Stavby na ochranu před povodněmi by mohly vznikat ve veřejném zájmu

Součástí novely je rovněž zavedení jednotných požadavků na provozování domovních čistíren odpadních vod (ČOV) a jejich soustav. "S ohledem na skutečnost, že soustavy domovních ČOV se staly vhodným řešením v oblasti zneškodňování odpadních vod zejména v malých obcích, je žádoucí stanovit jednotná pravidla pro jejich provozování," stojí v návrhu.
Novela má také pomoci napravit fakt, že takzvané zpřírodňování vodních toků se týká ročně maximálně setiny procenta jejich celkové délky v Česku, což je podle MŽP neuspokojivé. "Na území České republiky se nachází významné vodní toky v délce 16 326 km a drobné vodní toky 86 553 km, přičemž podíl technicky upravených koryt vodních toků se odhaduje na přibližně 25 až 30 procent z celkové délky vodních toků. Tato úprava navíc přímo souvisí s podporou přirozených procesů samočištění a má logickou vazbu na zpomalení odtoku vody z krajiny, čímž napomáhá ke zmírnění následků povodní," uvádí ministerstvo.
Ničivé povodně loni v září postihly zejména Jesenicko a Krnovsko. V některých oblastech, jako jsou Jeseníky, spadlo více než 500 milimetrů srážek, což způsobilo rekordní záplavy, které byly jedny z nejhorších od povodní v roce 1997. Nejvíce postižený byl Moravskoslezský a Olomoucký kraj, kde se rozsáhle rozlily řeky Opava a Odra. Povodně narušily dopravu, zničily infrastrukturu a způsobily výpadky elektřiny.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Jaroslav Řezáč
13.5.2025 11:52 Reaguje na smějící se bestierýpal lesní
13.5.2025 21:55Pan ministr prokázal vzácné "pochopení" současné legislativy, kdy je v územním plánování, dokonce i v rámci zprzněného Stavebního zákona ( zák. 283/2021 ) dokonce hned v § 1 stanoveno, že :
(1) Tento zákon upravuje působnost orgánů stavební správy, orgánů územního plánování a orgánů územní samosprávy v oblasti územního plánování a stavebního řádu, stanoví cíle, úkoly a nástroje územního plánování, požadavky na výstavbu a stavební řád.
(2) Tento zákon dále upravuje podmínky pro integrovanou ochranu veřejných zájmů při územním plánování, povolování staveb a výstavbě, povinnosti osob při přípravě a provádění staveb, podmínky pro projektovou činnost a provádění staveb, některé účely vyvlastnění, oprávnění autorizovaných inspektorů a výkon kontroly.
(3) Účelem stavebního zákona je zajistit integrovanou ochranu veřejných zájmů při územním plánování, povolování staveb a výstavbě a vytvářet podmínky pro udržitelný rozvoj území a zvyšování kvality vystavěného prostředí, architektury a stavební kultury.
Já chápu, že současné strany vládní garnitury (věrchušky) již znepřehlednily legislativu měrou vrchovatou, že ji dokonce ani neovládají, ne že by se dokonce snad samy uměly touto legislativou řídit, ovšem, pokud chtějí aby se jí řídil "zákona dbalý občan", pak je nezbytné o ní být alespoň dílče být obeznámen a neuvádět hlouposti.
Stavby protipovodňové, jsou právě těmi stavbami, které vznikají ve veřejném zájmu, ovšem je nutno si uvědomit, že klíče k uplatnění této podmínky ke stavbě mají obecní, městská zastupitelstva, kdy právě ony svým odsouhlasením připraveného územního plánů úředníky svými a obcí a kraje, dávají tuto možnost.
Pan ministr (na konci své politické portfeje) by toto měl vědět.
Jistě by mi však vysvětlil, proč jen státem řízení podniky Povodí zlikvidovaly převážnou část doprovodné zeleně u velkých vodních toků (chráněných i hrázemi) s poukazem, že hráze nesmí býti narušovány kořenovým systémem, a tím způsobily právě zetlení těchto kořenů v tělese hrází. Jako by staré duby z dob Jakuba Krčína tohoto ušetřena zatím zázrakem církevním byly.
Inu, pro rozhřešení si nechoď k církvi svaté, přijď mezi odborníky, a oni ti to vysvětlí. Tak přijďte, pane ministře !
<rýpal lesní>
PS : bylo-li nalezeno "nově" tohoto starého paragrafu, obsaženého ještě před novelou "starého SZ", věďmež, že i v zákoně dřívějším byl tento postup popsán a to v zákoně č. 50/1973 Sb, stavební zákon, a to v paragrafu 108.