https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-cr-by-do-roku-2030-melo-byt-20-vodikovych-stanic-pro-kamiony
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V ČR by do roku 2030 mělo být 20 vodíkových stanic pro kamiony

23.6.2021 00:58 | PRAHA (ČTK)
Do roku 2023 by mohlo být v ČR vybudováno šest až osm čerpacích stanic na vodík.
Do roku 2023 by mohlo být v ČR vybudováno šest až osm čerpacích stanic na vodík.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Česku by do roku 2030 mělo vzniknout nejméně 20 plnících stanic na vodík pro kamiony a nákladní auta. Odhaduje to studie Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), jejíž výsledky má ČTK k dispozici. V současnosti ještě v tuzemsku žádná vodíková čerpací stanice nefunguje, ale dvě by měly být otevřené v síti společnosti Benzina ještě letos. Do roku 2023 by mohlo být v ČR vybudováno šest až osm čerpacích stanic na vodík.
 

Podle směrnice Evropského parlamentu je potřeba dosáhnout celoevropského cíle 300 vodíkových čerpacích stanic pro nákladní vozidla do roku 2025 a nejméně 1000 stanic do roku 2030. Německo jich se svou hustou dálniční sítí bude potřebovat zhruba 300 a například Slovensko deset. Očekává se, že v rámci Evropské unie a Velké Británie bude do deseti let v provozu nejméně 60.000 nákladních vozidel na vodík.

Vodíkové čerpací stanice pro nákladní vozidla by měly poskytovat denní kapacitu nejméně šest tun H2 a k dispozici by měly být minimálně dvě tankovací pistole na každé stanici. Členské státy EU by si měly stanovit závazné cíle tak, aby byl do roku 2025 a 2030 garantován nezbytný počet vodíkových čerpacích stanic napříč celou unií.

Vlády evropských zemí spatřují ve vodíku možnost, jak snáze dosáhnout nízkých nebo nulových emisí. Největším problémem je zpracování paliva do formy využitelného média. S dostatečnými investicemi je však možné nalézt metody šetrné k životnímu prostředí. Potřebná tankovací infrastruktura se rozrůstá a v současnosti je po celé Evropě přes 300 vodíkových stanic pro osobní vozy.

První elektromobily na vodíkové palivové články se již v Evropě prodávají. Například Toyota Mirai druhé generace je už i na českém trhu a celosvětově si ji pořídilo více než 10.000 zákazníků. Ve druhé polovině roku ji doplní Hyundai Nexo. Vodíková osobní auta na jednu nádrž ujedou více než 600 kilometrů a natankování trvá tři až pět minut. Toyota vyvíjí i nákladní vozy na vodík nebo vodíková plavidla.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

23.6.2021 09:01
Jen tak dál!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.6.2021 12:06
bylo by spíš lepší probrat ze spaní náš stát a aplikovat více technologií na výrobu vodíku a jeho dopravu, která je možná společně s plynem až úplně se nahradí....docela zajímavé je sledovat dopravu v Ostravě, kde vodíkový progres je asi zatím nejviditelnější
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.6.2021 17:13
Bohužel zatím vodík je spíše na chvostu ekologie. Účinnost procesu jeho výroby a následného použití se pohybuje okolo 20%, takže musíte nejdříve někde vyrobit 5x tolik energie než opravdu potřebujete.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist