https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-v-roce-2035-budou-mit-kamiony-na-vodik-a-elektrinu-80-procent-trhu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie: V roce 2035 budou mít kamiony na vodík a elektřinu 80 procent trhu

24.10.2022 01:05 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Kamiony s elektrickým nebo vodíkovým pohonem začnou brzy vytlačovat klasické nákladní vozy z trhu. Zatímco v roce 2025 bude jejich podíl na nejrozvinutějších trzích tvořit zhruba pět procent, v roce 2030 už by to mělo být 30 procent a v roce 2035 až 80 procent. Vyplývá to z aktuální studie poradenské firmy PwC.
 

Rychlý rozvoj elektrických a vodíkových nákladních aut je podmíněn vybudováním dostatečné infrastrukturní sítě. Už v nejbližších dvou letech by v Evropě měla vzniknout síť pilotních 30 dobíjecích stanic, nicméně do roku 2035 je nutné jich mít alespoň 2000. To bude zahrnovat kombinaci rychlonabíječek na dálnicích i pomalejších celonočních nabíječek v depech či na parkovištích, stejně tak i plnících stanic na vodík.

V Česku podle experta PwC na automobilový průmysl Pavla Štefka elektromobilita stále pokulhává, a to platí i pro kamiony s alternativním pohonem. "Chybí nám dostatečná infrastruktura i významnější pobídky ze strany státu. Proto na českých silnicích v blízké době budou jezdit maximálně desítky elektrických kamionů s českou registrační značkou," uvedl.

Podobně jako výrobci osobních aut, i producenti nákladních aut jsou v Evropské unii pod tlakem regulátorů. Už do roku 2030 musejí snížit emise svých vozů alespoň o 30 procent, ale uvažuje se i o výrazném zpřísnění tohoto limitu až na 60 procent. "Proto i v nákladní dopravě bude stále větší roli hrát elektromobilita a vodíkový pohon. Ruku v ruce s regulačními nařízeními bude také přicházet i finanční motivace, například v podobě výrazně nižšího mýtného. To má pro nízkoemisní kamiony v Evropě být o 50 procent nižší, což bude představovat roční úsporu až 25 000 eur na jeden vůz," dodal Štefek.

PwC očekává, že na nejvyspělejších trzích, kam patří severní Amerika, Čína a Evropská unie zájem o elektrické nebo vodíkové kamiony rychle poroste. V roce 2030 by se tak mělo vyrobit 900 000 tahačů s alternativním pohonem, z toho půl milionu v Číně a po 200 000 v Evropě a severní Americe. V roce 2035 by jich mělo být už 2,25 milionu. V současnosti se přitom vyrobí jen několik desítek tisíc elektrických kamionů ročně, drtivá většina v Číně, primárně určených k pilotnímu provozu.

Podle PwC by v roce 2030 měly být k dispozici elektrické kamiony s dojezdem až 700 km nebo vodíkové náklaďáky s dojezdem až 900 km. „To je pořád výrazně méně než současný několikatisícový dojezd stávajících dieselových kamionů. Nevýhodou elektrických kamionů bude i jejich výrazně vyšší hmotnost. Na druhou stranu alternativní pohony nabídnou dopravcům zhruba o čtvrtinu až třetinu nižší provozní náklady,“ vysvětluje Pavel Štefek.

V souvislosti s růstem počtu elektrických kamionů výrazně vzroste i potřeba elektrické energie. Zatímco v současnosti je potřeba kapacity baterií pro elektrické kamiony v Evropě prakticky nulová, v roce 2030 může dosáhnout 63 GWh a v roce 2035 až 173 GWh, celosvětově pak přes 800 GWh. "Pokud vezmeme uvažovanou výstavbu gigafactory v České republice, tak pro tuto spotřebu by jich bylo zapotřebí celosvětově minimálně 20,“ uzavřel Štefek. Vodíkové a bateriové tahače již připravuje řada velkých výrobců, například automobilky Mercedes-Benz, Volvo nebo DAF, Tesla chce svůj tahač Semi zprovoznit ještě letos.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.10.2022 05:45
Nebudou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 09:30 Reaguje na Miroslav Vinkler
Podle vás už dávno měla skončit EU, měl by být zrušen grýndýl, zborané větřáky a rozbité FVE, abychom mohli s mohutnými dýzlovými čoudy spět k čisté, bohaté a ekologické budoucnosti.
Odpovědět
ig

24.10.2022 11:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Ovšem že nebudou.
Stejně jako se nenaplnila předpověď, že ani termíny ukončení uhelných elektráren nebudou dodrženy (na což jsem samozřejmě dlouho dopředu upozorňoval) :-)
Odpovědět
ig

24.10.2022 11:25 Reaguje na
...jako se naplnila...

(zatracená dvojitá negace)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 11:38 Reaguje na
Víte kulový, co bude po roce 2030.
Třeba na nás hodí krysa mužik atomovku a budeme v dupě s uhlím nebo bez uhlí, vsjo róvno.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 15:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Správně!
Tak proč si dělat hlavu s nějakým globálním oteplováním ... vidíte, že jste na to přišel:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 22:16 Reaguje na Svatá Prostoto
Tady je ale určitá možnost, že tu bombu nehodí. A nebo hodí a netrfí se, jak dycky. Potom budeme mít možnost řešit cypoviny, třeba zákaz cha cha spalováků nebo konec uhlí. A nebo nemusíme řešit. Jenže ta klimatická tragédie nastane tutově, z toho se nevylžeme.
Odpovědět
Ze

Zellosh

25.10.2022 00:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl voni jsou mistr v kličkování mezi vlastními verbálními hovny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 19:51 Reaguje na Zellosh
"Ho.vno řekl Švejk aby se nějak vmísil do diskuse".
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

24.10.2022 10:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
škoda, že si Vaše tvrzení už neověříte. Stres z EU Vás pomalu zabíjí a je to škoda.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

24.10.2022 08:49
Zelený komunismus. Čím větší blábol, tím více medií to přebírá.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

24.10.2022 10:04 Reaguje na Michal Ukropec
Je třeba mladou generaci něčím uklidňovat. Když si 14-letý člověk přečte zprávy a vyhlíkdky jeho země a světa na 20 let dopředu, tak jde rouvnou skočit z mostu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 10:13 Reaguje na Michal Uhrovič
14. letý člověk není idiot (teda většinou) a ví, že blábolisti a strašílci jsou zcela normální součást našeho mediálního světa.
Odpovědět
pa

pavel

24.10.2022 10:34 Reaguje na Pavel Hanzl
no možná 14 letý člověk nemusí být nutně idiot ale u vás je tato diagnoza mentální demence jistá bez jakéhokoli zaváhání doporučuji vám si požádat o invalidní důchod tedy pokud jej ještě nemáte
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

24.10.2022 10:39 Reaguje na Pavel Hanzl
idiocie a úzkosti jsou úplně něco jiného. Ano, mladí nejsou idioti, ale psychické problémy mladých jsou velké. Ale o tom Vám není třeba psát, vy o tom asi víte víc.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

24.10.2022 15:15 Reaguje na Michal Uhrovič
Neviděl bych to tak tragicky. Většinou si dá jointa.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.10.2022 10:29 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
ig

24.10.2022 11:25 Reaguje na Michal Ukropec
+1
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

24.10.2022 10:02
Vodík je budoucnost, baterky na elektřinu v dopravě slepá větev.
Je třeba na tom vodíku zamakat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 10:21 Reaguje na Michal Uhrovič
Voni sou chytřejší, než nejlepší vývojáři světa, neděláte šéfa vývoje třeba v Tesle?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

24.10.2022 10:31 Reaguje na Pavel Hanzl
To je můj názor. Váš proti argument žádný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 11:05 Reaguje na Michal Uhrovič
Názor typu výstřel do tmy, argumenty nula.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

24.10.2022 11:11 Reaguje na Pavel Hanzl
děkuji za popis vašeho komentáře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 19:52 Reaguje na Michal Uhrovič
Zkuste připonout jediný můj příspěvek, který nelze dokázat.
Odpovědět
ig

24.10.2022 11:27 Reaguje na Michal Uhrovič
Hlavně zmenšit u vodíku poměr pV/RT pro vyšší tlaky :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 10:20
Západ je prohnilý a dekadentní, je na okraji bankrotu, imperialištičtí váleční štváči z Volstrítu krachují, USA zbynkrotuje a rozpadne se.
Tohle se v SSSR vykládalo už od leninových dob, soudruzi nám to tlačili do hlav už od války pořád.
A jak to teda celé dopadlo?
Zbankrotoval jen ten jejich nablblý komunismus a SSSR se rozpadl.
Tím, že tyhle dnešní kecy jsou úplně stejné, je jasné, že jsou ze stejné dílny z Kremlu a výsledek se očekává zase stejný, historie se ráda opakuje.
Rusko má k bankrotu daleko blíž, než po prohrané válce v Afganistánu a to řachlo tenkrát zcela nekompromistě a ekonomický řach nastal do roku 1997. A to na tom bylo ekonomicky daleko lépe a hlavně netrpělo sankcemi, Západ měl tendenci pomáhat. Ale takové bandě blbů se pomoci nedá.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 12:42
Cywe, zase tohle hraní si na Sibylu ... prostě počkáme a uvidíme. Podobně se věštilo i v případě osobní e-mobility a zatím tedy žádná sláva.
Co se technické stránky týče, tak se dokázalo ledacos, ale taky tomu odpovídají ty ceny.

A to vůbec nekomentuji to o té státní podpoře na straně jedné, a tu finanční motivaci na straně druhé ... resp. to, čím se nahradí výpadek příjmů. Například z titulu té slevy na mýtném.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.10.2022 13:03
Euro 7 má být zabiják malých spalováků – především normy pro oxidy dusíku (NOx) mají být tak přísné, že by z už tak dost seškrcených motorů udělaly úplné mrzáky. Auta by navíc musela být vybavena drahými „superkatalyzátory“ nebo ještě dražšími hybridními systémy, čímž by výrazně podražila.¨
-----------
To je ta skutečná tvář elektromobilních euromagorů -- konkurenci zlikvidujeme a ejhle ! , e-mobilita všude zvítězí. :-)
Jak snadné milý Watsone.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 15:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
Třeba dostanou rozum ... https://www.garaz.cz/clanek/novinky-odklada-se-poprava-spalovaku-eu-uvazuje-o-zruseni-chystane-normy-euro-7-21009111
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.10.2022 10:01
Při představě hmotnosti baterií pro kamiony začínám pochybovat o efektivitě
přepravy. Celou cestu vozit mrtvou hmotnost baterií značně přepravu nejen omezí na přepravovaném množství nákladu, ale i na dojezdu v poměru k dodané energii. Vodík budiž, ale u obojího se obávám té ochoty hasit tyto monstra.
Osobní elektromobil ponořím celý do kontejneru s vodou a je po požáru, ale co s kamionem? Co s nádrží vodíku, která bude v ohni, když zahoří kamion
třeba ve městě? Dovede si někdo představit to riziko výbuchu takové nádrže?
Doufám, že se toho nedožiju, až někdo vymyslí na vodík i válečnou techniku,
kde bude stačit zasáhnout pouze nádrž, jak to bylo u tanků na benzín.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2022 17:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Pořád pohodička proti požáru auta s plnou nádrží benzínu. A kryonádrž je velmi robustní, na rozdíl od plechovce na bezín.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist