálnice než v Rakousku nebo Německu, ale kvalita projektů naší infrastruktury i celé realizace je často velice nízká, a tak si navíc ministerstvo samo nabíhá na vidle v podobě žalob a podobných záležitostí..... a místo toho, aby uznalo chybu, tak řekne, že viníci jsou ti, co na tyto jejich chyby upozorňují a domáhají se nápravy.... absurdní masakr...... a co na to lidé ČR??? To je na tom všem "nejzábavnější"....
V ČR se našlo dost hlupáků, kteří tomuto vládnímu řešení stavitelství (formou odebrání práv občanům a obcím) důležité infrastruktury tleskalo..... no prostě žijeme v zemi, kde to mají politici hodně jednoduché, protože pokud lidem vezmou jejich práva a obranu hodnot, tak jim za to nejen nehrozí snížení procent v dalších volbách, ale dokonce za to sklidí ještě úspěch..... to je opravdu nemocné.....
NA VINĚ PŘI ZDLOUHAVOSTI STAVEB I JEJICH KVALITĚ NESE VINU POUZE TEN KDO STAVBU CHYSTÁ A REALIZUJE A NE TEN KDO JÍ NAPROSTO RELEVANTNĚ VYTÝKÁ NEDOSTATKY A DOMÁHÁ SE NAPLNĚNÍ PRÁVA.
Prostě absurdistán......
Pavel Hanzl
17.7.2020 10:11 Reaguje na Lukáš KašpárekJednak se tím ukájí různé vadné individua, (to je asi případ Vody z Tetčic) jednak je to finančně výhodné, i když čistě korupční.
Prostě investor takovému potížistovi zadá zpracovat nějakou naprosto nesmyslnou studii třeba o vlivu korálů na záření Proxima Centauri a zaplatí mu slušný obolus. A on tu žalobu stáhne.
Čecháčkistán v praxi.
Lukáš Kašpárek
17.7.2020 10:20 Reaguje na Pavel HanzlLukáš Kašpárek
17.7.2020 11:05 Reaguje na Lukáš KašpárekZastavit (i kdyby účelově) jde jen to, co nesplňuje jednu z výše popsaných podmínek, takže napadnout můžete jen to, co je prostě špatně....
Pavel Hanzl
17.7.2020 11:35 Reaguje na Lukáš KašpárekSamozřejmě to řešit vyloučení veřejnosti je totalitní praktika typická pro babišistán.
Jiří Daneš
17.7.2020 10:38 Reaguje na Lukáš KašpárekLukáš Kašpárek
17.7.2020 10:48 Reaguje na Jiří DanešLukáš Kašpárek
17.7.2020 10:53 Reaguje na Jiří DanešJiří Daneš
17.7.2020 19:26 Reaguje na Lukáš KašpárekSparkling soda
17.7.2020 18:20 Reaguje na Lukáš KašpárekÚsek Pohořelice-Mikulov EIA má, tak proč tady lžete? Není to tedy spis o tom, že EIA neměla takový výsledek, jaký měla podle vás/nich mít? A jaké osekani práv veřejnosti? Už jen to, že to došlo k soudu je přece důkazem, že ochranu práv zákony umožňují!
Absurdní tak je, že tady záměrně nebo bezelstně (nechť si zpracuje vaše svědomí) lžete a předkládáte účelové informace.
Pavel Hanzl
17.7.2020 10:05Druhý den byl ve zprávách Dan Ťok, který byl na inspekci našich dálnic a v Mikulově do kamery prohlásil, že problémy jsou na Rakouské straně.
Je to sice marginalita, ale systém, kdy politik naprosto drze a napřímo lže do médií, je přece vražedný.
Nikde jsem nezaznamenal nějakou kritiku, prostě u nás je už lež zcela normální komunikační postup politika s veřejností.
Lukáš Kašpárek
17.7.2020 10:46 Reaguje na Pavel HanzlMilan G
17.7.2020 11:08 Reaguje na Lukáš KašpárekV polovině 90. let Jan Beránek a další desítky ekoaktivistů spekulativně nakoupili úzké proužky půdy na trase plánovaného dálničního obchvatu Plzně, aby mohli stavbu brzdit právnickými obstrukcemi. Plzeňský radní Marcel Hájek je za to v roce 1998 v Reflexu nazval ekoteroristy. Beránkovi a jeho spolubojovníkům se to nelíbilo a žalovali pro údajnou urážku na cti. Jenže krajský soud v Plzni v květnu 2000 jejich žalobu zamítl.
V rozsudku se doslova píše: „Národní onkologický registr, který sleduje výskyt zhoubných nádorů v ČR, diagnostikuje ročně na území Plzeň-město 1200 – 1300 nových nemocných se zhoubnými nádory. Tisk opakovaně zmiňuje, že městem Plzeň denně projíždí kolem 2000 kamionů.“ Podle názoru soudu byl proto výraz „ekoteroristé“ zcela oprávněný. Beránek a spol. se totiž podíleli na „současném stavu, kdy výstavba dálničního obchvatu nebyla dosud uskutečněna, což znamená vážné ohrožení životního prostředí obyvatel Plzně“. Soudce JUDr. Alois Svoboda uvedl: „Ekoterorismus se soudu jeví jako koncentrovaný výraz vyjadřující rozhořčení plzeňské veřejnosti nad současným dlouhotrvajícím stavem kritické dopravní situace v Plzni a zároveň – z hlediska ustanovení týkajících se ochrany osobnosti – vyjadřuje přípustnou veřejnou kritiku tohoto stavu.“
Pavel Hanzl
17.7.2020 11:40 Reaguje na Milan GMilan G
17.7.2020 12:00 Reaguje na Pavel HanzlVy považujete rozsudek soudu za demagogii?
Běžte se léčit, protože vy opravdu nejste normální.
Pavel Hanzl
17.7.2020 20:40 Reaguje na Milan GMilan G
20.7.2020 10:52 Reaguje na Pavel HanzlNičemu nerozumíš a jenom blábolíš nesmysly a nebo rovnou lžeš.
A co se týká stavby. Nikde jsem nepsal, že o stavbě rozhoduje Beránek, když to tvrdíš, lžeš což je u tebe normální.
Pokud, ale Beránek a spol koupí úzké nudle pozemků, které byly de facto k ničemu, a díky tomu fatálním způsobem můžou ovlivňovat povolovací řízení je to špatně. A to se právě stalo. Už jsi to pochopil ty blbečku? Jak ovlivňovat stavební řízení, ÚČELOVĚ, a vše do nekonečna prodlužovat. Takže Plzní projiždělo mezitím desetitisíce aut denně, úplně zbytečně.
Přál bych ti aby ti pod oknem projiždělo 20 000 aut a víc denně, několik let. Protože nějaký ekologický dobroděj bude obchvat brzdit ať už různými odvoláními anebo soudními spory. A pak se po letech zjistí, že je z tebe onkologický pacient a prokáže se, že se to stalo díky tomu množství aut pod tvými okny, protože obchvat brzdil dobroděj ekolog. Garantuji ti, že tě ten smích přejde okamžitě, hlavo skopová.
Jan Šimůnek
19.7.2020 06:48 Reaguje na Pavel HanzlLukáš Kašpárek
17.7.2020 13:35 Reaguje na Milan GNa základě takového případu ale vznikl kult "občané proti ekologii", protože tohoto případu (jestli to bylo jak píšete) využili politici a udělali z toho opravdu kult... od té doby toho mnohokrát zneužili a aplikují ho všude kde to jde... lidé to velice rádi přijali a už ale nedokáží posoudit jestli je věc, kterou společnost zrovna probírá fakticky "ekoteroristická" nebo jestli lidé jen brání ŽP a zdraví a prosperitu nás všech.....
Na západ o nás to takto vůbec není.... tam lidé ve většině případů dokáží posoudit jestli je s nimi manipulováno nebo jestli je jim předkládána fakticky problematická věc.....
V ČR jsou jistí jedinci schopni udělat aktivistu třeba i z vědce, který se intenzivně a dlouhodobě zabývá otázkami ŽP a pracuje s fakty... a to celé jen proto, že je tu tento kult honu na "ekoteroristy", který je využívaný politiky i podnikavci všech možných směrů a že se to hodí pro zakrytí vážnosti zjištění ohledně nějaké kauzy.....
Jinak tedy ekoterorista je ten kdo ŽP poškozuje a ne ten, kdo se ho snaží bránit.... to by musel přikročit k opravdovému ideově podloženému terorismu a to se minimálně v ČR nikdy nestalo... a i kdyby se to stalo, tak by to byl jen velice ojedinělý případ.....
Takže, trošku přemýšlejte než někoho budete nazývat "ekoteroristou" jestli ten člověk náhodou nebrání váš vlastní zájem.... zájem na zdravé a fungující ŽP a na vaše zdraví....
Pavel Hanzl
17.7.2020 20:45 Reaguje naJiří Daneš
17.7.2020 19:33 Reaguje na Lukáš KašpárekMilan G
17.7.2020 20:35 Reaguje na Lukáš KašpárekAno s tim západem máte relativně pravdu, už jenom proto, že by tam žádného ekologa nenapadlo udělat to co provedl Beránek.