https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sprava-krnap-ma-od-zari-soubor-opatreni-na-lepsi-kontrolu-vjezdu-do-parku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Správa KRNAP má od září soubor opatření na lepší kontrolu vjezdů do parku

12.9.2025 18:23 (ČTK)
Foto | Kamila Antošová / Správa KRNAP
Správa Krkonošského národního parku (KRNAP) má od září nástroje pro lepší vymáhání zákona o ochraně přírody a krajiny. ČTK to řekl mluvčí parku Radek Drahný. Jde o kombinaci záznamů z kamer na příjezdových cestách s aplikací pro evidenci vozidel a novým opatřením, které stanoví motoristům podmínky pro pohyb a parkování v národním parku.
 
"Vjezd na území KRNAP je přes 30 let regulován zákonem. Ve značné míře však docházelo k jeho porušování. Odteď máme v ruce ucelený soubor opatření, který umožní lépe než doposud kontrolovat dodržování pravidel pro vjezdy do parku a ochranu nejcennějších oblastí," řekl ČTK Drahný.

Kamerový telematický systém umožňuje na dálku sledovat a analyzovat data z vozidel. "Kamerový systém již byl použitý jako důkaz pro řešení řady přestupků. Ve správním řízení v oblasti dopravy jsme udělili sankce téměř za milion," řekl Drahný. Po Krkonoších je devět kamer, například při vjezdu do Obřího či Černého dolu, a do konce roku přibude jedna další. Správcové chtějí mít v terénu 30 kamer.

Na adrese https://vjezd.krnap.cz se mohou evidovat vozidla s právem vjezdu do KRNAP. Další možností jsou osobní registrace v infocentrech Správy KRNAP. Do aplikace mají přístup registrovaní vlastníci a provozovatelé objektů mimo klidová území KRNAP. "Systém pro zaevidovaný vjezd k danému objektu ukáže a odešle na e-mail určenou trasu, kterou je pro dopravu k objektu nutné dodržet. Takto evidovaná vozidla systém automaticky identifikuje jako legální vjezdy. Pokud zaznamená neznámé vozidlo, Správa KRNAP může provozovatele vyzvat k doložení oprávněnosti vjezdu," uvedl Drahný.

Na území KRNAP mohou jen obyvatelé s trvalým pobytem v katastru obcí, majitelé a nájemci nemovitostí, zaměstnanci a podnikatelé, kteří v parku pracují, ti mohou do zaměstnání a zpět, zásobovací a servisní služby, ubytovaní hosté, ti mohou jen k ubytovacímu zařízení a stejnou trasou zpět a složky IZS, Horská služba či Správa KRNAP, armáda, policie nebo správci sítí.

"Ostatní mohou vjet pouze po udělení výjimky Správou KRNAP. Stejně tak do klidových území KRNAP je kromě v zákoně vyjmenovaných subjektů vjezd možný pouze na základě výjimky ze zákona. Ostatní, pokud nespadají do jedné z uvedených skupin, nebo nemají volný vjezd ze zákona, nemohou legálně na území KRNAP vjet," sdělil Drahný.

Opatřením platným od září správa parku upravuje na vybraných komunikacích podmínky vjezdu motorových vozidel a určuje podmínky pro jejich setrvání v parku. "Jednoduše řečeno, každý objekt má schválený počet parkovacích míst a není možné, aby u něj parkovalo více, než tento počet aut," řekl Drahný. Více informací je na webu https://doprava.krnap.cz.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

12.9.2025 19:41
Je to jen názorná ukázka, proč lidé NP nechtějí: Kdejaký pochybný úředník může naprosto zbytečně a nesmyslně otravovat lidem životy. Lidem, kteří na rozdíl od toho zcela bezcenného úředníka, pracují a prací vytvářejí hodnoty.
Ostatně, kolem těch vjezdů byla kontraverze mj. proto, že dodavatelé do hotelů a hospod uvnitř parku museli žádat o každý vjezd extra, přestože jezdili pravidelně, s denní nebo týdenní (či podobnou) periodicitou a je naprosto normální, nikoli ovšem pro škůdcovský NP, že v takovém případě se vystaví nějaká forma paušálního povolení.
Byla kolem toho diskuse snad na Novinkách nebo iDnes, protože jedno z těch zařízení přestalo obsluhovat turisty s tím, že za to může správa NP.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.9.2025 07:48 Reaguje na Jan Šimůnek
to je názorová ukázka toho, že lidi jsou bezohledný... mají dojem, že můžou všechno...nejraději by houbařili z auta a nechci je ani v CHKO.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2025 08:26 Reaguje na Jan Šimůnek
Luční bouda... ale v tichosti souhlasili i správcové jiných chat...
Tu zřejmě šlo o to že v pohodlném nekontrolovaném prostředí ten kdo má býti SPRÁVCE nám zvlčel a chová se svévolně.Za potlesku určité části veřejnosti.Toto je lidské.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

13.9.2025 11:49 Reaguje na Emil Bernardy
Ne uplne rozumim kontextu. Minite spravce uzemi (narodniho parku) nebo spravce tamnich objektu ("boudy") ? :)
Na obou stranach by se asi nasel duvod ke kritice...
Jak majitele velkych penez tak i urednici krnapu by si radi hrali na Krakonose - no a to ty, kteri nepatri ani do jedne z techto skupin pochopitelne stve :) V Krkonosich mi ale tamni pomery dlouhodobe prece jen prijdou prijatelnejsi, nez na Sumave - kde se to nejhorsi a nejodpudivejsi z mentality strazcu socialismu pretavilo do mysleni ochrancu prirody mnohem viditelneji. No a co se vlady velkych penez tyce - kdyz jsme si takovyto system pred 35 lety vycinkali tak ho proste mame. I koneckoncu v tech "prirodne nejcennejsich" partich nasi krajiny.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.9.2025 07:54 Reaguje na Miloš Zahradník
Myslím KRNAP.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.9.2025 07:56 Reaguje na Miloš Zahradník
Správcde KRNAPu,rameno zákona.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.9.2025 09:32 Reaguje na Emil Bernardy
Souhlas. Dodejme k tomu "za potlesku vyrazné části medii":

... v pohodlném nekontrolovaném prostředí ten kdo má býti SPRÁVCE nám zvlčel a chová se svévolně. Za potlesku určité části veřejnosti.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 12:58 Reaguje na Emil Bernardy
Správce ... tedy KRNAP ... zvlčel tím, že konečně pořádně kontroluje dodržování toho, co už tam platí ale kua let?

To jsou mi věci ...

A jasně, že pro provozovatele chat je nej, když žádná omezení nebudou. Ale rozhodně to nebude nej pro Krkonoše a tamní přírodu, sorry jako.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 13:00 Reaguje na Jan Šimůnek
"Ostatně, kolem těch vjezdů byla kontraverze mj. proto, že dodavatelé do hotelů a hospod uvnitř parku museli žádat o každý vjezd extra ..."

Ostatně tohle je absolutní pitomost a chtělo by to si zjistit, jak to tam fakt funguje.

Pan Elias se někdy vyjadřuje dost expresivně, ale někdy se mu tedy vůbec nedivím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2025 10:44
to Jaroslav Řezáč 13.9.2025 07:48
Tady jde o to, že ty zákazy musejí mít smysl. Pokud někdo někam v pravidelných intervalech naváží nějaký spotřební materiál, třeba potravinové suroviny, tak naprostý nesmysl, aby musel na každý vjezd extra stát frontu na povolení u nějakých bezcenných úředníků správy NP.
A váš problém je, že pokud nějaký úředník správy NP někomu povolí sbírat houby z auta, tak je to podle platných zákonů i podzákonných norem zcela OK.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.9.2025 12:51
Provozovatel horského zařízení by měl mít TRVALOU povolenku k vjezdu a několik povolenek pro zásobování a mimořádné situace. Do nich by pouze
zaznamenal identifikační znaky vozidla a důvod vjezdu. Vozidla by mohla
na základě telefonické domluvy vjíždět a boudař by zapsal, že udělil
povolení na základě povolení pro zásobování a mimořádné situace. Je
hloupost, aby každý vjezd povolovala pouze správa NP, když je to třeba
vozidlo opravářů, protože nelze čekat a je nutno konat. Z praxe jedné
CHKO vím o zpoplatněných povolenkách k vjezdu k horské chatě pro hosty.
Po telefonické domluvě dojedou bez papírové povolenky na chatu, kde si
ji od chataře koupí a na zpáteční cestě ji mají jako doklad, že vjeli
s povolením CHKO. Nemusejí si ji kupovat předem, ale až po příjezdu na
chatu. Totéž platí i pro povolenky LČR u majitelů chat ke kterým jezdí
po cestách ve správě LČR. K nim taky může přijet návštěva bez papírové
povolenky, ale při odjezdu už ji musí mít vypsanou a prokázat se jí při
kontrole. Žádná zbytečná byrokracie, žádné kamery a pouze namátková
kontrola povolenek při odjezdu z daného území. Kamarád má v pronájmu
loveckou chatu LČR s jednou trvalou povolenkou a přikupuje k ní ty
povolenky pro své hosty, kterým je pak po dojezdu vypíše a předá na
zpáteční cestu pro případ kontroly. Jednoduché a praktické.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.9.2025 10:17
to Břetislav Machaček 13.9.2025 12:51
Dokážete si představit, kolik úřednických parazitů byste takto zbavil příjmů?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.9.2025 14:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Dovedu a tak by to mělo fungovat všude. Kamarád při podpisu smlouvy
o pronájmu lovecké chaty vždy zakoupí určitý počet povolenek a další
rok udělá totéž bez žádosti na každé vozidlo zvlášť. Lesní stráž
se pouze řidiče dotáže kam jede a na zpáteční cestě zkontroluje tu
vypsanou povolenku. Musí na ní být vypsána SPZ, řidič, datum a účel
vjezdu. Tím je povolenka pro další použití znehodnocena a příště
musí vypsat jinou. Nájemce chaty má ale na své vozidlo trvalou
povolenku s neomezeným počtem jízd, ale vždy po určené trase. Je
to jednoduché pro obě strany a bez kamer a napojení na počítače.
Když mu povolenky dojdou, tak přikoupí nové a nebo vyveze k chatě
návštěvu svým vozidlem s trvalou povolenkou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.9.2025 11:10
to Břetislav Machaček 14.9.2025 14:17
Jistěže takto může fungovat jakákoli racionálně řízená správa území. Zcela jistě tak nebude fungovat NP, který je opakem racionality.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.9.2025 14:38
to Radek Čuda 15.9.2025
Bylo to důvodem onoho protestního zavření (snad) Luční boudy, alespoň podle mainstreamových médií.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 15:25 Reaguje na Jan Šimůnek
Důvodem bylo, že si Sovová zkusila vydupat vyjmutí té komunikace z klidového pásma, aby mohli hosté jezdit auty až k boudě bez jakéhokoli omezení.

Akorát se trochu přecenila a stejně tak přecenila význam Luční ... jenže prachy se okecat nedají, takže po zjištění toho, jak se věci skutečně mají zase fofrem zacouvala. Doufejme, že jí to chvíli vydrží ...

Jinak zajištění té obslužnosti bud není zase taková trága jak Klára vykládala ... KRNAP sice není úplně pružná organizace, ale v 90 % případů je to v pohodě. A pokud to někomu nedochází, tak by si měl uvědomit, že i v dnešních zimách se na Luční nebo Výrovku skoro půl roku jinak než rolbou a na skůtru dostat nedá, a zjevně s tím boudaři nemají problém.
Odpovědět
LB

Lukas B.

15.9.2025 19:26 Reaguje na Radek Čuda
kdy jste byl posledně na Luční? přeorientace na bonitní klientelu co je ochotna pustit chlup ale chce fakt nepustit kapičku potu tam čiší ze zdí. asi by jim bylo lépe v nějakém vinařském blbákově s úplatným zastupitelstvem.
Odpovědět

Radek Čuda

16.9.2025 15:39 Reaguje na Lukas B.
Jako uvnitř? Tak to už je hezkých pár let ... opakovaně to tam stálo z pohledu value4money za vyliž, tedy jsem usoudil, že ta lavička u toho jezírka (ok, louže;-))) mi bohatě stačí:-).
A fakt stačí;-), na tu Výrovku nebo Rozcestí to zatím zvládám i bez návštěvy paní Kláry.
I když Výrovka bude otázka, poté co tam Šťastná skončila a podle toho, co jsem četl o plánech nového správce.

Jinak souhlas, Luční ... jako služba ... je ztracený případ.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist