https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/u-nove-dalnice-d4-mezi-pribrami-a-piskem-je-osazeno-deset-vcelich-ulu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

U nové dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je osazeno deset včelích úlů

9.7.2023 01:05 | HÁJE (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Na stavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je umístěno deset včelích úlů. Dohromady je v nich 800 000 včel, které létají v okruhu zhruba čtyř kilometrů. Pilotní projekt je součástí environmentální strategie společnosti Via Salis, která dálnici buduje. Po jeho vyhodnocení a dokončení D4 v roce 2024 budou včelstva rozmístěna i v dalších lokalitách, uvedla firma.
 

Desítka včelích úlů stojí na začátku prvního úseku Háje-Milín, kde je dálnice obklopena lesem i poli. Na projektu firma spolupracuje se včelařem Davidem Zítkem ze společnosti Pražská včela. V každém úlu je zhruba 80 000 včel. "První stáčení bude na podzim. Z jednoho úlu lze získat až 35 kilogramů medu. My ale očekáváme méně, protože tu úly nestojí hned od počátku sezony," uvedl Zítek.

K environmentálním plánům Via Salis v souvislosti se stavbou D4 patří snižování uhlíkové stopy, ochrana biodiverzity, snižování spotřeby vody a minimalizace odpadu. Mezi cíle týkající se biodiverzity se řadí instalace úlů a hmyzích hotelů či vytvoření takzvané motýlí dálnice, neboli výsadba divokých luk v blízkosti dálnice. K zachování biodiverzity přispívá podle firmy také zákaz používání pesticidů na stavbě. Veškerá zeleň v trase budoucí komunikace musela být odstraněna výhradně mechanicky. Zákaz používání pesticidů bude platit i po dokončení stavby a po zahájení provozu D4.

Stavbaři počítají i se vznikem biokoridorů pro pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude takových přechodů a podchodů pro zvěř 20. Obojživelníky ochrání během stavby 16 kilometrů mobilních zábran, které později vystřídají pevné stěny. V plánu je i stavba retenčních nádrží na srážkovou vodu, osazení provozních budov solárními panely a počítá se s opětovným použitím vytěženého materiálu. Zrecyklovat by se tak mělo téměř 100 procent vyfrézovaného asfaltu. Zemina, jež byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, se využívá k pokrytí náspů i zářezu, ornice poslouží zemědělcům pro zvýšení bonity jejich polí. Při budování podkladových vrstev dálnice se používá kamenivo především z lokálních zdrojů.

Dostavba 32 kilometrů dlouhé dálnice mezi Příbramí a Pískem začala v červnu 2021. Všech pět úseků se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard korun. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí.

Nová D4 vzniká formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership). Projekt dostavby D4 má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Stavební práce na D4 provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, a to na základě zhotovitelské smlouvy uzavřené s Via Salis. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pe

Petr

9.7.2023 01:06
Včelí úly, hmyzí hotely a motýli úmyslně přímo u dálnice? To bude chvíli ťukat lidem do skel aut a po pár měsících bude zase klid. To má být pomoc hmyzu? Není to spíš cílená likvidace hmyzu?
Odpovědět
va

vaber

9.7.2023 08:35 Reaguje na Petr
měli by tam umístit taky kýblíky se saponátem a stěrky na mytí oken
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.7.2023 08:40 Reaguje na vaber
A to tu jeden vědec navrhoval osít dálniční náspy nektarodárnými bylinami. V polích potrávíme, zbytek posrážíme.
Odpovědět
DA

DAG

10.7.2023 10:02 Reaguje na Petr
No všichni pořád upozorňují, že po třista kilometorové cestě nemají na skle hmyz. TAk se to napraví ;)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.7.2023 15:31
Tak trochu se jich zastanu. Ne ale za to umístění úlů přímo u dálnice, ale
za to, že ty náspy nejsou pouze beton, ale taky keře, stromy a traviny.
Nevím jakou představu má kdo o vhodném prostředí pro okolí dálnic, ale
to má být jen beton a nebo chemicky ošetřené golfové trávníky bez života?
Někdy je pro hmyz lepší to pestré okolí dálnice, než ta okolní pole s
kukuřicí. Ztráty na hmyzu provozem aut určitě budou, ale není to lepší,
než kdyby tam vůbec nebyl? Navíc pokud jste si všimli, tak nová vozidla
se konstruují tak, že je vzduch obtéká a proto máte hmyzu na čele aut
minimum. Hmyzu ubylo všude a není to pouze u cest a železnic. Je to navíc
podobné, jako když bych chtěl zamezit semletí hmyzu rotačními sekačkami
tím, že zlikviduji v trávnících všechny kvetoucí rostliny stejně, jak
se to děje na golfových a podobně pěstěných trávnících. Neříkám cíleně
někam hmyz lákat, aby byl likvidován, ale určité procento vždy přežije
a nebude obětí srážky s vozidly. Jinak něco jiného jsou pestré náspy
v pestré krajině a nebo v krajině monokulturní, kde mohou být oázou
života. Zcela stejnou pastí je pro hmyz i okreska s alejí kvetoucích
stromů, nebo rozkvetlý příkop a mez vedle ní. Tam taky hmyz pilně létá
a je srážen vozidly. Takže jaké řešení zabrání střetu hmyzu s vozidly?
Povím vám, že mimo konstrukce vozidel a nebo mrtvého okolí cest žádné.
Kdysi jsem jako strojvedoucí zažil srážku s letícím rojem včel a musel
jsem v nejbližší stanici zastavit a čelní sklo spláchnout proudem vody, protože včely si nesou na cestu i med a vosk, což na skle vytvořilo
neprůhlednou clonu. Upozorňuji, že se to stalo mezi obilnými poli a v
okolí nebyly žádné úly a rozkvetlé náspy železnice. Byla to jen náhoda,
která se ale stává zcela běžně a nezabrání tomu ani zabetonování okolí
tratě, či silnice, aby tam včely nic nelákalo. Každopádně ale úly těsně
u dálnice nepovažuji za nic extra moudrého už kvůli hluku, který hmyz
negativně vnímá hlavně v zimě, kdy potřebuje klid. No a taky kvůli smogu,
který tam je každopádně větší, než někde v lese. Já osobně bych si tam
včely neumístil, ale taky jim nezabráním tam létat, když tam nalézají potravu a umírat stejně, jako u sousedů, kteří mi je semelou sekačkami.
Vraťme se tedy koňským potahům a kosám a bude potom lépe? Nebude, neboť
bez pokroku zase včely nebudeme mít čím léčit, když už jsme jim tu ty
nemoci ze světa natahali a ony se jim samy neubrání. Je pozdě! Smiřme
se se ztrátami i problémy s úbytkem hmyzu, když chceme mít přírodu
sterilní pro hmyz nejenom u silnic, ale taky ve městech a na polích.
Víte co mi jeden pán řekl, když mlel sekačkou ty včelky na jeteli
plazivém? Když šel bosky po trávě, tak ho kur.a bodla a tak je za
trest semele v pravé poledne, když jich tam je nejvíc! Oni je někteří
dokonce nenávidí a záměrně vám podpálí úly a nebo do nich nastříkají
nějaký sajrajt. Zemědělec nevypne postřikovač ani na těch pár metrů
kolem úlů a když je máte v lese, tak ten les kdysi komplet stříkali
proti komárům i se včelami. A pak prý cesta, to je doslova čajíček!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.7.2023 15:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Ještě bych chtěl upozornit, že průjezdem vozidel při velkém
provozu je prostor silnice plný vzdušných proudů, kterým se hmyz
vyhýbá podobně, jako letu proti větru, který mu ubírá sil létat.
Ty silně frekventované silnice jsou v přízemní vrstvě hmyzem
míjeny a přelétává ho podobně jako ptáci výše. Kdysi, když jelo
po silnici auto jednou za pět minut, tak to následující už jelo
v uklidněném vzduchu bez vzdušných proudů a hmyz se silnicím
nevyhýbal.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.7.2023 22:14 Reaguje na Břetislav Machaček
silnice (a především svahy zářezů a násypů) jsou často v zemědělské krajině jediným ostrůvkem "normality" (já vím, zní to blbě a paradoxně), kde se nechává příroda řádit (byť hluk, turbulence vzduchu, slaná mlha v zimě etc.). od doby, kdy se nepoužívá olovnatý benzín, jsou potraviny z bezprostředního okolí silnic poměrně neškodné.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist