https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/the-times-eu-pripravuje-takzvane-chytre-sankce-na-dovoz-ruske-ropy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

The Times: EU připravuje takzvané chytré sankce na dovoz ruské ropy

25.4.2022 11:01 | KYJEV (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská unie připravuje takzvané chytré sankce na dovoz ruské ropy, jejichž cílem by měla být minimalizace škod v evropské ekonomice. Uvedl to britský deník The Times, který se odvolává na místopředsedu Evropské komise (EK) Valdise Dombrovskise. Příjmy z ropy představují pro Moskvu důležitý zdroj financování války na Ukrajině.
 

Dombrovskis uvedl, že EK v brzké době představí v pořadí šestý soubor sankcí uvalených na Rusko za jeho invazi na Ukrajinu. Podle něj bude obsahovat "nějakou formu" embarga na dovoz ruské ropy. Cílem opatření je "maximalizovat tlak na Rusko" a současně "minimalizovat vedlejší škody" způsobené ekonomice unijních zemí, dodal.

Bývalý lotyšský premiér Dombrovskis přitom zdůraznil, že detaily ropného embarga dosud nebyly dohodnuty. Mohlo by však mít podobu postupného ukončení dovozu či uvalení exportních cel. Členské státy by se podle Dombrovskise mohly na konečné podobě opatření shodnout příští měsíc.

Rusko je pro EU největším dodavatelem ropy a v roce 2020 se na dovozu této suroviny podílelo z více než čtvrtiny, připomíná agentura Reuters. Ukrajina a některé unijní státy včetně Polska a Litvy prosazují úplný zákaz ruské ropy a plynu, zatímco Německo či Maďarsko okamžité ropné embargo odmítají. Sedmadvacítka se tak dosud nepřipojila ke Spojeným státům a Británii, které zákaz dovozu ruské ropy oznámily už v březnu.

Ropa a ropné produkty tvořily v loňském roce více než třetinu příjmů Moskvy pocházejících z exportu. Podle think-tanku Bruegel v současnosti Evropa denně zaplatí za ruskou ropu a ropné produkty asi 450 milionů dolarů (10,2 miliardy Kč). Za ruský plyn je to asi 400 milionů dolarů (9,1 miliardy Kč) a za uhlí přibližně 25 milionů dolarů (568 milionů Kč).


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ZK

Zan K.

25.4.2022 11:27
Jako ono staré známé přísloví - aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Inu moudrosti našich předků je třeba zachovávat a hlavně chápat...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.4.2022 11:32
Bylo to tam zmíněno taky, ale jen okrajivě.
Proč EU nenasadí na Ruské suroviny pořádné clo? 20 - 50%??
pProdávali by sem pořád, ale méně a hlavně by se získaly prostředky na obnovení Ukrajiny.
Pokud by to nasadili i Číňani a ostatní, mohlo by to zabrat velmi silně.
Odpovědět
ZK

Zan K.

25.4.2022 11:40 Reaguje na Pavel Hanzl
A pročpak by si asi Číňani podřezávali tučnou větev na které sedí jejich průmysl? To by se líbilo jen amerikánům a také se o to snaží seč mohou. Už ani proti rozšiřování Číny do blízkosti Australie dnes neprotestují, jindy by se tam hemžilo jejich plavidly všejho druhu....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.4.2022 12:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože jediné, co by se stalo, by byl nárůst cen těch komodit. Když na ruský plyn, který vám jde do toho ekoplyňáku:-)), co máte doma, někdo přihodí XX % cla, tak kdo myslíte, že těch XX % nakonec zaplatí? No budete to vy, Hanzl. Nikdo jiný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.4.2022 20:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Omyl. Cena je dána burzou a víc nikdo platit nebude.
Takže zákazník zaplatí tržní cenu, 40% pošla na konto Ukrajina a 60% dá Rusovi. nazdar.
Pokud se ti to nelíbí, neprodávej.
Dnes dávají Rusi stejně 30% slevu na ropu i plyn a bohatne z toho překupník.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.4.2022 10:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste se fakt zbláznil:-))).
Nastudujte si proboha jak fungují cla.
A cena je dána smluvními podmínkami, cena na burze s tím nemusí ... a v řadě případů ani nemá ... lautr nic společného.
Fakt mne fascinuje, jak čím méně o něčem reálně víte, tím víc se snažíte ze sebe dělat chytrýho. I když to dopadá pokaždé stejně.
Odpovědět
JK

Jaromír Kaplan

25.4.2022 18:21 Reaguje na Pavel Hanzl
zkuste si zjistit podrobnosti , Gazprom prodává do Evropy plyn za cenu 6 Kč/m3 , přes burzu v Německu se přeprodává k nám za cenu 25Kč/m3 .Je zajímavé , že plyn přes Ukrajinu stále proudí a Ukrajina z toho má poměrně dobrý příjem , pokud od Rusů ten plyn kupovat nebudeme , tak je připravíme o peníze v hotovosti , je to začarovaný kruh a bohužel tato sankce Rusku neublíží , plyn tvoří pouze 6% jejich příjmu , sankce směřované na ropu je mohou poškodit výrazněji.
Odpovědět
kk

karel krasensky

25.4.2022 12:12
Ano sankce na ruskou ropu a plyn srazí Putina na kolena.Ale pokud má EU zasadit říší zla na východě rozhodující ekonomický uder je nutné uvalit totalní embargo na dovoz samovaru,matrjošek,válenek a balajek.
Odpovědět
kk

karel krasensky

25.4.2022 12:13 Reaguje na karel krasensky
balalajek
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.4.2022 16:09 Reaguje na karel krasensky
Přimlouvám se za postavení zdi, bránící studeným větrům ze
Sibiře a tak klesne energetická náročnost v EU. Je to stejně
reálné, jako se bez hospodářských otřesů zbavit ropy, plynu,
uhlí a jiných surovin z Ruska. Zakázat ty komodity je snadné, ale vyrovnat se s dopady zákazu bude tragické.
Odpovědět
JK

Jaromír Kaplan

25.4.2022 18:26 Reaguje na karel krasensky
plyn tvoří jen 6% příjmu Ruska , ropa asi 80% , sankce týkající se plynu bohužel postihnou jen Evropu , ještě před OH prodali 48 miliard m3 Číně (to je prakticky celá roční kapacita NS2) a plánují další zvýšení , jo a nejsem žádný proruský trol , jen jsem realista , Evropa musí zůstat ekonomicky silná jinak nemá šanci se Rusku ubránit
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

25.4.2022 21:25 Reaguje na Jaromír Kaplan
Západ teď hraje s Ruskem vabank. Ukrajina je jen prostředník co to odskáče. Když zůstane jen u ní. Vypadáto, že cílem je dostat Rusa za každou cenu na kolena i kdyby přitom kvůli sankcím se měla rozjebat celoplanetární ekonomika a sputit hladomor ve světě jaký dlouho nebyl. NATO je zpravodajsky, materiálně i vojensky na UK již přítomno. Zatím se nám to, ale tají. Když vyhraje válku na Ukrajině Rus, bude to rychlý konec dolaru jako rezervní měny. A to západ nechce připustit. Nebylo tedy lepší té válce předejít. A dál s Ruskem obchodovat a mít levné zdroje. Teď budeme soutěžit o zdroje, které prakticky nejsou a jejich cena bude astronomická a spolehlivost dodávek asi i o dost horší.
Odpovědět
ZK

Zan K.

25.4.2022 23:04 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Souhlas. Já tomu říkám čertovský mariáš a ono bude vpodstatě jedno zda vyhraje čert a nebo ďábel.Ono se totiž dnes hraje o onen nový světový řád. Starý na západ - Evropa a Amerika) a nový - Asie a vpodstatě s Ruskem ona Eurasie. A každý má své výhody a nevýhody. Ti dosavadní mazaní a ranaři z toho zase vyklouznou a ostatní utáhnou opasky. A změnit to může jen ona biblická apokalypsa, o kterou nikdo nestojí. Takže Bůhsuď či babno raď. Každopádně opět jak jsme za totáče říkali KSČ,BSP,KŠ (KONEC SLADKÝCH ČASŮ, BUDE SE PRACOVAT, KUVA ŠTELUNK)
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

26.4.2022 07:31 Reaguje na Zan K.
No problém asi je, že RUS si z jeho pohledu nemůže dovolit prohrát. A pak k jádru zase tak daleko není. Druhá věc je, že svět opět bude vnímat, že západ svými kroky totálně rozbil komoditní trh a to může způsobit obrovské hladové bouře a dělá jako, že on nic. Amerika svoje zdroje má. Ale proč si takhle hraje Evropa, která má hovno to nechápu. Víte kdyby byl venkov zásobárnou potravin jako za druhé světové, tak se dá ještě něco zahrát. Ale zde se pěstuje akorát anglický trávník.
Odpovědět
AZ

A Z

26.4.2022 08:36 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Haleď za tyhle ho.na tě někdo platí, nebo to děláš z blbosti?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.4.2022 11:05 Reaguje na Aleš Nebáznivý
"Ale proč si takhle hraje Evropa, ... " ... víte, já když tohle čtu, tak se nemohu nezeptat ... A co má ta Evropa jako kua dělat?

Ano, půl světa tahle válka vůbec nezajímá a USA jsou na Rusku prakticky nezávislé, takže Evropa to s prominutím odsere nejvíc. V tom souhlas. Ale to jako máme poslat těm ruským idiotům kytku a přání všeho nej a jen se dívat , jak v pohodě zabere Ukrajinu, ať už celou, nebo její značnou část? A takové Pobaltí nebo Polsko k tomu navíc čekat, až následně přijdou Rusové na návštěvu i k nim? Bo když Sojuz II., tak se vším všudy? Fakt vám tohle přijde jako fajn nápad/řešení? Bo mně teda vůbec.

Ano, situace je na hovno, a Evropa si za ni do velké míry může sama (zejména díky Reichu), ale reálně se nic moc lepšího vymyslet nedá.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.4.2022 14:49 Reaguje na Aleš Nebáznivý
"Když vyhraje válku na Ukrajině Rus, bude to rychlý konec dolaru jako rezervní měny."

To by mě fakt zajímalo, co si představujte pod tím vyhraje válku.

Jo, a s dolarem to ani nehne, o to nemějte strach.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

26.4.2022 21:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Podívejte se. Několikrát jsem v debatách deklaroval, že nesouhlasím z řešením krize, které zvolil Putin a odsuzuji zabíjení a zločiny, které se RUS na Ukrajině dopouští. Ale zároveň odsuzuji zabíjení všech lidí nikoliv jen Ukrajinců. Což je evidentně určité velké části veřejnosti a médií úplně u zádele a tenhle dvojí metr mě sakra vadí. Pohled na dění na Ukrajině před válkou i teď není rozhodně černobílý. Důkazů je na to dost. A západ tam měl a taky má své geopolitické zájmy. Nevím co teď pro Rusa znamená vyhrát. Evropa to měla tlačit k dohodě. Když to vypadalo, že se v Turecku něco možná rýsuje dostal Zelensky silné doporučení od Borise, že má válčit dál. Čím více se sype zbraní, tím více se to vyostřuje a pro oba aktéry ubývá pole kam couvnout a dojít k dohodě. Všichni to jedou nadoraz nehledě na možné důsledky ve světě viz hladomor či záměrné přesunutí války do jiných zemí, které se opět může hodit oběma stranám. Prostě tohle smrdí a je škoda, že ČR diplomaticky nejednala podobně jako kdysi, když se pokoušela v OSN řešit Balkánský konflikt. A navíc je absolutně nepřipravená na to co může přijít.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.4.2022 11:50 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Já si fakt nedělám iluze o Ukrajině před válkou, o Rusku ani nemluvě. Za mě to stálo za vyliž tam i tam, rozhodně pro obyčejné lidi, a to prakticky po všech stránkách. Nicméně to, co tam Rusko od začátku invaze předvádí je prasárna nej kalibru a v rámci této války!!! jsou mé sympatie rozhodně na straně Ukrajiny.

Navíc když vezmu do úvahy ty "konečné cíle", které podle různých ruských představitelů jsou momentálně ve hře (Donbas v prdeli komplet celý a Ukrajina v zásadě bez přístupu k Č moři i s připojením Podněstří), tak z mého pohledu nemá Ukrajina jinou možnost, než bojovat jak to jen jde a my, plus prakticky celá Z Evropa a USA, jí bychom měli pomoci jak to jen jde. A dodávky vojenského materiálu, veškerého, považuji spíše za nezbytnost, než něco, nad čím se moc rozmýšlet.

Co bylo a co mělo být jinak, a že toho je, je teď už tak nějak jedno. Rusové se prostě jen ta nestáhnou, v tuto chvíli jde té jejich věrchušce fakt o hodně, a jak jsem psal, pro Ukrajinu jsou ty jejich požadavky úplně mimo. Tedy, pro mne by na jejich místě byly.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.4.2022 09:58
Je naivní si myslet, že sankce ukončí tento konflikt. Ten nevyřeší ani
další válčení, ten se měl řešit už dávno zapojením Ruska do všech evropských struktur. V jednom vzájemně provázaném spolku mohou být drobné rozepře, ale jsou vždy ukočírovatelné. Stavět zdi vytváří nepřátelství,
které se někomu náramně hodí. EU a ani Rusku to neprospívá, ale když už
k tomu došlo, tak je třeba jednat a ukončit válčení. Tuto válku totiž
vyhrají jiní, než Rusko, Ukrajina a EU. Rusko bude oslabeno, Ukrajina
zničena a EU na pokraji hospodářského krachu, nebo v hospodářské krizi.
A opět můžete hádat, komu to vynese nejvíc a komu to prospěje mocensky.
Pokud nedojde k jednání i za cenu ústupků obou stran, tak k tomu dojde.
Kdo si přeje pokračování války do "úplného konce"(možno si to vysvětlit
všelijak), tak je hlupák, kterému nedochází, že se to bude týkat i jeho.
Evropa je malá, zranitelná a surovinově závislá na dovozech. Levné už
ty dovozy nebudou a bude muset slevit u mezd a životní úrovně obyvatel.
To se dotkne všech Evropanů mimo zbohatlíků a ti lidé budou hledat
viníky této situace. Brzo pochopí to, že byli zneužiti a oklamáni někým,
koho se krize nedotkla a naopak z ní zbohatl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.4.2022 11:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Rusko do E struktur lze zapojit blbě bo je to banda trotlů, která z ekonomického pohledu stojí za pendrek ... co nevykutají ze země, to neprodají ... a současně je už od cara přesvědčena o tom, jak jsou skvělí a super a mocní a jak se z nich musí všichni podělat.

Domluvit se s Ruskem, to se naposledy podařilo tak Ribentroppovi. Voni jsou fakt divný.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist