Útlum spalovacích motorů v Německu způsobí ztrátu mnoha pracovních míst
"Čísla z výroby už nám ukazují, že pro elektromobily jsou zapotřebí úplně jiné díly než pro spalovací motory. Tato transformace se ale zatím plně nepromítla do počtu pracovních míst," upozornil Oliver Falck, který v Ifo vede středisko pro průmyslovou organizaci a nové technologie.
"Přechod k elektromobilitě je náročný úkol, zejména pro dodavatele v automobilovém průmyslu, kde působí hlavně středně velké firmy. Ve zbývající výrobě spalovacích motorů i u elektromobilů je důležité zachovat vysoce kvalifikovaná místa, a přitom nezastavit strukturální změny," řekl šéf institutu Ifo Clemens Fuest.
"Transformace, kterou lze očekávat u počtu zaměstnanců, odchod silných ročníků do důchodu zcela nevyřeší. Protože firmy už jsou si toho nesouladu vědomy, mají možnost v příznivé době zavést odpovídající opatření, jako je přeškolení nebo další školení," poznamenal Falck.
Institut Ifo odhaduje, že kolem 75 000 zaměstnanců ve výrobě v německém automobilovém sektoru do roku 2025 odejde do důchodu. Zhruba 39 000 z nich v současné době pracuje přímo ve výrobě aut, zbytek ve výrobě autodílů. Pokud ale do roku 2025 výroba aut se spalovacím motorem klesne tak, jak předpokládají současné plány na snížení emisí, pak přechod k elektrickým motorům zasáhne minimálně 178 000 zaměstnanců. Jsou to pracovníci ve výrobě, která je přímo či nepřímo závislá na spalovacích motorech. Z nich pak 137 000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.
Studie také zjistila, že do roku 2030 odejde v odvětví do důchodu kolem 147 000 výrobních zaměstnanců, z nichž 73 000 je ve výrobě aut. V Německu je teď nejméně 215 000 pracovníků, kteří vyrábějí produkty se vztahem ke spalovacím motorům, a z nich pak zhruba 165 000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.
Hodnota výrobních skupin, kterých se přechod k elektromobilitě přímo dotýká, už mezi roky 2015 a 2019 klesla o více než 22 miliard eur (přes 568 miliard Kč). To je pokles asi o 13 procent. Počet zaměstnanců, kteří se podílejí na výrobě, se ale snížil jen asi o dvě procenta, respektive o 8000 zaměstnanců. "Zachování paralelních výrobních struktur vyžadovalo i značný personál," doplnil Falck.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Pavel Hanzl
7.5.2021 09:07Jaroslav Řezáč
7.5.2021 10:28 Reaguje na Pavel HanzlViktor Šedivý
7.5.2021 11:07 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJiří Daneš
7.5.2021 13:52 Reaguje na Viktor Šedivýnahražena elektronickou regulací otáček motoru) a mnohého dalšího,co je nezbytné pro auta hnaná spalovacím motorem.
Za to bude zajímavý pohled na výškový dům, jehož obyvytelé budou nabíjet svá vozidla ze zásuvky ve svém bytě; jenom té mědíi v těch šnůrách!
Pavel Hanzl
10.5.2021 22:57 Reaguje na Jiří DanešKdybyste nebyl Daneš, tak byste pochopil, kam mířím.
Jiří Daneš
7.5.2021 14:01 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
10.5.2021 22:58 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
9.5.2021 19:39 Reaguje na Jaroslav ŘezáčProblém je baterie, ale proti bambiliónů vytěžené ropy je to pořád brnkačka.