https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sprava-krnap-uprednostnuje-ochranu-prirody-pred-zajmy-obci-mini-jejich-zastupci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Správa KRNAP upřednostňuje ochranu přírody před zájmy obcí, míní jejich zástupci

8.6.2025 01:51 (ČTK)
Správa Krkonošského národního parku (KRNAP) je jedním z hlavních partnerů horských obcí, přesto starostové obcí, které oslovila ČTK, míní, že správa často upřednostňuje zájmy ochrany přírody před jejich. Přínosem národního parku je podle oslovených obcí jeho značka, která zvyšuje atraktivitu Krkonoš jako turistického cíle. Mluvčí Správy KRNAP míní, že při ochraně jedinečných přírodních území jsou třecí plochy přirozené, správa se podle něj vždy snaží o dohodu.
 
Některé obce kladně hodnotí spolupráci se správou i při vytváření podmínek pro turistický ruch v chráněném území. "Obce si jsou vědomy toho, že leží v KRNAP a váží si toho. Péči o lesy a přírodu není co vytknout. Nicméně někdy dochází k přirozeným konfliktům mezi tím, o co se stará Správa KRNAP, tedy o ochranu přírody, a tím, o co se starají obce, tedy o udržení života v obci," uvedl pro ČTK starosta Malé Úpy Karel Engliš (PRO Malou Úpu).

Dodal, že v důsledku nastavení systému má správa poslední slovo. "Rádi bychom, aby Správa KRNAP více vnímala potřeby horských obcí. Nechceme se Správou KRNAP soupeřit, ale spolupracovat," sdělil ČTK Engliš.

Obec Malá Úpa v nadmořské výšce 1050 metrů má okolo 150 stálých obyvatel. Území obce zasahuje až na vrchol Sněžky. "Horská obec je křehká. Drsné klima, omezené možnosti bydlení a vysoké náklady odrazují mladé rodiny. Bez rozumného rozvoje riskujeme, že se Malá Úpa může postupně proměnit v osadu bez trvalého života a služeb. Pro mě bude stále důležitější podpora žijícího člověka v obci než ohroženého tetřívka či chřástala," sdělil ČTK Engliš.

Podle vrchlabského starosty Jana Sobotky (Zvon) konflikty mezi Správou KRNAP a horskými obcemi pramení z výkonu státní správy v ochraně přírody. "V této činnosti dochází mezi Správou KRNAP a rozvojem obcí k největším střetům," sdělil ČTK Sobotka.

KRNAP založený v květnu 1963 je nejstarším národním parkem v Česku, zahrnuje podstatnou část horského masivu Krkonoš v okresech Trutnov, Semily a Jablonec nad Nisou.

"Krkonoše jsou národním parkem, kde jsou pro ochranu jedinečných přírodních hodnot nastavena pravidla, někde mírnější, někde přísnější, v závislosti na cennosti lokality. Je přirozené, že existují třecí plochy. Každá strana bude mít své nároky a je jen věcí jednání hledat konsensus, který uspokojí všechny. O to se velmi intenzivně snažíme," řekl ČTK mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.

Nadměrný turismus, takzvaný overturismus, je podle zástupců obcí nanejvýš na Sněžce a v exponovaných hřebenových partiích, když je hezky, o víkendech či svátcích. "Jinak turistů zase tolik není, možná jednodenních. Krkonoše o hosty bojují v tvrdé konkurenci jiných českých i zahraničních hor či v létě s Chorvatskem. Cestovní ruch je pro ochranu přírody v zásadě nepřítel, zatímco pro obce je cestovní ruch jediný zdroj obživy místních," uvedl Engliš.

Podle něj se mění způsob trávení dovolené a volného času, návštěvy se zkracují. "Je proto potřeba hostům nabídnout kvalitní službu a nabídku. To může být někdy viděno Správou KRNAP jako něco špatného. Je správné tyto věci regulovat a mít pod kontrolou, ale není dobře být a priori proti," sdělil ČTK Engliš. Maloúpské lyžařské středisko patří k nejvýše položeným v ČR. Za problém tam považují především v zimě parkování.

Ani v Peci pod Sněžkou nevidí nadbytek turistů jako hlavní problém. "Podnikatelé u nás mají spíš obavy z budoucnosti, zda se uživí, zda budou moci opravovat své nemovitosti, zvládnou svůj provoz při absenci profesí, jako je kuchař, číšník. Počet lůžkonocí se nám snížil, přitom nároky návštěvníků a náklady rostou," sdělila ČTK starostka Pece Ilona Semrádová (SNK Velká Úpa – Pec). Středisko má 700 stálých obyvatel.

Dopad turismu na život v obcích v posledních letech se příliš nemění. "Mění se pouze rekreační využití území a skladba turistů. Dřív to byla větší sezonnost, a v nich víc zahraničních návštěvníků, dnes je více domácích turistů," řekl ČTK Sobotka.

Krkonošský národní park patří dlouhodobě k nejnavštěvovanějším národním parkům nejen v ČR, ale i v Evropě. Pohyb osob usměrňují tzv. klidová území. Správa KRNAP a obce se shodují, že nadměrný tlak na některé lokality Krkonoš je třeba řešit větším rozprostřením návštěvníků i do méně známých míst.

V Česku jsou čtyři národní parky včetně KRNAP, o vyhlášení pátého NP Křivoklátsko se jedná. Předpokládá jej návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny, který je nyní ve sněmovně. Podle ředitelů národních parků by mohla legislativní úprava ohrozit účinnou ochranu přírody. Naopak horské obce chtějí pro národní parky méně pravomocí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

8.6.2025 05:48
JÓ ?
A proto tedy pouští do NP tolik tůristů - zadarmo, že !
Odpovědět
ig

8.6.2025 06:38
Dobrý eufemismus. Já bych spíš řekl, že z toho dělají mrtvé území. Tam kde se staletí žilo a pracovalo teď má být pustina.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.6.2025 07:08 Reaguje na
O koze a o voze.
Dříve se žilo tak, že se místní živili horským zemědělstvím. Pásli senařili... To byl pro přírodu přínos a vybudovalo to přírodní krásy Krkonoš. A nyní mají chaty, ubytovny, bungalovy, hotely, lanovkya lanacentra, sjezdovky... a žijí z lunaparku pro tůristy. To je nebo není mrtvé území? Jak pro co.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 07:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
souhlas.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.6.2025 07:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
"pro obce je cestovní ruch jediný zdroj obživy místních,"uvedl Engliš.
A co takhle dostatečně platit za obnovení historických metod péče o krajinu? Zdroj peněz turisté. Nejen chaty a sjezdovky je přeba udržovat.
Nikoli bezzásah pro přírodu a volná ruka pro majitele atrakcí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 07:12 Reaguje na
jste asi blázen, nebo jste v horách nikdy nebydlel.
Jestli někdo hledá jistoty a zázemí, tak ať se raději odstěhuje do středních Čech.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.6.2025 07:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 07:17 Reaguje na smějící se bestie
ale copak...
Odpovědět
ig

8.6.2025 07:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A proč by nemohl bydlet tam kde dosud? Celé je to jen o tom, že lidi mají potřebu se vzájemně otravovat. Nějaká parta samozvaných Krakonošů najednou začne místním určovat co mají dělat a čím se mají živit. A Vy navrhujete, aby se odstěhovali. To je nějaká invaze a útěk před dobyvatelem nebo jak?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 07:38 Reaguje na
hele to není o tom. Problém je, že tím co se tradičně lidi na horách živili už není IN, protože to byla veskrze ruční práce. Hory se zaplavují komercí a byznyslandy.
A to je přesně to, proč je NP důležitý. KRNAP není žádná nablblá organizace, která tu je pro prudění druhých ale proto, aby hájila přírodu před byznyslendy.
Zcela evidentní je, že KRNAP hájí zájmy veřejnosti. Veřejnost není žádná anonymní skupina.
Je to ochrana před lidskou zvůlí egoismu.




Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 07:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
život na horách nebyla nikdy idylkou pro ty co hledají jistoty a komerční zábavu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 07:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
nebyl...
Odpovědět
va

vaber

8.6.2025 08:48 Reaguje na
Ano pro podnikatele by NP měly být mrtvé území ,ale pro přírodu je to záchrana, takové mrtvé území.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 09:30 Reaguje na vaber
všechno to skučení najednou není náhoda. Před několik dny byl představen developerský projekt Špindlu, který má vytvořit nějaké centrum města.
To co se v tom článku odehrává je spíš závistivé skučení nahlas.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.6.2025 09:32 Reaguje na vaber
mnohem lepší jsou živnostníci... ti nepotřebují cetky konzumu, ale svoje schopnosti.
Odpovědět

Radek Čuda

9.6.2025 10:46 Reaguje na
S ohledem an to, že jsem tam poměrně často ... na rozdíl třeba od Šumavy, kde jsem většinou zticha ... si fakt mrtvé území představuji ale hodně jinak.

Odpovědět
va

vaber

8.6.2025 08:46
Že správa parku upřednostňuje ochranu přírody před zájmy obcí,je zcela správné.
Třeba v naší obci žádný park není a jediná snaha zastupitelů je rozprodat vše a zpeněžit. Není to zájem obce, je to zájem zastupitelů. Vůbec jim nevadí, že peníze neví jak použít a za čas jim je zlikviduje inflace.
Takové jsou zájmy zastupitelů a starosty, ale ne lidí v obci. Každý se může ptát proč se zájmy lidí a zastupitelů liší.
Prodané obecní pozemky si noví majitelé ohradí a mohou budou si dělat co chtějí .
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.6.2025 08:53 Reaguje na vaber
JO,
kde jsou ty doby, kdy býval starostou obce sedlák, živnostník/úspěšní -
a né nějakej kecálek, jak tomu mnohdy bývá dnes !
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.6.2025 09:45 Reaguje na smějící se bestie
Kde jsou ty doby? Před rokem 48!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.6.2025 10:47 Reaguje na Jakub Graňák
Do r. 1938.
Odpovědět

Radek Čuda

9.6.2025 10:50 Reaguje na Jakub Graňák
Spíš tak do45-46, bo je nesporný fakt, že ten odsun ... a teď jej nehodlám nijak hodnotit!!!, bo to by zase byl flame jak sfiňa;-) ... se na těch Sudetech podepsal neskutečně.

Stačí se podívat na to, kolik měla třeba taková Malá Úpa obyvatel.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.6.2025 18:20 Reaguje na Radek Čuda
Jo... u nás to samé. O Sudetech radši tichučko, neb chytnem bídu obi dva:-)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.6.2025 12:53
Chtit, aby dnesni obyvatele Krkonos napodobovali minule doby tim, ze budou kosit louky a pastdobytek, vyhaneny na leto na hrebeny (i kdyz, to by dnes ochranari nedovolili samozrejme) - to je podobne, jako bychom chteli primet
vetsinu obyvatelstva Ceska vratit se do zemedelstvi, aby obyvatele Prahy stale jeste ve sve vetsine chodili pracovat do starych tovaren postavenych Kolben Dankem atd. Ve volnem case - ktereho mit prili mnoho je nezdrave a nespravne - se pak jit vykoupat do Vltavy misto bezhlaveho overturismu atd. Mozna by tohle bylo spravne, krasne ba idealni - ale proc teda nejdou treba ti Prazaci prikladem - v navratu k tradicnimu zivotu ve svem velkomeste a proc se k takovym vecem snazi nutit lidi zijici v Krkonosich. Chodit pesky a vozit zbozi konskymi povozy je zdrave a spravne ale tak jako k velkomestu patri husta sit tramvaji a metra - tak k nejpopularnejsim horam proste asi patri - mozna teda bohuzel - husta sit lanovek a dalsich technickych vymozenosti. Co je na tom k takovemu diveni. Je to - bedovat nad tim, ze na Snezku "chodi" prilis mnoho navstevniku jako kdybyste bedovali nad zacpami navstevniku v prazskem Starem Meste. A snazili se zakazat ve vnitrni Praze nejen auta, ale i veskerou jinou, nez pesi pripadne na bicyklu (ale i zde pozor, v Krkonosich Vas na tom bicyklu nepusti ani na vetsinu tamnich asfaltek, tam mohou pouze SUV ochrancu prirody) verejnou dopravu
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.6.2025 15:48 Reaguje na Miloš Zahradník
Co je k divení na tom, že Rakušáci v Alpách pasou i jinak hospodaří. A ti sedláci nejsou to žádné socky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.6.2025 18:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rakušáci jsou u zemědělství patrioti
a proto musí být turistika, s ním v souladu -
né jít proti němu.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.6.2025 19:48 Reaguje na smějící se bestie
Kdy se vlastne prestalo past na krkonosskych hrebenech a jake byly duvody? Ekonomicke a nedostatek pracovnich sil po odsunu Nemcu, nebo ochrana prirody?
Odpovědět

9.6.2025 10:35 Reaguje na Miloš Zahradník
všechno dohromady, a taky Haber-Boschova syntéza.

minulý víkend jsem byl na vandru v nízkých taurách (geologicky a geomorfologicky a nakonec i klimaticky je to krkonošům velmi podobné), a nahoře, kde se ještě v polovině minulého století páslo, se nepase. z některých almů zbyly jen rozvalené zídky z placatých kamenů a strouha plná kopřiv (ten dusík tam vydrží hodně dlouho) pod chlévem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.6.2025 07:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
V létě pastvina,v zimě sjezdovka.Žijí z turistiky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.6.2025 15:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
No, ještě se ptejte, jaké dostávají státní dotace, aby na těch horách byli. O Švýcarsku jsem se dočetl, že to dělá až 80% jejich příjmů. A ke každé horské usedlosti stát spravuje asfaltku, jak jsem tam viděl a na kole jezdil
Odpovědět

Radek Čuda

9.6.2025 10:57 Reaguje na Miloš Zahradník
Louky se kosí, jsou na to dotace ... a myslím, že když ne, tak i pokuty.

Jinak zrovna ty Alpy a to, jak tam ty obce/společenství fungují jsou krásným důkazem toho, jak se na Sudetech podepsal odsun.

Za socíku v údolích ještě jakž takž bolšání drželi při životě zbytky průmyslu ... se ztrátou, o tom žádná, ale cosi tam fungovalo (a netýká se to zdaleka jen Krkonoš, ale třeba i Jizerek) ... ale i ten šel po plyšáku logicky do kopru a teď je z toho už prakticky výlučně turistická oblast.
A to nedělá nikdy dobrotu, v NP pak tuplem.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

9.6.2025 14:49 Reaguje na Radek Čuda
Jasne, na Liberecku to jsou desitky drivejsich velkych tovaren. Co je zajimave, ze cistota vody v Kamenici, Jizere
(a Nisy samozrejme) se zlepsila ale ryby v poslednich letech temer vymizely resp. pstruhy a lipany nahradili tlousti. Z detstvi pamatuji otravy ryb kde skutecnymi nebo i domnelymi viniky byly textilky nebo treba Cutisinka v Korenove. Vtip byl ale v tom ze tehda - typicky v 60. letech (pozn. ono ale to Ph vody v rekach ani nahodou nekopirovalo intensitu kyselych destu a prumerne Ph srazek, od 70 let uz jarni otravy ryb nebyvaly) byla prilis kysela voda pri jarnim tani a chciple ryby byly videt az pod Korenovem. Jenze - nad Korenovem chciple ryby nebyly proto, ze tam kvuli kysele vode zadne nezily... a tak mozna odpady Cutisinky tu vodu pomahaly naopak spis neutralizovat. Dnes voda v Kamenici vypada ciste (kdysi se jeji barva menila podle toho, jakou barvu ten den textilka treba v Plavech zrovna pouzivala) ale ryb je tam malo. Ony treba ty volavky co jsou videt na kazdem druhem kamenu ty ryby zlikviduji spolehliveji nez kdysi otravene vody z tovaren. A prihodim aktualni animaci
z webkamery - kolisani hladiny hlavni reky krnapu dnes kolem poledne. Zatrubneni nejvetsi pereje naseho nejstarsiho narodniho parku pod zeleznicnym mostem do Harrachova posvetili ochranari narodniho parku uz za noveho rezimu. Za ucelem vyroby nejcistsi energie https://photos.app.goo.gl/pxxwTfVdqNZqibGu7
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

9.6.2025 09:37
no správa KRNAP by měla upřednostnit ochranu přírody, od toho tam snad jsou ..
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist