Studie: Turbulence během letů budou stále častější kvůli oteplování planety
"Po deseti letech výzkumu, který ukazoval, že změna klimatu v budoucnu zvýší turbulence v bezoblačném prostoru, máme nyní důkazy, které naznačují, že tento nárůst již začal," uvedl vědec Paul Williams z univerzity v Readingu, který se na studii podílel. "Měli bychom investovat do zdokonalení systémů předpovídání a detekce turbulencí, abychom zabránili tomu, že se drsnější vzduch v příštích desetiletích promítne do neklidnějších letů," dodal.
Častější turbulence souvisí se změnami v tryskovém proudění. Jev, v angličtině známý jako jet stream, který se v atmosféře vyskytuje v asi desetikilometrové výšce, je proudění vzduchu ve směru ze západu na východ ve středních zeměpisných šířkách.
Turbulentní lety jsou nepříjemné, ale mohou vést i ke zranění či smrti cestujících, poznamenala BBC. Silné turbulence jsou velmi vzácné, ale v bezoblačném prostoru mohou přijít zčistajasna, když cestující nejsou připoutáni.
"Nikdo by neměl přestat létat, protože se bojí turbulencí, ale je rozumné mít bezpečnostní pás po celou dobu zapnutý, pokud se nepohybujete, což dělají piloti," řekl Williams. "To je téměř zárukou, že budete v bezpečí i v těch nejhorších turbulencích," dodal.
Existují také finanční důsledky. Letecký průmysl přichází jen v USA ročně o 150 milionů dolarů (přes 3,3 miliardy Kč) až 500 milionů dolarů (více než 11 miliard Kč) kvůli důsledkům turbulencí, včetně opotřebení letadel, uvedli vědci. Turbulence si žádají také ekologické náklady, protože piloti spalují více paliva, když se jim vyhýbají.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
Miloš Zahradník
15.6.2023 12:03jak ty statistiky delaji, o kolik se zvetsila intensita letani, jak se zmenily typicke letove vysky. Neni receno proste nic - krome placnuti nejake cifry vypadajici "impozantne"
Petr Eliáš
15.6.2023 12:28 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
15.6.2023 14:50 Reaguje na Petr Eliášv clear air tak snad ve velke vysce kde letaji letadla je skoro vsude clear air. V clear air zavisi turbulence jen na teplote urcite ne na obsahu nejakeho CO_2 cili ten clanek je nejaka neprima hlaska o tom, ze se udajne zvysily teploty (o kolik? je jednodussi merit teploty vedle letadla nez delat nejake statistiky turbulenci) v clear air nekde ve vysi 10 km coz je sice hezke ale podrobnosti hledat nebudu. Pokud se tam neco opravdu zajimaveho dozvite v tech odkazech - tak to sem samozrejme hodte :)
Petr Eliáš
15.6.2023 14:59 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
15.6.2023 15:13 Reaguje na Petr EliášMiloš Zahradník
15.6.2023 15:15 Reaguje na Miloš ZahradníkPetr Eliáš
15.6.2023 15:22 Reaguje na Miloš Zahradníkvaber
16.6.2023 08:53jaký by to byl svět svět
Lukas B.
16.6.2023 09:10čili když jsme schopní létat čistě na přístroje a nepotřebujeme koukat z okénka, a máme online radar a online jasno kde je přesně bouřka, tak holt létáme i v horším počasí a chytneme víc turbulencí.