https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-cr-je-podle-ochranaru-22-vlcich-teritorii-nejvice-v-pohranici?fbclid=IwAR2JVrhPCF6pqnSzI1W67_4NU57iB9zCWVyMqtS8SG11T-_l60aKNPkrnBc
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V ČR je podle ochranářů 22 vlčích teritorií, nejvíce v pohraničí

25.1.2021 16:53 | OLOMOUC (ČTK)
Nejvíce vlčích teritorií se nachází podle www.mapa.selmy.cz na severu a západě Čech, naopak na severní a jižní Moravě se vlci nevyskytují.
Nejvíce vlčích teritorií se nachází podle www.mapa.selmy.cz na severu a západě Čech, naopak na severní a jižní Moravě se vlci nevyskytují.
Foto | Fremlin / Flickr
Na území České republiky se nachází 22 vlčích teritorií. Převážná část, 19, je jich v pohraniční oblasti a v některých případech na české území zasahuje jen částečně. Podle expertů na velké šelmy šlo ve 14 případech o smečky, které v tuzemských podmínkách čítají obvykle čtyři až šest jedinců. V meziročním srovnání se počet teritorií zvýšil o čtyři, počet smeček o jednu. O výsledcích terénního monitoringu šelem informovali zástupci Hnutí Duha Olomouc.
 

Nejvíce vlčích teritorií se nachází podle www.mapa.selmy.cz na severu a západě Čech, naopak na severní a jižní Moravě se vlci nevyskytují. Podle odborníků se tyto šelmy do Česka dostávají ze severu - ze středoevropské nížinné populace, jejíž centrum je v západním Polsku a v Německu. Na východní Moravu a do Slezska se zatím šíří vlci ze slovenských a polských Karpat, uvedli experti.

Podle Aleše Vorla z České zemědělské univerzity v Praze letošní výsledky jednoznačně potvrzují trend v osidlování severních pohraničních hor, kde je jasný vliv populace, která vznikla na pomezí Polska a Německa. "To, že je střední Evropa křižovatkou, potvrzuje i několik dálkových přesunů vlků. V Krušných horách se objevil vlk, který byl poprvé zachycen u Hamburku, u Norimberka byl přejet mladý vlk z Krušnohorska," uvedl Vorel.

Odborníci při monitorování pohybu vlků zachytili i případ mladé vlčice, která při cestě do Doupovských hor z Rakouska urazila minimálně 430 kilometrů. "Díky tomu, že prošla střední Evropou s telemetrickým obojkem, zanechala za sebou vědecky i ochranářsky významnou stopu - velmi dobře víme kdy, kudy přesně prošla a jakým místům se vyhnula. Dokumentuje to také, že vlci jsou schopni se i v naší silně fragmentované krajině přesouvat rychle a na velké vzdálenosti," doplnil Vorel.

Podle Pavla Hulvy z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy genetická data pomohla odhalit v České republice další setkávání dříve izolovaných vlčích populací, stejně tak jako přesuny vlků přes hranice se sousedními státy. "Přesto je genetická variabilita tohoto druhu u nás stále nižší než například v sousedním Slovensku. Je proto důležité zachovat průchodnost krajiny, zajišťující příliv nových genů," uvedl Hulva.

Vlci byli při monitoringu mapováni na území ČR během takzvaného vlčího roku, tedy v období od května 2019 do konce dubna 2020, jež lépe odpovídá jejich rozmnožovacímu cyklu. Mapa vychází z prokázaných případů rozmnožování vlka, doložených fotopastmi nebo genetickou analýzou, případně z opakovaných věrohodných nálezů stopních drah a trusu, z nichž bylo možné přítomnost teritoria potvrdit. V mapě nejsou zahrnuty údaje o nahodilém pozorování samostatných vlků, jejichž dočasný výskyt nelze vzhledem k vysoké mobilitě druhu vyloučit na většině území ČR.

Na monitoringu a terénním výzkumu vlků se podílejí Hnutí Duha Olomouc, Mendelova univerzita v Brně, Česká zemědělská univerzita v Praze, Správa národního parku Šumava a Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky.


reklama

 
Alena Horáková
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (98)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

25.1.2021 19:02
Na ČR více, než je vhodné, potřebné.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

26.1.2021 06:57 Reaguje na smějící se bestie
V ČR je hlavně mnohem více debilů, nezodpovědných a zakomplexovaných idiotů s nedovyvinutou mentální schopností respektovat jiné formy života....
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.1.2021 11:39 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A kam se počítají vlci, kteří mají extra silně "nedovyvinutou mentální schopností respektovat jiné formy života", v jejich případě jde zejména o formu života zvanou ovce, zabíjejí ty ovce na potkání, jen tak cvičně a nechávají je potrnané doslova chcípnout na místě, aníž by je žrali jako kořist?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 13:11 Reaguje na smějící se bestie
Můj známý, který bydlí a chová stovky ovcí na Novohradsku na farmě obklopené lesy, s vlkem problémy nemá. Je ale nešťastný z lišek. Když ovce rodí, tak mu lišky způsobují velké ztráty tím, že zabíjí a žerou čerstvě narozené nebo dokonce ještě rodící se jehňata. A to ve velkém počtu. Na rozdíl od chovatelů ovcí zabitých vlky on na žádnou náhradu škody nárok nemá. A myslivci prý nejsou ochotni nebo schopni počet lišek zredukovat, není to pro ně zajímavý lov.
Odpovědět
Hu

Hunter

26.1.2021 13:34 Reaguje na Majka Kletečková
Možná by si měl pořídit pastevecké psy :-)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 13:51 Reaguje na Hunter
To si myslím taky, má tam k tomu ideální podmínky. Jenže on z nějakého mně nepochopitelného důvodu zatím pastevecké psy nechce a tvrdí, že by lišky vyměnil za vlky. Na pastvině, na které se ovce zrovna pasou, bývá člověk, který ovce sleduje a hlídá. Jenže lišky jsou početně v převaze a jsou tak drzé, že si z jeho přítomnosti nedělají těžkou hlavu a pouští se do akce, i když ho tam vidí. Jednu lišku zaplaší a mezitím jiná dokoná dílo zkázy.
Odpovědět
Hu

Hunter

26.1.2021 17:00 Reaguje na Majka Kletečková
Taky asi nemá dostatečné oplocení :-).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 18:04 Reaguje na Hunter
To asi opravdu nemá. Kdyby tam ale byli místo přemnožených lišek vlci, tak by měl alespoň nárok na úhradu škod. A možná, že by vlci ty lišky zakousli.
Odpovědět
re

regis24

26.1.2021 20:02 Reaguje na Majka Kletečková
Prosím o informaci, jak vyhodnocujete přemnožení populace lišek v oné lokalitě. V příručkach Duhy ze kterých zde pravidelně citujete hlouposti se mimo jiné píše, že predátor se nemůže premnozit. Liška je také predátor jako vlk, oba patří mezi psovite šelmy. V té příručce se to nedá zjistit?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 22:39 Reaguje na regis24
Já přemnožení lišek v oné lokalitě nevyhodnocuji. Jen prodávám, co jsem slyšela od chovatele ovcí na Novohradsku. A jeho souseda, který také ovce chová.
Odpovědět
re

regis24

27.1.2021 07:53 Reaguje na Majka Kletečková
Takže tady jen tak plácáte cosi z doslechu, že ano?
A to je podle vás diskuse - něco si vymyslím a předhodím to ostatním jako argument? Vidím, že jste pokročila přesně na úroveň lhářů ekoteristů, gratuluji.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.1.2021 10:47 Reaguje na regis24
Já o pravdivosti slov svého známého nepochybuji! Znám ho hodně dlouho a jeho farmu jsem osobně navštívila - nikoliv kvůli ovcím, ale kvůli arabským koním, které také chová.
Odpovědět
re

regis24

27.1.2021 11:12 Reaguje na Majka Kletečková
No vidíte, ale já třeba ano. A určitě nejsem sám. Napsala jste naprosto nerelevantní blud, ale neopomněla jste přitom kopnout do myslivců. Takže jste spadla na dno. Vy šíříte pomluvy o skupině obyvatel. Ničím nepodložené, pouze váš smyšlený příběh o tom, že lišky žerou čerstvě narozená jehňata. Dlouho jsem vám nic nepsal, ale tohle už nemůže zůstat bez reakce. Asi potřebujete klepnout přes prsty.
Odpovědět
Hu

Hunter

26.1.2021 21:13 Reaguje na Majka Kletečková
Taky asi nezahání ovce na noc do stáje :-).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 22:43 Reaguje na Hunter
Stěžoval si na lišky, že jsou tak drzé, protože mu dělají škody za bílého dne. Nevím, jak to má v noci.
Odpovědět
Hu

Hunter

28.1.2021 09:19 Reaguje na Majka Kletečková
No prostě to je nezodpovědný chovatel, co si neumí ovce zabezpečit ani proti liškám :-):-):-)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.1.2021 14:48 Reaguje na Hunter
Ano, má zabezpečení ovcí zřejmě podobné jako někteří chovatelé na Broumovsku. Na rozdíl od nich ale nemá nárok na náhradu škod ani nárok na dotace na prevenci.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.1.2021 22:21 Reaguje na Majka Kletečková
A co krkavci? Ti mu žádné škody nedělají?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.1.2021 19:19
Snad by bylo také dobré uvést, kdo tyto výzkumy platí .

Tak se kochejte :

Za poslední čtyři roky bylo podpořeno celkem 33 projektů za 30 598 623 Kč.
Od roku 2017 do konce roku 2020 podpořil stát pouze 33 projektů. Většinu peněz dostalo Hnutí DUHA a Mendelova univerzita v Brně.

Projekt číslo CZ.05.4.27/0.0/0.0/17_058/0006131 Hnutí DUHA "Soužití s velkými šelmami v České republice" za ................7 585 184 Kč.

" ... část projektu doplněna komplexní osvětově-vzdělávací kampaní, která je nezbytnou potřebou pro pozitivní přijetí velkých šelem veřejností a zvýšení tolerance k atraktivním, ale zároveň konfliktním druhům šelem. "


Mendelova univerzita v Brně podala projekt číslo CZ.05.4.27/0.0/0.0/20_139/0012815 "Preventivní opatření před útoky velkých šelem a jejich monitoring" za......................... 8 856 832,76 Kč.

Zatím se velká část alokovaných prostředků použila na komplexní osvětově-vzdělávací kampaň, která je nezbytnou potřebou pro pozitivní přijetí velkých šelem veřejností a zvýšení tolerance k atraktivním, ale zároveň konfliktním druhům šelem a monitoring vlků.

/ převzato, zkráceno,celé na :
https://www.vlktravunezere.cz/nazory-a-dokumenty/fakta-o-podpore-statu-na-ochranu-stad-proti-vlkum/
Odpovědět
bu

běžný uživatel

25.1.2021 20:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Projekty jako takové problém nejsou. Nikdo vám je nedá zadarmo bez řádné soutěže, které se musíte účastnit a příprava takových projektů je časově velmi náročná. Pravdou ale je, že jsou hold privilegované skupiny živočichů, na které dostanete peníze mnohem snadněji než na jiné - a to hold velké šelmy dneska jsou. Takže mě osobně ani nevadí, že projekty byly přiděleny, mě by zajímal výsledek - jestli ty peníze byly účelně vynaloženy a vyřešily problém, na který byly určeny. Pokud ne, je to špatně.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.1.2021 20:54 Reaguje na běžný uživatel
Dovolím si nesouhlasit - např. projekt č.1 je nepokrytě veden snahou ovlivnit mínění veřejnosti pro vlka . To není odborná práce ale úhrada standardní PR komunikace ve prospěch cílů soukromého subjektu.
Odpovědět
bu

běžný uživatel

25.1.2021 20:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak samozřejmě - pokud chci chránit vlka, musím mít snahu ovlivnit veřejnost v tom smyslu, aby jej v přírodě akceptovala - to jinak nejde. Přece pokud chcete chránit vlka, tak nemůžete veřejnost učit/nebo jenom ji nechat/ aby ho nenáviděla. To přece nedává smysl.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.1.2021 21:09 Reaguje na běžný uživatel
Trochu se míjíme - proč je citlivá otázka vlka v PR oblasti vyjmuta od státních orgánů a je svěřena soukromému spolku, který tuto šelmu jednoznačně subjektivně upřednostňuje ?
A stát to ještě bohatě platí.
Odpovědět
bu

běžný uživatel

25.1.2021 21:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já myslím, že není svěřena. Já myslím, že tento spolek jenom supluje to, co má dělat stát. Když se hold stát neměl k tomu zajímat se o velké šelmy, tak se o ně začala zajímat část veřejnosti, která založila Vámi zmiňovaný spolek. Ať si o nich myslíte co chcete, tak nejlepší monitoring šelem dělají právě oni - stát ví úplný prd, takže mu nezbývá, než se obracet pro data k nim.
Odpovědět
Hu

Hunter

26.1.2021 07:12 Reaguje na běžný uživatel
Ani já si nemyslím, že by to měla dělat nějaká neziskovka za státní peníze. Placených pracovníků má AOPK víc než dost. Navíc tyto granty jsou zcela účelově ušité na míru pro tuto neziskovku a výsledky obého jsou či budou zcela evidentně tímto ovlivněné.
Odpovědět
DA

DAG

26.1.2021 12:15 Reaguje na běžný uživatel
No a to je podle mě věc k debatě. Proč se tedy ty peníze nedávají třeba na koroptve nebo třeba na jeden druh hmyzu?
Kdo určuje který druh je vyvolený.
Dle mého je každý druh limitován prostředím. Zaměření se na jeden druh je dle mého špatně.
Vše by mělo směřovat do pestré krajiny a velké spousty stanovišť.
Dřív jsem si říkal, že vlk do české krajiny patří, ale poslední dobou vidím, že kvůli vlkovi se výrazně sníží prostupnost krajiny, zmenší se plocha pastevních ploch a kvůli pár jedincům jednoho druhu se budou vynakládat velké prostředky, které by se mohli použít pro zlepšení prostředí, pro mnohem více druhů. Navíc stále se opakující lži Hnutí Duha a AOPK mě začínají vést k názoru, že v naší krajině 21 století nemá vlk co dělat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 14:13 Reaguje na DAG
Zkuste s lidmi podobného smýšlení založit spolek na ochranu koroptví nebo jiného vyvoleného živočicha. Coby neziskovka pak podporujte boj za pestrou krajinu a velkou spoustu stanovišť. Když v tom budete hodně dobří, tak se na vás třeba bude stát také obracet, abyste suplovali to, co by měl sám dělat.
Odpovědět
DA

DAG

26.1.2021 14:22 Reaguje na Majka Kletečková
Já to dělám na svých pozemcích sám a za svoje peníze.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 14:56 Reaguje na DAG
To děláte dobře, i tahle kapička v moři se počítá. Pokud ale člověk chce významně přispět k tomu, aby byla v celé ČR pestřejší krajina a velká spousta stanovišť, tak jednou z vyzkoušených možností je spojit se s lidmi podobně smýšlejícími a založit spolek nebo spustit kampaň - třeba za to, aby lidí, co pestrost realizují na svých pozemcích za své peníze, bylo co nejvíc. Nebo takové hnutí alespoň podporovat. Protože tohle úsilí by sice měl vyvíjet stát, ale z nějakých důvodů to nedělá.

P.S.: Sorry za tahle moje naivní "moudra". Pravděpodobně toho děláte pro lepší krajinu mnohem víc než já.
Odpovědět
re

regis24

27.1.2021 07:56 Reaguje na Majka Kletečková
Vy skutečně vypouštíte hrozná moudra, ale přitom jste neskutečně neinformovaná a normálně hloupá. Iniciativa na záchranu drobné zvěře existuje a funguje, konkrétně na koroptve je to projekt Čiřikání. Ze státní kasy toho moc nedostane, protože drobná zvěř hloupou veřejnost nezajímá. Stejně jako vás a další vlčí pomatence.
Odpovědět
Sl

Slovan

25.1.2021 21:13 Reaguje na běžný uživatel
Přesně tak. Osvěta veřejnosti k ochraně patří u jakéhokoli druhu. Je důležité lidem říct proč je daný druh v přírodě důležitý a proč by se tedy měl chránit. Nic nového a už vůbec ne šokujícího.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 13:06 Reaguje na Slovan
Žvástat bezcenné bláboly můžete jak chcete:

1. Naše krajina není pro vlky vhodná (je to v podstatě umělý biotop s tu a tam ostrůvkem přírodě blízkých biotopů).

2. Soužití vlků a lidí s jejich hospodářskou činností je možné jedině tam, kde se vlci systematicky střílejí, takže se k lidským sídlům oblastem ekonomických aktivit přibližují jen výjimečně a neradi. Jiná cesta nikdy a nikde nebyla a není úspěšná.

3. Placení škod je neúnosné, je nutné nasadit všechny prostředky, aby žádné nebo téměř žádné nebyly. Jestli se to podaří s tím, že nějací vlci zůstanou, dobrá. Pokud je podmínkou totální vybití vlků u nás, nemám s tím nejmenší problém.
Ekologové ty náhrady prosazují stylem "z cizího krev neteče", protože hluboce pohrdají lidmi, kteří poctivě pracují a vytvářejí nějaké hodnoty.

4. Vlk není ohrožený druh, na světě existují početné a prosperující populace tohoto druhu. Naopak "naši" vlci, kteří jsou až na výjimky kříženci vlka a různých psích plemen, ohrožují genetickou čistotu těchto opravdových vlků, přinejmenším na Ukrajině a v západních částech Ruska.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 13:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Myslím, že má Slovan pravdu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 17:28 Reaguje na Majka Kletečková
Nemá.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 22:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Ale jděte.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.1.2021 18:44 Reaguje na Slovan
Když jste u té osvěty pane Slovan. Už vás osvítilo a přepočítal jste si plochu těch chráněných území u nás a zjistil tak kolik procent z výměry ČR zabírají?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.1.2021 00:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Projekty "Soužití s velkými šelmami v České republice" za ................7 585 184 Kč i "Preventivní opatření před útoky velkých šelem a jejich monitoring" za.........................
8 856 832,76 Kč jsou vyhozené peníze daňových poplatníků. Vlk v ČR neloví divoká prasata, ani přemnoženou ostražitou lesní zvěř, má ke konzumaci nachystána chovateli, soustředěná stáda hospodářských zvířat, zatím ve víc než dostatečném množství i druhů. A zabezpečení je jim, vlkům, jen na to, aby se generace vlků naučily jak je překonávat podhrabáním, poražením, přeskočením (a také si vzpomínám, že jsme kdysi měli německého ovčáka, který se naučil přelézat drátěný plot s oky, což využíval zváště když v okolí našeho domu hárala nějaká fena).
Odpovědět
bu

běžný uživatel

26.1.2021 07:24 Reaguje na Jiří Daneš
No ono to s tím zabezpečením asi nebude úplně slavné - zdá se, že řada chovatelů na to kašle.
Ono býti velkochovatel znamená hold zabezpečit si velké plochy...
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410036-druha-strana-problemu/
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.1.2021 11:45 Reaguje na běžný uživatel
To o tom kašlání na zabezpečení se Vám opravdu jen zdá.
Bačové nikdy v minulosti pastviny neoplocovali, případné škůdce stříleli. Proto si škůdci dávali pozor, aby jim k tomu nezavdávali příčinu, protože ani škůdci nejsou tak blbí, aby se kvůli ovcím nechali střílet. Vlk (i pes) je víc než schopen, se opakovanému nebezpečí velkým obloukem vyhnut.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 22:48 Reaguje na Jiří Daneš
Bačové v minulosti měli pastevecké psy.
Odpovědět
RT

Richard Toman

27.1.2021 10:46 Reaguje na Majka Kletečková
U nas nebo na Slovensku urcite ne v takove mire jakou si predstavujete. Pastevecti psi maji puvod i rozsahlejsi uziti v jinych zemich na vychod, pripadne jih od nas, pokud se bavime o minulosti. U nas pouzivali spis ovcacke psy, pro praci se stadem. K ochrane tam byl pastyr ci baca a ti se s tehdejsi "skodnou" rozhodne nemazlili. Nemluve o tom, ze majitele pozemku pronasledovali dravou zver, kdykoli na ni narazili. Takze resme soucasnou situaci,podminky a zkusenosti.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.1.2021 10:57 Reaguje na Richard Toman
K tomu Slovensku - pastevecký pes plemene slovenský čuvač je slovenské národní plemeno. To se odněkud muselo vzít.

Nemám nic proti tomu řešit současnou situaci, ale pan Jiří Daneš, na něhož jsem reagovala, se odovolával na minulost a zapomněl se zmínit o psích pomocnících pastevců.
Odpovědět
RT

Richard Toman

27.1.2021 12:39 Reaguje na Majka Kletečková
Vy se ale zase zapominate vzdy zminit o tom, ze nasi predci taky s vlky vzdy souperili a bojovali a kdo vyhral nakonec vite. Vy to podavate jako ze meli k ochrane stad psy a tim to pro ne koncilo, pohoda jazz.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.1.2021 14:25 Reaguje na Richard Toman
To, že se v minulosti s vlky soupeřilo a bojovalo, tady v hojné míře zmiňují jiní. Přitom zapomínají na pomoc svých čtyřnohých přátel. To se snažím napravovat,
pohoda jazz.
Odpovědět
RT

Richard Toman

27.1.2021 15:05 Reaguje na Majka Kletečková
Tak aspon vidite, ze je to spojena nadoba, znacne komlikovana, obzvlast v dnesnich podminkach. Oni treba nezapominaji, jen to neni v soucastnosti tak jednoduche.
Odpovědět
dm

david matoušek

27.1.2021 15:21 Reaguje na Majka Kletečková
Mila pani, napr.ten vas sl.cuvac stene s PP 15-30 tisic. Dva roky vychova s nejistym vysledkem. 4 dospeli ke stadu cca 60 tisic mesicne naklady navic, opet ne 100% uspesnost. Navic mozna nevite, ale ovce se nepasou cely rok, psy ale krmite furt. Naklady na radne oploceni stejne, zvysene naklady na lidskou silu, ty psy nemuzete cely den nechat samotne na louce bez dozoru. Riziko konfliktu atd, atd. Proste jak se tu pise, neni to tak jednoduche. A nejvic radi lidi, co nemaj absolutne sajna o hospodareni.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 12:56 Reaguje na běžný uživatel
Tenhle dokumentární 19-minutový film každému doporučuji. Na ČT2 ho dávali poprvé 24.1. letošního roku, vyroben byl loni, takže je poměrně čerstvý.
Odpovědět
re

regis24

26.1.2021 18:51 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, také doporučuji shlédnout tento epický pořad. Uvidíte obrovskou tendenční snusku lží. Uvidíte psychopata Malíka který plácá v pořadu o ovcich a vlcích nesmysly o přemnožené zvěři.
Uvidíte umaštěneho doktora Kutala jak tvrdí, že PČR neumí a úmyslně nevysetruje údajné pytláctví.
Uvidíte pracovníka státní správy, jak tajně chodí na soukromé pozemky a měří oplocení. Z jakého titulu?
Uvidíte co je to za prizivniky. Kdo jim věří, je skutečně prostý duchem.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 23:23 Reaguje na regis24
Pro mne to hodnocení oplocení v terénu bylo zajímavé. Ale nevšimla jsem si, že by tam někdo tajně chodil na soukromé pozemky.
Odpovědět
re

regis24

27.1.2021 08:00 Reaguje na Majka Kletečková
Aha, takže podle vás - který z těch magorů byl majitel pozemku a oplocení? Hodnocení oplocení v době kdy na pastvině nejsou zvířata je dobré k čemu? A kde to vlastně bylo natočené? Proč tam nebyl uvedený konkrétní pozemek a konkrétní majitel? Protože psychopati z CHKO to dělali tajně, bez povolení majitele a nad rámec svých zákonných možností.
Chystá se na ně stížnost a zřejmě i trestní oznámení, jsou tak hloupí že se u toho natočí a dají to do televize.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.1.2021 11:03 Reaguje na regis24
Na některých pastvinách zvířata byla, na jiných nikoliv.

Až bude reportáž nebo článek o té stížnosti a trestním oznámení, se zájmem si to přečtu / poslechnu.
Odpovědět
re

regis24

27.1.2021 11:07 Reaguje na Majka Kletečková
Takže vám nevadí, že zaměstnanci státní správy nelegálně vstupují na cizí pozemky, že překračují svoje pravomoce? Co kdyby takhle buzerovali Vás? To je Vám jedno, ono se Vás to netýká, že ano?
Se zájmem si můžete poslouchat vážnou hudbu.
Odpovědět
DA

DAG

26.1.2021 20:39 Reaguje na běžný uživatel
Bohužel toto je nejjednostrannější pořad na ČT. Dřív jsem ho sledoval, ale když dávali nějakou problematiku, které jsem trochu rozuměl, tak jsem poznal jak zmanipulovane to je. Ty nejjasnější věci jako nesanovane skládky samozřejmě nikdo neokecá a člověk jim musí dát za pravdu. Nicméně, kvůli zrovna takovým jednosměrkám jako je v odkazu, jsem je přestal sledovat.
Tady odkaz na vyrovnanou reportáž. https://www.televizeseznam.cz/video/myslivecke-tema/je-jich-malo-nebo-hodne-vyskyt-vlku-v-libereckem-kraji-64117797
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 23:18 Reaguje na DAG
I na tohle video jsem se ráda podívala.Díky za odkaz.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.1.2021 00:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
Projekty "Soužití s velkými šelmami v České republice" za ................7 585 184 Kč i "Preventivní opatření před útoky velkých šelem a jejich monitoring" za......................... 8 856 832,76 Kč jsou vyhozené peníze daňových poplatníků. Vlk neloví divoká prasata, ani přemnoženou ostržitou lesní zvěř, má ke konzumaci soustředěná stáda hospodářských zvířat,zatím ve víc než dostatečném množství a druhů. A zabezpeční je jim jen na to, aby se generace vlků naučila jak je překonávat pohrabáním poražením, přeskočením a také si vzpomínám, že jsme kdysi měli německého ovčáka, který se naučil přelézat drátěný plot s oky, což využíval zváště když v okolí našeho domu hárala nějaká fena.
Odpovědět
Pája Žížala

Pája Žížala

8.7.2021 23:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Trošku se zpožděním přispívám. NIKDE oslavovatelé vlka neuvádějí, kolik u nás těch vlků opravdu je. Z období zmíněných grantů jsem s obtížemi vygůglil 30 až 70 kusů v celé ČR. Z výše uvedených informací vyplývá, že z veřejných prostředků bylo ve věci vlčí lobby vycucáno z rozpočtu ČR 0,5 mil až jeden milion korun na každý zde žijící kus vlka. To je nářez!!! Pak mi dochází, proč ti, jež si z vlka udělali byznys, neuvádějí jeho skutečný počet. Pouze mlží s teritorii. To je fakt masakr! Takto se loupí za bílého dne. Hnutí DUHA si vytvořilo zase jednu dojnou krávu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.1.2021 11:39
A co dál? Loni 22 teritorií, za pár let 100 a vlci po celé republice.
Nejen ploty v pohraničí, ale i kolem výběhů koní za statisíce a kolem
stád slavných polodivokých kopytníků. Metrové plůtky kolem vilek pak
nahradíme dvoumetrovým plotem, aby vlci nezakousli čivavu či dítě.
Nebo ke každému stádu a domu v republice Kavkazana, který pokouše
i listonošku. Proboha mějte trochu rozumu co je únosné a co už ne.
Víte jaké budou náklady na ta opatření i ve vnitrozemí a jaké škody
bude třeba hradit? Před pár léty nula dnes 22 teritorií. Ono se to
množí rychle, když jim nikdo v ničem nebrání. Přirovnám to s potkany.
Bez prevence nás časem sežerou a vlci nám zase omezí život za plotem.
Budou to tisíce kilometrů plotů, tisíce pasteveckých psů, tisíce
incidentů a nakonec tisíce zastřelených vlků, až se názor veřejnosti
změní. Kormoráni a jiní predátoři budiž varováním. Divočina je blud.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.1.2021 12:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Ochrana životního prostředí byla svěřena na AOPK ČR lidem, kteří o něm ví velmi málo . Úřednickým byrokratům, sucharům , kterým je praxe zcela cizí a princip trvale udržitelného rozvoje je minul velkým obloukem.
Doufám, že po volbách jak na ČIŽP tak i AOPK dojde k hlubokým i personálním změnám.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.1.2021 12:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Volby jsou od toho, aby se trošku vyměnili politici. Úředníků se tyto změny netýkají. Pokud se chcete poučit, dívejte na ČT3 na seriál Jistě pane premiére. Tam je to ukázáno přesně. Je zajímavé, jak je ten seriál nadčasový, protože i když vznikl před dvaceti léty, přesně ukazuje třeba i dnešní Eurosojuz.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.1.2021 12:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Příšerného přemnožení vlků bych se neobával. Každá smečka má svoje teritorium do kterého nikoho cizího nepustí, navíc ve smečce se množí pouze alfa pár a ostatní vlci slouží jako servisáci při společném lovu. Kromě toho se snaží vyhýbat lidem, takže to, že by si třeba vlčí smečka udělala honitbu uprostřed Václaváku, určitě nehrozí. Je ale zajímavé, že stejně kritický nejste třeba k přemnoženým divočákům. Loni v prosinci divoké prase napadalo lidi v Praze Podolí a nakonec muselo být zastřeleno. Přitom jedna bachyně může mít až 12 mladých dokáží se tedy množit geometrickou řadou. A tohle nikomu nevadí?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.1.2021 17:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Milý pane k divočákům jsem stejně, ne-li víc kritický
a proto souhlasím se zástřelným, protože "vysedět" si
v mrazu divočáka na čekané není legrace a nezapomeňte
čím to začalo. Podporou lánů energetické kukuřice se
jim vytvořily ideální podmínky k životu. Ta je mnohdy
na polích ještě v prosinci a kolik měsíců na účinný
odlov pak už zbývá ? Když vylezou ven z obilnin, tak
vlezou do kukuřice a z ní v prosinci do lesa. Les
jim nenabízí díky turistice klid a často ani potravu,
kterou nacházejí v okolí měst a vesnic. No a pak je
tu mráz na posedu a etika nelovit bachyně s časnými
jarními selaty. Střelíte jednoho a týden tam není
ani noha. Naháňka? Do ní vleze turista a končí lov.
Uzavřít honitbu kvůli lovu, tak je tu řev a střílet
bez uzavření honitby smrdí průserem. Kolem Prahy
střílet je jako střílet rovnou v parku. Plno lidí
na procházkách, běžců a cyklistů. Ohrozíte jediného
a roznesou vás v TV, tisku a skončíte na policii.
U těch vlků při pěti mladých od Alfa páru končí
nejmíň polovina vyobcováním ze smečky. Po spojení
vyděděnců ze dvou smeček máte do roka smečku novou.
Mnohdy stačí pouhá dvojice a do roka tu je smečka
taky. A pamatujte na jedno, že V Německu už jich
je nadplán a půjdou tam, kde to bude nejblíž.
Jejich lužická populace do Alp půjde přes nás a
má to dokonce snazší. Možná budou ve vnitrozemí
dříve, než ta naše populace z Kokořínska. No a
na Václaváku lovit asi nebudou, ale takový les
v Klánovicích a okolí není k zahození taky.
Jinak je to mým velkým přáním, aby došli i tam,
tak jako nyní kormoráni na Vltavu v Praze. Už
jsem viděl v TV šot, jak plundrují nezamrzlou
Vltavu a všichni jsou bezradní. Střílet ty ptáky
v Praze je jako střílet v Praze a okolí tu černou.
Žádný myslivec nebude riskovat malér a být navíc
haněn jako bouchal a trýznitel zvířat. Zblblým
lidem přeji i to napadení černou a kousnutí do
zadku vlkem. Pamatujte i na možnost poraněných
vlků po autonehodách a při lovu, kteří budou
s hendikepem lovit cokoliv. A co třeba odněkud
zavlečená vzteklina ? To by byl teprve mazec.
Moji prababičku za císaře pána naháněl vzteklý
velký pes až domů, kde mu dovolila strčit hlavu
do pootevřených dveří, které pak přitlačila
a rozbila mu hlavu sekerou. Vyvázla bez zranění
i vztekliny, ale dva lidé z okolí takové štěstí
ale neměli.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 18:16 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Smečky klidně mohou narůst na větší počty členů, pokud jim budou organizace typu AOPK zajišťovat nadbytek žrádla.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 23:33 Reaguje na Jan Šimůnek
AOPK jim ale snad žádné žrádlo nezajišťuje. Vlkům přilepšují spíše chovatelé, kteří si v oblastech s výskytem vlků zapomněli pro ochranu svých stád pořídit pastevecké psy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2021 17:10 Reaguje na Majka Kletečková
AOPK tato stáda předkládá vlkům jako zpestření jídelníčku, protože znemožňuje jejich adekvátní ochranu. Tou je výlučně střelba do živého.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.1.2021 17:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Na způsob adekvátní ochrany mám jiný názor než Vy. Pokud budou ovce hlídány pasteveckými psy a nebude to stačit, nemám nic proti tomu eliminovat při činu drzé zloděje dvounohé či čtyřnohé jejich zastřelením pro výstrahu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.1.2021 18:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
No, jde o to co si kdo pod pojmem příšerné přemnožení představuje. Je zajímavé jak se například snižuje velikost teritoria jednotlivých smeček. Prvotní údaj z pro vlka přirozeného prostředí uvádí velikost teritoria 1 až 2tisíce km2. Ve střední Evropě se snížil na dvě stě km2. Údajně, alespoň podle zpráv z Německa je i těch dvě stě km2 zbytečně velká plocha a dokáže žít i na podstatně menší ploše. Stačí k tomu dostatek hospodářských zvířat.
Nesmysl s výhradně se množícím alfa párem jde doložit rychlým zvyšováním počtu vlků. Ten nárůst početnosti tomu přímo odporuje. Co ti jednotlivý mladí vlci co se toulají Evropou? Podle vás by měli sloužit alfa páru jako ti "servisáci" při společném lovu a oni na to s prominutím serou a chodí si po výletech. Co ta smečka co nikoho cizího do svého teritoria nepustí. Chcete opravdu tvrdit že ti vlci přecházejí pouze územím kde žádá smečka nežije? A tak dál. Na Václaváku skutečně zatím vlci lovit nebudou. Chybí jim tam ty "ovce".
No a přemnožení divočáků? Pořád stejná písnička. Jsou nyní opravdu ti divočáci přemnoženi? Bude tento rok uloveno víc divočáků než loni a nebo to bude o sto tisíc méně? Podělte se o znalostmi o tom množení "geometrickou řadou. To mě velice zajímá. No a je v Praze Podolí honitba, honební pozemky na kterých jde pouze ze zákona lovit? Proč se asi ti divočáci stahuji na předměstí a blíže k člověku? No a hlavně nebude to přibližování zvěře k člověku z důvodu vlka spíš narůstat?
Odpovědět
Sl

Slovan

26.1.2021 19:26 Reaguje na Jarek Schindler
Reakce na první odstavec:
- Dokažte, že velikost teritoria se mění podle hustoty hospodářských zvířat. Variabilitu velikosti teritorií určuje zeměpisná šířka a hustota kořisti, kterou je dle různých výzkumů převážně divoká zvěř. Proto v severské tundře má vlk teritoria o tisíci km2, zatímco např. ve slovenských Tatrách do 200 km2. To je ale naprosto normální a známá věc. Vlk nikdy v horách neměl obrovská teritoria jako v otevřeném prostoru.

Druhý odstavec:
- Nesmysl to není. Je to naprosto jasná a známá věc, že ve SMEČCE se množí jen Alfa pár. Ti mladí jedinci "toulající se Evropou" hledají svého partnera, aby sami mohli založit smečku a rozmnožit se, protože ve své původní smečce by na ně nemuselo nikdy dojít. Mnoho z těchto tuláků je zabito vlky z jiné smečky, pokud se mladý vlk dostane do jejich teritoria a ta smečka ho najde. Jako... to, že je někde nějaké teritorium neznamená, že tam nemůže být jiný vlk, jen je to pro něj jaksi velice riskantní zůstávat na takovém místě delší dobu.

Třetí odstavec:
- Nevšiml sem si, že by se zvěř, včetně divočáků, přibližovala více a více k člověku. Za jejich přemnožení nesou vinu myslivci, kteří nedokázali nahradit onoho vrcholového predátora, kterého jsme dokázali u nás úspěšně vyhubit. A podle čeho vlastně soudíte? Koukáte na ně každé ráno ze svého panelákového bytu, jak dovádí v městském parku? :)
Odpovědět
Hu

Hunter

26.1.2021 21:10 Reaguje na Slovan
Ad odstavec tři:
No to jste si nevšimnul úplně špatně, synantropizaci je dnes mžno pozorovat u celé řady druhů zvěře - holub hřivnáč (někteří i zimují), liška, kuna, zajíc, sojka, straka a koneckonců i černá zvěř. Divočáci jsou dnes pod takovým loveckým a civilizačním tlakem, že s oblibou vyhledávají brownfields nejen na okrajích měst. Myslivci na tom žádnou vinu nenesou, stavy odpovídají úživnosti prostředí a nebýt snahy myslivců, tak nás tady prasata sežerou, protože je tu celoroční nabídka potravy pro černou zvěř, která jim umožňuje reprodukci v maximální možné míře.
Ad odstavec dvě - tyto teorie dostávají do značné míry na prdel, pokud se odhaduje a je prokázán každoroční nárust populace vlka ve výši 30%. Jsou to jen teorie, kterým praxe absolutně neodpovídá.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.1.2021 22:14 Reaguje na Slovan
Na vaše reakce rád odpovím pane Slovan. Tedy odpovím až vy odpovíte na to , na co se vás již dva týdny ptám. No a ten dotaz vychází z vaší potřeby školit pana Macháčka ohledně výměry chráněných území u nás. Vašich 0,53% chráněných území z výměry státu je totiž bohapustý nesmysl. Ne že bych se divil. Nesmyslů a polopravd plodíte spoustu. Jen se k nim potom zapomínáte hlásit.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2021 23:15 Reaguje na Jarek Schindler
Jaká je tedy výměra chráněných území u nás, pane Schindlere? A kde se to dá zjistit?
Předem děkuji za odpověď.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.1.2021 04:09 Reaguje na Majka Kletečková
Ale paní Kletečková, děkovat nemusíte protože pokud si opravdu myslíte, že vám budu veškeré informace nosit až pod nosánek, tak se mýlíte.
Otázka byla určena panu Slovanovi a tak si budete muset počkat na jeho odpověď.
Druhou možností je potom najít si tuto informaci v předcházející diskuzi. Psal jsem to.
No a pak si to také můžete sama vysčítat.
V každém případě to byla reakce na snahu pana Slovana školit pana Macháčka, kdy na jeho slova:
"nestačí vám 4 NP, 810 rezervací a
nespočet jiných chráněných míst" odpověděl: "Mě by to stačilo v momentě, pokud by již nic víc chránit nešlo. 810 rezervací zní krásně - proč ale nezmíníte že se jedná jen o 0,54% rozlohy ČR? To už by asi neznělo tak propagandisticky co...".
Takže , podle pana Slovana, paní Kletečková, "osvěta veřejnosti k ochraně patří", tak si počkej, třeba vás osvítí.
No a pokud neosvítí, tak vám to potom vysvětlím.
Odpovědět
Sl

Slovan

27.1.2021 06:29 Reaguje na Jarek Schindler
“ Status přírodní rezervace mělo na konci roku 2017 810 území o celkové rozloze 42 929 ha, což zabírá asi 0,54 % území republiky.”

Že nechápete, co u nás pojem “přírodní rezervace” znamená a nedokážete si ověřit, kolik % našeho území zaujímají... to není můj problém. Pokud se nepletu, nebavil jsem se o chráněných územích jako takových. Pokud ano, prosím o citaci a odkaz. A tuhle otázku od vás jaksi čtu poprvé.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2021 08:28 Reaguje na Slovan
Ptal se vás na chráněná území, tedy i na NP a CHKO, případně další území se zvláštním ochranným statutem. Jen Natur 2000 máme v přepočtu na velikost území státu asi pětinásobek plochy proti Německu (a to jich má navíc nacpánu asi polovinu do daleko menší bývalé NDR). Původní země EU si spíš svá území před těmito hovadinami chrání, o to víc je vnucují nám. Jako prostředek poškození naší ekonomiky, mimo jiné.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.1.2021 12:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Já se na to zase ptala pana Schindlera, protože on byl první, kdo se tím začal zabývat. A snažil se to podsouvat někomu jinému. Doufám, že splní svůj slib.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.1.2021 16:34 Reaguje na Majka Kletečková
Co komu podsouvám? Jak jsem zmínil níže, vy budete opravdu hlava aspirující na CML.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.1.2021 11:14 Reaguje na Slovan
Tak, v první řadě máte doslovnou citaci v předchozím komentáři. Pokud ji potřebujete ještě jednou tak prosím:
Na slova Pana Macháčka :"nestačí vám 4 NP, 810 rezervací a
nespočet jiných chráněných míst",
jste odpověděl : "Mě by to stačilo v momentě, pokud by již nic víc chránit nešlo. 810 rezervací zní krásně - proč ale nezmíníte že se jedná jen o 0,54% rozlohy ČR? To už by asi neznělo tak propagandisticky co...".
Co tedy zní propagandisticky a nezakládá se na pravdě? Kde máte ty NP a další, jako například ty CHKO? To snad nejsou chráněná území? Zvlášť když diskuze probíhala pod článkem o potřebě vzniku další CHKO .
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.1.2021 12:41 Reaguje na Jarek Schindler
810 rezervací - tak obrovská cifra vypadá jako něco úžasného, přitom to je ve skutečnosti jen 5 promile rozlohy ČR. Ve skutečnosti 810 mrňavých izolovaných ostrůvečků. Dobře, že na to Slovan poukázal. Počet NP komentovat nemusel, 4 je málý počet už na první pohled. I když zaplať pán bůh za ně.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.1.2021 16:27 Reaguje na Majka Kletečková
Počet velkoplošných chráněných území není třeba komentovat protože se to nehodí k výkřikům o 0,54% chráněných území. Vy jste tedy hlava, paní Kletečková. Neaspirujete náhodou na pozici centrálního mozku lidstva?
Odpovědět
Sl

Slovan

27.1.2021 13:17 Reaguje na Jarek Schindler
810 rezervací, které tak majestátně pan Machaček zmínil jsou ony PR, které zaujímají 0,54% rozlohy naší země. To je fakt. To, proč jsem reagoval zrovna na tohle “mega” číslo a uvedl ho na pravou míru pochopí asi každý... jen vy ne.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2021 14:19 Reaguje na Slovan
Rezervaci mohu vyhlásit, ale
musím mít sílu ji chránit a taky udržet to, proč byla zřízena.
Pracovitých rukou ochotných
třeba kosit orchideové louky
a nebo zbavovat porosty
nežádoucích dřevin ubývá.
Něco vyhlásit a pak se o to
nestarat umí každý osel a tak
potom mnohá chráněná území
vypadají. Rezervace by měla
být opravdu v něčem unikátní
a ne pouze pouze záměr jich
mít tisíce hektarů. Jak píšou
jiní, tak velikost NP, CHKO
a území NATURA je poměrně
vůči jiným zemím velká a to
i na naši silně kulturní
krajinu. Samozřejmě by jich
mohlo být více, ale kde?
Je tu něco tak zachovalého,
aby si zasloužilo být třeba dalším NP a co se tím změní?
Leda to, že to přiláká davy návštěvníků, jak se děje ve
stávajících NP. Raději to
nechat bez označení jako NP a zájem zůstane stejný jako dosud. Šumava před vyhlášením NP byla opravdovým NP a nyní je to Disnylend plný hotelů
a atrakcí přímo v srdci NP.
Pár strážců bezradně přihlíží
davům na jezerech a příroda
pláče pod náporem turistů.
I to je důsledek "ochrany"
názvem NP. A co Hřensko
a okolní NP? Ty štrůdly lidí mezi skalami jsou NP? Ano
pro byznys, ne pro přírodu. Tam, kam dám tabulku "chráněno" přilákám zvědavce a vyženu část zvířat. Hlavně, že to "chráním" tou tabulkou. Chraňme přírodu
i bez bumážek o zřízení CHKO,
rezervace či NP. Mnohde to bylo
lepší před vyhlášením, než je to nyní.
Odpovědět
Sl

Slovan

27.1.2021 17:21 Reaguje na Břetislav Machaček
1) Která rezervace nějak strádá není tam to, kvůli čemu jde chráněná?

2) "Jak píšou jiní, tak velikost NP, CHKO a území NATURA je poměrně vůči jiným zemím velká a to i na naši silně kulturní krajinu."

- Kravina. Pokud však podle vás ne, prosím o jasná čísla, která k tomu snadno vyhledáte.

3) Kde? Doupovské hory a centrální část Jeseníků s Kokořínskem by mohli být úplně v pohodě NP, CHKO zase Soutok, Krušné hory, Chřiby,... těch míst je zde ještě vskutku dost. Zlepší se tím ochrana území, easy. Kvůli tomu taková území jsou, chápeme?

4) NP nebo CHKO a ony "Disnylendy", které tam vznikají podle vás kvůli ochraně přírody - proč se tedy oním "Disnylendem" stávají i vrcholy jako Králičák nebo Klínovec, které v CHKO ani NP vůbec nejsou? Ono to asi bude spíš tím, že ta místa jsou všeobecně známá, každý se o nich v době internetu dozví a jelikož tam vznikají krásné fotky, každý tam chce. Ale tak si to dál srovnávejte s dobou vašeho mládí, kdy pár šťastlivců mělo Škodu 120, internet neexistoval a spoustu míst znal jen místní. Na Šumavě i jinde jsou i dnes přetížená jen nejznámější místa, jinde je krásný klid. Jenže to byste tam někdy musel jít, co?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.1.2021 16:22 Reaguje na Slovan
Pan Macháček zmínil nejen PR. Takže promiňte ale toto je přesně ten ekoidiotismus v praxi.
Takže, pokud si někdo alespoň jednou přečetl zákon 114/1992 tak zná kategorie chráněných území a ví že se dělí na velkoplošné a maloplošné. Vytáhnou si z toho. pro ekodemagogické výkřiky o nedostatečné ochraně přírody u nás ta maloplošná území dokáže s prominutím jen ekoi......
Takže, 4 NP, 26 CHKO, 109 NPR, 810 PR, 124 NPP a 1556 PP dle zákona o ochraně přírody, má rozlohu 12535,7 km2 a je to 15,9% z rozlohy státu.
No a pak tu máme chráněná území UNESKO ( tedy ty biosférické rezervace ) v počtu 6 a rozloze 4611km2. Ramsarské mokřady 14 o rozloze 635 km2. Dále pak chráněná území dle evropské legislativy Natura 2000 ( ptačí oblasti 41, Evropsky významné lokality 1112.
Tady je problém, že se mnohdy ta chráněná území překrývají s chráněným územím podle zákona 114.
No a pak tu máme ještě Přírodní parky vyhlašované kraji. Na o těch je 153. Takže rozloha chráněných území podle různých zákonů a vyhlášek a s různým stupněm ochrany může pokrývat kolem 30 % z rozlohy ČR.
To je snad již o něčem jiném a propagandistickým výkřikům o 0.54 % na hony vzdáleno.
Odpovědět
Sl

Slovan

27.1.2021 17:29 Reaguje na Jarek Schindler
810 je jenom PR, tak o čem jiném by se asi bavil? O NP?? O CHKO? Proč nevytáhl 109 NPR? Nejspíš malé čísílko...
Ale asi jste chtěl jen změnit téma.... nu, budiž.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.1.2021 22:17 Reaguje na Slovan
První co vytáhl, tedy pokud umím číst, jsou 4 NP . No a kromě PR byla řeč o bezpočtu dalších chráněných území. Proč jste nereagoval na ty 4 NP ?
Téma měnit nemusím.
Mám dokázat že, velikost teritoria se mění podle hustoty hospodářských zvířat. Odpověděl jste si sám." Variabilitu velikosti teritorií určuje mimo jiné hustota kořisti" No a nejsnadnější kořistí jsou ty domácí hospodářská zvířata. Těm různým výzkumům o konzumaci převážně divoké zvěře tak nějak odporuje jednoduchá matematika. To vám vysvětlím příště. Nyní bych chtěl poukázat na vaše nesmysly. Tvrdíte, že je všeobecně známo, že vlci v horách (Tatrách mají teritorium 200 km2 kdežto v nížinách jsou jejich teritoria podstatně větší. Cituji vás: "Vlk nikdy v horách neměl obrovská teritoria jako v otevřeném prostoru". Vám se snad zdá, že k nám nejvíce zasahující středoevropská nížinná populace je populací horskou? Již v názvu populace snad máte tu nížinu a tedy ten váš otevřený prostor kde by měl mít vlk podstatně větší teritorium. Tedy zjevně tvrdíte blbost.
Druhý odstavec a alfa pár. Pokud by se množil pouze alfa pár tak nikdy nemohlo dojít k tak rychlému nárůstu populace vlka. Ano ve smečce se množí ten alfa pár ale smečku opouští většina mladých vlků, kteří zakládají vlastní smečky. Sám to snad také píšete: " Ti mladí jedinci "toulající se Evropou" hledají svého partnera, aby sami mohli založit smečku a rozmnožit se" Takže zase chyba pane Slovan. Ještě dodám, že není neobvyklé, když se například v době nouze spojí smečka původního alfa páru se smečkami založenými jeho potomky. Ti se totiž tolerují i v rámci jednotlivých, většinou na sebe navazujících teritorií. Jen ta teritoria se zase zmenšují.
Nevšiml sem si, že by u nás byla všude zvěř přemnožená a to včetně divočáků. O zbožném přání házet vše na myslivce vím již hodně dlouho. No a hlavně, opravdu si myslíte, že by vlk ty myslivce mohl nahradit? Už se na to těším.
Panelák? To je asi spíš váš případ, ne?. A výhled? Já mám výhled na hory a je perfektní.
Odpovědět
Sl

Slovan

28.1.2021 17:02 Reaguje na Jarek Schindler
Vy jste prvotřídní demagog.

"Vám se snad zdá, že k nám nejvíce zasahující středoevropská nížinná populace je populací horskou?"

- U nás žádné hory nejsou, chápu to správně? Takže na co máte ten údajný výhled z paneláku? :) V tom příspěvku jsem mimochodem psal, že ta obrovská teritoria jsou např. v tundře, což jsou ony otevřené prostory. Tatry jsou příkladem pro jiný typ území, protože i u nás vlci žijí převážně v zalesněných územích a horách (ano, horách!), kde ta teritoria jsou mnohem menší s hospodářskými zvířaty nebo bez nich. Rozbory vlčího trusu mluví jasně, přečtěte si nějaký ten výzkum. Má otázka stále trvá: dokažte, že se teritorium zmenšuje s rostoucím počtem hospodářských zvířat (a naopak) i přes cca. stejný počet divoké kořisti. Chci nějaký výzkum, ne vaše klasické "můj názor je, já myslím,...".

"Pokud by se množil pouze alfa pár tak nikdy nemohlo dojít k tak rychlému nárůstu populace vlka."

- Proč ne, když je spousta prostoru, kam se mohou jednotlivci šířit a zakládat nové smečky?

"Nevšiml sem si, že by u nás byla všude zvěř přemnožená a to včetně divočáků. "

- Všude možná ne, ale na většině území ano. Měl byste trošku cestovat, zkoumat a pozorovat. V městském parku na procházce s vnoučaty si toho nevšimnete.

"O zbožném přání házet vše na myslivce vím již hodně dlouho."

- A kdo to tedy nezvládl? Ochránci? Já? Kdo se pasuje do této role? Ano, myslivci!

"No a hlavně, opravdu si myslíte, že by vlk ty myslivce mohl nahradit? Už se na to těším."

- Tohle někdo tvrdí? Pochybuji.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.1.2021 06:59 Reaguje na Slovan
Zrovna Vy povídejte něco o demagogii. Ano Tatry, Karpaty jsou hory. Tomu co u nás říkáme hory jsou pouze hustě obydlené a hodně využívané a navštěvované kopečky.
Vaše tvrzení o menších teritoriích v horách vyvrací celkem jasně Německá Lužice. Tedy prostor s největším hustotou vlčí populace na světě. Jo, tam jsou opravdu typické horské terény.
Ano, domácí zvířata považuji za, pro vlka nejsnadnější kořist. Ono je to tak, že zvěři která nebyla na vlky zvyklá chvíli trvá než se vlkům přizpůsobí změnou svého chování. Zvěř se bude sdružovat do stále větších zimních tlup, měnit stávaniště a pastevní plochy. Bude se přesouvat na větší vzdálenost do oblastí( kromě srnčího zvěře), kde se předtím nevyskytovala. V letním období nevyleze z řepky a kukuřice. Ten lov bude stále těžší nejen pro vlky. Takže to snižování stavů spárkaté zvěře, kterého mají vlci podle ochranářů dosáhnout bude dost diskutabilní. Takže asi pochybujete o tvrzení ochranářů, že vlk sníží stavy spárkaté zvěře u nás? Já o tom pochybuji od začátku ochranářské propagandy. Stejně tak pochybuji o tvrzení ochranářů, že se sníží škody na lese. Jak nám vlci ozdraví naše lesy? Nesmysl.
Spousta prostoru pro vlky a vůbec divočinu, v hustě obydlených oblastech střední Evropy. No pro vás a ochranáře dogma, pro reálně uvažující lidí ekoblábol.
Vrátím se ještě k útokům na hospodářská zvířata. Z každých tří kalendářních dnů byly ve dvou dnech zaznamenány vlčí útoky na hospodářská zvířata. 617 zabitých ovcí, koz, krav a koní .Ano, to bude to jedno až tři procenta hospodářských zvířat v potravě vlka. Akorát vlkofilové by měli používat jen jedno číslo. Jednou je to 99%, druhý den 97%. Proč jejich výzkumům ,tak nějak nevěřím?
No a váš panelák?
Za vše mindráky či pocit méněcennosti opravdu nemohu.
Odpovědět
Sl

Slovan

29.1.2021 20:02 Reaguje na Jarek Schindler
"Já mám výhled na hory a je perfektní."

- Takže... na jaké hory že se to údajně díváte, když u nás, podle vás, žádné nejsou?

Hory u nás samozřejmě jsou. Nejsou to sice žádné velehory, nicméně ty naše "kopce" hory prostě jsou.

Kde jste vzal to, že v německé Lužnici je nejvyšší hustota vlků na světě? Zdroj?

"Ano, domácí zvířata považuji za, pro vlka nejsnadnější kořist."

- Dost pochybuju, že SPRÁVNĚ chráněné stádo bude pro vlka tou nejsnadnější kořistí. A už vůbec ne, pokud zde má ideální divokou kořist tak početnou. Tohle je jen a jen váš pocit nezakládající se na žádných relevantních datech.

"Takže asi pochybujete o tvrzení ochranářů, že vlk sníží stavy spárkaté zvěře u nás?"

- cca. 100-120 vlků jen těžko může dostatečně snížit současné vysoké početní stavy srnčí a černé zvěře nebo jelenů sika. Nikdy sem si nevšiml ani toho, že by tohle ochránci říkali - maximálně prohlásili, že k tomu snížení vlk pomůže, což je fakt.

"617 zabitých ovcí, koz, krav a koní ."

- Krásné a teď ještě dodejte, kolik z nich bylo zabezpečeno minimálně kvalitním oplocením. Děkuji. Jinak to jsou nic neříkající čísla.

Tak jelikož mě a ostatním ochráncům vaši soukmenovci neustále cpou, že jsme z paneláků a měst aniž by o nás cokoli věděli, pak i vy jistě budete z města a paneláků, ne? Kvůli tomu přeci přírodě nerozumíme :)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

30.1.2021 18:41 Reaguje na Slovan
Tak ještě jednou. Vytáhl jste Tatry jako příklad hor kde je nižší výměra vlčích teritorii. Osobně nevím jakou rozlohu nají vlčí teritoria v Tatrách a okolí ale vím, že Tatry u nás nemáme. No a nakonec těžko s nimi u nás můžeme i něco srovnávat. Že by to Kokořínsko nebo Broumovsko? Takže, pokud dáváte příklad, jistě máte i srovnání pane Slovane.
No a to co jste ještě nikdy neslyšel či nečetl, najdete zhusta na stránkách AOPK, Hnutí Duha, šelmy.cz, OWAD či Wolf ja Bitte ,nebo v článcích pánů Pelce. Kutala nebo Malíka. Tam se toho dočtete. Třeba i to ,jak jednoduše jde lidem mazat med kolem huby.
Jinak, tento článek se ztrácí v čase. Takže další reakce pod novým článkem o vlcích. Určitě tu bude velice brzy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.1.2021 20:52
Blázna nemá cenu varovat, protože je jako dítě, které nevěří,
že oheň i pálí. Až se spálí, tak to snad pochopí a už se chyb
vyvaruje. U fanatika ale nepomůže ani zkušenost s ohněm a bude
opakovat chybu do nekonečna. Pokud by za chyby museli i zaplatit,
tak by začali možná i myslet. Tak jich nic myslet nenutí, mohou
stále fantazírovat a terorizovat jiné. Ty miliony bych jim nedal
a nechal bych je fantazírovat za své. Brzo by jich zbylo torzo
a možná by si začali vydělávat pastevectvím mezi vlky. To by
byla ta nejlepší zkušenost v praxi bez těch mouder pro
ostatní chovatele. Fanatici byli vždy schopni všeho a
byli horší než blázni. Blázen a fanatik zároveň je pak
tragédie zvaná aktivista.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.1.2021 21:05 Reaguje na Břetislav Machaček
tak to je.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2021 08:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Skončí to stržením nějakých dětí, a pak lynčováním vlkomilů, bohužel.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.1.2021 21:05
Chudáci chovatelé ovcí a jakéhokoliv zvířectva.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.1.2021 00:23 Reaguje na Radim Polášek
Mnozí chovatelé ovcí a koz jsou v pohodě, alespoň v mém okolí. Těm ve vlčích oblastech ovšem není kvůli vlkům co závidět. I přes to, že jim stát ztráty způsobené vlky v určité míře hradí. Chovatelům, co jim čerstvě narozená jehňata likvidují lišky, stát tyto škody nehradí vůbec.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.1.2021 00:27 Reaguje na Majka Kletečková
Může chovatel, i když není myslivec, zastřelit legálně lišku v době, kdy mu odnáší jehně?
Odpovědět
Hu

Hunter

28.1.2021 09:14 Reaguje na Majka Kletečková
Ne, pokud není držitel LL a nemá povolenku k lovu pro příslušnou honitbu a nesplňuje další náležitosti, viz. Zak. 449/2001
Odpovědět
RT

Richard Toman

28.1.2021 11:12 Reaguje na Hunter
No muze, ale nesmi ho nikdo videt :-)). Ikdyz si myslim ze v pripade lisky by to bylo vsem ukradene. Ale pani Kleteckove jde stejne o neco jineho. To s tema jehnatama a liskama vycetla na netu a kamos, co by radsi vlky nez lisky, to uz je uplna bajka. Proste chovatele, co maj problem s vlky jsou na tom lip nez ti s liskama, to je jasne :-)).
Odpovědět
Hu

Hunter

28.1.2021 11:22 Reaguje na Richard Toman
Jsme na veřejném webu, takže........
Že si to Majka Kletečková celé vymyslela je jasné každému, kdo o tom něco ví. Ale jsme na veřejném webu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.1.2021 14:55 Reaguje na Hunter
Děkuji za odpověď!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist