https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/utlum-spalovacich-motoru-v-nemecku-zpusobi-ztratu-mnoha-pracovnich-mist
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Útlum spalovacích motorů v Německu způsobí ztrátu mnoha pracovních míst

7.5.2021 02:13 | MNICHOV (ČTK)
Pokud ale do roku 2025 výroba aut se spalovacím motorem klesne tak, jak předpokládají současné plány na snížení emisí, pak přechod k elektrickým motorům zasáhne minimálně 178 000 zaměstnanců.
Pokud ale do roku 2025 výroba aut se spalovacím motorem klesne tak, jak předpokládají současné plány na snížení emisí, pak přechod k elektrickým motorům zasáhne minimálně 178 000 zaměstnanců.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Počet pracovních míst, která bude nutné v Německu zrušit kvůli útlumu výroby aut se spalovacím motorem, v následujících letech přesáhne počet zaměstnanců, kteří budou v tomto odvětví odcházet do důchodu. Ukazují to závěry studie, kterou zveřejnil mnichovský institut Ifo. Vypracovat ji nechalo Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA), které chce vědět, jaké dopady na zaměstnanost bude mít přechod k elektromobilitě.
 

"Čísla z výroby už nám ukazují, že pro elektromobily jsou zapotřebí úplně jiné díly než pro spalovací motory. Tato transformace se ale zatím plně nepromítla do počtu pracovních míst," upozornil Oliver Falck, který v Ifo vede středisko pro průmyslovou organizaci a nové technologie.

"Přechod k elektromobilitě je náročný úkol, zejména pro dodavatele v automobilovém průmyslu, kde působí hlavně středně velké firmy. Ve zbývající výrobě spalovacích motorů i u elektromobilů je důležité zachovat vysoce kvalifikovaná místa, a přitom nezastavit strukturální změny," řekl šéf institutu Ifo Clemens Fuest.

"Transformace, kterou lze očekávat u počtu zaměstnanců, odchod silných ročníků do důchodu zcela nevyřeší. Protože firmy už jsou si toho nesouladu vědomy, mají možnost v příznivé době zavést odpovídající opatření, jako je přeškolení nebo další školení," poznamenal Falck.

Institut Ifo odhaduje, že kolem 75 000 zaměstnanců ve výrobě v německém automobilovém sektoru do roku 2025 odejde do důchodu. Zhruba 39 000 z nich v současné době pracuje přímo ve výrobě aut, zbytek ve výrobě autodílů. Pokud ale do roku 2025 výroba aut se spalovacím motorem klesne tak, jak předpokládají současné plány na snížení emisí, pak přechod k elektrickým motorům zasáhne minimálně 178 000 zaměstnanců. Jsou to pracovníci ve výrobě, která je přímo či nepřímo závislá na spalovacích motorech. Z nich pak 137 000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.

Studie také zjistila, že do roku 2030 odejde v odvětví do důchodu kolem 147 000 výrobních zaměstnanců, z nichž 73 000 je ve výrobě aut. V Německu je teď nejméně 215 000 pracovníků, kteří vyrábějí produkty se vztahem ke spalovacím motorům, a z nich pak zhruba 165 000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.

Hodnota výrobních skupin, kterých se přechod k elektromobilitě přímo dotýká, už mezi roky 2015 a 2019 klesla o více než 22 miliard eur (přes 568 miliard Kč). To je pokles asi o 13 procent. Počet zaměstnanců, kteří se podílejí na výrobě, se ale snížil jen asi o dvě procenta, respektive o 8000 zaměstnanců. "Zachování paralelních výrobních struktur vyžadovalo i značný personál," doplnil Falck.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

7.5.2021 09:07
Nějak jim tam zase uniklo, kolik pracovních míst vytvoří elektromobilita a hlavně výroba, budování a údržba OZE.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.5.2021 10:28 Reaguje na Pavel Hanzl
elektromobilita je jen ekologicky načančaná lež. Sekundární škody na životním prostředí jsou obrovské, použitými materiály a těžbou kovů, které nejsou ani levné
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.5.2021 11:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, elektromobil je šíleně drahý, ale neplatí se ani tak kvalifikovaná práce při vývoji a výrobě jako spíš drahé suroviny a jejich zpracování.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

7.5.2021 13:52 Reaguje na Viktor Šedivý
Jistě je výroba elektromobilů podstatně méně náročná na počet pracovních míst, zejména ve výrobě jednotlivých komponent, jako jsou odlitky blobů motorů, těl převodovek, diferenciálů, jejich obrábění, výroba ozubených převodů (převodovka je
nahražena elektronickou regulací otáček motoru) a mnohého dalšího,co je nezbytné pro auta hnaná spalovacím motorem.
Za to bude zajímavý pohled na výškový dům, jehož obyvytelé budou nabíjet svá vozidla ze zásuvky ve svém bytě; jenom té mědíi v těch šnůrách!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:57 Reaguje na Jiří Daneš
Normální auto stráví asi 95% své životnosti na parkovišti a na nabití za průměrný den na 100 km jízdy potřebuje 30 m2 fve panelů.
Kdybyste nebyl Daneš, tak byste pochopil, kam mířím.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

7.5.2021 14:01 Reaguje na Viktor Šedivý
A dále, kolik hor z hlušiny vznikne při těžbě lithia, kobaltu, mědi, kolik CO2 se vyprodukuje při dopravě milionů tun nízkoobsahových rud (jiné neexistují pro Li,Co a Cu) ke zpracování, kolik se vyprodukuje CO2 při výrobě čistých kovů z těch chudých rud, to raději propagátoři neuvádí a ani nepočítají. Je to přesná obdoba biolíhu a Meřo - na výrobu 1 litru se spálí tolik uhlíku, kolik je ho v 1,5 litrech benzinu (a vyprodukuje se stejně tolik skleníkových plynů).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:58 Reaguje na Jiří Daneš
To je dávno spočítané a Amerika už byla taky objevena.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.5.2021 19:39 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nesmysl jak dycky, elektromobil je daleko levnější, spotřebuje na výrobu daleko méně materiálu, na provoz skoro žádný.
Problém je baterie, ale proti bambiliónů vytěžené ropy je to pořád brnkačka.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.5.2021 10:25
to se tak děje ale zase se další místa zase otevřou.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.5.2021 11:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
V Číně. To nezaměstnané Němce určitě potěší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:59 Reaguje na Viktor Šedivý
A kolik mají Němci nezaměstnaných a kolik tam pracuje cizinců??
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist