https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-jihlavske-mhd-budou-misto-autobusu-na-naftu-autobusy-na-plyn
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V jihlavské MHD budou místo autobusů na naftu autobusy na plyn

7.8.2020 00:16 | JIHLAVA (ČTK)
Nové autobusy zatím podnik testuje. Ilustrační snímek.
Nové autobusy zatím podnik testuje. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | mmdecin.cz
V pravidelném provozu jihlavské MHD přestanou sloužit autobusy na naftu. Dopravní podnik je může zcela nahradit vozy na stlačený zemní plyn (CNG). Teď uvádí do provozu pět nových autobusů na plyn, celkem jich má 25. Podle firmy mají nižší emise škodlivých látek a jejich provoz je podstatně levnější. Autobusy poháněné naftou by tak měly v jihlavských ulicích jezdit už jen při výlukách. ČTK to řekl provozně technický náměstek podniku Jaroslav Šetek.
 

Nové autobusy zatím podnik testuje. "Předpokládám, že by měly postupně vyjíždět na trať tak během čtrnácti dnů," řekl náměstek.

V jihlavské MHD slouží autobusy a trolejbusy. První čtyři autobusy na CNG začaly v krajském městě Vysočiny jezdit před devíti lety. Vozový park městský podnik modernizuje s pomocí evropských dotací.

Nákup posledních pěti autobusů Solaris Urbino 12 CNG stál podle věstníku veřejných zakázek 31 milionů korun bez daně. Do letošního září by měl mít jihlavský dopravní podnik také deset nových trolejbusů. Sedm z nich bude parciálních, to znamená, že díky trakčním bateriím budou schopné jezdit i mimo trolejové vedení. V tomto případě jde podle věstníku o zakázku za 129 milionů korun.

Dopravní podnik města Jihlavy, a.s., měl podle zveřejněné výroční zprávy zkraje tohoto roku 29 trolejbusů, 40 autobusů MHD a dva zájezdové autobusy. Vozy MHD ujely v Jihlavě za minulý rok zhruba tři miliony kilometrů, z toho trolejbusy 1,34 milionu a autobusy 1,67 milionu. V součtu vloni městskou hromadnou dopravu využilo přes 16 milionů cestujících. Dopravní podnik se 170 pracovníky vykázal za rok 2019 obrat 156 milionů korun. Na krytí ztrát MHD dostal od města 83 milionů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

7.8.2020 07:38
Pokud by se takové autobusy předělali na BIOplyn místo CNG, tak by to bylo opravdu přínosné. Takto je to jen velká investice s nevalným výsledkem....
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

7.8.2020 09:29 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Co víte o rozdílu mezi zemním plynem- bioplynem a propan LPG ??? Zkuste si to nejdříve nastudovat. Rozhodně bioplynCNG je tou správnou cestou prověřenou i ve vyspělém světě zeměkoule. To jen v českomoravsku i přes "vzdělání" meleme nesmyly o elektromobilitě aniž by jsme hledaly jiné možnosti. V používání v osobní dopravě zatím vede propan LPG, ale je prokázáno , že větší úspora nákladů je právě v LNG/CNG !!! Mimocodem zaměnitelnost použití bioplynu a LNG je možná u propanu toto možné není. Využití vlastní bioplynky u dopravní společnosti dokáže snížit provozní náklady až o čtyřicet procent. Tyto fakta jsou možné dohledat i na českém internetu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

7.8.2020 11:50 Reaguje na Krejcar Stanislav
Rozdíl je mezi fosilním CNG a BIOplynem (metanem) někdy také označovaným za BIOcng. Máte pravdu v tom, že BIOcng je dobrá cesta (proto ten můj komentář předtím), ale už nemůžu souhlasit s tím, že tímto jde nahradit palivo pro všechna vozidla.... tolik BIOmetanu rozumně nevyrobíme... jde ale o to využít všechny možnosti toho, co se dnes nazývá odpad (čistírenské kaly, BIO odpad, který dále nechtějí využívat sami jeho producenti, atd.). A potom tento plyn, který není fosilní využít pokud možno v maximální míře na pohon například MHD...

Pokud energetika ustoupí od uhlí a celkově se dekarbonizuje, pak je samozřejmě "nejlepší" elektromobil, ale zatím i ten produkuje určité emise tím, že energo průmysl zatím uvolňuje hodně CO2.

Nic ale není černobíle, a tak se bude výsledná energie na cokoliv vyrábět různými způsoby, které se budou navzájem doplňovat. Už dnes to tak je, ale časem se to bude vyvíjet ještě více rozmanitě nakombinováno.

Někdy je lepší se první zamyslet nad tím, co druhý myslel, než se ho hned snažit shodit... ale jako vaše volba :)
Odpovědět
ČM

Čech M.

7.8.2020 13:12 Reaguje na Krejcar Stanislav
Žádná osobní doprava na LNG neexistuje, alespoň zatím ne.
Další nesmysl je, že BioLPG nejde zaměnit za klasické LPG.
Mají prakticky identické složení a dají se normálně mísit!
Odpovědět
ČM

Čech M.

7.8.2020 13:14 Reaguje na Čech M.
Ještě dodatek- na fotce je klasická pistol na LPG ,ale článek je přitom o zemním plynu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist