Svaz: Zákaz aut na fosilní paliva je problém hlavně pro dodavatele automobilek
Členské země EU definitivně schválily normu, která od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových benzínových a naftových aut. Dohoda zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
Svaz průmyslu a dopravy ČR kvituje, že se podmínky vyjasnily a automobilky se tak mohou začít připravovat na nová pravidla. "Některé automobilky se na transformaci dlouhodobě připravují a jejich strategické směřování reflektuje tento směr," řekl ředitel Sekce hospodářské politiky svazu Bohuslav Čížek. Problémy však podle něj mohou mít spíše subdodavatelé.
Pro transformaci automobilového průmyslu je podle svazu nutná dostatečná a široce dostupná dobíjecí a plnicí infrastruktura. "Je proto třeba, aby nyní vláda začala podporovat čistou mobilitu daleko více, a to i u podnikatelů, což se bohužel zatím neděje," podotkl Čížek.
Zároveň zdůraznil, že pro tuzemský automobilový průmysl je v současné době naléhavější problematika emisních norem EURO 7, jejíž první návrh je pro svaz nepřijatelný. "Nová emisní norma EURO 7 je neakceptovatelná, protože by vytáhla z kapes automobilek desítky miliard euro, které by jim chyběly na přechod k čisté mobilitě, a zároveň některé podmínky nelze ani splnit," řekl Čížek.
Pro tuzemský automobilový průmysl podle analytika XTB Štěpána Hájka začalo odpočítávání deseti let, ve kterých se bude muset transformovat a přizpůsobit novým regulacím. "Pokud se mu to rychle nepodaří, zahraniční automobilky, pro které zde vyrábíme řadu součástek, najdou dodavatele jinde, kde jsou technologicky více připraveni," podotkl. Samotné automobilky by podle něj neměly mít s transformací takové problémy, protože tlak na rozvoj flotily o elektromobily roste už několik let. Technologicky však budou muset držet krok s pokrokovějšími společnostmi, jako je například Tesla, řekl.
Povolení syntetických paliv Hájek vnímá jako velkou neznámou. "Jsou jakousi výhybkou pro zachování spalovacích motorů, ovšem jejich účinnost se zatím ukázala jako velmi slabá. Zdá se, že jde o zbytečnou technologii navrženou k udržení fosilního byznysu," míní Hájek. Větší tlak by se podle něj měl vyvíjet na výstavbu široké a kvalitní infrastruktury pro nabíječky pro elektrovozy. Nová pravidla EU zároveň podle analytika neohrozí další fungování ropných společností. Ty podle něj jen mírně transformují svůj byznys, navíc budou po Evropě dál jezdit miliony starších automobilů na spalovací motory. Energetické firmy i automobilky se navíc budou moci zaměřovat na jiné regiony, v nichž je podobný zákaz nereálný.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Slavomil Vinkler
29.3.2023 08:12Pavel Hanzl
29.3.2023 15:04 Reaguje na Slavomil Vinklersmějící se bestie
29.3.2023 09:18jediná možnost je - rozehnat ty v Bruseli, zrušit současnou EU i s jejími nesmysly !
Radim Polášek
29.3.2023 13:07Pro dnešní dodavatele automobilek bude velmi málo práce, a ten objem se ještě sníží s tím, jak se s zavedením elektromobilů stane osobní mobilita výrazně dražší a většina dnešních uživatelů automobilu s nižšími příjmy si je nebude moct dovolit.
Jinak dodavatelé automobilek jsou zvyklí snadno a rychle dle požadavků zákazníků sortiment změnit, takže tam problém spíš není. Bohužel ale v hodně případech nebude měnit co. Odhaduji, že největší problém, budou mít kovovýroby pracující s klasickými ocelovými materiály. Naopak výrobny plastových dílů takový pokles výroby nezaznamenají, protože bude pokračovat náhrada kovů plasty a přechod z kovových dílů na plastové. Taky nejspíš výroby zpracovávající hliník nebudou mít o práci nouzi.