https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-kvetnu-se-skoly-mohou-pripojit-k-mesici-skolnich-zahrad
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V květnu se školy mohou připojit k měsíci školních zahrad

8.4.2018 01:15 | PRAHA (ČTK)
Aktivní využívání školních zahrad v ČR stále není běžné.
Aktivní využívání školních zahrad v ČR stále není běžné.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
České školy se mohou letos v květnu nově připojit k oslavě Mezinárodního měsíce školních zahrad. Nezisková organizace Nadace Proměny pro ně připravila web, na kterém se mohou registrovat a najít inspiraci k různým venkovním aktivitám. Kampaně se ale mohou zúčastnit i bez registrace, stačí, když zorganizují různé aktivity na školní zahradě. Informovala o tom mluvčí nadace Petra Hrubošová.

 

Aktivní využívání školních zahrad podle ní v ČR stále není běžné. "Chceme, aby si to školy vyzkoušely a zjistily, že je dobré propojovat výuku, která je normálně zavřená ve třídě, s okolním světem, s praktickými zkušenostmi a zážitkovým učením," uvedla.

Na webu si učitelé mohou stáhnout zdarma brožuru s tipy, jak mohou s dětmi venku pracovat. Zároveň mohou sdílet a vyměňovat si své zkušenosti.

"Je tam přes 80 zajímavých tipů z celého světa, rozdělených podle různých oblastí, jako je umění, pohybové aktivity, komunitní aktivity," řekla Hrubošová. Možností, jak děti zaujmout, je podle ní mnoho. Kantoři mohou při výuce venku vést děti k rozvíjení vztahu k okolí a k ekologii. Stejně tak může být zahrada místem pro tvořivé aktivity a hry nebo setkávání lidí.

Publikace může učitele inspirovat například v tom, jak uspořádat venkovní divadelní festival nebo při výtvarné výchově zorganizovat tkaní koberců z trávy nebo dalších rostlin. Starší děti mohou dostat za úkol třeba vytvoření modelu zahrady pohledem lidí z různých profesí.

Iniciativa k zavedení Mezinárodního měsíce školních zahrad vzešla v roce 2013 z USA od Mezinárodní asociace školních zahrad a hřišť. Dosud se do ní zapojily školy a organizace ve zhruba třech desítkách států po celém světě. Nejvíce se oslav aktivně účastní školy ve Spojených státech a Kanadě.

Podle průzkumu Nadace Proměny z roku 2016 zná výuku venku asi osm procent českých dětí. Typický školák pobývá venku ve všední den průměrně hodinu a 41 minut, zatímco na internetu, hraním her nebo sledováním televize tráví denně čtyři hodiny a 14 minut. Každodenní pobyt dítěte venku vnímají přitom jako důležitý čtyři pětiny rodičů.

Kromě Nadace Proměny se k Měsíci školních zahrad v ČR aktivně připojí také vzdělávací centrum TEREZA, obecně prospěšná společnost Chaloupky a školské zařízení pro enviromentální vzdělávání Lipka.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama



Blíž přírodě

 

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist