https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-turbulence-behem-letu-budou-stale-castejsi-kvuli-oteplovani-planety
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie: Turbulence během letů budou stále častější kvůli oteplování planety

15.6.2023 10:37 | LONDÝN (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
V letech 1979 až 2020 se na leteckých trasách v severním Atlantiku zvýšil výskyt turbulencí o 55 procent a do budoucna jich bude stále přibývat. Zjistili to vědci z britské univerzity v Readingu, kteří studovali nerovnoměrné proudění vzduchu v bezoblačném prostoru, kde je pro piloty obtížnější se turbulencím vyhnout. Tento nárůst přičítají oteplování způsobenému lidskou činností a emisemi oxidu uhličitého, kvůli kterým se mění rychlost větru ve velkých výškách, napsal server BBC News.
 
Největší nárůst turbulencí byl zaznamenán na letových trasách ve Spojených státech a v severním Atlantiku a výrazně jich přibylo také v Evropě, na Blízkém východě a v jižním Atlantiku.

"Po deseti letech výzkumu, který ukazoval, že změna klimatu v budoucnu zvýší turbulence v bezoblačném prostoru, máme nyní důkazy, které naznačují, že tento nárůst již začal," uvedl vědec Paul Williams z univerzity v Readingu, který se na studii podílel. "Měli bychom investovat do zdokonalení systémů předpovídání a detekce turbulencí, abychom zabránili tomu, že se drsnější vzduch v příštích desetiletích promítne do neklidnějších letů," dodal.

Častější turbulence souvisí se změnami v tryskovém proudění. Jev, v angličtině známý jako jet stream, který se v atmosféře vyskytuje v asi desetikilometrové výšce, je proudění vzduchu ve směru ze západu na východ ve středních zeměpisných šířkách.

Turbulentní lety jsou nepříjemné, ale mohou vést i ke zranění či smrti cestujících, poznamenala BBC. Silné turbulence jsou velmi vzácné, ale v bezoblačném prostoru mohou přijít zčistajasna, když cestující nejsou připoutáni.

"Nikdo by neměl přestat létat, protože se bojí turbulencí, ale je rozumné mít bezpečnostní pás po celou dobu zapnutý, pokud se nepohybujete, což dělají piloti," řekl Williams. "To je téměř zárukou, že budete v bezpečí i v těch nejhorších turbulencích," dodal.

Existují také finanční důsledky. Letecký průmysl přichází jen v USA ročně o 150 milionů dolarů (přes 3,3 miliardy Kč) až 500 milionů dolarů (více než 11 miliard Kč) kvůli důsledkům turbulencí, včetně opotřebení letadel, uvedli vědci. Turbulence si žádají také ekologické náklady, protože piloti spalují více paliva, když se jim vyhýbají.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MZ

Miloš Zahradník

15.6.2023 12:03
Jeste ze neuvadaji zadne zdrojove udaje. Udajum typu "150 milionů dolarů (přes 3,3 miliardy Kč) až 500 milionů dolarů (více než 11 miliard Kč)" muze vedrit pouze osoba mysli ne prilis pronikave ;) Vzdyt neni ani naznaceno
jak ty statistiky delaji, o kolik se zvetsila intensita letani, jak se zmenily typicke letove vysky. Neni receno proste nic - krome placnuti nejake cifry vypadajici "impozantne"
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

15.6.2023 12:28 Reaguje na Miloš Zahradník
Není nic snazšího než si otevřít Geophysical Research Letters, kliknout na Evidence for Large Increases in Clear-Air Turbulence Over the Past Four Decades a tam si originál přečíst a projít si i zdroje informací. ;)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.6.2023 14:50 Reaguje na Petr Eliáš
Ja to hledat nebudu. Co je turbulence, fyzici dodnes jeste poradne nevedi - prilis slozita vec to je - a pokud se to dela
v clear air tak snad ve velke vysce kde letaji letadla je skoro vsude clear air. V clear air zavisi turbulence jen na teplote urcite ne na obsahu nejakeho CO_2 cili ten clanek je nejaka neprima hlaska o tom, ze se udajne zvysily teploty (o kolik? je jednodussi merit teploty vedle letadla nez delat nejake statistiky turbulenci) v clear air nekde ve vysi 10 km coz je sice hezke ale podrobnosti hledat nebudu. Pokud se tam neco opravdu zajimaveho dozvite v tech odkazech - tak to sem samozrejme hodte :)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

15.6.2023 14:59 Reaguje na Miloš Zahradník
Aha, rozumím. Nevíte, nehledáte, nemáte zájem. No tak proč plácáte o něčem o čem víte prd? :-)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.6.2023 15:13 Reaguje na Petr Eliáš
Neplacam. Stezuji si jen na to, ze dotycna zprava sdeluje fakticky prd :)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.6.2023 15:15 Reaguje na Miloš Zahradník
To je totiz to same, jako kdybych napr. ja vycislil ztratu casu kvuli hloupym replikam naekolistu s Eliasem treba na 314.1 Kc za mesic (ci tyden, ci den :) bez jakekoliv zminky, jak jsem k uvedenemu cislu dospel :)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

15.6.2023 15:22 Reaguje na Miloš Zahradník
Stačí nebýt líný a kouknou do zdroje toho článku. Ale to je asi moc práce a váš čas je drahý. ;-)
Odpovědět
va

vaber

16.6.2023 08:53
kdyby byly turbulence tak veliké ,že by se nedalo létat a vlny tak vysoké ,že lodě by nemohly plavat
jaký by to byl svět svět

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.6.2023 09:04
Mi je to fuk. Nelétám-nespadnu!
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.6.2023 09:10
to je podobné jak ty civilizační choroby. když nás v pětadvaceti sežere šavlozubý tygr, tak neonemocníme stařeckou cukrovkou, alzheimerem ani karcinomem prostaty.
čili když jsme schopní létat čistě na přístroje a nepotřebujeme koukat z okénka, a máme online radar a online jasno kde je přesně bouřka, tak holt létáme i v horším počasí a chytneme víc turbulencí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

16.6.2023 10:33 Reaguje na Lukas B.
Tak piloti by mohli být přilepení na sklo a v bezoblačných oblastech (CAT), o kterých je řeč, by turbulenci neviděli. :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.6.2023 13:23 Reaguje na Petr Eliáš
bezoblačná oblast může být od nejbližší bouřky 50 kilometrů i 3000 kilometrů. dříve se pilotům a řízenímu letového provozu o online meteorologické situaci ani nesnilo a "objížďky" jsou mnohem kratší.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist