https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/splavneni-labe-do-pardubic-ceka-na-posouzeni-vlivu-na-zivotni-prostredi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Splavnění Labe do Pardubic čeká na posouzení vlivů na životní prostředí

30.9.2024 18:38 | PŘELOUČ (ČTK)
Klíčovou stavbou splavnění je plavební stupeň v Přelouči. V návrhu jsou tři varianty, co se pokud možno co nejvíc vyhýbají evropsky významné lokalitě Louky u Přelouče. Proti původní trase plavebního kanálu přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy dlouhodobě vystupovali ekologové.
Klíčovou stavbou splavnění je plavební stupeň v Přelouči. V návrhu jsou tři varianty, co se pokud možno co nejvíc vyhýbají evropsky významné lokalitě Louky u Přelouče. Proti původní trase plavebního kanálu přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy dlouhodobě vystupovali ekologové.
Foto | Stribrohorak / Wikimedia Commons
Pardubický kraj zveřejnil dokumentaci k záměru splavnění Labe do Pardubic. Tvoří ho soubor staveb včetně přístavu v krajském městě. O splavnění usiluje Ředitelství vodních cest. Potřebuje získat kladné posouzení vlivů na životní prostředí (SEA), což je prvním krokem pro získání stavebních povolení na jednotlivé vodní stavby, uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
 
"Věřím v kladné hodnocení dokumentace a vydání souhlasného stanoviska k návrhu koncepce, aby byl proces SEA úspěšně dokončen a bylo tak definitivně rozhodnuto o variantě řešení," řekl ředitel ŘCV Lubomír Fojtů. Podle něj by se mohlo začít stavět v roce 2030.

Po vodě se lodě dostanou do Chvaletic, dál do Pardubic už ne. Podle Bukovského splavnění Labe umožní rozšířit nabídku nákladní dopravy a Pardubický kraj se plnohodnotně integruje do vodních cest v Česku. Díky plánovanému vodnímu přístavu v Pardubicích by se vodní cesta napojila na železnici a silnice, což by vytvořilo multimodální uzel.

ŘVC má naplánované zahájení staveb, které jsou součástí splavnění Labe, na začátek roku 2030. "Jsem přesvědčen, že dojde k celkovému posílení významu vodní dopravy a k vytvoření podmínek pro přepravu zboží, hromadných substrátů, těžkých a nadrozměrných nákladů a kontejnerů po vodě, které sníží zatížení těžkou silniční dopravou," dodal Fojtů. Dalším přínosem by mělo být využití vodní cesty i pro rekreační plavbu malých plavidel a osobních lodí, dodal.

Projekt se skládá ze sedmi dílčích záměrů. Klíčovou stavbou splavnění je plavební stupeň v Přelouči. V návrhu jsou tři varianty, co se pokud možno co nejvíc vyhýbají evropsky významné lokalitě Louky u Přelouče. Proti původní trase plavebního kanálu přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy dlouhodobě vystupovali ekologové a stavbu úspěšně blokovali.

Kromě plavebního stupně Přelouč by byla nutná modernizace stupně Srnojedy na Pardubicku a vybudování přístavu v Pardubicích. Podle dřívějších údajů by měla výstavba kanálu o délce téměř 3,2 kilometru stát více než tři miliardy korun. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad. Pardubický kraj projekt podporuje.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

30.9.2024 19:56
Labe mělo být splavné do Pardubic nejpozději při vstupu ČR do EU a přitom i 2jezy na Labi pod Ústím !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.9.2024 20:04 Reaguje na smějící se bestie
...a vodu si vycucají z prstu?
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.10.2024 08:02 Reaguje na smějící se bestie
A 4 vedle Ústí!!!
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

1.10.2024 07:15
Prý již dříve ekologové stavbu úspěšně blokovali. Tak, který spolek ekologů, bude chtít tentokrát páchat na Labi své dobro?
Podrobnosti, strejda Gúgl a kouzelný kód: PAK012K
Odpovědět
PK

Pavel Karel

1.10.2024 09:10
Před 6 let jsem před volbami viděl profesionálně zpracovanou prezentaci (externě zpracovanou včetně vizualizací minimálně za 1M Kč) na téma Pardubice - jediné město,. které má všech dopravních 5P. Prezentátorem byl bývalý primátor, který je nyní trestně stíhaný a už tenkrát (byl to rok extrémně suchého léta, kdy hladina Labe poklesla tolik, že se v Ústí objevily pumy z 2.sv.v.). Prezentátor nečekal na konec videa s vizualizací a aby se vyhnul nepříjemným dotazům, raději opustil sál.
Aktuální dopravní situace v Pardubicích vypadá tak, že v silniční dopravě je totální chaos a všechny příjezdové komunikace jsou kvůli dezolátnímu stavu v opravě. Autem se po Pardubicích nikam nedostanete.
Nedávno tu byl článek o ekonomické situaci dalšího tunelu se vznosnou myšlenkou - letiště Pardubice, které za rok obsluhuje pár desítek letů (majoritně charterové turistické), za to kraj a magistrát musí každý rok sanovat ztrátu 40M Kč...to jin nebrání, aby naplnili dozorčí radu trafikanty se statisícovými odměnami.
Pardubické nádraží je po miliardové rekonstrukci přetíženo osobními spoji, které nedávno způsobily smrtelnou nehodu. Tolik k možnostem překládat z lodí na vlak.

Tož tolik k realitě za poměrně relevantní časový úsek. Betonářské loby to samozřejmě nevadí a finančně zainteresovaným politikům také ne. Ovčané trpně stojí v dopravních zácpách, místo aby stáli před radnicí a krajským úřadem...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

1.10.2024 10:55 Reaguje na Pavel Karel
Chápu, že v Pardubicích můžou být silnice rozbité. Že železnice, je po vstupu privátních společností do byznysu přepravy osob přetížena, osobní dopravou, atd. Ale nemyslím si, že výstavbou několika vodních děl na Labi, budou po Labi jezdit vlaky a auta, aby Pardubicím ulevily. Ty Vámi popsané problémy osobní dopravní obslužnosti v Pardubicích, se záměrem splavnění úseku Labe až k Pardubicím, nesouvisí. A správce vodního toku, sotva nese odpovědnost za stav silnic a železnice v Pardubicích.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

3.10.2024 07:05 Reaguje na Tonda Selektoda
Je obdivuhodné, že přirozenost člověka obvykle zpracovává informace krajně selektivně. Ve Vašem případě jste z mého příspěvku úplně vytěsnil ten nejexemplárnější příklad tunelování veřejných financí každoroční 40 000 000 Kč ztrátu pardubického letiště. Přitom právě tento projekt má protlačovanému projektu pardubického Rotterdamu nejblíže. Holt když ji (DOL) miluješ, není co řešit.
P.S. Také životní osudy klíčových lidí, které se za projekt zasazovaly (viz expeimátor), zůstal ušetřen Vašemu názoru...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.10.2024 11:04
No Já o poměrech v Pardubicích nic nevím.
Obecně platí termodynamický zákon o tom, že lze těžit energii z toku tepla jen když ho pustíte z teplého do studeného zásobníku. A pak z toku odebíráte část energie. No to je třeba vodní kolo (teče voda shora dolů, či parní kotel má 500°C a chladicí voda 50°C). No a u peněz je to dotační balík a dílo.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

3.10.2024 07:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
:D***
Odpovědět
PK

Pavel Karel

3.10.2024 07:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
:D***
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2024 11:03
Je to marné, je to marné, je to marné!.
Pozemní doprava v Pce je doslova tragédie, město to prostě nezvládlo. Místo toho, aby si dalo do kupy dopravní situaci na komunikacích, fantazíruje se nad splavněním Labe, když už betonářům padla jejich modla kanál DOL.
Jedná se pouze a jenom o skupinový zájem místní mafie ,který s veřejným zájmem nemá nic společného.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

3.10.2024 09:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ne nadarmo existuje poměrně starý citát o hlavním rozdílu mezi totalitou a demokracií, totiž že"v totalitě, se občané bojí vlády, když to v demokracii se vláda bojí občanů". Bohužel naši občané jsou stále spíše ovčané a svoji nespokojenost demonstrují maximálně mírnou úpravou volebních výsledků v mezích nastaveného establishmentu, což zavedené řízení politiky ekonomickými subjekty (oligarchy) nijak neohrožuje. Ve volbách proti sobě všichni brojí, aby si po volbách rozdělili koryta.
Mnohem vážnější je, že se nám celospolečensky rozmáhá cyklistika - podstatná část společnosti se smerem k vrchnosti hrbí, ale po slabších, zranitelnějších, chudších šlape. Společnost se tím rozpadá, v kombinaci s vysokou migrací (z 10M občanů jsou 4M z jiného kulturního prostředí + další migranti v podstatě nejsou statisticky podchyceni...kupř. vládní média již otevřeně hovoří o +0,6M Ukrajinců v ČR) to bude znamenat společenský kolaps resp. snahu chopit moc ze strany té nejschopnější, největší, nejsilnější, neorganizovanější skupiny...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist