Učení o přírodě mohou usnadnit nové výukové materiály ornitologů
"Jde o obsáhlý materiál, který se skládá z 11 tematických bloků ve dvou věkových kategoriích," řekla jedna z autorek Gabriela Dobruská. Učitelé zde najdou tipy, jak se s dětmi aktivně zapojit do ochrany přírody. Při plánování výuky si mohou hodinu libovolně sestavit a vybrat si aktivity, které jim vyhovují.
Každá část podle Dobruské obsahuje úvod, který učitele blíže seznámí s danou problematikou. Součástí je soubor pracovních listů s návody na různé hry či badání, které spojuje poznatky z různých předmětů. Doplňkový materiál představují mimo jiné atlasy a interaktivní aplikace pro mobilní telefony, která dětem přiblíží životní cyklus vybraných druhů ptáků a nebezpečí, se kterým se setkávají.
Podle ornitologů mohou děti spatřit ptáky i v místech, kde to tak na první pohled nevypadá. Přímým kontaktem s přírodou si k ní pak vytváří vztah, který je předpokladem toho, aby ji bezohledně neničily, uvedli zástupci ČSO. Podotkli, že většina současných dětí si v přírodě nehraje často.
S novými materiály se zatím seznámilo přibližně 50 učitelů, kteří se zúčastnili dvou workshopů projektu Skrze přírodu k lepšímu životu, podpořeného programem Erasmus. První workshop se konal minulou středu v ekocentru Sluňákov, druhý byl v pondělí v Oranžerii Trojského zámku.
Počet ptáků je považován za významný ukazatel životního prostředí a rozmanitosti přírody. Jejich stavy jsou součástí pravidelné zprávy o stavu životního prostředí, kterou vydává jednou ročně ministerstvo životního prostředí. Dříve běžné ptačí druhy jsou podle ornitologů v české krajině čím dál vzácnější. Platí to zejména o ptácích zemědělské krajiny, kterých proti roku 1982 ubylo téměř 34 procent. Populace polních ptáků se v Evropě snižují od 70. let minulého století.
reklama