V okolí Mníšku budou od prosince 2024 jezdit autobusy poháněné na zelený vodík
19.1.2023 10:00 | PRAHA
( ČTK)
Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde zhruba na pět milionů korun, model s vodíkovým pohonem na čtyřnásobek. Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně je výhodou rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků. Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V okolí Mníšku pod Brdy u Prahy začnou od prosince 2024 jezdit na pravidelných linkách autobusy poháněné na zelený vodík. Pro jeho výrobu se používá energie z obnovitelných zdrojů, v tomto případě bude zdrojem elektřiny vodní elektrárna ve Vraném nad Vltavou. Vyplývá to z memoranda o spolupráci na projektu, které loni podepsali zástupci středočeského kraje, organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje, společnosti ČEZ a dopravní firmy Martin Uher bus.
Zavedení vodíkových autobusů bude stát kolem 240 milionů korun, většinu nákladů mají pokrýt evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu a programu ITI pro rozvoj metropolitní oblasti. Roční spotřeba vodíku se předpokládá na 45 tun. Pro jeho výrobu vybuduje ČEZ plnicí stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kilowattů a dvojici zásobníků na vodík o objemu 190 metrů krychlových. Místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani uvedl, že půjde o první plnicí stanici na stoprocentně zelený vodík v Česku.
Hejtmanka Petra Pecková (STAN) připomněla, že v regionu jezdí již elektrobusy, a to například v Kutné Hoře nebo v Kladně, a v plánu je další rozšiřování. "Při zvyšování podílů nízkoemisních a bezemisních vozidel ve veřejné dopravě je proto vodík určitě jednou z perspektivních cest," dodala.
Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice EU, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy. Vodíková strategie EU počítá s výrobou 10 milionů tun ročně v roce 2030. Předpokládá se, že hlavní uplatnění obnovitelného vodíku bude v těžko elektrifikovatelných úsecích průmyslu, jako je například průmysl chemický, a také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.
Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, respektive vyšší je pořizovací cena autobusů. Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde zhruba na pět milionů korun, model s vodíkovým pohonem na čtyřnásobek. Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně je výhodou rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Tohle je přesně ukázka, jak se "zelený" vodík vyrábět nemá a co by za zelený vodík považováno být nemělo - používat již existující nízkoemisní zdroje, které svého spotřebitele mají. Spotřebitel tím o tyto zdroje přijde a chybějící elektřina se vyrobí pravděpodobně z fosilních paliv, zatímco tato bude ze značné části promrhána v mimořádně neefektivním vodíkovém cyklu, čímž se emise ve výsledku ještě zvýší. Viz tento odkaz:
https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/google-prosazuje-prisnejsi-pravidla-pro-vyrobu-zeleneho-vodiku-v-eu
Odpovědět
Ta problematika je daleko širší a nemá cenu hnidopišit na jednom příkladu. Vývoj běží v desítkách směrů a ty se dokážou podporovat a doplňovat. OZE jsou nestabilní a bylo by potřeba do vodíku ukládat přetoky, bo moc jiných možností nemáme. A čím více OZE budeme mít, tím více bude nutno využívat elektřinu, která bude jaksi "navíc". A právě koncept celé EU je ve vodíku, což dává šanci celý systém propojit a hlavně zlevnit.
Odpovědět
Znovu podesáté, Hanzle: nikdo se nechystá "do vodíku ukládat přetoky", ekonomicky to vůbec nevychází. Proto se tady taky počítá s elektrolyzérem co pojede pořád, protože voda ve Vltavě teče pořád, a nepostavil si k tomu nějakou solární elektrárnu. Protože to prostě nevychází, nevychází, nevychází, i kdybyste se na hlavu postavil.
Odpovědět
Vám nevychází nikdy nic, taky jsem si toho všiml. EU už v roce 20 uveřejnila strategii, kdy právě vodík má být do budoucna hlavním tahounem jak akumulací elektřiny (to jsou ty přetoky), taky samozřejmě dalšího využití třeba v dopravě.
Samozřejmě to tam šéfují úplní pitomci, ale ten směr se rozvíjí velmi rychle a právě elektroyzéry dokážou přetoky lépe zpracovat, než jiné spotřebiče. Samozřejmě nepojedou JENOM na přetoky, ale využívání je pro ně velmi výhodné.
Samozřejmě je živit špičkovou elektřinou z vodní el. je nesmysl, to máte pravdu. Ale pořád je to jen detail.
https://oenergetice.cz/evropska-unie/evropska-komise-oficialne-sazi-vodik-prijala-dlouho-ocekavane-strategie/
Odpovědět
Tak to jste si všiml blbě, Hanzle. Je spousta věcí které vychází, nevychází jenom to o čem básníte vy. Ve strategii EU se nic o přetocích nepíše, jste zase úplně mimo. Když někdo uvažuje o vodíku pro akumulaci, tak to je buď prostřednictvím dedikovaných zdrojů přímo k výrobě vodíku, nebo importu vodíku z mimoevropských destinací. Využití "přetoků" je váš výmysl. Takže pitomce spíš než v EU hledejte mezi vlastní židlí a klávesnicí.
Ve Vraném je klasická průtočná vodní elektrárna, takže neposkytuje žádnou špičkovou elektřinu ale je to klasický zdroj základního zatížení.
Odpovědět
A proč se nepoužívá vodní elektrárna jako špičková? Vždyť se to přímo vybízí a cena je vždy vyšší.
Odpovědět
Analfabete Hanzle, nastudujte si nejprve rozdíl mezi průtočnou a přečerpávací vodní elektrárnou, než tu budete trousit svoje moudra.
Odpovědět
Jako špičková se používá jedině akumulační vodní elektrárna nebo přečerpávací vodní elektrárna, která může podle potřeby měnit průtok vody, protože má nad sebou akumulační nádrž a pod sebou vyrovnávací nádrž, kde v obou může měnit hladinu vody. Příkladem takových akumulačních vodních elektráren jsou třeba elektrárny na Orlíku, která má pod sebou vyrovnávací nádrž Kamýk, nebo na Slapech, pro které jako vyrovnávací nádrže slouží spolu se Štěchovicemi právě Vrané. Pod Vraným už žádná další vyrovnávací nádrž není a proto se musí pod touto vyrovnávací nádrží udržovat stálý průtok vody, což také znamená stálou výrobu elektřiny. Není možné do Prahy pouštět chvíli víc a chvíli zase míň vody podle toho, jak se to energetikům zrovna hodí.
Odpovědět
V Brně je to samé a musí být samozřejme udržován minimální průtok řekou kvůli hmyzákům, ale to co je nad tím, by mohlo být regulováno cenou. Takže by se hladina v přehradě měnila řádově o metry (stejně jak na Dalešicích) a nebyl by žádný problém, tok pod přehradou je dimenzován na x násobně větší průtoky.
Odpovědět
hladina řeky pod vyrovnávací nádrží nemůže za běžných okolností v řádu hodin kolísat o metry. Proto se tam ty vyrovnávací nádrže také stavěly, aby se to nedělo.
Odpovědět
A já si myslel, že ta vyrovnávačka je primárně k tomu, aby bylo odkud čerpat vodu zpět - jak na Dalešicích. Ale v Brně je Svratka regulovaná až za Židlochovice,takže by jí různé přívalové vlny neublížily. Jenže ten průtok....je to čůrek jak Jihlava.
Odpovědět
Tak to jste myslel špatně. Ve Vraném ani není čím čerpat vodu zpět. A řeč je právě o elektrárně ve Vraném, tak neodvádějte řeč do Brna.
Odpovědět
Nedá si říct a nedá si říct. Místo abyste si přečetl základní informace o fungování vodních elektráren, tak ze sebe opět uděláte hlupáka...
Odpovědět
Já jsem přece analfabet, tak si nic přečíst nemůžu, trulo.
Odpovědět
Třeba proto, že lépe vychází jako zdroj základního zatížení. Proč vy si neporazitelnost FV na výrobu nočního proudu???
Odpovědět
Ano, vy komousi jste vytvářeli generální linie, a k čemu to vedlo.....a kdo to je, ta paní EU??? To je Ransdorf s Konečnou, riznuty protobolsevikem Kelerem???
Odpovědět
Nerozumím řeči vašeho kmene, nebo jen tak plácáte do luftu?
Odpovědět
"Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice EU"
A jsme doma, ne trh , ale Brusel ví, co je nejlepší a patřičně to zadotuje na úkor daňových poplatníků.
Brusel a RVHP = dvě strany jedné mince!
Odpovědět
Já vím, jak ropákovi nečadí pod nos dýzlák, má absťák jako alkáč bez kořalky.
Odpovědět
Slyšel jsem, že chcete prodat ropacky barák a peníze poslat státu, aby měl na dotace do elektroaut
Odpovědět
"Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, ... Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde zhruba na pět milionů korun, model s vodíkovým pohonem na čtyřnásobek"
Takže se patnáct milionů vyhodí do luftu.
A co je těch patnáct milionů? To nejsou jen nějaká čísílka, to jsou zejména spotřebované suroviny a energie při mnohem náročnější výrobě autobusu, který přitom nebude mít vůbec žádnou výhodu proti autobusu na naftu.
Vrátí se aspoň část promrhaných prostředků během životnosti toho stroje? Ale poctivě, srovnání skutečné ceny paliva (bez dotací a daní), srovnání servisu.
Odpovědět
Náklaďák firmy Ford byl roce 1911 taky 3x dražší než potah štýrských valachů i s vozem.
Odpovědět
Zapomněl jste na jednu podstatnou věc, uvezl více nákladu a vyšší rychlostí.
Naproti tomu užitné vlastnosti autobusů zůstávají stejné , pouze u H2 zaplatíte za pořízení podstatně více a tankování paliva vás přijde na několikanásobek. To jsou ty výhody ?
Odpovědět
Z Fordových náklaďáků taky nepadaly kobylince, což byla ve městech výrazná výhoda. Ten náklad bych až tak neviděl a ta rychlost po tehdejších silnicích....zato se muselo kupovat extrémně drahé palivo.
Odpovědět
Lidé už zapomněli jaká lahůdka byly dýmající Liazky a Avie, a auta bez katalyzátorů...
Stýská se vám?
Odpovědět
A souvislost vaší poznámky s tématem "náhrada naftového autobusu dražším, méně efektivním autobusem vodíkovým" je jaká, prosím?
Odpovědět
A proto jste prosazovali vy zelená verbez nahradit tu naftu repkovym olejem???
Odpovědět
Liazky a Avie byl veliký pokrok, proti Vámi prosazovanym ručním vozikum a karkam. Těšíte se, až vaší spinavi spratkove budou fungovat třeba jako potažená síla v zemědělství???
Odpovědět
Nevím proč se tu kritizuje pro či proti. Je to prostě jejich věc, škodit by to nijak nemělo tak co...
Odpovědět
- plýtvá se veřejnými prostředky
- občané jsou obelháváni ohledně efektivity zelených nápadů
Odpovědět
Inu jako všude. Když jim to nevadí a mlčí...
Odpovědět
|
|