https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-hrensku-se-modernizuje-ochranne-stani-pro-velka-plavidla
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Hřensku se modernizuje ochranné stání pro velká plavidla

3.11.2020 16:07 | HŘENSKO (ČTK)
Přístav ve Hřensku je poslední před říční hranicí z Německem, kde lze plavidla při povodních bezpečně vyvázat. Proti proudu Labe je další nejbližší ochranný přístav v Děčíně-Rozbělesích.
Přístav ve Hřensku je poslední před říční hranicí z Německem, kde lze plavidla při povodních bezpečně vyvázat. Proti proudu Labe je další nejbližší ochranný přístav v Děčíně-Rozbělesích.
Foto | Karelj / Wikimedia Commons
V Hřensku na Děčínsku se modernizuje ochranné stání pro velká plavidla. Sloužit bude od příštího roku lodím i při nejvyšších vodních stavech. Náklady na práce jsou 17 milionů korun. ČTK o tom informovalo Ředitelství vodních cest (ŘVC).
 

Přístav ve Hřensku je poslední před říční hranicí z Německem, kde lze plavidla při povodních bezpečně vyvázat. Proti proudu Labe je další nejbližší ochranný přístav v Děčíně-Rozbělesích.

Ochranné stání tvoří tzv. dalby, což jsou vysoké ocelové sloupy, které vyčnívají z vody a umožňují lodě uvázat při záplavách. V Hřensku se osm takovýchto sloupů nachází v těsné blízkosti státní hranice s Německem na pravém břehu Labe. "Za běžného provozu si u nich připojuje do vleku remorkér Beskydy nákladní i osobní lodě, aby jim pomohl doplout obtížně splavným úsekem Labe bez zdymadel do Děčína a Ústí nad Labem," uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Za uplynulých 20 let stát na Labi modernizoval sedm přístavů a vývazišť. "Téměř kompletně je tak na vodní cestě garantováno, že lodě bezpečně přečkají povodeň, aniž by bylo riziko jejich utržení," uvedl Bukovský.

Dalby v Hřensku budou zvýšeny o 4,75 metru tak, aby v případě povodňových stavů umožnily bezpečné vyvázání čtyř plavidel o rozměrech 137 metrů krát 11,5 metru, což jsou největší lodě běžně plující po Labi mezi Českou republikou a Německem. "Každá dalba je nyní tvořena šesticí ocelových sloupů, které jsou propojeny ocelovými podestami a vybaveny vyvazovacími prvky. Sloupy z řady směrem do koryta budou navýšeny až na požadovanou výšku 2,8 metru nad úroveň hladiny odpovídající povodním v roce 2002 dvojicí ocelových trub se třemi podestami s vyvazovacími prvky. Dosáhnou tak rekordní výše téměř 18 metrů nad dnem řeky," uvedl Bukovský. Dalby jsou v horní části spojeny řetězem.

Při povodních v roce 2002 na Labi několik lodí neodolalo v rozbouřeném toku obrovskému proudu, utrhlo se a vyplulo z přístavů či vývazišť. Na trase pak ohrožovaly bezpečnost lidí a staveb. Některé z nich pyrotechnici potopili pomocí trhavin. Při odstřelu v Děčíně zahynul jeden člověk.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist