Studie: V roce 2035 budou mít kamiony na vodík a elektřinu 80 procent trhu
Rychlý rozvoj elektrických a vodíkových nákladních aut je podmíněn vybudováním dostatečné infrastrukturní sítě. Už v nejbližších dvou letech by v Evropě měla vzniknout síť pilotních 30 dobíjecích stanic, nicméně do roku 2035 je nutné jich mít alespoň 2000. To bude zahrnovat kombinaci rychlonabíječek na dálnicích i pomalejších celonočních nabíječek v depech či na parkovištích, stejně tak i plnících stanic na vodík.
V Česku podle experta PwC na automobilový průmysl Pavla Štefka elektromobilita stále pokulhává, a to platí i pro kamiony s alternativním pohonem. "Chybí nám dostatečná infrastruktura i významnější pobídky ze strany státu. Proto na českých silnicích v blízké době budou jezdit maximálně desítky elektrických kamionů s českou registrační značkou," uvedl.
Podobně jako výrobci osobních aut, i producenti nákladních aut jsou v Evropské unii pod tlakem regulátorů. Už do roku 2030 musejí snížit emise svých vozů alespoň o 30 procent, ale uvažuje se i o výrazném zpřísnění tohoto limitu až na 60 procent. "Proto i v nákladní dopravě bude stále větší roli hrát elektromobilita a vodíkový pohon. Ruku v ruce s regulačními nařízeními bude také přicházet i finanční motivace, například v podobě výrazně nižšího mýtného. To má pro nízkoemisní kamiony v Evropě být o 50 procent nižší, což bude představovat roční úsporu až 25 000 eur na jeden vůz," dodal Štefek.
PwC očekává, že na nejvyspělejších trzích, kam patří severní Amerika, Čína a Evropská unie zájem o elektrické nebo vodíkové kamiony rychle poroste. V roce 2030 by se tak mělo vyrobit 900 000 tahačů s alternativním pohonem, z toho půl milionu v Číně a po 200 000 v Evropě a severní Americe. V roce 2035 by jich mělo být už 2,25 milionu. V současnosti se přitom vyrobí jen několik desítek tisíc elektrických kamionů ročně, drtivá většina v Číně, primárně určených k pilotnímu provozu.
Podle PwC by v roce 2030 měly být k dispozici elektrické kamiony s dojezdem až 700 km nebo vodíkové náklaďáky s dojezdem až 900 km. „To je pořád výrazně méně než současný několikatisícový dojezd stávajících dieselových kamionů. Nevýhodou elektrických kamionů bude i jejich výrazně vyšší hmotnost. Na druhou stranu alternativní pohony nabídnou dopravcům zhruba o čtvrtinu až třetinu nižší provozní náklady,“ vysvětluje Pavel Štefek.
V souvislosti s růstem počtu elektrických kamionů výrazně vzroste i potřeba elektrické energie. Zatímco v současnosti je potřeba kapacity baterií pro elektrické kamiony v Evropě prakticky nulová, v roce 2030 může dosáhnout 63 GWh a v roce 2035 až 173 GWh, celosvětově pak přes 800 GWh. "Pokud vezmeme uvažovanou výstavbu gigafactory v České republice, tak pro tuto spotřebu by jich bylo zapotřebí celosvětově minimálně 20,“ uzavřel Štefek. Vodíkové a bateriové tahače již připravuje řada velkých výrobců, například automobilky Mercedes-Benz, Volvo nebo DAF, Tesla chce svůj tahač Semi zprovoznit ještě letos.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (31)
Pavel Hanzl
24.10.2022 09:30 Reaguje na Miroslav VinklerStejně jako se nenaplnila předpověď, že ani termíny ukončení uhelných elektráren nebudou dodrženy (na což jsem samozřejmě dlouho dopředu upozorňoval) :-)
Pavel Hanzl
24.10.2022 11:38 Reaguje naTřeba na nás hodí krysa mužik atomovku a budeme v dupě s uhlím nebo bez uhlí, vsjo róvno.
Svatá Prostoto
24.10.2022 15:02 Reaguje na Pavel HanzlTak proč si dělat hlavu s nějakým globálním oteplováním ... vidíte, že jste na to přišel:-).
Pavel Hanzl
24.10.2022 22:16 Reaguje na Svatá ProstotoZellosh
25.10.2022 00:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.10.2022 19:51 Reaguje na ZelloshMichal Uhrovič
24.10.2022 10:17 Reaguje na Miroslav VinklerMichal Ukropec
24.10.2022 08:49Michal Uhrovič
24.10.2022 10:04 Reaguje na Michal UkropecPavel Hanzl
24.10.2022 10:13 Reaguje na Michal Uhrovičpavel
24.10.2022 10:34 Reaguje na Pavel HanzlMichal Uhrovič
24.10.2022 10:39 Reaguje na Pavel HanzlMichal Ukropec
24.10.2022 15:15 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
24.10.2022 10:02Je třeba na tom vodíku zamakat.
Pavel Hanzl
24.10.2022 10:21 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
24.10.2022 10:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
24.10.2022 11:05 Reaguje na Michal UhrovičPavel Hanzl
28.10.2022 19:52 Reaguje na Michal UhrovičPavel Hanzl
24.10.2022 10:20Tohle se v SSSR vykládalo už od leninových dob, soudruzi nám to tlačili do hlav už od války pořád.
A jak to teda celé dopadlo?
Zbankrotoval jen ten jejich nablblý komunismus a SSSR se rozpadl.
Tím, že tyhle dnešní kecy jsou úplně stejné, je jasné, že jsou ze stejné dílny z Kremlu a výsledek se očekává zase stejný, historie se ráda opakuje.
Rusko má k bankrotu daleko blíž, než po prohrané válce v Afganistánu a to řachlo tenkrát zcela nekompromistě a ekonomický řach nastal do roku 1997. A to na tom bylo ekonomicky daleko lépe a hlavně netrpělo sankcemi, Západ měl tendenci pomáhat. Ale takové bandě blbů se pomoci nedá.
Svatá Prostoto
24.10.2022 12:42Co se technické stránky týče, tak se dokázalo ledacos, ale taky tomu odpovídají ty ceny.
A to vůbec nekomentuji to o té státní podpoře na straně jedné, a tu finanční motivaci na straně druhé ... resp. to, čím se nahradí výpadek příjmů. Například z titulu té slevy na mýtném.
Miroslav Vinkler
24.10.2022 13:03-----------
To je ta skutečná tvář elektromobilních euromagorů -- konkurenci zlikvidujeme a ejhle ! , e-mobilita všude zvítězí. :-)
Jak snadné milý Watsone.
Svatá Prostoto
24.10.2022 15:04 Reaguje na Miroslav VinklerBřetislav Machaček
25.10.2022 10:01přepravy. Celou cestu vozit mrtvou hmotnost baterií značně přepravu nejen omezí na přepravovaném množství nákladu, ale i na dojezdu v poměru k dodané energii. Vodík budiž, ale u obojího se obávám té ochoty hasit tyto monstra.
Osobní elektromobil ponořím celý do kontejneru s vodou a je po požáru, ale co s kamionem? Co s nádrží vodíku, která bude v ohni, když zahoří kamion
třeba ve městě? Dovede si někdo představit to riziko výbuchu takové nádrže?
Doufám, že se toho nedožiju, až někdo vymyslí na vodík i válečnou techniku,
kde bude stačit zasáhnout pouze nádrž, jak to bylo u tanků na benzín.