https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-cesku-zatim-o-odskodneni-za-dieselgate-konecny-verdikt-nepadl
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Česku zatím o odškodnění za dieselgate konečný verdikt nepadl

17.9.2020 00:10 | PRAHA (ČTK)
Emisní skandál propukl před pěti lety, 18. září 2015, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.
Emisní skandál propukl před pěti lety, 18. září 2015, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Po pěti letech od vypuknutí kauzy dieselgate, ve které koncern Volkswagen falšoval některé údaje o emisích naftových motorů, se čeští majitelé vozů VW stále nedočkali odškodnění. Podle společnosti Safe Diesel, která je zastupuje, se k žalobě připojilo 6800 lidí, celkem žádají zhruba 1,5 miliardy korun. Soudy se již některými nároky zabývají, případ je nyní s dovoláním u Nejvyššího soudu (NS). Mluvčí firmy Safe Diesel Ondřej Píša očekává, že by soud mohl rozhodnout do konce letošního roku.
 

Společnost nárokuje pro každého majitele auta odškodné 220 000 korun. Poté, co koncern Volkswagen odškodnil 260.000 německých vlastníků vozidel, a po rozhodnutí nejvyššího německého soudu o povinnosti vyplatit jednomu z majitelů náhradu za vůz, poslala Safe Diesel firmám Volkswagen a Škoda Auto, která do koncernu VW patří, návrh na vyrovnání mimosoudní cestou. Na počátku července ale podle Píši dostala zamítavou odpověď. "Velmi nás mrzí, že Volkswagen přistupuje ke svým českým zákazníkům jako ke spotřebitelům druhé kategorie. Taková diskriminace je nepřípustná," sdělil ČTK Píša.

Safe Diesel podle něj bude pokračovat v soudních sporech a věří, že uspěje. K žalobě se podle mluvčího mohou přidávat další poškození spotřebitelé. "Podle našeho názoru není nárok promlčený. Volkswagen opakovaně tvrdil, že českým spotřebitelům žádná škoda nevznikla, nemůže tak namítat promlčení. O tom, že škoda prokazatelně vznikla, se tak čeští spotřebitelé mohli dozvědět až mnohem později," uvedl Píša.

České soudy se však doposud nezačaly zabývat přímo podstatou sporu. V polovině loňského roku Obvodní soud pro Prahu 8 sice konstatoval, že firma Volkswagen uznala nároky českých spotřebitelů na odškodnění v kauze v hodnotě přes půl miliardy korun, bylo to však proto, že se společnost v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřila. Odvolací soud rozsudek zrušil a nyní se čeká, jak případ posoudí NS. Verdikty se týkají nároků 2435 spotřebitelů, kteří podali žalobu do 7. září 2018.

"I pokud by Nejvyšší soud dovolání nevyhověl, případ se vrací k projednání k soudu první instance. Doufáme, že se brzy začne probírat samotná podstata sporu, tedy zda spotřebitelé utrpěli škodu," řekl mluvčí společnosti Safe Diesel.

Emisní skandál propukl před pěti lety, 18. září 2015, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.

V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10.000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Německu koncern akceptoval pokutu jedné miliardy eur. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z celkem 11 milionů dotčených vozidel.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

17.9.2020 08:08
A v čem měla spočívat ta újma, kterou utrpěl (český) spotřebitel?
Auto plnilo zákonné požadavky - při blbě navrženém testu dodrželo nesmyslné emisní normy. Nic víc výrobce nesliboval.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist