V Berlíně jsou ponechány svému osudu tisíce kol, odstranění je zdlouhavé

Jedním z nejproblematičtějších míst v Berlíně je hlavní železniční nádraží. "Pro ty, co jezdí na kole, je to mrzuté, protože řada stojanů je dlouhodobě blokována," uvedla radnice berlínské části Mitte (Střed) o situaci u hlavního nádraží. Kapacita stojanů zde nestačí, lidé proto kola zamykají k zábradlí, pouličnímu osvětlení, ke stromům nebo k bezpečnostnímu hrazení. Kol je zde tolik, že tvoří překážky i pro chodce.
Berlínské hlavní nádraží se tak stalo místem, kde radnice začala s novoročním úklidem. Soustředí se ale také například na rušnou ulici Turmstrasse ve čtvrti Moabit, kde je o volné stojany rovněž nouze. Podle aktuálních údajů, které jsou z roku 2021, evidovala jen městská část Mitte na 900 kolovraků.
Odstraňování nepoužívaných kol ale nebývá rychlou akcí. Běžně trvá několik měsíců, než kolo skutečně zmizí. Důvodem jsou procesní postupy, kdy městský úřad musí nejdříve možné majitele vyzvat, aby kola odstranili. Pracovníci úřadu proto na trosky kol rozvěšují výzvy s třítýdenní lhůtou k odklizení. "Při nečinnosti bude kolo po dané lhůtě odstraněno," uvádějí oznámení, která město na kola umísťuje.

Výzva rovněž upozorňuje na to, že náklady na odstranění kol mohou být vymáhány a že těm, kdo vrak bicyklu na místě zanechali, hrozí ještě pokuta. Úklid to ale nijak neurychlí, neboť je prakticky nemožné zjistit, kdo se takto kola zbavil. I po uplynutí zmíněné lhůty není možné počítat s rychlým odstraněním kola, protože město jejich odvoz organizuje jen několikrát ročně.
Vraky kol netrápí jen městské pozemky, ale i ty soukromé, kde je však úklid rychlejší. Německá železniční společnost Deutsche Bahn ze stanic městské dráhy S-Bahn odstraňuje kola zhruba po měsíci. Nejdříve musí být jasné, že kolo na místě stojí bez povšimnutí nejméně 14 dní, další dva týdny pak případní majitelé dostanou lhůtu na to, aby si bicykly odvezli. Ročně je takto z berlínských stanic S-Bahn odstraněno okolo 200 kol, ke kterým se nikdo nehlásí. Část z nich, která jsou ještě provozuschopná, nabízejí DB v dražbách. Dráhy uvádějí, že v Berlíně využívají především místní aukce, loni ale začaly používat i aukční portál pro zapomenuté věci, o které bývalí majitelé zájem nemají. Další dražba takovýchto věcí, které lidé nechali třeba na letišti, se koná na počátku února.
Řada vraků kol je také na pozemcích, ve sklepech a v podzemních garážích nájemních bytových domů. Náklady na jejich odstraňování tak majitelé domů rozpočítávají na nájemníky. V Berlíně rovněž působí několik firem, které se snaží zničeným a zapomenutým kolům vdechnout nový život. Takové firmy nabízejí, že kola ze sklepů zdarma odvezou.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Viktor Šedivý
21.1.2023 10:30Vraky blokující řádná parkovací místa - výzvu na úřední desku, pak odvézt.
Kola odložená tam, kde nemají co dělat - okamžitě odvézt.
A vydávat proti zaplacení pokuty těm, kdo prokáží vlastnictví kola.