https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-bude-chovatelum-hradit-veskere-naklady-na-zabezpeceni-chovu-proti-dravcum-a-selmam?fbclid=IwAR0afOGcPfIUqMlJ09ZTUliHBuOnARgeTOknSsghlshxaWwE80UZlOeDXtU
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát bude chovatelům hradit veškeré náklady na zabezpečení chovů proti dravcům a šelmám

30.8.2019 00:51 | PRAHA (Ekolist.cz)
"Správně nainstalovaný a udržovaný ohradník zajistí až 80 % ochranu před útokem vlka, společně s pasteveckým psem lze docílit až 95 % ochrany. Stoprocentní ochranu si v přírodě samozřejmě zajistit nelze,“ vysvětluje František Pelc, ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
"Správně nainstalovaný a udržovaný ohradník zajistí až 80 % ochranu před útokem vlka, společně s pasteveckým psem lze docílit až 95 % ochrany. Stoprocentní ochranu si v přírodě samozřejmě zajistit nelze,“ vysvětluje František Pelc, ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
Licence | Volné dílo (public domain)
Veškeré žádosti o hrazení preventivních opatření na zabezpečení hospodářských zvířat proti vlkům, rysům, medvědům a jestřábům mají od včerejšího dne nárok na stoprocentní výši podpory. Změnu z 80 na 100 % podpory v květnu schválila Evropská komise, nyní je již systém připraven na příjem žádostí.
 
Vlků je v současné době v České republice několik desítek a očekává se, že jejich počty budou narůstat. Proto bude přijetí vhodných preventivních opatření na ochranu stád důležitým krokem.

„Chápeme, že je pro chovatele těžké vidět svá zvířata napadená velkou šelmou. Rozumíme tomu, že zavádění ochranných opatření je pro mnohé komplikací. Doufáme, že stoprocentní podpora bude pro chovatele motivací, aby si svá stáda aktivně zabezpečovali. Správně nainstalovaný a udržovaný ohradník zajistí až 80 % ochranu před útokem vlka, společně s pasteveckým psem lze docílit až 95 % ochrany. Stoprocentní ochranu si v přírodě samozřejmě zajistit nelze,“ vysvětluje František Pelc, ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Pokračují také jednání Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zemědělství o Programu péče o vlka, jehož součástí jsou návrhy na kompenzaci dalších nákladů – např. náklady na kafilerii, veterinární posudek, odškodnění za zaběhnuté kusy či za farmové chovy jelenovitých.

„Do naší krajiny patří jak hospodářská zvířata, která ji pomáhají udržovat, tak šelmy. Právě proto se snažíme chovatelům finančně co nejvíce pomoci. Čemu ale nerozumíme, je přístup části myslivců, kteří prosazují odstřel vlků. V situaci, kdy je v České republice přemnožena spárkatá zvěř a kdy způsobuje škody na lesních porostech a zemědělských plodinách v řádech miliard korun ročně, jsou představy o redukci jejích přirozených predátorů opravdu velmi zvláštní,“ vyjadřuje se František Pelc k názorům, které před pár dny zazněly na agrosalonu Země živitelka.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

AL

Alena Lyskova

30.8.2019 13:16
To je zase perlička.
Představte si.že hospodaříte v Beskydech pár metrů od Vašeho stáda koz soused vyfotí medvěda. Co Vás hned napadne. Samozřejmě preventivně chcete zajistit bezpečí svého stáda a využít možnost příspěvku. Oslovíte úředníka na ministerstvu o možnosti příspěvku na ohradníky. Paní Vám pošle nastavená kritéria.
A ejhle. aby těch žadatelů náhodou nebylo moc nastaví parametry tak aby na
příspěvek dosáhli jen ti. kteří investují aspoň 100.000,- Kč(a mají zdroje) a ještě vedou podvojné účetnictví. Protože ohradníky se musí účtovat jako investice.
I když vedete v daňové evidenci - evidenci majetku máte milí farmáři smůlu.
Proč to nelze zjednodušit. Protože EU si to prý tak nastavila. No nevim jestli EU. Tak je to se vším vymyslí si dotaci aby bylo o čem psát a bylo vidět že něco dělají pro zemědělce ale tak aby malí ti kteří ji nejvíce potřebují na ni nedosáhli nebo nebyli schopni ji vyřídit(těm malým ať vlci jejich stáda rozsápou)

Proč prostě nelze zveřejnit formulář žádosti a napsat- po vyplnění žádosti a doložení dokladu o vlastnictví zvířat (z registru zvířat - portál farmáře) Vám budou náklady spojené s ochranou Vašeho stáda proplaceny do X dnů.
Jak jednoduché vlastníš stádo v ohroženém regionu máš nárok na podporu a tečka. Potřebuješ tolik- zdůvodni to pokud argumenty obstoji dostaneš.
Odpovědět
Anyr

Anyr

30.8.2019 14:22 Reaguje na Alena Lyskova
Když se ti to nelíbí, tak jdi prodávat do knihkupectví.
Tohle je rada komunistické generace, jen ji tlumočím.
Asi mám dnes náladu rýpat. :D Ničemu to nepomůže, je to nemístné a zbytečné, ale ta věčná ukňouranost Čechů, kteří jsou neustále se vším jen nespokojení...
Tak ty kozy sežer a začni chovat třeba sekačky, když se ti nelíbí, že ti někdo za určitých podmínek chce zaplatit náklady na tvůj koníček! :D

"Milá paní, mám dvacet koz, viz seznam, cítím se ohrožena medvědem, chci milion na cihlové zdi kolem dvorku kde je pasu, a přece mi věříte, že ten milion využiju právě na stavbu zdi, jsem přece ohrožená". XD

Konec rýpání, jdu. Končím dřív v práci, doma si pěkně napucnu nácíčka něčím vegetariánským a započnu víkend. Má být hnusně teplo, tak to vidím na Skyrim nebo WoWko s mou drahou polovičkou a samozřejmě připojíme i Dr. Sheldona Coopera. :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.8.2019 10:52
Nebude to hradit stát, ten žádné peníze nemá a nevytváří. Budou to hradit daňoví poplatníci, z jejichž kapes stát ty peníze vezme.

Ti, kdo tady chtějí divou zvěř, jsou prostě zloději, okrádající všechny, kdo poctivě pracují a platí daně.
Odpovědět
ČM

Čech M.

31.8.2019 14:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Srazil jsem srnu a měl jsem škodu na autě a opravu jsem si musel zaplatit sám. Ten , kdo se připojistil , tomu to zaplatí pojišťovna z peněz ostatních pojištěnců. Za velkou část těchto škod můžou myslivci, díky přemnoženým chovům a nic neplatí. Porovnejte škody u těchto nehod, kterých se ročně u nás stanou desítky tis.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.9.2019 08:13 Reaguje na Čech M.
Příslušný zákon o silničním provozu vám ukládá jet tak, abyste tu srnu nesrazil, to je trochu rozdíl oproti chovateli, kterému sežral dobytek státem vysazovaný a chráněný vlk.

IMHO by neměl být problém udělat ty ohradníky takové, aby vlka při pokusu je překonat zabily.
Odpovědět
Hu

Hunter

1.9.2019 08:13 Reaguje na Čech M.
Mozna by stačilo nejezdit jako prase.
Odpovědět
ČM

Čech M.

3.9.2019 12:24 Reaguje na Hunter
To už si snad děláte srandu. Ročně u nás srazí řidiči tisíce! ks zvěře, takže všichni jezdí jak prasata?
Kolik bych musel jezdit, abych stačil zabrzdit před srnou, co my skočí pod kola, 20-30km/h?
Odpovědět
Hu

Hunter

3.9.2019 15:00 Reaguje na Čech M.
Pokud jezdíte po našich silnicích, tak to musíte vidět sám. Stačí D1 v pátek a neděli odpoledne a okresky v pozdějších nočních a časných ranních hodinách (návraty z diskoték a podobně). Jezdím v tuto dobu z/do lesa a často vídám neuvěřitelné věci.
Odpovědět
mr

3.9.2019 16:41 Reaguje na Hunter
Už se z těch vašich mysliveckých přitroublostí vzbuďte. Lidi budou na silnicích asi chodit pěšky, aby si pár mag.rů mělo do čeho bouchnout, a proto se uměle drží přemnožená nebezpečná zvěř. Jsou situace, kdy to nelze absolutně předvídat, i když chování zvěře znáte perfektně. Někdy je to totiž mžik a následky mohou být fatální minimálně pro auto, jako třeba toto z Maďar:
https://www.google.com/search?q=jelen+v+sanitce&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=-hhGbpoRjpep8M%253A%252CW47GT-pWcyAFtM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTxEuWRGzEjlQEqj6pomp58PeWsaA&sa=X&ved=2ahUKEwjFo47M7rTkAhXLyKYKHXJKAjEQ9QEwAHoECAYQBg#imgrc=-hhGbpoRjpep8M:
Odpovědět
Hu

Hunter

3.9.2019 16:46 Reaguje na
Nezapomeňte si vzít ty prášky, co vám předepsal váš ošetřující lékař, jinak se vám zase přitíží náčelníku pevný kramfleku!
Odpovědět
mr

3.9.2019 20:28 Reaguje na Hunter
Lékařskou psychpomoc tu potřebujete předevší vy, protože větší myslivecké pitominy tu snad nikdo neplodí. Znám celkem dost praštěných bouchalů, ale s těmi vašimi zde vypuštěnými mysliveckými perlami by jich vám zase moc konkurovat nemohlo. A pořád se nám tu vyhýbáte vysvětlit, jak poznáte pohlaví zajíců běhajících na poli, znalče zajíců.
Odpovědět
Hu

Hunter

4.9.2019 20:30 Reaguje na
Hlavně si nezapomeňte vzít ty prášky milý náčelníku pevný kramfleku, aby se vám zas nepřitížilo.
Odpovědět
mr

5.9.2019 16:42 Reaguje na Hunter
A něco konkrétního k mojí konkrétní poznámce by nebylo? Opět argumentační vyprázdněnost? Proč se pak zapojujete do diskuse, když o problematice zase nic nevíte? A jak je to s tím rozlišováním pohlaví u zajíců běhajích po poli, znalče zajíců?
Odpovědět
Hu

Hunter

5.9.2019 23:01 Reaguje na
Nacelniku pevny kramfleku, že vy jste si ty prášky zase nevzal co?
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 19:38 Reaguje na Hunter
Dobrý den. Z vašeho příspěvku jsem pochopil že jezdíte do lesa autem.neni to tak trochou v rozporu s lesním zákonem?
Odpovědět
dm

david matoušek

4.9.2019 19:56 Reaguje na Věroslav Týnek
Operujete lesnim zakonem aniz byste si ho dukladne precetl, ze?
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 20:00 Reaguje na david matoušek
Jak poznáte že jsem daný zákon nečetl?
Odpovědět
dm

david matoušek

4.9.2019 20:16 Reaguje na Věroslav Týnek
Ze hned vite co je a co neni v rozporu. Nevite kam, proc, po jakych cestach, za jakym ucelem apod. dotycny jezdi a delate chytreho. Treba jezdi do sveho lesa.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 20:39 Reaguje na david matoušek
Zákon 289/1995 sb.paragraf 20 odstavec g.
Odpovědět
Hu

Hunter

4.9.2019 20:44 Reaguje na Věroslav Týnek
Zák 289/1995 Sb. par. 20, odst. 4
Odpovědět
dm

david matoušek

4.9.2019 20:52 Reaguje na Věroslav Týnek
Takže jsem měl pravdu. A nepsal jsem, že jste nečet, ale nečetl důkladně. Hned pod výčtem činností máte odstavec 3,4, takže těžko paušalizovat nějaký rozpor, když nevíte podrobnosti.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 20:58 Reaguje na david matoušek
Ano máte pravdu.přijměte mojí omluvu. Děkuji za vyvedení z omylu. Nashledanou
Odpovědět
Hu

Hunter

4.9.2019 20:38 Reaguje na Věroslav Týnek
Milý Věroslave, ano, jezdím autem i po lesních cestách :-). V souladu se zákonem mám pro honitbu pronajatou od LČR udělenou vyjímku pro vjezd, vyjímku uděluje opět v souladu se zákonem příslušná lesní správa, na základě platné nájemní smlouvy na honitbu, vyjímka se uděluje a vystavuje na základě podané žádosti na každý rok trvání nájemní smlouvy za manipulační poplatek. Úplně stejně jako např. v případě samovýroby apod. V druhé soukromé honitbě mám souhlas majitele PUPFL a zemědělských pozemků s užíváním účelových komunikací v honitbě. Takže na rozdíl od různých motorkářů, motokrosařů, čtyřkolkářů a houbařů postupuji v souladu se zákonem. Až budete chtít zase chytrovat a klást přiblblé dotazy, tak si tu legislativu nejdřív přečtěte.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 20:41 Reaguje na Hunter
Děkuji.za vysvětlení. Vážím si věcného argumentu.Nashle
Odpovědět
Hu

Hunter

4.9.2019 21:07 Reaguje na Věroslav Týnek
Víte, musíte ten zákon číst celý a chápat ho jako celek. Nemůžete si z něj vzít jenom paragrafy, které se vám zrovna hodí do krámu. Nashle.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 21:26 Reaguje na Hunter
Rozumím .Děkují
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 20:53 Reaguje na Hunter
A kolik toho srazí vlaky.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 20:56 Reaguje na Hunter
A kolik kusů srazí vlaky.hlavně spárkaté.
Odpovědět
mr

5.9.2019 16:49 Reaguje na Věroslav Týnek
Čím více, tím lépe. Ve vlaku se nikdo nepřizabije. V autě nebo na motorce je to jiné zemětřesení. A navíc je zvěř velmi přemnožená.Škody v lesích stojí daňové plátce několik miliard ročně.
Odpovědět
Hu

Hunter

1.9.2019 08:11
Pokud tomu tedy dobře rozumím, tak dotační titul je nastaven tak, že malo- či drobno chovatel na něj nemá šanci dosáhnout. Přitom to jsou ti, co se nejvíc podílejí na udržování krajiného rázu nejen v Beskydech a patří k nejvíce ohroženym. Takže zas jen další podvod, velkohuba prohlášení atd. Co taky čekat od zachraňbrouků jiného.
Odpovědět
Hu

Hunter

1.9.2019 08:12
Pokud tomu tedy dobře rozumím, tak dotační titul je nastaven tak, že malo- či drobno chovatel na něj nemá šanci dosáhnout. Přitom to jsou ti, co se nejvíc podílejí na udržování krajiného rázu nejen v Beskydech a patří k nejvíce ohroženym. Takže zas jen další podvod, velkohuba prohlášení atd. Co taky čekat od zachraňbrouků jiného.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.9.2019 08:14 Reaguje na Hunter
Souhlas. Velkochovatel si může dovolit strážce s brokovnicemi, naládovanými solí.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

4.9.2019 21:18
Nic nikomu nehradit.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist