https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/svet-je-na-prahu-katastrofy-rekl-pred-konferenci-cop28-zastupce-osn-pro-klima
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Svět je na prahu katastrofy, řekl před konferencí COP28 zástupce OSN pro klima

26.11.2023 01:56 | DUBAJ (ČTK)
Globální teploty v posledních měsících překonaly nové rekordy. Letošní rok je dosud nejteplejší v historii, přičemž teplotní nárůst se nebezpečně blíží k hranici 1,5 stupně Celsia oproti předindustriální úrovni. To je přitom limit, který se země dohodly dodržet.
Globální teploty v posledních měsících překonaly nové rekordy. Letošní rok je dosud nejteplejší v historii, přičemž teplotní nárůst se nebezpečně blíží k hranici 1,5 stupně Celsia oproti předindustriální úrovni. To je přitom limit, který se země dohodly dodržet.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Světoví lídři musí "přestat otálet a začít jednat" v oblasti snižování emisí skleníkových plynů, protože rychle rostoucí teploty v letošním roce postavily všechny na pokraj katastrofy. Deníku The Guardian to řekl výkonný tajemník OSN pro změny klimatu Simon Stiell, který bude dohlížet na klimatický summit COP28 ve Spojených arabských emirátech. Do Dubaje přijedou příští týden desítky světových představitelů, aby jednali o tom, jak krizi řešit.
 

"Nyní se nacházíme v bodě, kdy jsme všichni na frontové linii," řekl Stiell. "Přesto většina vlád stále jen kráčí, i když by měla sprintovat," dodal.

Globální teploty v posledních měsících překonaly nové rekordy. Letošní rok je dosud nejteplejší v historii, přičemž teplotní nárůst se nebezpečně blíží k hranici 1,5 stupně Celsia oproti předindustriální úrovni. To je přitom limit, který se země dohodly dodržet. Stále je ale možné snížit emise skleníkových plynů natolik, aby se rozhodující hranice nepřekročila, uvedl Stiell. Další otálení je však podle něj nebezpečné.

"Každý rok malých krůčků, které jsme doposud dělali, znamená, že musíme dělat větší skoky s každým dalším rokem, pokud se chceme udržet v tomto závodě," řekl. "Vědecké poznatky jsou naprosto jasné," dodal.

Klimatická konference COP28 se ve Spojených arabských emirátech, zemi s velkou produkcí ropy a zemního plynu, uskuteční od 30. listopadu do 12. prosince. Očekává se účast až 70 000 vyjednavačů a státních představitelů, zástupců nevládních organizací, ekologů a novinářů.

Letošnímu zasedání klimatické konference COP28 bude předsedat ministr průmyslu Spojených arabských emirátů a zároveň šéf státní ropné společnosti ADNOC Sultán Džábir. Ten se stal stal terčem ostré kritiky ze strany ekologických aktivistů za svou dvojí roli.

"Není to první COP, který hostí země produkující fosilní paliva, a určitě nebude ani poslední. Každá země, i ta, která je velkým producentem ropy, má svou roli," řekl Stiell. "Je důležité, abychom uznali, že průmysl fosilních paliv musí být součástí řešení," dodal. Trvá však na tom, že tyto společnosti musí ukázat, že to s přechodem světa na bezuhlíkovou ekonomiku myslí vážně.

Jednou z klíčových otázek na konferenci COP28 bude zajištění financování záchrany a obnovy nejchudších a nejzranitelnějších komunit, když je postihne klimatická katastrofa. Na absenci tohoto financování ztrát a škod si dlouhodobě stěžují rozvojové země. Bohaté země se zatím nepřihlásily s příspěvky do fondu, který by to měl vyřešit. Stiell vyzval světové lídry, aby přišli s přísliby.

Vlády budou rovněž seznámeny s globálním hodnocením toho, jak malého pokroku bylo dosaženo v oblasti snižování emisí od Pařížské dohody z roku 2015. Dozví se také, jak daleko je svět od splnění pařížského cíle omezit globální oteplování na 1,5 stupně Celsia oproti předindustriální úrovni, po jehož překročení vědci varují, že dopady klimatické krize se rychle stanou katastrofálními a nevratnými.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (89)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

26.11.2023 06:39
Nejvíc se ta katastrofa projevuje na ekonomice Evropy s jejím mírným klimatem. V roce 1980 se podílela 31% na světové ekonomice, zatímco v roce 2023 to už je pouhých 21%.
Proto musí hlavně Evropa svoji snahu za regulaci klimatu zintenzivnit.
https://www.imf.org/external/datamapper/PPPSH@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD/EUQ
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.11.2023 09:13 Reaguje na Richard Vacek
Nejvíce by prospěla tím, že zlikviduje tu současnou EU honoraci v Bruseli !
A vrátí se k EHS + odmítání islámu v Evropě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2023 16:53 Reaguje na smějící se bestie
Zkoušel jste si to někdy po sobě přečíst? Jak má návrat k uhlí a zlikvidování Brusele a islámu zabránit klimatické katastrofě? Proč takové pitomosti sem plácáte?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.11.2023 06:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak ?
Normálně tak, jak to fungovalo ještě pár let po r.1989 - to dobré se prosazovalo postupně samo a to bez dotací a nařízení, že !
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.11.2023 09:37 Reaguje na smějící se bestie
Zřejmě vám uniklo, že už nikdy nic nebude, jako dřív a všechno je hodně jinde a cesty k nápravě jsou už jiný level, než v době, kde jste zjevně myšlenkově zamrzl/a.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.11.2023 18:55 Reaguje na Jindřich Duras
Užívejte si Brusele, slouho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2023 09:45 Reaguje na smějící se bestie
V té době nám klimatická katastrofa ještě nedrtila palce, navíc je celý svět někde úplně jinde. Já bych ale chtěl, abychom se vrátili do doby 1. republiky, kdy jsme patřili mezi 10 nejvypělejších zemí světa.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.11.2023 18:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, to jsme nebyli kolonií EU/Německa, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.11.2023 09:13 Reaguje na smějící se bestie
V té době jsme byli kolonizátoři (Baťa patřil mezi první globální firmy, měl asi 170 výroben po celém světě (i ve Švýcarech!!) My kolonizovali Slovensko a zcela oficiálně Podkarpatskou Rus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.11.2023 09:16 Reaguje na smějící se bestie
S tou kolonizací to není až úplná pitomost, komáři nás srazili na úroveň rozvojového světa a ten se taky zdvihl jen pod nadvládou kolonizátorů, především britských.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

26.11.2023 07:37
V tejto súvislosti treba otvorene povedať, že zvýšené nároky nemožno prezentovať .. . predovšetkým požiadavkami na znásobenie vstupov .. . (Pravda 25. 1. 1988). Aj keď daná situácia má viacero príčin ...,
nemožno poprieť, že podstatou disproporcií medzi rastlinnou a živočíšnou výrobou sú subjektívne príčiny (Pravda 25. 1. 1988). V analýzach
národného hospodárstva, ktoré odzneli na 7. zasadaní ÚV KSČ a naň
nadväzujúcom januárovom zasadaní Ústredného výboru KSS, sa jednoznačne zdôraznilo, že jedným z rozhodujúcich predpokladov .. . je
včasné a kvalitné plnenie úloh (Pravda 25. 1. 1988).
Tvrdenie môže mať aj podobu citátu. Pritom autor citátu sa uvádza
spravidla vo vstupnej časti:
A ten istý autor na inom mieste: „Chozrasčot je formou pohybu a
riešenia socializmu vlastných neantagonistických rozporov medzi centralizmom a samostatnosťou, medzí rozšírením práv podnikov a zvýšením ich zodpovednosti..." (Pravda 26. 1. 1988).
Vstupná časť môže byť vložená do citátu:
Chozrasčot, citujeme dopisujúceho člena Akadémie vied ZSSR L.
Abalkina, sa dnes stáva najdôležitejšou formou ekonomickej realizácie socialistického vlastníctva (Pravda 26. 1. 1988).
Zo štylistických dôvodov možno vstupnú časť presunúť až za tvrdenie. Tým sa tvrdenie vysunie na popredné miesto a zvýrazní:
Pomalý postup v intenzifikácii. Tak by sa dal — napriek istým
pozitívam — stručne charakterizovať vývoj hospodárstva a plnenie
štátneho plánu v minulom roku (Pravda 3. 2. 1988).
Je možné formulovať tvrdenie aj ako otázku doplnenú odpoveďou:
V súvislosti s uvedeným sa oprávnene natíska otázka: ak sme nedostatočne rýchlo intenzifikovali hospodárstvo, zrejme sme sa nedokázali vyrovnať v praxi s faktom, že hlavným intenzifikačným činiteľom je vedecko-technický rozvoj (Pravda 3. 2. 1988).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.11.2023 17:07 Reaguje na Vladimir Mertan
👍
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.11.2023 08:23
- na prahu klimatické katastrofy:
jestli někomu hrozí skutečně klimatická katastrofa, tak jsou to arabské země=samy vývozci ropy, kterým může teplota při extrémně horkém létě vzrůst nad mez únosnou pro život.
Oteplení = vysušení, to je pro nás jediná hrozba. Že bychom se uškvařili, to asi nehrozí. Tak je asi nejdůležitější zachycovat vodu.
- musíme udělat větší skoky: zavést elektroauta? Podle mě je ta voda důležitější! Jaké skoky v tomto směru konají sami ekologové, sami přírodovědci? Že zafixovali monokulturu smrku? Třeba je smrk pro zachycování vody nejlepší, jak tvrdí p. Macháček. Já si myslím, že lepší je smíšený les.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.11.2023 09:14 Reaguje na Honza Honza
1*
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.11.2023 09:42 Reaguje na Honza Honza
Hlavně je dobré vzít v potaz, že klima jde do kopru na CELÉM světě. A my jsme jeho součástí. Takže jasně, zadržujme vodu, kde to jde, zlepšujme zemědělské přístupy, hospodařme s vodou moudře ve městech....ale pracujme systematicky i na aktivitách globálních. Ze Země neutečeme a sdílíme ji kromě Přírody i s cca 8 miliardami dalších lidí.
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.11.2023 08:26
- na prahu klimatické katastrofy:
jestli někomu hrozí skutečně klimatická katastrofa, tak jsou to arabské země=samy vývozci ropy, kterým může teplota při extrémně horkém létě vzrůst nad mez únosnou pro život.
Oteplení = vysušení, to je pro nás jediná hrozba. Že bychom se uškvařili, to asi nehrozí. Tak je asi nejdůležitější zachycovat vodu.
- musíme udělat větší skoky: zavést elektroauta? Podle mě je ta voda důležitější! Jaké skoky v tomto směru konají sami ekologové, sami přírodovědci? Že zafixovali monokulturu smrku? Třeba je smrk pro zachycování vody nejlepší, jak tvrdí p. Macháček. Já si myslím, že lepší je smíšený les.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.11.2023 09:11
Místo blábolů o věcech, které by nastat mohly , by se mělo diskutovat
o skutečně vážných věcech, které už nastaly a lze je mimo jakoukoli pochybnost doložit .

1) Lidstvo spotřebovává neustále větší objem energií , zejména elektrické
a tento trend bude pokračovat

2) Odpady vážně narušují globální ekologickou stabilitu a mají negativní vliv na životní prostředí

3) Strmý nárůst populace zejména v Africe a Asii se vymkl kontrole

4) OZE nemohou zajistit náhradu fosilní energie , prim musí sehrát jaderná energetika

5) Světové společenství by se mělo zaměřit zejména na realizaci adaptačních opatření v důsledku změmny klimatu


6) Změnu energetické infrastruktury nelze realizovat tak, aby byl ohrožen ekonomický růst a sociální soudržnost společnosti

( a tichý povzdech na závěr, kdyby státy investovaly pouhých 10% výdajů na zbrojení a financování válečných konfliktů do opatření výše uvedených, byli bychom někde jinde)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.11.2023 09:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
1* !
Odpovědět
PK

Pavel Karel

26.11.2023 13:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
1***
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.11.2023 13:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
na sociální soudržnost už je pod vahou nepřizpůsobivé migrace leckde pozdě.
Evropa roste tak nanejvýš do ekonomické šibenice.
Adaptační opatření jsou diskutabilní, jestli jsou vůbec prospěšná. Adaptace jak píšete, kterými se likviduje Evropa a ostatní na to kašlou je spíš trapnost.
Jediný na čem se shodnu s každým je konec uhlíkových technologií vyrábění elektřiny a tepla. Jádro neřeklo poslední slovo.
Dočasné energetické zdroje OZE jsou ztráta času.
Ata na baterie jsou slepá cesta. Vyměnit díru na uhlí za díru na cenné kovy a lithium není ekologie.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.11.2023 13:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
auta na baterie....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2023 17:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Body 1 - 3 jsou stále omílané skutečnosti, které znají všichni.
ad 4) Jestli OZE můžou, nebo nemůžou je otázka sice odborná, ale každý vykládá něco jiného, čili nic.
ad 5) nikde jsem nečetl, jaká "adaptační opatření" máte na mysli. Taková, která by adaptovala Evropu na letní teploty přes +50°C během třeba 30. let, snad ani neexistují. A i kdyby, na teplotu +60°C za dalších 20 let už určitě ne.
ad 6) Samozřejmě lze, pokud lidé pochopí, že je zle a ropáctvím se to vyřešit nedá. Což třeba u nás nenastane nikdy, v ideálním případě výrazně pozdě, odhaduji.
Na závěr: kdyby na světě nebylo Rusko a Palestinci, skutečně bychon nemusel zbrojit vůbec, pokud by nezbrojila ani Čína. Tam se obracejte.
Odpovědět
va

vaber

26.11.2023 09:30
,,Nyní se nacházíme v bodě, kdy jsme všichni na frontové linii,,
tak proto se všude ve světě válčí a na ekologii není čas,
toho se konference nedotkne, stejně jako přemnožení,
řešení není, pokud má klimatická katastrofa přijít nikdo a jsem si jist že nikdo a žádnými prostředky, které lidstvo má nebo spíš nemá, ji nezastaví,

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.11.2023 09:36 Reaguje na vaber
Dnešní svět je velmi turbulentní, problematický a plný nejistot. Po celém světě probíhá největší počet konfliktů – 55. To znamená, že čtvrtina lidstva žije v násilných konfliktních situacích, a to hovořím jen o konfliktech.
(https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-zijeme-zas-ve-svete-kde-jedinym-resenim-konfliktu-je-nasili-pta-se-komisar-osn-240362#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz )
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2023 17:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Už první klimaalarmisti z 60. let minulého století předpovídali tento vývoj. Divoké počasí, tornáda, záplavy vedra, nervozitu a lokální války. Dále se to bude jen zhoršovat a války o vodu a životní prostor budou následovat už možná v téhle dekádě. Zajímavé je, že zrovna vám to vysvětluji tady už několik let a pořád ne a ne. Už vám to fakt dochází, nebo je to celé pořád doemagogie oteplovací lobby, aby mohla těžit dotace? Pořád je IPCC banda zkorumpovaných pavědců přisátých na tučné granty?
A taky se splnily vaše věštby, že bez ruského plynu se neobejdeme a že kvůli grýndýlu se EU rozpadne a my zbankrotujeme a zmrzneme?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.11.2023 10:30 Reaguje na vaber
Mám stejný názor a klimaalarmismus je v porovnání s těmito hrůzami
pouze špatným kořením už v tak nechutném jídle. Válka o suroviny
a hlavně o životní prostor lidstvo zřejmě zredukuje a nebo možná
dokonce vyhubí. Planetě to je jedno stejně, jako jedna z etap při
klimatických kotrmelcích za celou dobu její existence, ale lidstvo
jako druh se odmítá přizpůsobit a raději válčí nejen mezi sebou,
ale taky naivně se změnou klimatu. Přitom všechny války na světě
produkují tolik CO2 a dokonce tolik jiných sajrajtů, jako průmysl,
ale to bojechtivým ekologistům nevadí. Mezi nimi je nejvíce nejen
bojechtivých lidí, ale i naivních snílků s absencí realistického
myšlení. Když slyším naše zelené Piráty, tak si říkám, kdy dospějí
a přestanou snít o multikulturální společnosti, o gryndýlu a jiných
utopistických vizích. Můj děda vždy říkal, že mladí lidé blbnou
tak dlouho, dokud si nenabijí sami nos a měl pravdu. Bohužel to už bývá pozdě, protože to bolí a mívá to trvalé následky. Nechtějí ale slyšet rady "dospěláků" a tak si tím musejí projít. Taková byla ale
každá generace a pouze zkušenost z ní udělala dospělé rozvážné lidi.
Je na nich, jakou budoucnost si připraví a výmluvy na nás starší jim
sice uleví na mysli, ale nepomůže. Musejí si poradit sami, jako ty
generace před nimi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2023 17:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste vůbec nepochopil, o čem ten článek je, že? To není přece o tom, že mladí si musejí nabít čenich. Víte, o co v článku jde?
Odpovědět
pk

pepa knotek

26.11.2023 11:27
Doufám, že těch 70 000 účastníků si vezme příklad z Grety a přijedou na summit lodí poháněnou jen větrem či sluneční energií.
Odpovědět
Ra

Radek

26.11.2023 12:34
https://youtu.be/vNwW50hv-Rw?t=302
Odpovědět
MM

Milan Milan

26.11.2023 13:17
"....když je postihne klimatická katastrofa..." Co to je za termín? To si někdo dělá legraci?? to jako že se ráno probudí a venku bude klimatická katastrofa? Bude -li část světa včetně evropy dál blbnout a nějakými idiotsky politickými pohnutkami zvyšovat znečištění planety, vrtat do bioorganických procesů země a oceánů, zvyšovat uhlíkovou stopu např. dovozem LNG přes půl světa, podporovat tvrobu nebezpečných odpadů z prošlých fotopanelů, elektrobaterií, super termo a izoplastů atd.atd. tak ano, katastrofa pro život člověka to bude, ale pro planetu jenom epizoda, taková nepříjemná milisekenda její historie..
Odpovědět
va

vaber

27.11.2023 09:41 Reaguje na Milan Milan
co je to klimatická katastrofa?
to dle mě znamená ,že životní prostředí ,tedy v tomto případě klima se změní natolik ,že nebude fungovat celý potravní řetězec na kterém vše stojí, pro nás začíná někde u rostlin i když možná už začíná u bakerií,
díky vysokým teplotám začne ubývat rostlin,nebude potrava pro vyšší živočichy a úbytek rostlin způsobí i změnu ve složení atmosféry,
na planetě je tolik navzájem propojených vazeb ,že ani netušíme co nějaká změna vyvolá ,dominový efekt je znám,
samozřejmě extrémní teploty mohou život zničit velice rychle,člově sice před nimi uteče do nějaké díry ,ale až vyleze ven najde jen mrtvou zem a jak dlouho to vydrží,
nějaké záplavy nebo stoupání hladiny oceánů život na planetě jsou bezvýznamné,
planetu nějaké klima vůbec neohrožuje,planeta může být bez života ,ale planeta bez života není nic, nemá vzpomínky ani cit, aby se něčím trápila ,
trápí se jen člověk
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

27.11.2023 15:09 Reaguje na vaber
Stalo sa niečo také v minulosti? Žijeme v dobe s najmenším obsahom CO2 v histórii. Práve naopak teoreticky hrozí, že pri poklese CO2 prestanú rastliny vykonávať fotosyntézu.
NAmiesto pozorovania Klimatickej katastrofy pozorujeme rozmach rastlistva a celkové ozelenenie Zemegule.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.11.2023 18:52 Reaguje na Vladimir Mertan
Kde jste to sebral, že CO2 je nejméně v historii :-)?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 07:55 Reaguje na Jindřich Duras
Myslím tým dlhodobú históriu Zeme. 99% času v minulosti boli koncetrácie CO2 vyššie ako dnes a to naozaj aj mnohonásobne. Napriek tomu sa Zem občas ocitla v dobe ľadovej dokonca aj pri 15-násobnej koncetrácii CO2 oproti dnešnej. Pri posledných Veľkých dobách ľadových poklesli koncetrácie CO2 na absolútne mninimum 180 PPM. Pritom už 130 PPM znamená výrazné obmedzenie fungovania fotosyntézy rastlín. Veľká doba ľadová sa skončila iba pred 10 000 rokmi, čo je nielen relatívne ale absolútne nedávno. Trvala skoro 100 000 rokov podobne ako predchádzajúca doba ľadová. Teplé obdobia medzi dobami ľadovými sú výrazne kratšie a trvajú iba 15-20 000 rokov. Tento proces rýchleho striedania dôb ľadový a medziľadových sa naštartoval pred 2,5 mil rokmi a existujú iba teórie prečo sa tak stalo. Čo však vieme úplne presne je to, že teplota a obsah CO2 v minulosti nekoreluje a CO2 neriadi teplotu na Zemi ale práve naopak teplota ovplyvňuje koncetráciu CO2. Vieme tiež, že udalosti ako je vyschnutá Sahara, úbytok lesov, celkový nedostatok vody, silné víchrice s obrovskými prachovými búrkami prinášajú Veľké doby ľadové.
Odpovědět
va

vaber

28.11.2023 09:24 Reaguje na Vladimir Mertan
udivuje mě,že jste otočil příčinu a následek,
vztah CO2 a teploty je podle většiny odborníků jasný, že by jste nevěřil odborníkům?
o historii nemáte žádné pochybnosti,tam se odborníci nemohou mýlit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.11.2023 09:40 Reaguje na vaber
Ten vztah je celkem jasný, zjistili to z ledovcových vývrtů, což má až udivující přesnost. Vždy začala napřed stoupat globální teplota (třeba vlivem Milankovičova cyklu) a následně tály permafrosty a stoupala koncentrace CO2.
Dnes to probíhá naopak, (napřed stoupá CO2), což je jen další důkaz, že ten proces není přirozený a je způsobený člověkem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.11.2023 09:36 Reaguje na Vladimir Mertan
Jen doplním to, co vám asi trochu uniká. Časový rozměr. My můžeme hovořit pouze o čtvrtohorách (asi 2,6 mil. let), kdy se začal vytvářet současný ekosystém celé Zeměkoule. V dřívějších obdobích byla úplně jiná skladby atmosféry, jiné teploty a zcela jiný ekosystém, člověk by tam nepřežil bez skafandru. A celé se to vyvíjelo pod jinými vlivy. Takže bych do úvah na téma současného oteplování vůbec nemontoval.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 14:02 Reaguje na Pavel Hanzl
To je zase jedno úplne nezmyselné tvrdenie Pavla Hanzla, ktoré opäť nie je vôbec ničím doložené.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2023 08:54 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak prečo si o tom něco nerečítáte? Dokladů máme něurékom.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.11.2023 09:44 Reaguje na Vladimir Mertan
Sahara byla v poslední době ledové lesostepí a vysychat začala až v biblických dobách, tj. za oteplování klimatu.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 13:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Prosím skúste svoje tvrdenie doložiť. Máte taký pocit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2023 08:51 Reaguje na Vladimir Mertan
V centrální sahaře se nachází vyschlé kusy dřeva z masivních stromů, z vykopávek se ví, že tam arabové pásli ve velkém velbloudy, v sedimentech, zvaných datové banky, je ekosystém Sahary taky vidět. Jen perlička: na těle Sfingy jsou stopy vodní eroze a se sedimentů se ví, že voda tam tekla naposled někdy 16 - 20 tis. před Kristem.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.12.2023 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Prosím skúste svoje tvrdenie doložiť. Máte taký pocit?
Odpovědět
va

vaber

29.11.2023 09:11 Reaguje na Vladimir Mertan
největší problém historie je ,správně události časově zařadit , nikde nemůže být napsáno ,že se to stalo před Kristem, protože v té době ještě o Kristu nikdo nic nevěděl ,to vše určil někdo až později, mohl se mýlit a to velice,
zeptejte se archeologů jak nejlépe určí dobu ,ze které nález je,
řeknou vám podle keramiky,
a kdo byl ten první kdo řekl,tato keramika patří do této doby a tato do jiné doby a jak to zjistil,
to nemluvím ani o geologii,přineste jim pytel materiálu a zeptejte se jich ze které je to doby,
prý existuje mapa na které jsou řeky i na západě Sahary a dnešní satelitní snímky tomu nasvědčují,
ze které doby mapa je,
odborníci to vyřeší snadno ,mapa je podvrh
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.11.2023 10:01 Reaguje na vaber
To zrovna v tomhle případě není ten problém :)
Odpovědět
va

vaber

29.11.2023 14:33 Reaguje na Jindřich Duras
ne to není ,ale odvolávání se na minulost je slabý argument,
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.11.2023 10:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Jojo, je to tak. Mimo jiné to dokládají kosterní nálezy jezerních živočichů. S ústupem savany a s nástupem pouště se měnilo i lidské osídlení a menší zavalitější lidé byli nahrazeni vyššími a štíhlými "stepními běžci".
Mimochodem, zdá se, že Sahaře hodně pomohli na svět pastevecké komunity, které intenzivním pasením zařízli svanu, a ta už po zlepšení klimatických podmínek nebyla schopna se vrátit.
Odpovědět
va

vaber

28.11.2023 09:17 Reaguje na Vladimir Mertan
co se stalo v minulosti neví mikdo ,jsou to jen konstrukce klimatu, někdo je vytvořil a všichni to opakují, tvůrce nikdy neuvede pochybnosti a slabá místa jeho názoru,
vy vidíte rozmach zeleně ,já ne, pouště se nezmenšují , naopak,člověk s nimi bojuje ale neúspěšně, jen někdo ukáže jak se savana zazelenala po dešti , to není rozmach zeleně,
mizí pralesy a zůstává nízká tráva nebo křoví ,to je přírůstek zeleně? vždyť vysychá i Evropa,
už jsem vám psal, že většina starých sídlišť ,které nacházíme ,jsou dnes prakticky na poušti, myslíte si ,že takové civilizace se mohly rozvinout na poušti,
pomateném vysvětlení odborníků o vzniku Egypta ,prý se nomádi a lovci ze ze Sahary stáhli k Nilu když Sahara vyschla a tam se rozvinuli ,proč se nerozvinuli v lepších podmínkách?
i zahrada Eden byla zelená a byl to ráj a dnes je to zřejmě poušť, to jsou pro mě neodiskutovatelná fakta o historii ,
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 14:10 Reaguje na vaber
Svetový pohľad satelitov ukazuje pomerne jasne:
https://www.nasa.gov/centers-and-facilities/ames/human-activity-in-china-and-india-dominates-the-greening-of-earth-nasa-study-shows/
Čo sa týka Sahary tak zase tu:
https://en.wikipedia.org/wiki/African_humid_period
Samozrejme o minulosti máme rozsiahle proxy - údaje. Nakoniec také vyschnuté jazero naozaj zanechá riadnu stopu. Len z takého proxy údaju ako je napríklad prírastok letokruhu nevieme odčítať teplotu tak presne ako z teplomeru.
Odpovědět
va

vaber

29.11.2023 08:48 Reaguje na Vladimir Mertan
zrovna s jezery jste se střelil do kolena,
téměř všechna velká jezera mizí a právě největší to Čadské,
například cesta Argonautů za zlatým rounem popisuje krajinu až do Střední Asie a vodu kterou museli překonávat,
podívejte se na mapy světa ,třeba na Ameriku a najdete tam mnoho míst která jsou vyschlá jezera,zcela viditelá i laikovi,
to že se Indie, Čína a všude jinde, snaží zvětšit zeleň, říká jen že mají problémy se suchem,
je dobré se občas zamyslet a ne jen opakovat nějaké výkřiky v médiích
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.11.2023 18:52 Reaguje na vaber
Klimatická katastrofa není o tom, že by tady v Čechách byla teplota, že bychom museli zalézt do díry :-)! Je to o tom, že se změní zóny sucha a vegetační pásy, tedy také produkce potravin, takže miliardy lidí o hladu a bez vody => migrace, proti které je ta dosavadní jen nevýznamná legrácka.
Do toho změna rybích společenstev v oceánech, ale k lepšímu to nebude => viz výše.
Šíření bakteriálních, virových a parazitárních onemocnění, na jaká v našem mírném pásmu nejsme zvyklí => nemáme ani obranyschopnost a léky jsou a budou drahé...jenže drahé už bude i jídlo.
Jen takový lehký a optimistický nástřel, co by tak mohla být ona "Klimatická katastrofa" :-).
Ostatně, všechny naznačené procesy už probíhají...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 08:06 Reaguje na Jindřich Duras
Kde prosím naznačené procesy prebiehajú? Inak prečítajte si o tom, čo sa stalo v USA pred skoro 100 rokmi. https://www.history.com/topics/great-depression/dust-bowl
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sunday_(storm)
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.11.2023 18:31 Reaguje na Vladimir Mertan
Dust bowl je známý případ.
Tak třeba se k nám postupně šíří hmyz schopný přenášet horečku dengue, západonilskou horečku, malárii.
Zóny sucha se rozšiřují zejména v Africe. Jasně, také v Indii, ale tam se snad na některých místech začíná dařit situaci i vylepšovat. Jak to budou dávat v Číně, se uvidí. Každopádně každá menší neúroda obilí či rýže je a bude problém s důsledkem válek a migrací, viz Sýrie třeba, kde vše odstartovala neúroda rýže v Číně, jestli se nepletu. A následky máme celkem pořád.
Oceány přelovované, jakkoli jsou někde i hezké příklady obnovy. S rostoucím tlakem na potraviny jsou ale rozsáhlé oblasti bez kontroly a drancované (viz čínská flotila u Galapág) - a do toho mají problém koráli, kde by měly rybí populace reprodukovat (alespoň některé).
Takže nic, co by nebylo vidět už teď.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 19:17 Reaguje na Jindřich Duras
„Malária bola v Európe odjakživa,“ hovorí popredný slovenský odborník na tropickú parazitológiu Nasir Jalili z Lekárskej fakulty UK v Bratislave. Jej prenášačom na človeka sú komáre rodu Anopheles a tie sa v Európe bežne vyskytujú. S nákazou sa trápili dokonca aj krajiny severne od nás, Švédsko, Nórsko a Poľsko, pomerne rozšírená bola vo Francúzsku, v Anglicku a Rusku. Pre Európu predstavovala vysoké riziko, podľa štúdie dánskeho vedca Bjorna Lomborga, autora publikácií Cool it! a The Skeptical Environmentalist bolo v tridsiatych rokoch 20. storočia zaznamenaných v Európe až dvestotisíc prípadov ročne, čím sa intenzitou výskytu približovala situácii v Afrike.
Zregulovali sme toky riek, vysušili močariny a minuli stovky litrov postreku DDT. V päťdesiatych rokoch 20. storočia sme sa na Slovensku úspešne zbavili malárie. Európe ako celku sa to podarilo až vlani, hovorí správa Svetovej zdravotníckej organizácie.

Horúčka, zimnica, bolesti kĺbov, vracanie. V horšom prípade likvidácia červených krviniek, zlyhanie vnútorných orgánov a smrť. Ten, kto považuje maláriu za exotickú chorobu, ktorú si môže priniesť len z dovolenky v Afrike alebo v Ázii, sa mýli. V minulosti sužovala aj Európu, u nás sa posledný prípad „domácej“ malárie, čiže takej, ktorú si človek neprinesie z cudziny, vyskytol v roku 1959.
Čítajte viac: https://domov.sme.sk/c/20193548/malaria-nie-je-exoticka-choroba-v-minulosti-trapila-aj-slovakov.html
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 19:20 Reaguje na Jindřich Duras
To je pekné odbyť Dust bowl ako známy príklad. Ak by sa to stalo dnes, je to jasný a typický príklad klimatickej zmeny spôsobenej CO2. Teploty ani rozsah sucha z tej doby neboli v mnohých Amerických štátoch doteraz prekonané.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.11.2023 09:56 Reaguje na Vladimir Mertan
Heleďte, musím kromě nekonečných diskusí s vámi i pracovat :-)
Dneska umíme celkem snad dobře rozlišit, co je primárně způsobeno zásahem do malého vodního cyklu, tedy do vodního - a tím i do teplotního režimu krajiny, a co je způsobeno primárně globálními změnami. Jasně, vše se prolíná a vzájemně zesiluje atd. atd.
Takže ještě jednou:
Dust Bowl je dávno známý případ, a to včetně příčin. Proto i spekulace co by kdyby je zcela mimo.
Malárie - jasně, byla období, kdy se objevila dole na Dunaji a bulharští dělníci ji přinesli na jižní Slovensko. Jenže to není argument proti tomu, co jsem napsal. Neměl jsem na mysli, že se na pár let stane něco, co už se někdy v minulosti mihlo našimi dějinami. Měl jsem na mysli, že se takové věci stanou trvalou součástí našeho prostoru.
Afrika a zóny sucha - tady asi diskuse zbytečná.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 19:28 Reaguje na Jindřich Duras
Zóny sucha v Afrike sa možno šíria ale vôbec nie katastrofálne a takmer určite nie kvôli zvyšujúcej sa koncetrácii CO2. V odkazoch nižšie som dával aj mapku, kde je zrejmé že najväčšiemu ozeleneniu a ústupu suchých oblastí dochádza v číne a v Indii. Nemôžeme očakávať, že bude stále všade rovnako a pri občasnej fluktuácii aj niečo nevyschne. Podľa tohoto článku napríklad dochádza k ozeleneniu Sahary už teraz https://magazin.pluska.sk/spektrum/sahara-najvacsia-pust-sveta-zanika
Odpovědět
va

vaber

28.11.2023 08:47 Reaguje na Jindřich Duras
já jsem přesvědčen, že bez fungujícího tropického pásma nebudou fungovat i jiná pásma a pokud jde o teploty,taky si nemyslím že jsme v pohodě ,na Venuši jsou teploty všude stejné na polu nebo rovníku a teploty téměř 50°C už byly naměřeny v Kanadě nad 50 rovnoběžkou
a když se změní globální proudění, Sahara vysuší Evropu jak švestku a přinese i teploty, je to monstrum které máme za rohem
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

28.11.2023 14:23 Reaguje na vaber
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_extreme_temperatures_in_Canada
Vysoké teploty v Kanade nie sú zase tak ojedinelé. Rekordné teploty v Lytone spôsobil efekt omega blokovanie, alebo tiež tepelná kopula, ktorá bráni konvencii - vzostupnej výmene vzduchu a tým vznikajú podmienky pre vznik horúčavy. CO2 sa na tomto nijako radiačne nepodiela. https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_dome
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.11.2023 09:34 Reaguje na Jindřich Duras
5-. Tohle je přesně ta "věda", zlý alarmismus, který neslouží, nýbrž škodí lidem. Člověk má schopnost a dnes technologie hospodařit rozumně a proti nepřízni živlů bojovat.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.11.2023 18:22 Reaguje na Jarka O.
Já to ani tak moc jako alarmismus nevidím. Prostě jen chtěl někdo vědět, co je to Klimatická katastrofa - tak podle mě zhruba tohle. A že by to někomu škodilo, to si nemyslím. Škodit bude, když si budeme hrát na to, jak nám jde všechno fajn.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.11.2023 18:31 Reaguje na Jarka O.
Vlastně jsem chtěl i podpořit tezi, že asi bude potřeba přejít od deklarací a otálení k opravdovým akcím.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

26.11.2023 13:49
AI = Artificial Inteligence
ACI = Articicial Climate Inteligence

Vedci se casto dohaduji, na jak vysoke urovni je AI v konkretnim spolecenskem ci vedeckem oboru a kdy AI bude schopna vykonu, ktere
se vyrovnaji nebo i predci vykony dosazene nejlepsimi humannimi representanty daneho oboru.

Uz jsem si poslechl i 10. symfonii Beethovena, ve vytvarnem umeni uz jsou schopnosti AI jeste presvedcivejsi. V matematice a fyzice to je ale zatim slabsi, sotva by AI dokazala napriklad vyrobit nejaky dosud neznamy fundamentalni clanek A. Einsteina obsahujici dulezite nove poznatky

Politika a klimatologie - to jsou ale hajemstvi, kde umela inteligence nejspis jiz davno prevalcovala schopnosti svych zivych protejsku. Prazdne plkani na modni tema, ke kteremu existuji ohromne, nekonecne velike databaze vicemene prazdneho plkani zivych predstavitelu dane vedy nebo daneho politickeho smeru - to je samozrejme idealni tema, kde AI uz davno prevalcovala schopnosti svych zivych vzoru. Ono staci podivat se i do databaze ekolistu v tomnto oboru - skoro kazdy den pribude dalsi, N ty clanek na tema klimaticke zmeny, klimatickeho zalu, klimaticke katastrofy plus k tomu clanky na tema, co proti tomuto vedci z OSN a EU narizuji podniknout :)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.11.2023 13:59 Reaguje na Miloš Zahradník
a víte kolik ta umělotina sežere elektřiny, kterou nemáme?

ono si tu vytváříme něco, co sami řídit neumíme a může si žít vlastním životem až na to, že k tomu už nebude potřeba Homo sapiens...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2023 17:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Doufejme, že se to podaří zavčas. AI je jediný reálný pokračovatel lidské rasy, bo není závislá na zemském ekosystému a může žít klidně na poušti v teplotách blízkých bodu varu.
Odpovědět
MM

Milan Milan

26.11.2023 22:10 Reaguje na Pavel Hanzl
jak může být něco bezemoční, syntetické a umělohmotné pokračovatelem biologického materiálu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2023 09:50 Reaguje na Milan Milan
To zatím neví nikdo. Ten biologický materiál taky vznikl jako něco syntetického a umělohmotného. Jenže to umí stvořit až generace úrovně 3, dle Kardašovovy stupnice, my jsme zatím na úrovni 0,62.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.11.2023 09:20 Reaguje na Miloš Zahradník
U vás je ta potíž, pane takzvaný matematiku, že vy stále jen tupě plkáte o svém třídním nepříteli klimatologii. Za tu dobu ,co proti ní na ekolistu žvaníte, jste měl dost času ji vyvrátit. Ale stále nic. Vždy se zmůžete jen na nějakou pitomost a nebo něco mimo téma. Čím to asi bude? No tím, že nic nemáte, víte prd a jen tupě žvaníte. Ale nebojte, takových ,,odborníků,, jako jste vy je tu kopa. :)

A měl by jste se lépe informovat o tom, jak se v matematice využívá AI. Zkuste třeba napsat dotaz do DeepMind, Berkeley nebo MIT. :D
Odpovědět
va

vaber

27.11.2023 09:51 Reaguje na Miloš Zahradník
já se umělé inteligence zeptal
,, může americký prezident navštívit Area 51 ,kdy si vzpomene a jít kamkoliv v této oblasi ? ,,
zajímá mě, jak tento svět funguje a kdo v něm vládne,
samozřejmě peníze ,
kdyby umělá inteligence opravdu dokázala dělat geniální objevy ,nebude veřejná ,
geniální objevy je něco co má strategický význam a to je velice,velice tajné
Odpovědět
kk

karel krasensky

26.11.2023 15:26
Přijde takové oteplení,že na sibiři budou žít černoši.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2023 17:20 Reaguje na karel krasensky
A čím se budou živit? Ani pšenka tam nevyroste.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

26.11.2023 18:08 Reaguje na karel krasensky
A jeden z mych nejoblibenejsich vtipu jeste z dob pozdniho breznevskeho SSSR - a tak dobre vystihujicich i dnesni realitu - prestane pak byt vtipem...

Ten vtip byl nasledujici. Americane pripravili spiona pro SSSR, naucili ho rusky, dejiny bolsevicke strany atd.vybavili ho adekvatnim odevem a shodili z letadla nad Uralem. Spion spadne na palouk v lese, prevlekne se do teplaku a vykroci k nejblizsimu poli. Tam pracuji kolchoznice a hned ta prvni, co ho uvidi vztyci ruku a rika: Ty spion! Jak to poznala?



Byl to cernoch...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2023 18:21 Reaguje na Miloš Zahradník
Vladimir v Moskvě potká dávného známého a zdraví ho: Ivane Ivanoviči, jak se máte? Co? Ivane Ivanoviči, to jsem já, Vladimir Vladimirovič, poznali jsme se v Osvětimi! Á, Osvětim, to byly časy...
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

26.11.2023 18:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Kde je Hanzl, tam je lepsi vtipy nevkladat...
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.11.2023 22:07 Reaguje na Miloš Zahradník
Ano,na přípiscích toho pána je poznat, že zásilka fosilního paliva z Kolumbie a základní potraviny s obsahem cukru 65% od kamarádů do Brna dorazila v pořádku. Píše ve velké extázi, dnes ne o 50, ale o 60 stupních ve stínu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.11.2023 19:27 Reaguje na Miloš Zahradník
A nejlepší na tom je to, že SSSR už dávno neexistuje. :)
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.11.2023 22:07 Reaguje na Petr Eliáš
To je vtip?
Odpovědět
MM

Milan Milan

26.11.2023 22:14 Reaguje na karel krasensky
a to jako psali zřejmě na 1.apríla v nějakém Dikobrazu? To je závažná informace a EK to určitě zrychleně projedná.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.11.2023 20:57
Kolik vlastně stojí takový spektákl COP daňové poplatníky ?

Akce COP 26 (Glasgow) stála 290 milionů GBP - tedy necelou mld. Kč .

Emise pouze u vnitrostátních letů ve Velké Británii vzrostly o 18 procent díky cestování na podporu úspěšného uskutečnění summitu G7 a Cop 26.

Pouze úředníci a ministři vlády Jejího Veličenstva nalétali 4 mil. km pro podporou COP 26 v zahraničí.

Předsednictví COP26 zveřejnilo podrobnosti o svém přístupu k jídlu a stravování pro delegáty konference, včetně informací o udržitelnosti a zajišťování potravin.
Osmdesát procent jídla, které se bude na konferenci podávat, bude sezónní a bude pocházet ze Skotska , celkově bude 95 procent potravin pocházet ze Spojeného království.
Šálky používané k podávání nápojů budou opakovaně použitelné a odhaduje se, že tento přístup ušetří až 250 000 kelímků na jedno použití.

Více než polovina položek menu obsahuje maso, mléčné výrobky, ryby a vejce , uvádí společnost Levy, která má na COP26 na starosti catering.

Každá položka jídelničku nabízená na místech v glasgowském SEC Center přichází s ekvivalentem množství oxidu uhličitého, které ukazuje, kolik skleníkového plynu bylo vypuštěno při jeho výrobě.
Například skotský hovězí burger emitoval při své výrobě 3,9 kg CO2e.

A to nejdůležitější na závěr, jak zelený byl klimatický summit COP26?

Podle prvotní hodnotící zprávy pro vládu Spojeného království se očekává, že emise uhlíku pro COP26 dosáhnou ekvivalentu 102 500 tun oxidu uhličitého. To je podobné jako roční emise z asi 10 000 britských domácností.

Odhaduje se, že asi 60 % emisí COP26 pochází z mezinárodních letů. Mnoho státníků přiletělo soukromým tryskáčem a navíc existovala nákladní letadla, která přivezla vrtulníky a vozidla pro jejich kolony.
---------------------------------------------------------------------

Ještě pár takových konferencí a klimatická změna se podstatně urychlí .
Odpovědět
pk

pepa knotek

27.11.2023 11:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nic nového pod sluncem, "kázat vodu a pít víno" - to šlo elitám vždycky dobře. Je s podivem, že ovce se ani za ta staletí nepoučily a stále skáčou na ten samý špek.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.11.2023 09:08 Reaguje na pepa knotek
:-D ovce dělají přesně totéž, akorát ve svém malém ovčím měřítku :-). Že to nejde? Ale jde! Třeba kážou jako hodnotu zdraví, ale kouří, přežírají se a nepohybují. Kážou jako hodnotu rodinu, ale mobil je důležitější než starost o děti a tak dále a tak dokola. Jak říká Radkin Honzák:
"Když něco jiného myslíme, než říkáme a něco jiného říkáme, než děláme, tak je to do jisté míry normální."
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.11.2023 09:35 Reaguje na Jindřich Duras
A je to vaše věc? Nechcete se starat o svůj život a výchovu svých potomků, aby takoví nebyli?
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.11.2023 10:33 Reaguje na Jarka O.
Starám se :-). Ano, je to i moje věc, protože všichni sdílíme společnost a Zemi atd. Nicméně ten text byla jen reakce na obecné útoky na "elity", co kážou vodu a pijou víno a tak, protože tyto útoky zhusta považuji za laciné a ohrané klišé.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.11.2023 10:02
Základní příčina problému "Nejde to": přechod od otálení k činům.
To znám z oblasti životního prostředí velmi dobře z našeho milého Česka. Spousta věcí, co "je třeba", je "nezbytné realizovat" a tak dále, ale v praxi nula nic. Protierozní legislativa a systém podporující regenerativní zemědělství, způsob hospodaření na rybnících, dešťová voda ve městech a obcích (krůčky už jsou), benevolentní legislativa v čištění odpadních vod a tak dále a tak podobně. Jestli na něco zdechneme, bude to na otálení v prospěšných a životazáchovných činnostech, zatímco lumpárny nám jdou bezodkladně...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2023 15:52 Reaguje na Jindřich Duras
Babišistán v praxi.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.11.2023 16:31 Reaguje na Jindřich Duras
Hlavní příčinou je zaplevelení legislativy kvanty prolobovaných
zákonů , vyhlášek a nařízení, včetně různých přílepků a dodatků.
Téměř vše má své výjimky a je možné se téměř do nekonečna taky
odvolávat. Proto vše dlouho trvá a výsledek bývá v nedohlednu.
Kdysi jsem měl v referátu sbírku zákonů a bylo k zbláznění je neustále opravovat a doplňovat o přílepky a dodatky. Byl v
tom takový galimatyáš, že se ani nedivím, že vše tak dlouho
trvá a výsledek bývá často nulový. A víte komu to prospívá
nejvíc? No přece lumpům a právníkům, kteří nějakou kličku
vždy najdou. Jsem rád, že jsem dnes už pryč a že mi zůstaly
ty zkušenosti z minula s vymahatelnosti práva a právní
podvědomí při řešení problémů, což mnohým zcela schází.
Dokud se právní předpisy neodplevelí, tak ten chaos tady
zcela jistě zůstane a naopak ještě naroste. Bohužel to na
nějaké odplevelení nevidím, protože se to prostě lumpům
a právníkům nehodí. Bylo by po kšeftech obou skupin a to
přece nedopustí!
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

27.11.2023 18:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Jojo, tak jest...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.12.2023 08:56
https://www.youtube.com/watch?v=7tAYXQPWdC0&ab_channel=LakeGodstone
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.12.2023 11:51
Jen další alarmistické strašení, rozvinuté země potřebují víc a víc strašit, aby se lidi v nich mohli víc a víc ožebračovat a okrádat a vyžírkové z rozvojových zemí potřebují víc uvolnit kohouty s takzvanou pomocí, protože nyní mají ještě málo.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist