https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spanelsko-smeruje-k-uplnemu-zakazu-odstrelu-vlku
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Španělsko směřuje k úplnému zákazu odstřelů vlků

8.2.2021 02:57 | MADRID (ČTK)
V současnosti je omezený odstřel možný na severu Španělska, kde žije většina vlků přítomných na španělském území. Státní komise pro ochranu přírody ale schválila zařazení vlka na seznam chráněných druhů. To by vedlo k úplnému zákazu lovu těchto šelem.
V současnosti je omezený odstřel možný na severu Španělska, kde žije většina vlků přítomných na španělském území. Státní komise pro ochranu přírody ale schválila zařazení vlka na seznam chráněných druhů. To by vedlo k úplnému zákazu lovu těchto šelem.
Španělsko směřuje k zákazu odstřelu vlků na celém svém území. Záměr schválilo tamní ministerstvo životního prostředí, uvedla agentura Reuters. Proti rozhodnutí protestují zemědělci a část místních samospráv. Otázku odstřelu vlků řeší mnohé evropské země, a to včetně České republiky a Slovenska.
 

V současnosti je omezený odstřel možný na severu Španělska, kde žije většina vlků přítomných na španělském území. Státní komise pro ochranu přírody ale schválila zařazení vlka na seznam chráněných druhů. To by vedlo k úplnému zákazu lovu těchto šelem.

Proti rozhodnutí protestují zemědělci a část místní samosprávy na severu země. Podle zemědělců vlci, kterých je ve Španělsku až 2500 kusů, způsobují každoročně chovatelům hospodářských zvířat škody ve výši několika milionů eur (desítek milionů korun). Podle nich je zákaz odstřelu v rozporu s "obecným zájmem a rozvojem venkova".

Rozhodnutí naopak přivítali ochránci zvířat. Podle nich se jedná o historické rozhodnutí, které ale přišlo příliš pozdě. "Zítra tak odstřel vlků ve Španělsku bude pokračovat," poukázal ředitel sdružení na ochranu přírody ASCEL Ignacio Martínez na to, že zákaz teprve musí vstoupit v platnost.

Lov vlků řeší i mnoho dalších zemí. Loni v listopadu vyvolalo na Slovensku rozepři povolení k odstřelu 50 vlků, které vydalo tamní ministerstvo zemědělství. Proti povolení protestovali ochranáři přírody a také ministerstvo životního prostředí.

V České republice je vlk chráněným druhem, a jeho lov je tak zakázán. Někteří chovatelé s tím ale nesouhlasí a napadli ochranu vlka u soudu. Jejich žaloby byly ale zatím neúspěšné a odstřel vlka na území ČR zůstává i nadále zakázaný.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (74)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 07:08
Tomu se neříká objektivní informování.

Ve skutečnosti se jednalo o sjednocení úpravy ochrany vlků. Zatím platilo pravidlo, že regiony na sever od řeky Douro mohly regulovat stav vlků odstřelem, na jihu byla ochrana celoroční.
Na společném jednání videokonferenci- 16 regionálních samospráv+ státní správa , ministerstvo předložilo návrh ochrany pro celou zemi.
Hlasování dopadlo nerozhodně , kdy se pro zákaz lovu vlka vyslovily zejména městské regiony (Madrid, Barcelona a spol.), zatímco venkovské (95% vlčí populace) byly tvrdě proti. Ministerstvo využilo patové situace a svůj hlas hodilo vlkům.
Bylo to v historii poprvé, co ministerstvo takto postupovalo , zatím se vždy spory řešily vzájemným jednáním a konsensem.
Kritizován je i postup, kdy na základě podnětu ekologické organizace odborná komise ministerstva předložila tento návrh, přestože bylo doloženo, že i přes odstřel vlků se jejich stav ve Španělsku stabilizoval a dokonce mírně rostl.
"Aby byla zaručena dlouhodobá ochrana druhu, navrhuje dokument do roku 2030 ve Španělsku dosažení počtu 350 vlčích smeček jako konečného stavu.
Cílem je dosáhnout ochrany a obnovy životaschopných populací vlků jako nedílné součásti španělských ekosystémů a zajistit soužití s ​​lidmi."

Kritici považují toto opatření za „frontální útok“ na rozsáhlý chov dobytka a venkovské prostředí neboť právě v severních provinciích se nachází téměř celá vlčí populace.
Pouze ve dvou provinciích ,Kastilie,León bylo loni(2020) vlky roztrháno přes 6000 ks dobytka .V tomto počtu nejsou zahrnuta poraněná zvířata a zvířata, která musela být pro stres později utracena.

Regionální samosprávy Kastilie, Asturie, Cantabri a Galicie vyzvaly ministryni ŽP , aby si s nimi sedla k jednacímu stolu a vysvětlila, proč poprvé v historii státní správa nerespektovala to, že společná opatření byla doposud přijímána konsensem a silově prosadila svou.

Například na tom samém jednání se všechny regiony vyslovily pro ochranu hrdličky, jejíž stavy v důsledku lovu silně poklesly.

(převzato ze španělského tisku)

Silně mi to připomíná situaci u nás, kdy ministerstvo na základě podpory vlka některými eko - spolky silově protlačuje absolutní ochranu vlka a nejvyšší veřejnou podporu k tomu má od obyvatel měst, kteří jsou zcela mimo realitu.

Je to stejné jako by si venkované uzurpovali právo určit pražákům, kde budou zastávky metra .
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

8.2.2021 08:40 Reaguje na Miroslav Vinkler
opět zase to trapné dělení společnosti, hloupí obyvatelé měst (ještě chybí ochranáři z paneláku) a oproti nim osvícení lidé z venkova, kteří vědí jak tu přírodu chránit, nic mezi. Tohle dělení mě už nudí. Sám jsem z vesnice a ochrana vlků má moji plnou podporu. Zdravím do měst
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 09:09 Reaguje na Robert Jirman
"Robert Jirman. 27.1.2021 14:02. miluju vlky, nádherný zvířata! "

Tento problém nelze řešit pouze v emocionální rovině, osobně proti vlkům nic nemám a dokonce si myslím, že by v jádrových partiích NP, CHKO být měli .
Problém je, že s veřejnou mocí ve státní správě (AOPK,MŽP) nyní disponují osoby , které vlky povýšili téměř na úroveň Ježíše a odmítají naslouchat jiným názorům.
Např. ředitel AOPK Pelc , který na to skutečně odborně nemá a měl by si hledat místo jinde.


Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 09:15 Reaguje na Robert Jirman
Nic nejde paušalizovat. Zřejmě jste jedinec z menšiny, která chce vlky chránit. Je ale fakt, že většina venkovanů se nárůstem vlčí populace cítí ohrožená a díky tomu, že úřady nekonají tak, jak by měly, celá řada venkovanů je spíše pro redukci vlčí populace.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

8.2.2021 10:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ano jsem, nemám problém to přiznat. Mám ta zvířata rád. Vím, že u nás na vsi jsem taky v menšině, já jsem chtěl jen poukázat na to, že ta hranice město vs venkov dle mého je už obehraná. řešil jsem to minule s chovatelem dobytka, kterej by postřílel všechno co chodí v lese co by mohlo poškodit jeho dobytek, ok jeho názor.. Na druhou stranu ten samý pán klidně prodá svůj vymazlený dobytek do Turecka a dál, kde ta zvířata trpí úděsným způsobem než se tam dostanou a to nemluvě o jatkách v Turecku. Na mou výtku klidně odpoví áále prosim tě. Takže já musím říct, že mě tento typ chovatelů netankuje..
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 09:21 Reaguje na Miroslav Vinkler
Španělsko je dalším příkladem snahy o centralizaci politické moci do rukou jedinců či malých skupin. Projevuje se to i n aochraně vlka, což je celoevropské téma. Proto ta direktivní plošná ochrana. Kdyby Eurosojuz plošně nařídil ochranu hrdliček, vůbec by se nediskutovalo, ale i ty hrdličky by byly bez diskuse plšně chráněny. A proto centrální vládě nejsou po chuti snahy Katalánska o odtržení. Jedná se o nejbohatší region, ale o většině výdělku z tohoto regionu rozhoduje centrální vláda, která jim tam navíc proti vůli místnícho občanu nutí migranty.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 09:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
Kdy konečně pochopíte, že tohle je otázka celospolečenská? Pokud společnost jako celek ve většině Kdy konečně pochopíte, že tohle je otázka celospolečenská? Pokud společnost jako celek ve většině vlky na území chce a zároveň je chce chránit, pak je na státu, aby vypracoval taková pravidla případných odškodnění, která budou farmářům nahrazovat způsobené ztráty. O tom je demokracie. Tak se stalo na Slovensku a všichni jsou spokojeni - farmáři i ochránci.

V lednu 2020 zrušil soud program lovu vlka v regionu Kastilie a León z důvodu "nedostatečně objektivních, vědeckých a aktuálních informací". V listopadu stejného roku zase soud rozhodl, že lov v Kantabrii neprobíhá podle platných pravidel. Španělští lovci mimochodem nesouhlasí s ochranou ani jednoho druhu - tedy ani vlků ani hrdliček. Proč prosím pěkně? Proč nesouhlasí alespoň u těch hrdliček, které nadměrný lov evidentně zdecimoval? Však to jsou jistě ti vaši správní vesničané rozumějící přírodě více než vědci, žijící bez elektrické energie, vodu i jídlo si ohřívají nad ohněm a do městského obchoďáku nikdy nevkročí, protože si vše vypěstují sami :) Že je reálně polovina z nich taky z měst a chtějí si jen vystřelit je jen "detail".

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 09:51 Reaguje na Slovan
Nenechme se unášet emocemi a pojďme věc posuzovat střízlivě.
Plán péče o vlka obecného se připravoval doslova v utajení, jako by šlo o plán mobilizace.
Všechny připomínky myslivců a farmářů byly dány bokem, veřejnost se potom nemohla vyjádřit vůbec.
To má být ten správný společenský zájem ?
A těch kiksů je tam podstatně více. To je demokracie jak vyšitá. S tím na mě nechoďte.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 10:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takové informace jste vzal kde?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 11:03 Reaguje na Slovan
Janota - myslivci , Sdružení chovatelů ovcí a koz ,
Tomáš Havrlant - Broumovsko a návštěvou webových stránek AOPK ,MŽP .

Ještě něco ?
Odpovědět
bu

běžný uživatel

8.2.2021 12:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tihle všichni jmenovaní jasně řeknou vlkovi NE. Ted je otázka jestli je jich více, než těch co řeknou vlkovi ANO. Píšete "veřejnost se nemohla vyjádřit vůbec"...ale to není pravda...zkuste se zeptat veřejnosti, většina bude pro vlka (protože většině lidí vlk nevadí - nesetkají se s ním, netrápí je).. takže to jsem zvědavý co ti, co jsou proti vlkovi, s tím budou dělat ))).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 12:58 Reaguje na běžný uživatel
Většina řekne ano, protože nejsou seznámeni se všemi okolnostmi. Pokud by se jim na rovinu řeklo že:
Vlk bude požívat absolutní ochrany, že majitelé stád, která budou vlky napadena, nemají možnost svá stáda chránit se zbraní v ruce a konečně že všechny škody, které vlci způsobí, bude muset stát v plné výši nahradit. Že to v důsledku bude znamenat, že pokud vlci za rok způsobí škody třeba za sto miliónů, tak o tolik peněz méně bude k dipozici třeba na léčbu onkologických onemocnění. Fakt si myslíte, že většina lidí po takovém seznámení bude hlasovat pro ochranu vlků?
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 13:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A on vlk působí škodu 100 milionů?? Co je to za demagogii tohle?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 15:36 Reaguje na Slovan
Při současném systému ochrany vlka se toho brzy dočkáme.
Odpovědět
bu

běžný uživatel

8.2.2021 14:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Hm...tak takhle byste mohl argumentovat se vším....když byste např. většině lidí sdělil, kolik škody nadělá automobilová doprava...a náklady které musí hradit stát musí pak snížit třeba právě o peníze na onkologická onemocnění, tak to byste viděl jak najednou nikdo nebude chtít automobily )))))....že?????
Odpovědět
bu

běžný uživatel

8.2.2021 14:06 Reaguje na běžný uživatel
A ještě nezapomeňte sdělit, že chov ovcí a koz pokrývá u nás cca 0,5% hrubé zemdělské produkce :). Cože je opravdu "rajc".....
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 15:38 Reaguje na běžný uživatel
Opravy cest se platí z DPH a spotřební daně z paliv a z dálničních známek. Nic takového ochrana vlků neposkytuje. Tam se jenom utápí hromady peněz.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 14:18 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Určitě by se v takovém případě diskutovalo o tom, že riziko napadení vlky lze významně snížit kvalitní ochranou zvířat, čímž lze minimalizovat počet „problémových“ vlků. A v souvislosti s tím, jak je to např. s dostupností dotací na adekvátní zabezpečení pro chovatele.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 12:59 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dobrá, já myslel že se bavíme o Španělsku. Nevadí. O ČR budeme diskutovat ještě velmi často, je to nekonečné téma, takže jen krátce:

"Již v průběhu zpracování byl program konzultován se zástupci chovatelských svazů, většinu konkrétních požadavků se podařilo zapracovat. Nezapracován zůstal požadavek na určení maximálního počtu vlků v naší krajině. Program péče však stanovuje úkol stanovit tzv. příznivý stav – tedy velikost populace, při jejímž dosažení může být uvažováno o úpravě legislativy a stanovení kvót pro lov vlka. Samozřejmě pokud by se nějaké zvíře chovalo nestandardně, je možné je z přírody odstranit na základě výjimky již podle stávajícího zákona o ochraně přírody a krajiny, stejně jako křížence se psem."

https://www.ochranaprirody.cz/o-aopk-cr/aopk-cr-informuje/aktuality/program-pece-o-vlka-je-na-svete/

https://www.mzp.cz/cz/news_20201903-cesko-ma-novy-plan-jak-pristupovat-k-vlkum

P.S. - Havrlanta neberu jako člověka, který by byl zrovna dobrým zdrojem.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 13:09 Reaguje na Slovan
Nechoďte na tenký led nebo tam spadnete.

Když všechno bylo jak říkáte, tak odpovězte všem na jedinou otázku:

" Jaký počet vlků či smeček byl v Plánu určen pro podmínky ČR jako cílový "

A teď se ukaž Blamáž !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 14:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
„Vědci z Univerzity Karlovy v současné chvíli pracují na analýze zjišťující, jaká je ideální velikost vlčí populace na našem, potažmo středoevropském území. Toto číslo by mělo být vodítkem v posuzování, zda je vlků “moc nebo málo”, ... Číslo je velmi obtížné stanovit a v podstatě se nedá určit úplně přesně... Kromě toho čekáme na schválení nového Plánu péče o vlka.“ (2.2.2021 https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/frantisekn-elfmark-vyvoj-situace-s-vlky-v-cesku-debatoval-jsem-s-odborniky)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 15:29 Reaguje na Majka Kletečková
Jinými slovy se vědci zabývají pitomostmi. Jediný správný postoj je - vlk, který loví v lese je absolutně chráněn a vlk, který zaútočí na stádo dobytka, riskuje odstřel. Vlci jsou inteligentní zvířata a brzy by pochopili, co se po nich chce a co ne. Mimochodem, s ohledem na mobilitu smeček stanovování jakýchkoliv kvót je pitomost, protože vlk dokáže za jedinou noc ujít i několik desítek kilometrů. A ještě jedna poznámka k otázce kvót - Největšími regulátory počtu vlků jsou vlci samotní. Smečka má určitý honební revír, který si hlídá proti vniknutí cizích vlků. Pokud dojde k narušení cizím vlkem, málokdy jej smečka přijme. Většinou jej buď zažene, nebo zabije. A protože se ve smečce množí pouze alfa pár, nějaké drastické přemnožení vlky v dohledné době nehrozí.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 17:12 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Zatím je např. v našem pohraničí ještě dost oblastí, kde se žádní vlci nevyskytují a kde by pro ně byly vhodné podmínky pro přežití. Takže počet vlků se u nás může ještě nějakou dobu zvyšovat.

Tipuji, že ve vlčích oblastech nejsou přemnožené lišky.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 16:47 Reaguje na Miroslav Vinkler
Neumíte číst? Nebo si jen nyní hrajete na blbce?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 17:15 Reaguje na Slovan
Je vidět, že kromě lásky k vlkům máte i vlčí chování. Gratuluji.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 18:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já vám nebudu vycucávat nějaké číslo, které může být buď velké nebo malé. To nechám na odbornících, viz.: "Programy péče jsou přijímány zpravidla na období 10 let, v případě vlka však MŽP počítá s jeho aktualizací v kratším termínu, a to již za 2 roky. Do této doby by již měla být realizována některá významná opatření, např. stanovení velikosti populace."

Zdraj: https://www.mzp.cz/cz/news_20201903-cesko-ma-novy-plan-jak-pristupovat-k-vlkum

- Už vám to zde ale píšu minimálně po třetí a nebaví mě se neustále opakovat. Takže byste si tuto informaci mohl již zapamatovat, děkuji.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 10:04 Reaguje na Slovan
Rozdíl je v tom, že střelba na hrdličku, která nikomu nevadí, je rozmařilá kratochvíle. Navíc ona má přirozených predátorů víc než dost. Dát to do jednoho pytle se zlodějským vlkem, je pro vás víc než příznačné.
Odpovědět
dm

david matoušek

8.2.2021 10:10 Reaguje na Slovan
Jen jedna věc a to k tomu Slovensku. "Všichni jsou spokojeni, farmáři i ochránci". Pokud nečerpáte jen z tiskových zpráv ministerstva živ.prostředí Slovenska, tak musíte vědět, že to není pravda.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

8.2.2021 08:36
To je přesně jako u nás. Čím dál obyvatelstvo žije od řádění vlčích smeček, tím více vlky zbožňuje. "Sytý hladovému nevěří" bohužel platí asi všude.
Odpovědět
Hu

Hunter

8.2.2021 08:50
Zase úplně stejný nesmysl jako s kormoránem. Minoritní uřvaná skupinka si prosazuje nějakou svoji představu bez ohledu na reálný stav věcí. Populace vlka není nijak ohrožená, naopak je na vzestupu a k nějaké nesmyslné absolutní ochraně neexistuje sebemenší důvod. Úplně stejně se musel chránit kormorán, ačkoliv jeho početní stavy dosahovaly desetisíců, ovšem tato nesmyslná ochrana měla devastující dopad na populace autochtoních druhů ryb a komerční rybářství. K čemu to bylo? K čemu bude a povede absolutní ochrana vlka?
Odpovědět
bu

běžný uživatel

8.2.2021 09:15 Reaguje na Hunter
Jenže španělský vlk je trochu jiný než ten náš...a nikde jinde na světě nežije. Proto i jeho ochrana a správný management má větší prioritu, než náš vlk a než třeba kormorán....ehm...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 09:25 Reaguje na běžný uživatel
Máte pravdu, že španělský poddruh vlka je trochu jiný, ale ani to nezakládá důvod k jeho absolutní ochraně. I tam by mělo platit to, že pokud vlk loví divokou zvěř, je chráněn. Pokud zaútočí na domácí zvířata, měl by být odražen i za použití střelné zbraně. Vlk není blbé zvíře a pokud zjistí, že útoky na hospodářská zvířata znamenají poranění nebo i ztrátu některých jedinců, začne se "lovu" hospodářských zvířat vyhýbat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 09:26 Reaguje na běžný uživatel
Absolutní ochrana není management. To je stupidita alias truc podnik.
Odpovědět
bu

běžný uživatel

8.2.2021 09:32 Reaguje na Karel Zvářal
Nejprve musí nastoupit absolutní ochrana a až bude zvířat dost, tak má nastoupit management - u chovatelů ovcí jsou dva vlci už příliš, no a vedec vám řekne, že aby byla populace geneticky dlouhodobě životaschopná, musí mít u velých zvířat minimáně 500 jedinců.
Odpovědět
bu

běžný uživatel

8.2.2021 09:33 Reaguje na běžný uživatel
Takže problém je ta hranice - kdy už je zvířat dost...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 09:36 Reaguje na běžný uživatel
Zřejmě jste článek vůbec nečetl, ve Španělsku těch "vzácných" vlků žije 2.500 !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.2.2021 10:21 Reaguje na Karel Zvářal
Pro některé to bude málo do doby, dokud
budou mít potravu a pak připustí možná
i regulaci. Ode zdi ke zdi je ta slavná samoregulace, kdy musí dojít k extrému,
aby se začala situace řešit. Bohužel
nastal střet teoretiků a praktiků, kdy
začínají teoretici díky odtrženosti
obyvatel od zemědělství převládat.
Pár emočně odvysílaných pořadů a zpráv
ovlivní názory obyvatel měst a vesnice
prohrává. Ta může udělat jedno a chovat
se jako vlastníci. Moje louka, můj les,
můj chov za plotem a za plot mi nelez.
Za plotem si udělám vše podle svého
a ty si to taky tak dělej, pokud nějaký pozemek máš. Tak to dělávali naši
předkové a ono to kupodivu fungovalo.
Dnes je tu snaha nařídit co mám sadit,
chovat a co vše strpět i kdybych měl zkrachovat. Nekonečnou výdrž nemají
ani ti chovatelé a skončí to třeba tím
karbofuranem, který osobně odsuzuji.
Zoufalí lidé konají často zoufalé činy
a je jim jedno jakým způsobem. Mám obavu
z podobné anarchie, kterou zplodí takové zoufalství, kdy je hodí přes palubu i
stát a vítězové se jim smějí škodolibě
do obličeje. Vidím to i zde, jak se
tetelí radostí z takovéto informace.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 10:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Jj, zapomínají na Zákon akce a reakce.
Odpovědět
bu

běžný uživatel

8.2.2021 10:46 Reaguje na Karel Zvářal
Nebojte se - já vím kolik vlků žije ve Španělsku.... Ted je jich 2500 - stačí změna lidského myšlení a do roka jich bude desetina. Jinak 2500 není zase až tak moc.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 11:01 Reaguje na běžný uživatel
Někdo té změně myšlení evidentně nahrává...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 09:45 Reaguje na běžný uživatel
Ten počet u velkých zvířat je individuální. U některých afrických kopytníků je ten počet mnohem menší. Viděl jsem pořad o záchraně kteréhosi druhu afrických velkých antilop, kdy začínali s pár desítkami exemplářů a přes to je současná populace plně životaschopná a žádné oslabení se tam neprojevuje. A co se týče, konkrétně těch vlků, tak dosažení 350 smeček je totální magorie. Pokud za jediný rok jen ve dvou regionech zabijí vlci na 6000 kusů dobytka, je to neskutečná pitomost, protože vlk by měl v přírodě sloužit primárně k likvidaci oslabených kusů divoké zvěře a ne aby se primárně zaměřoval na "lov" dobytka.
Odpovědět
dm

david matoušek

8.2.2021 10:24 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vlk je oportunista, využije vše, co mu prostředí nabídne a konkurence (třeba my) dovolí. Takže bude klidně žít i na skládce, ač mají ochránci pro něj jiné instrukce.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 10:46 Reaguje na david matoušek
Souhlasím. A pokud ví, že je nedotknutelný, klidně si chodí "lovit" dobytek. Proč by se namáhal s lovem divoké zvěře, když ví, že se může nažrat bez práce v nejbližší ohradě a navíc mu poškozený chovatel nesmí nic udělat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 17:22 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Chovatel není úplně bezbranný. Pastevečtí psi mohou vlkům zabránit v tom, aby se tyhle chytré šelmy bezpracně nažrali v blízké nebo vzdálené ohradě. Chovatelé zvířat v ČR, kteří si specializované psí hlídače pořídili, nejsou mezi těmi, co volají po odstřelu vlků.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 18:29 Reaguje na Majka Kletečková
Paní Kletečková, zkuste si prosím do své slovní zásoby kromě pasteveckého psa zařadit též pojem PSYCHICKÝ BLOK. Ten se u učenlivého vlka vytvoří za použití střelné zbraně, zbytek (kdy a kde) si snad domyslíte.

Pan Šeděnka (15,29) píše to samé, co já prosazuji stále, tj. vlka regulovat ("plašit zbraní") tam, kde dělá problémy. S letošním přírůstkem jich bude zcela jistě přes dvě stovky. To je na tak malou a hustě obydlenou zemi víc než dost. Jsem zvědav na vybádaný výsledek vědců, ale tipuji, že se příliš lišit nebudem. Zejména v této situaci (u vlka) platí staré známé: Někdy méně znamená více.
Odpovědět
Hu

Hunter

8.2.2021 09:41 Reaguje na běžný uživatel
Populace tzv. "španělského" vlka je dlouhodobě stabilní a vykazuje nárůst, takže absolutní ochrana je nesmysl.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 10:08 Reaguje na Hunter
Vzhledem k tomu, že i tam provádějí ochranu hlavně politici, kteří jsou odtržení od reality, je jasné, proč mají vlci absolutní ochranu navzdory rostoucí populaci.
Odpovědět
ČM

Čech M.

8.2.2021 15:19 Reaguje na Hunter
Španělský vlk byl již vyhuben, to o kterého se jedná tady je Vlk iberský. Asi 200 jich žije i v Portugalsku.
Ale na severu proniká i náš euroasijský.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.2.2021 20:49 Reaguje na Čech M.
Různých poddruhů vlka je hodně a pokud vím tak jsou schopni se mezi sebou křížit. Španělé by měli, pro čistotu jejich iberského vlka zastavit šíření vlka euroasijského.
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

8.2.2021 11:31
To se mě hrozně líbí-pokud´ společnost jako celek ve většině vlky na území chce a zároveń je chce chránit. No nevím, jestli se provádělo nějaké hlasování o tom, že obyvatelé vlka na území chtějí. Zatím o té většinové podpoře hovoří různí takzvaní ochránci a různí vyžírkové, kteří z výskytu vlka rejžují peníze na různé sledování.Petrův Zdar
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 14:03
Fandím chovatelům, kteří si ve vlčích oblastech svá zvířata dobře zabezpečili a snížili tak významně riziko napadení vlky. Doufám, že jich bude přibývat.

Až budou mít chovatelé svá zvířata kvalitně chráněna pasteveckými psy v kombinaci s bačou nebo ohradou / košárem, tak pak nebudu mít nic proti tomu, aby mohl strážce či chovatel zloděje prohnat kulkou (bez rozdílu, zda se jedná o vlka, lišku nebo dvounohého prevíta).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 14:36 Reaguje na Majka Kletečková
Jo, a litr mléka bude stát 50 Kč a sýr 650 Kč/kg, na pracáku přibudou nezaměstnaní , pastviny bude spásat vlk Akéla a krajina bude rozsekaná tisíci km drátů ohradníků, a ostatní, od zajíců přes srnčí a vysoku ,nafasují křidélka , aby se nad tím mohli vznášet.

Proč ? Protože zdravý rozum nahradil fanatismus a na AOPK mají místo hlavy hlávku zelí. To už všichni ztratili rozum ?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 18:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
Na cenu kravského mléka by to vliv nemělo, mléčné krávy bohužel nemají většinou možnost se pást. Ovčí a kozí mléko by se nemuselo příliš zdražit, pokud by byly dotace nejen na pořízení pasteveckých psů, ale pokud by MZe začalo přispívat na krmení těchto svalnatých chlupatých obrů. Zemědělství se bez dotací neobejde takřka v žádném svém sektoru. A většina ovcí se chová na maso, nikoliv na mléko. Podle chovatelů z Novohradských hor, od kterých si někdy kupujeme jehněčí, jsou hlavním příjmem chovu u masných ovcí dotace na spásání podle plochy, nikoliv příjmy za prodané nebo darované maso.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 15:16 Reaguje na Majka Kletečková
Zkuste mi vysvětlit, jak člověk, který v životě nechoval ani pudla, si pořídí pasteveckého psa, kvalitně jej vycvičí, aby byl dobře ovladatelný a dokázal ochránit stádo ovcí proti vlkům. Takový pes se vychovává roky a měl by mít vzor v dospělých jedincích. A fakt si myslíte, že inteligentní vlk nedokáže překonat plot o výšce 150cm? Vlkuvzdorný plot by musel mít minimálně dva metry nad povrchem, nahoře by musel mít ostnatý drát a musel by být zakopaný aspoň půl metru do země, aby jej vlk nedokázal podhrabat. Tohle už není pastvina, ale koncentrační tábor. A máte představu, jak by to zdražilo cenu mléka a masa?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 18:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
V jednom ekolistím článku na začátku února se psalo, že podle jednoho průzkumu má kolem 40 procent Čechů psa ve své domácnosti. Dost by mne překvapilo, kdyby někdo, kdo chová hospodářská zvířata, nikdy neměl psa.

Pastevecký pes se necvičí, má schopnost chránit proti vlku a jiným velkým šelmám v genech. Je třeba ho ale vhodně socializovat, např. ve správném štěněcím věku musí po určitou dobu nepřetržitě pobývat mezi zvířaty, která bude hlídat, aby si na ně zvykl a považoval je za svou smečku. Ovladatelnost je klíčová a kdo není silný v kramflecích, tak se dnes může obrátit o pomoc na profesionální odborníky, začíná se jich objevovat čím dál víc (Rudolf Desenský, http://www.psiskolafalco.cz/ apod.) Když jsou ovce hlídány pasteveckými psy, tak se ploty nemusejí zakopávat pod povrch země a ani nemusejí být enormě vysoké.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 18:39 Reaguje na Majka Kletečková
Zkuste si o tom něco načíst. Je podstatný rozdíl mezi gaučákem, který se bojí sám vyjít třeba na zahradu a pasteveckým psem, který klidně v noci chrání stádo a odhání vlky. Mimochodem, ani psi pasteveckého plemene, kteří byli odchováni v domácnosti, se nehodí na hlídání stád. Tam se dá použít skutečně jenom pes, který byl od mládí vychován u stáda a který od mládí sleduje a učí se hlídání stáda od starších kolegů. To jsem psal i ve svém předcházejícím příspěvku, ale Vy je evidentně nečtete.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 22:05 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vaše příspěvky čtu a to dokonce ráda. Ostatně v komentáři, na který jste reagoval, jsem psala, že budoucí pastevec ve „štěněcím věku musí po určitou dobu nepřetržitě pobývat mezi zvířaty, která bude hlídat, aby si na ně zvykl a považoval je za svou smečku.“ Jakmile dojde k „imprintingu“ , tak už pak pobyt u zvířat nemusí být tak intenzivní. Ale musí k němu dojít včas. Kdyby se prošvihlo vhodné období, tak už by se to ani u mladého psa nedohnalo. Samozřejmě je lepší, když vidí mladý pes vzor u starších, ale svou smečku bude chránit i bez možnosti odkoukat to od zkušenějších psů. Potřebu bránit svou smečku má vrozenou.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.2.2021 21:23 Reaguje na Majka Kletečková
Celkem by mě zajímalo paní Kletečková, co jste věděla o pasteveckých psech před takovými třemi lety? Nyní asi již budete odbornice.
Opravdu si myslíte, že každý chovatel několika ovcí si bude pořizovat a chovat pasteveckého psa? Pokud by měl být pastevecký pes standardem ochrany hospodářských zvířat ,tak jsem přesvědčen, že většina malochovatelů raději skončí.
No a potom je tu ještě jeden problém který jaksi neberete v úvahu. Pokud by se majitelé ovcí odhodlali pořídit si pasteveckého psa, kde seženete takový počet štěňat. Kolik je ve střední Evropě chovatelů a kolik se rodí štěňat?
Osobně jsem velmi zvědavý na to, až vlci "objeví" poníky České krajiny a rozeženou je po Středních Čechách. Také jim potom také doporučíte pasteveckého psa?
Odpovědět
JH

Jaroslav Havel

9.2.2021 08:57 Reaguje na Majka Kletečková
Prosim vas pekne, mlceti zlato. Az budete mit minimalne 10 let zkusenosti s nejakym pastevcem, pak neco nekomu doporucujte. JA budu kazdymu doporucovat si pastevce HODNE dobre rozmyslet. Moje rada na rozdil od vasi nikomu neublizi. Pouzivejte prosim vas to co mate v hlave. Jestli tam neco mate.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 15:52
Opakovaný dotaz pro Slovana :

Když všechno bylo jak říkáte, tak odpovězte všem na jedinou otázku:

" Jaký počet vlků či smeček byl v Plánu péče o vlka obecného určen pro podmínky ČR jako cílový ? "

Odpovědět
JH

Jaroslav Havel

9.2.2021 08:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
Slovan je troll. Navrhoval bych ho uplne ignorovat. Kleteckova ma alespon koule, ze se registrovala s celym jmenem ( nemusi byt pravdive ).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.2.2021 12:47 Reaguje na Jaroslav Havel
Ten vlkodlak s vypoulenýma očima na zeleném pozadí je Váš portrét?
Odpovědět
JH

Jaroslav Havel

10.2.2021 09:37 Reaguje na Majka Kletečková
Vy ani nepoznate lisku, tak to potes koste madam. Pozadejte o smazani uctu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 18:52
Protože vlkomilové kromě obecných blábolů nebo osobních invektiv nejsou schopni uvést základní fakta, udělám to za ně.

Celkově se populace vlka obecného v Evropě odhaduje na přibližně 12 000 zvířat (s výjimkou Běloruska, Ukrajiny a západního Ruska) ve 28 zemích.

V Evropě se vyskytuje pět poddruhů vlka obecného , z nichž nejčastější a nejrozšířenější je vlk obecný . Tento vlčí poddruh se nachází ve čtyřech převládajících oblastech: pohoří Velebit , Rodopy , Jižní Karpaty a Oderská delta . V průměru váží kolem 40 kg, s relativně krátkou a hrubou žlutohnědou srstí.
Iberský vlk je poddruh vlka šedého obývajícího severozápad Pyrenejského poloostrova (severní Portugalsko a severozápadní Španělsko). V této oblasti žije 2 200 až 2 700 iberských vlků .

Lov vlků je částečně povolen na Slovensku, některých regionech Španělska (doposud).

Norsko
Norský regionální výbor pro velké šelmy nedávno rozhodl letos v zimě zabít tři vlčí smečky v takzvaných vlčích zónách.V loňském roce Norsko plánovalo zabít dokonce polovinu celé populace vlků .

Dánsko
V Dánsku došlo k návratu vlka v roce 2012 po téměř 200 letech. Loni však lovec zastřelil jednoho z mála vlků v Dánsku. Lovec byl zachycen na videu a zatčen . Soud v srpnu loňského roku rozhodl, že lovec dostal trest pouze 40 dnů s podmínkou a ztratil lovecký lístek . Dalších 7 vlků bylo asi také zastřeleno.


Belgie
Nejnovější zprávy pocházejí z Belgie, která vlka po více než 100 letech nepřítomnosti přivítala zpět. Vlčice jménem Naya našla v belgických lesích partnera Augusta.Bylo doloženo, že je březí, ale nedávno vyšla oficiální zpráva, že lovci s největší pravděpodobností Nayu zabili.

Rakousko
Rakousko je jednou z posledních evropských zemí, kde se vlk znovu usídlil v roce 2016. Vlci se poprvé v Rakousku objevili v roce 2009 po 127 letech.V roce 2018 žily v Rakousku tři vlčí smečky - v roce 2019 pouze jedna. Zdá se, že zvířata beze stopy zmizela- asi byla zastřelena.
Vlk, rys a medvěd v Rakousku mizí a jejich nelegální odstřel je po tavernách oslavován.

Francie
S populací přibližně 500 vlků se Francie rozhodla počátkem tohoto roku zvýšit lovnou kvótu z 12% na 19% populace vlků. Kvóta byla splněna 96 zabitími v roce 2019 a francouzské vlády se rozhodly kvótu obnovit i na rok 2020.

Slovensko - regulovaný odlov povolen,cca 50 ks/rok

Švédsko - zabito 6790 vlků v období 1827-1839.Dnes odlov povolen na základě povolení krajského úřadu. Vlk loví hlavně losy: jedna vlčí rodina zabije asi 120 losů ročně.
Odhadovaný počet vlků 355 , ročně uloveno cca 20 ks v konfliktních oblastech - napadání stád farmářů.

Německo
podle údajů policie v Německu od roku 2000 zabito asi 280 vlků. Za poslední rok došlo v Německu k 639 vlčím útokům, které si vyžádaly smrt 2067 hospodářských zvířat. Bundestagu má být předložena úprava zákona umožňující odstřel .
Chovatelé hospodářských zvířat budou mít právo střílet vlky, pokud způsobí jejich zvířatům „vážné škody“. Dříve mohli farmáři střílet pouze v případě, že vlci ohrožovali zdroj obživy farmáře.
Nový zákon má povolit zabíjení vlků až do té míry, že v oblasti již nedochází k útokům na hospodářská zvířata, i kdyby to znamenalo zabít celou smečku vlků.
================================================================

Vidíte sami ten obrovský rozdíl mezi tím co nám vnucuje AOPK a fanatičtí zastánci ničím nekontrolované regulace vlků a realitou západní a severní Evropy?

A to se jedná o vyspělé státy s obrovským respektem k životnímu prostředí.

Proč se takové informace v českých médiích neobjeví ? Protože je tam státní moc nepustí anebo o to média nestojí ?

Přestaňte už z nás dělat hlupáky , že to Brusel nařizuje a že to jinak nejde.
I zde musí dojít k zásadnímu posunu v chápání, co je a co není , v zájmu společnosti bez cenzury a vymývání mozků veřejnosti placenými PR specialisty.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 19:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dobře popsaný výcuc. Zejména to Rakousko stojí za pozornost, neb si nedovedu každou každou samotu oplocenou a s dorážejícím psiskem. Proto to řeší podle tradice. Takže to mějme na paměti a za tu brzdu berme zavčasu...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 19:04 Reaguje na Karel Zvářal
nedovedu představit (šotku!)
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 20:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Norsko není imho dobrý příklad. V případě Dánska a Belgie oslavujete pytláctví, což ukazuje vaši jednoduchost v této problematice. V Rakousku se naopak počet zvýšil z 1 na 3 smečky a žije tam i celkem dost jednotlivců (Viz. https://www.tt.com/artikel/30735236/drei-wolfsrudel-in-oesterreich-insgesamt-30-bis-35-tiere-beobachtet). Francii jsme zde již řešili, většina vlků žije na relativně malé ploše - v zemi jich žije kolem 600... Francie si stanovila minimální počet vlků na svém území (oněch 500) a pokud populace klesne pod tuto hranici, bude lov zastaven. To samé mimochodem plánuje naše AOPK. Že neumíte číst je váš problém. Na Slovensku již bude vlk od další sezony celoročně chráněn jako u nás. Švédsko pohoda. O Německu je to hezká propaganda z vaší strany. Ten zákon měl být původně úplně jiný a mnohem, mnohem benevolentnější co se týče odstřelu. Nyní se jedná o kompromis, který nevadí ani německé pobočce WWF (to asi samo o sobě stačí, že se vlci nezačnou střílet dle vašeho přání).
Než si budete moci vystřelit, musíte požádat a vaše žádost musí být schválená. Případ od případ, povolení od povolení. Než bude povolení uděleno, přijedou si úřady zkontrolovat zabezpečení stáda a celkovou škodu. Povolení k odstřelu bude jako poslední možnost. Zároveň se vláda zavázala k mnohem větší podpoře chovatelů. Po tom ochránci volají i u nás. Stav ochrany vlka se v Německu dále nemění.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 20:52 Reaguje na Slovan
a) pytláctví neoslavuji a neschvaluji
b) kritizuji české poměry-vrchnostenské manýry AOPK
c) ani vy, ani AOPK jste nebyli schopni alespoň rámcově vymezit počty vlků/smeček a vést o tom dialog s dotčenými osobami - fráze "AOPK plánuje" je absolutně nezávazný výrok s 0 odpovědností za budoucí stav - něco jako dočkej času,jako husa klasu
d) na rozdíl od vás se hlásím k ochraně přírody jako celku a nevyzobávám hrozinky, které se mi líbí.
Mohu vás ujistit, že díky mohutné chemizaci dochází doslova
k pogromu na vše živé v půdě, ale "pišišvoři , žížaly atd." jetéma absolutně nezajímavé pro lidi jejichž smyslem života je pouze a jenom problematická šelma. A našlo by se toho víc.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 21:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takže se s vámi pod článkem o vlcích mám bavit o žížale? A o problému chemizace obecně? No není problém, ale já si myslím, že zrovna na tomhle tématu se i my dva shodneme, podobně jako třeba v případě vaší kritiky stavebního zákona.
AOPK jasně řekla, že ten "ideální počet" určí. Dejme tedy těm lidem čas na odbornou analýzu, která rozhodně nebude trvat X let, ale třeba rok, možná trochu dýl. A už po mě žádná čísla nechtějte. Znovu opakuji, že cucat si je z prstu nebudu - já nejsem odborník, jen mě nebaví neustále číst to, jak zde někteří, často myslivci, vše svádějí na zvířata, co žerou maso, aniž by se na problém podívali trošku více do hloubky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2021 09:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
Víte pane Vinklere asi si budeme muset zopakovat
zkušenosti s kormorány, volavkami, bobry atd.
Oni ti aktivisté mají za sebou část opozice
a hlavně veřejnoprávní televizi. Ta za ně kope
jako divá a národ oblbuje těmi pohádkami, jaké
jsme slyšívali i o těch kormoránech. I ten vlk
bude muset spáchat něco, co změní názory laiků.
Taková smečka v Milovicích, nebo zmrzačené koně
v Kladrubech by pořádně zamávaly s myšlením lidí.
Nynější problémy v pohraničí se vnitrozemí
netýkají, někteří z ochranářů žijících mezi těmi
chovateli to chovatelům dokonce přejí a přímo se
jim vysmívají do obličeje. Škodolibá radost je
nejhnusnější co znám a hlavně pak ta manipulace s fakty. Polopravdy a přímo lži jsou jejich devizou
jak dosáhnout svého. Těm zvířatům ve vnitrozemí
to nepřeji, ale bez jejich ohrožení se tu asi nic
nestane. Ono to šíření jde poměrně rychle a brzy
na to dojde. Pak nastane obrat a zřejmě radikální
návrat zpět i vůči vlkům, kteří mohli žít v klidu
v NP jako vzácnost a ne jako problémová šelma na
území celého státu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 21:00 Reaguje na Slovan
Takže jestli tomu dobře rozumím, tak když požádám o odstřel vlka, budou to naše úřady šetřit 30 - 60 dní, pak přijede komise, která posoudí, zda mám dostatečně chráněny pozemky (ploty, psi, ostnatý drát, případně nějaká minová pole), komise vydá rozhodnutí (podle současné politické objednávky bude určitě záporné) a pak mi bude vyplacena nějaká kompenzace, která bude skrouhnuta na minimum, protože na tohle stát prostě peníze nemá. Výsledkem toho bude drastický nárůst administrativy, protože to zkoumání musí řešit nějaké komise a samozřejmě také nárůst počtu upytlačených vlků.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 21:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Pobavil jste mě (ostnatý drát, minové pole) :) Nicméně nejlepší bude sem hodit odkaz:

https://blog.wwf.de/woelfe-gesetz-bundestag/
Odpovědět
Hu

Hunter

9.2.2021 08:36 Reaguje na Slovan
https://vlktravunezere.cz/situace-v-zahranici/ostatni-staty/montana-resi-jak-odstranit-vice-vlku/
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 19:25
Jsem si jist, že tento trend (bez regulace) nebude mít ve Španělsku delšího trvání, než jedno volební období. Podobně i u vých. souseda se vše během pár let vše vrátí do původních kolejí, tj. uměřeného odlovu.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist