https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/starostove-dal-kritizuji-zpusob-prosazovani-narodniho-parku-krivoklatsko
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Starostové dál kritizují způsob prosazování Národního parku Křivoklátsko

14.2.2025 08:50 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Starostové ze Svazku obcí Křivoklátska dál kritizují způsob prosazování vzniku Národního parku (NP) Křivoklátsko. Podle nich ti politici, kteří si vznik NP přejí, málo zohledňují jejich názor a stav ještě neukončeného úředního procesu. Sněmovna včera podpořila v úvodním kole projednávání vládní novelu o ochraně přírody a krajiny, která vyhlášení NP Křivoklátsko předpokládá. Příroda na Křivoklátsku je především výsledkem činností lesníků mnoha generací a původních je jen několik procent porostů, návrh proto nesplňuje podmínky pro vyhlášení národního parku, řekla ČTK předsedkyně Svazku obcí Křivoklátska Iveta Kohoutová.
 
Zákon o ochraně přírody a krajiny definuje národní parky jako rozsáhlá území s převažujícím výskytem přirozených nebo člověkem málo pozměněných ekosystémů.

Sněmovna přes odpor opozice vznik národního parku na Křivoklátsku podpořila, šlo zatím o první ze tří sněmovních čtení. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) ke kritice odpůrců parku uvedl, že změna "nijak zvlášť neovlivní život místních obyvatel" a že obce tím získají snazší přístup k evropským a národním dotacím. Podle ministra vyhlášení parku nebude znamenat omezení vstupu do lesů a sběr lesních plodů.

Zástupci obcí přivítali, že poslanci rozhodli o delších lhůtách pro projednání novely ve sněmovních výborech. Zabývat se jí budou výbory pro životní prostředí, hospodářský a bezpečnostní výbor. "Pořád lepší 60 dní než 30," uvedla Kohoutová. Dodala, že se zástupci obcí budou nadále snažit poslance přesvědčit o tom, že vyhlášení parku může paradoxně přinést zhoršení příznivého životního prostředí. Dopady by mohl mít nárůst turismu, který předpokládají i oficiální dokumenty MŽP pro vyhlášení parku, a to téměř o 100.000 turistů ročně.

"Arogance moci. Opětovné zklamání z i mnou volených představitelů státu. O přírodu jde až na některém z posledních míst," odpověděla na dotaz ČTK k výsledku jednání Sněmovny starostka městysu Křivoklát Libuše Vokounová.

Proti vyhlášení NP Křivoklátsko bylo podáno osm žalob, týkaly se mimo jiné způsobu, jakým MŽP vypořádávalo námitky proti vyhlášení parku. Ve čtyřech případech byly žaloby obcí zamítnuty, naopak obec Nižbor uspěla a ministerstvo bude ještě o jejích námitkách rozhodovat po jejich doplnění. Několik sporů ještě soud nerozhodl.

Novela mimo jiné přináší dvoukomorovou radu národního parku, která už nyní funguje v Krkonošském národním parku. V jedné komoře budou jen zástupci samospráv, ve druhé odborníci, místní spolky a podobně. Pro schválení návrhu ohledně pravidel v parku by pak měl být potřebný většinový souhlas obou komor. Dosud byla v zákoně rada definována jako jednokomorová. Podle Kohoutové je ale problém, že pokud se obě komory neshodnou, bude mít konečnou rozhodovací pravomoc MŽP.

Místní se také obávají například regulace pohybu po území pro pěší i cyklisty. Zároveň poukazují na nákladnost vzniku a provozu národního parku, který vyjde minimálně na desítky milionů korun ročně.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 09:04
Národní park ano. Ale ne podle současného zákona, který je zcela špatně a nařizuje, že v NP jen bezzásahovost.
Neboť: "Příroda na Křivoklátsku je především výsledkem činností lesníků mnoha generací" Tedy nejprve by měl být vytvořen plán péče podle historických zkušeností tisícileté činnosti a moderních poznatků sloužící k zachování biodiverzity a tento projednán s obyvateli, s obcemi.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 09:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Péče není jen o tom, jak les nejefektivněji vytěžit.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

14.2.2025 12:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
Samozřejmě, že NP musí být bezzásahovost. Jediný, kdo chtěl opak, pěstovat divočinu, byl univerzální odborník Stráský. A taky si to Šumava pěkně odnesla za dobu vlády Stráského a jeho následného pohůnka Mánka.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 13:43 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Ano Šumava to odnesla, to všichni vidí....
A navíc, Křivoklátsko je zoologicko botanický poklad, proto, že se v něm lidé (Královští lovčí) tisíce let šetrně hospodařili.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.2.2025 09:05
Křivoklátsko je nejrozlehlejší PARK v Česku a jako k takovému by mělo být i přistupováno.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 09:07 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, PARK v pravém, evropském, slova smyslu.Tak jako i Soutok a další. Nikoli americká nebo africká divočina. Ty jsou o něčem jiném.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.2.2025 09:11 Reaguje na Karel Zvářal
kvůli tomu, že bezzásahu bude jen velmi malá část se z toho dělá dost povyku.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.2.2025 09:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Bezzásah je tam už teď - na maloploškách, o čemž se soustavně cudně mlčí. Kde asi tak jsou všechny ty "endemické" houby a lišejníky? Apropó, u mně je hlas místních za tři pražský...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.2.2025 09:26 Reaguje na Karel Zvářal
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 10:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ne, ne, neziskovky budou prosazovat totální bezzásah všude. A ne jen v maloploškách. A zejména ve stepních maloploškách zvaných Pleše je nutná péče pastvou, sekáním, ničením keřů, možná občas i vypálení.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.2.2025 09:09
načtení zákona je správně....není možné vést plané řeči.
Někdy je lepší tlačit, než zbůhdarma teoretizovat. Vzhledem k uvažovanému území a jeho rozloze se s tím dělá až mnoho...
kupodivu, pokud si stěžují, že již teď je lokalita navštěvována hojně, dostanou možnost lépe regulovat.
Ono to totiž není jen černobílé ale to ty strany moc nevnímají.
Odpovědět

Jan Čermák

14.2.2025 15:37
Něco postavit vadí. Něco chránit vadí. Vadí jim všechno. Jsou takoví. Není jim pomoci.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2025 00:30 Reaguje na Jan Čermák
1*
Odpovědět
MM

Milan Milan

15.2.2025 18:25 Reaguje na Jan Čermák
Fungovalo to do teď a proto je to tam krásné. A nepotřebovalo to status NP. Lidé si svoji krajinu vážili a pečovali o ni. Spíše si myslím, že vláda se snaží splnit cíle EK a vlastní závazky k vyčlenění dalšího území co by chráněného státem a "čichá" pěkné dotace. Přesně se nepamatuji, dalo by se dohledat, ale tuším že cíl EK je minimálně 15% území vyčlenit k ochraně. No a vo tom to je. Black deal musí být splněn.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist