V ČR by do roku 2030 mělo být 20 vodíkových stanic pro kamiony
Podle směrnice Evropského parlamentu je potřeba dosáhnout celoevropského cíle 300 vodíkových čerpacích stanic pro nákladní vozidla do roku 2025 a nejméně 1000 stanic do roku 2030. Německo jich se svou hustou dálniční sítí bude potřebovat zhruba 300 a například Slovensko deset. Očekává se, že v rámci Evropské unie a Velké Británie bude do deseti let v provozu nejméně 60.000 nákladních vozidel na vodík.
Vodíkové čerpací stanice pro nákladní vozidla by měly poskytovat denní kapacitu nejméně šest tun H2 a k dispozici by měly být minimálně dvě tankovací pistole na každé stanici. Členské státy EU by si měly stanovit závazné cíle tak, aby byl do roku 2025 a 2030 garantován nezbytný počet vodíkových čerpacích stanic napříč celou unií.
Vlády evropských zemí spatřují ve vodíku možnost, jak snáze dosáhnout nízkých nebo nulových emisí. Největším problémem je zpracování paliva do formy využitelného média. S dostatečnými investicemi je však možné nalézt metody šetrné k životnímu prostředí. Potřebná tankovací infrastruktura se rozrůstá a v současnosti je po celé Evropě přes 300 vodíkových stanic pro osobní vozy.
První elektromobily na vodíkové palivové články se již v Evropě prodávají. Například Toyota Mirai druhé generace je už i na českém trhu a celosvětově si ji pořídilo více než 10.000 zákazníků. Ve druhé polovině roku ji doplní Hyundai Nexo. Vodíková osobní auta na jednu nádrž ujedou více než 600 kilometrů a natankování trvá tři až pět minut. Toyota vyvíjí i nákladní vozy na vodík nebo vodíková plavidla.
reklama