https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/valka-kontaminuje-pudu-i-vodu-kovy-a-zbytky-vybusnin-upozornili-experti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Válka kontaminuje půdu i vodu kovy a zbytky výbušnin, upozornili experti

23.10.2024 02:27 | PRAHA (ČTK)
Nad Lvovem na Ukrajině stoupá kouř z raket ruské armády (18. dubna 2022).
Nad Lvovem na Ukrajině stoupá kouř z raket ruské armády (18. dubna 2022).
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
S válkou je spojeno velké chemické znečištění. Zapomíná se na to, že válka je špinavá a jedovatá, řekl na semináři Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR s názvem Environmentální dopady války na Ukrajině Tomáš Cajthaml z Ústavu pro životní prostředí Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Mezi hlavní chemická rizika války patří bojové aktivity, provoz a oprava techniky a poškozování infrastruktury.
 
Střelivo nebo exploziva využívaná v bojích kontaminují životní prostředí organickými látkami a toxickými kovy. Problematická je vyhozená munice, nevybuchlá munice a rezidua munice. Příkladem znečišťovatelů je například olovo obsažené ve střelivu. Kov je přitom kumulativní jed hromadící se v kostech. Trinitrotoluen (TNT) přítomný ve výbušninách je toxický, ovlivňuje játra a imunitu a může být karcinogenní.

Přírodu znečišťuje podle Cajthamla i provoz vojenské techniky, například vytékající pohonné hmoty, havárie a nebo servis techniky. Válka má environmentální dopady, když se naruší infrastruktura jako budovy chemického průmyslu, ropovody a podobně.

"Musíme se obávat toxických kovů, zbytků výbušnin a ropných produktů, kterými jsou vojenské oblasti kontaminovány," řekl Cajthaml.

Podle Lukasze Chrzanowského z polské Technické univerzity v Poznani je odstraňování kontaminace v přírodě ve vojenských oblastech velice drahé. "Čím více máme moderní vojenskou techniku, tím větší mívá dopady na životní prostředí," řekl.

Cajthaml připomněl dřívější nečekané problémy, které vznikaly po válce. "Například se zjistilo, že beryllium je velmi toxické, má mutagenní a karcinogenní účinek s latentní periodou až několik let. Za druhé světové války bylo ale normou ho využívat ve vojenském průmyslu," přiblížil. Ve válce ve Vietnamu vznikaly jako vedlejší produkt dioxiny, které patří mezi jedny z nejjedovatějších organických znečišťovatelů. Kontaminovaly půdu, vody a sedimenty. Po válce v Zálivu až 210 000 vojáků mělo chronickou multisymptomatickou poruchu s vytrvalými bolestmi hlavy, poruchami vnímání, únavou, vyrážkami a podobně. Dodnes není uspokojivě vysvětlená.

Hana Müllerová z Ústavu státu a práva Akademie věd ČR vysvětlila, že z pohledu práva neexistuje žádná univerzální úmluva, ale stovky dílčích úmluv na ochranu životní prostředí. Problémem je ale to, že nemají většinou žádné sankce nebo donucovací mechanismy při porušení.

"Mluví se o takzvané ekocidě, která je navrhována mezi trestní mezinárodní zločiny, ale zatím nemůže být oficiálně stíhaná," vysvětlila Müllerová. Dodala, že Mezinárodní trestní soud v Haagu může soudit pouze jednotlivce, ne státy, a ne každá podaná stížnost je řešena. Podmínkou trestní odpovědnosti je úmysl a znalost věci, což je u životního prostředí náročné prokázat.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (71)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.10.2024 08:13
To jsme vážně nevěděli !
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.10.2024 09:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano, a za dva měsíce se jistě dozvíme, že rachejtle a petardy poškozují životní prostředí emisemi zplodin hoření chemických směsí do ovzduší, hlukem, a dokonce i podivnými světelnými efekty…
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2024 08:14
Mně tento článek připomíná snahu ekologů o absolutně čistý vzduch- zákaz topení dřevem, přitom elektřina se vždy bude hlavně vyrábět v JE s radioakt. odpadem na 100 tis let.
Válka znamená vyvraždění celých rodin, smrt, zmrzačení, mučení, umírání, kontaminace těžkými kovy je naprosto neadekvátní přirovnání.

Je třeba se vyvarovat válce. Jak? Zbrojením a přezbrojením Ruska, vítězstvím v této zničující válce, která může vyústit v atomové vyhlazení civilizace? I Hitler si myslel, jak lehce zvítězí nad primitiv. Ruskem, přitom neměl absolutně žádnou šanci: ve všech bitvách Němci sice zvítězili v poměru 2:1, jenomže Rusové je totálně převálcovali výrobou zbraní, produkcí tanků, počtem lidí.

Celá EU, USA, naše vláda by měli aktivně působit celosvětově, v OSN, na všech mezinár. setkáních, aby skončila podpora Ruska, obchodováním s ním, aby celý svět se proti Rusku sjednotil (sjednocoval) přestal s ním obchodovat, přestal jej podporovat, aby všichno jeho podporovatelé se dostali do mezinár. izolace, omezení obchodů, kontaktů (moc jich není: KLDR, Irán, Čína), aby především Čína, která se dostává do hosp. problémů pochopila, že podporou Ruska jí klesnou obchody, nastane krize, zmar. Čína je životně závislá na exportu, měla by si to uvědomit, západní svět by ji k tomu měl přimět!!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.10.2024 08:30 Reaguje na Honza Honza
Válkám se předchází tak, že se odstraňují ohniska napětí. Jak na to popsali třeba Chartisté s Havlem v Pražské výzvě z roku 1985.
Pokud ohniska neodstraňujeme, ale třeba i schválně vytváříme, pokračuje to tak, jak vidíme třeba na Ukrajině.
http://www.disent.usd.cas.cz/wp-content/uploads/Prazska_vyzva_listy_1985_2_zm_ocr.pdf
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2024 08:50 Reaguje na Richard Vacek
Jistě, to je také jeden způsob. Bohužel se nezdařil. Co s tím, atomová válka?
Prevence také je nepodporovat nepřítele, neposilovat jeho hospodářství, neradovat se jak máme levné zboží z Číny, levný plyn z Ruska, být více samostatný.
Odstraňovat ohniska napětí také je neradovat se, jak Ukrajina se odtahuje od Ruska, vytvářením nálad proti Rusku. Místo toho, aby se Ukrajina sbližovala s EU obchodně, aby si zkonzolidovala finance, povolila podnikatelům z EU na jejím území podnikat, vytvářela pro to podmínky, omezovala korupci, se politicky hádala s Ruskem, za podpory EU - to je pravá příčina války. Čína se objímá s Putinem, přitom její obchody s Ruskem jsou minimální, za co nejnižší cenu, na hranici rentability. Kdyby takto inteligentně postupovala EU, Ukrajina- nehádat se s Ruskem politicky, ale omezovat obchody s ním, více spolupracovat v rámci EU, tak by k válce nikdy nedošlo.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

23.10.2024 10:01 Reaguje na Honza Honza
"Prevence také je nepodporovat nepřítele"
Prevencia je hlavne nevytvárať nepriateľa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 10:10 Reaguje na Peter Sládek
A čo keby toho nepriteľa vytvorí on z nás?
Odpovědět
JK

Jana K

24.10.2024 10:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Prečo hovorítě po slovensky, keď nepoznátě význam slova "keby" ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2024 17:27 Reaguje na Jana K
Já myslel, že to znamená česky kdyby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 10:14 Reaguje na Honza Honza
Velmi hluboký omyl. Putin si vzal do hlavy, že obnoví SSSR v Evropě a Ukrajina je pro něho pouze předstupeň útoku na Evropu - na naše postsoc. státy.
"Není cesty zpět. Buď Rusko bude na Ukrajině poraženo, nebo pohltí ukrajinské zdroje a bude pokračovat směrem na Evropu." Garry Kasparov.

Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.10.2024 07:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Putin si to vzal do hlavy,a také to říká.Na jeho slova nejednou došlo.Rozumí síle.Slabí a bázliví prohrávají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2024 17:29 Reaguje na Emil Bernardy
No, právě. A násobně silnější Západ se bojí jak malý psík. Vidím to dost černě.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.10.2024 09:02 Reaguje na Honza Honza
Války byly a budou. Od úsvitu lidstva se válčí, a to především o přírodní zdroje a o životní prostor, pro zajištění života potomstva a pro další rozvoj rodu, kmene, státu. Ne jinak, je to i v současnosti. Války jsou součástí lidské civilizace. Válka je jen pokračováním politiky násilnými prostředky. K válce musí být tedy nejméně dva, ale třeba i několik desítek aktérů. Války proto v naší éře neprobíhaly a neprobíhají jen na Ukrajině a nevede je jen jeden stát, který si označíme za agresora. Z toho plyne, že válka není nevyprovokovaná kratochvíle nějakého vládce, kterého si označíme třeba za neřáda, apod.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 10:17 Reaguje na Tonda Selektoda
Hluboký omyl, Ukrajina JE nevyprovokovaná kratochvíle šílence na úrovni Hitlera, Stalina nebo Napoleona. Který má ale atomovky, takže jsme někde úplně jinde, kde lidstvo v historii nebylo NIKDY.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.10.2024 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Vážně? NIKDY? A kdopak ty atomovky již použil, a to dokonce proti dvěma velkým civilním městům v Zemi vycházejícího Slunce? No, jestlipak se odvážíte, v současnosti politicky nekorektně, bez dalších keců, výmluv a zdůvodňování, napsat oficiální název toho státu?
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

23.10.2024 16:07 Reaguje na Tonda Selektoda
hele Vaňko klid
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 17:07 Reaguje na Tonda Selektoda
Co to zase vymýšlíte člověče nešťastná!! Já píšu o globální a totálně zničující válce, na kterou potřebujete mít tisíce atomových bomb! A to v roce 1945 skutečně nikdo neměl!!
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.10.2024 21:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase lžete? Ve své odpovědi na můj příspěvek, v čase 23.10.2024 10:17, jste nepsal o žádné, cituji: „globální a totálně zničující válce, na kterou potřebujete mít tisíce atomových bomb!“ Si ten svůj příspěvek znovu přečtěte!
Takže lhaní, okecávání a dělání chytrého – to by vám šlo, pane Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2024 17:32 Reaguje na Tonda Selektoda
Co to mektáte? Kdo tady lže? Naučte se napřed číst, než začnete někoho urážet.
Odpovědět
PE

Petr Elias

24.10.2024 09:29 Reaguje na Tonda Selektoda
Chudáci tehdejší Japonci. Oni to vlastně byli takoví miloučcí medvídci, hodní a přátelští. A ty zlé Státy jim tak moc ublížily. :( Ne, fakt ne. Byla to prasata, která brutálně zavraždila miliony čínských civilistů. ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2024 17:34 Reaguje na Petr Elias
Jistě, ale ty atomovky jsou skutečně dost diskutabilní akt. Ale to, co prováděli vždycky Rusáci (především za SSSR), vůbec diskutabilní není. To byla argese a sprostota VŽDYCKY.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

23.10.2024 10:57 Reaguje na Tonda Selektoda
jasně Putin je hodnej strýček, který se v této válce ocitl náhodou.
Odpovědět
pk

pepa knotek

23.10.2024 08:30
To zas autor objevil ameriku, mohl se zeptat v Srbsku, které bylo se souhlasem naší vlády vybombardováno i municí s obohaceným uranem.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.10.2024 09:04 Reaguje na pepa knotek
Jen upřesnění: máte jistě na mysli ochuzený uran...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 10:08 Reaguje na pepa knotek
Srbsko nebylo nijak cha cha "vybombardováno", natož obohaceným uranem. Ten se používá hlavně do elektráren.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.10.2024 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Člověk je tvor chybující. Náš kolega se v přívlastku uranu spletl. Uvedl termín obohacený, místo ochuzený. Posměšky za tuto chybu naznačují, že posměváček má, možná, ochuzený rozum. Možná je tím posměváčkem naprogramovaná AI. A možná sedí na židli u klávesnice ten, co dělá: íáá, íáá, íáá…
Co se týče informací o několikatýdenním vojenském zásahu Severoatlantického obranného souručenství, proti bývalé Jugoslávii (jejíž součástí bylo i Srbsko), která v roce 1999, proti členským státům té vojensko-politické aliance neprojevovala žádnou agresi, a to za použití munice s ochuzeným uranem, zkuste se zeptat strýčka Gůůgla. Ten jistě nelže. A zdarma se i dovzděláte…
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 17:24 Reaguje na Tonda Selektoda
Miloševič v té době prováděl genocidu v Kosovu (etnické čištění se to jmenovalo) a Evropa bečela hrůzou a on přes veškeré vyhrožování vraždil dál. Tak v OSN nějak ukecala Američany, že to srovnají. A Clinton si vymínil, že tam nevstoupí noha vojáka. Tak jim letecky zmasakroval armádu (byla vyzbrojena z Ruska) a civilních obětí bylo minimum, čímž to celé zhaslo.
Používali tam šetrné grafitové bomby na rozvodny a trafačky, na protitankové střely uranium (ochuzený uran), který radioaktivní není (nebo minimálně).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 21:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Uranium je velmi těžký a tvrdý kov, používá se do průrazných střel a používají ho všichni výrobci, především Rusové. A je levný, bo je to odpad z výroby paliva do elektráren.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2024 11:29
Nepřítele jsme si vytvořili automaticky my svým technologickým pokrokem, zaostáváním Ruska, menší potřebou ropy plynu. Putinovi jiná cesta nezbývá než násilně ovlivňovat Evropu. právě proto toho nikdy nenechá, jak píše p. Hanzl bude postupovat dál i kdyby měla být světová válka. Je na konci, zatlačen do kouta, nemá jinou cestu. Válka je pro něj řešení, proto na jeho cestu je hloupost přistoupit, nechat se také zničit.
Cesta je jedině přes podporu jeho přátel, především Číny, bez této podpory, sám do toho nepůjde, třeba Rusové sami budou z války otráveni a bude tlak na Putina. Vojenské vítězství s ním je ale nemožné. Nějaký mír (sjednaný Trumpem) třeba bude, ale válka začne znovu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2024 12:53
Právě proto je vyzbrojování naší armády sporné. Ev. vyzbrojování by mělo být pouze a jenom pod nedemokratickým vedením NATO, pod vedením USA armády (jinak to nejde, v armádě je demokracie nesmysl), pouze v tom rozsahu, který si NATO (USA) přeje. Jinak nákup tanků za miliardy je jako bychom si na dinosaura pořídili lepší nůž. Schválilo NATO nákup letadel?

Válka na Ukrajině má také 2 sporné stránky - vítězství Ukrajiny je nepravděp., spíše by mohlo jít o tlak na Rusko, vnější okolnosti, nespokojenost místních obyvatel, aby toho Putin nechal. Kdyby místo Zelenského seděl Beneš, válku by nikdy nezačal, Rusko by ale již v této době ke zděšení zbytku Evropy) obsadilo Moldavsko a útočilo na Litvu- spojení s Kaliningradem.
Na druhou stranu očekávat (naivně) vytlačení Ruska z Ukrajiny je nezodpovědné, je nutno postupovat jinak. Opozice to tvrdí, ale jak, to neřekne - na úkor naší životní úrovně, oslabení až kolapsu hospodářství.
Proto postup proti Putinovi je bezbranný, neúčinný, Putin to ví a zneužívá toho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2024 17:44 Reaguje na Honza Honza
Naše armáda se SAMOZŘEJMĚ vyzbrojuje v rámci NATO a zapadá do celého systému, jako každá jiná. Kdyby se Ukrajinci nebránili, byli by masově vyvražďováni a a internováni v gulazích, Ukrajina by byla vymazána z mapy a poražená armáda by byla hnána pod samopaly při invazi k nám. Putin není žádný strýček Hitler, to je skutečný kruťas ve velkém.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 06:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane, právě tady jde o to, aby letadla F35 za 100 mld přesně zapadla do koncepce NATO, aby to byl účelný nákup.
Pokud by se Ukrajina nebránila, nikdo obyvatele do gulagů zahánět nebude, byl by klid jako u nás v r. 68. Ale mohl by to být klid před ještě horší bouří- napadení přímo NATo - Litvy. Těžko by nespolehlivé Ukrajince Putin využil v boji.
Vy vše posouváte někam ad absurdum a nakonec samotné věci víc škodíte než ji podporujete.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 06:52 Reaguje na Honza Honza
Má vůbec NATO nějakou ucelenou koncepci na obranu? Připravuje se Evropa skutečně na válku? Zatímco Putin, Čína masivně zbrojí, Putin převádí hospodážství na válečný průmysl. Asi těžko! Žádné přípravy na válku v ČR nevidím, znamenalo by to výrazné oslabení hospodářství, extrémní stát dluh, asi to není správná cesty v současné situaci. Putin na to také může klidně dojet- své hospodářství tímto přístupem totálně zničit.
Pak ale také nejsme připraveni na žádnou válku, současné zbrojení je hraní si na válku za miliardy.
Prostě chcete-li něco, musíte také něco splnit, nemůžete o tom snít jako dítě, hrát si na písečku, stavět bábovičky za miliardy.
Proto je nutná i jiná cesta. Nejít na ruku svému nepříteli, nepřizpůsobovat se jemu, ale jít svoji vlastní cestou, zničit jej jinak. Rusko se hospodářsky řítí do záhuby, Čína bez Evropy na tom taky bude špatně- což toho využít, jít touto cestou, ne bojovat s dinosaurem s nožíkem v (holé) ruce (ev. vylepšeným o F35).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 08:21 Reaguje na Honza Honza
"Nejít na ruku svému nepříteli, nepřizpůsobovat se jemu, ale jít svoji vlastní cestou, zničit jej jinak." Můžete tohle nějak přiblížit? Konkrétně, jak by to mělo vypadat?
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 09:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť jsem to psal: když chcete zpacifikovat lva v kleci, tak ho nezaženete do kouta (to EU i nevědomky svým pokrokem, zaváděním OZE) udělala a nejdete na něj s nožem - asi nedopadnete dobře. Atomová válka s Putinem (Putin jistě použije taktické jaderné zbraně. Strategické ne, to by byl i jeho konec) asi není nejlepší cesta. Je to taktika ubohého mafiána. Máme jít touto cestou?
Jediná cesta je omezení obchodu, jak to Čína dělá- omezuje nákup- ví že je to od mafiána, který toho zneužije, omezuje obchody, naopak obchoduje s námi- proč asi? Protože jsme solidní partner! Působení na okolí- na Čínu, rovněž omezením obchodu, omezením styků, snaha o izolaci. Dělá se pro to málo. Měl by to dělat především náš prezident, jednat s USA, s EU, být razantní. Stále mluvit, přesvědčovat, hledat řešení, způsoby. Ale znamená to i hosp. úpadek. Najít k sobě spřátelené národy, postupovat společně, razantně. Myslím, že se toho v tomto směru dělá málo. Mluví i o tom opozice, ale jak konkrétně, to neřekne. Vláda by měla pověřit Babiše, ať ukáže, co zmůže. Co kdyby ale uspěl, kdyby něco vyjednal, taková hrůza že nás zachránil, vyhraje ve volbách! Třeba ale nezmůže nic!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 19:16 Reaguje na Honza Honza
Vy žijete asi celoživotně na Paroubkově Marsu, že? Zaháníme Putina do kouta budováním OZE......dál to nemá cenu komentovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 08:13 Reaguje na Honza Honza
Předpokládám, že naše F-35 skutečně zapadají tam, kam patří, nedělají to celé přece hlupáci. Jinak jste silně naivní, Ukrajinci velmi dobře ví, jak by s nimi Putin zacházel, kdyby se vzdali. Proč asi bojují proti takové přesile přímo o život? A totální likvidace jejich národa má Putin přímo v koncepci a vůbec se tím netají.
Rusi v boji používají naprosto KOHOKOLIV, vůbec je nějaká spolehlivost nezajímá, ženou i své lidi jak dobytek na porážku. To fakt nevíte?
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 09:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Stalin vyhrál válku i tak, že řekl: buď půjdete do útoku a přežije jeden z 10 nebo do útoku nepůjdete a zemřete všichni. Předtím ale to právě tak nebylo, Rusové se masivně vzdávali, nebojovali a došlo to tak až před Moskvu. Ještě, že to Stalin udělal, jinak bylo po nás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 13:22 Reaguje na Honza Honza
Stalin válku vyhrál jen proto, že ho Američani mohutně nadotovali výzbrojí a vším ostatním. Nebýt toho, v celém Rusku se doposud mluví německy a možná by se jim dařilo lépe, než dnes.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 18:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdepak, my bychom vůbec nebyli.
To je jen propaganda. USA se zapojily do války až na konci a Anglii vůbec nechtěly podpořit s tím, že se stejně neubrání.
Ale máte částečně pravdu, bez této podpory by to také nešlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 18:56 Reaguje na Honza Honza
Transfery pomoci pro SSSR z USA byly doposud nepřekonatelné objemy materiálu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 19:05 Reaguje na Honza Honza
Opět omyl: "Dodávky trvaly od března 1941 do 20. září 1945. Celkový objem dodávek představoval částku 50,1 miliardy dolarů, z této částky dostala Velká Británie 31,4 miliardy, SSSR 11,3 miliardy,... " wiki
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 10:26 Reaguje na Pavel Hanzl
A co se týče letadel F 35? Tak to má vláda správně vysvětit, to je ta kounikace kterou vyčítali Babišovi za covidu : tato letadla byla doporučena vedením NATO jakožto ochrana celé EU, zapadají do celého obranného systému, my , protože sami nejsme schopni se ubránit velkému nepříteli, se musíme přizpůsobit, posílit obranu celé EU.
Je to stejné jako u úložiště jader odpadu, nemůže rozhodovat starosta vesnice, rozhoduje jen odborník.
A opozice se má právo ptát:
proč je toto místo nejvhodnější pro úložiště?
jakýže je to ten smysl nasazení právě těchto letadel v centru Evropy?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 19:11 Reaguje na Honza Honza
Komunikaci mezi vládou a občany zprostředkovávají média. A pokud jsou většinou babišovské nebo dezolátní, nefunguje to.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 08:17 Reaguje na Honza Honza
Podívejte se do historie, jak dopadla Ukrajina, když se vzdala někdy v roce 1920. Stalin tam rozpoutal řízený hladomor, který totálně zemi zničil a pozabíjel asi 5 - 9 MILIÓNŮ lidí.
A Putin je snad nějaký lidumil? Podívejte se, co spáchal v Čečensku, v Sýrii a i na Ukrajině. A to samé by páchal i u nás, pokud bychom se vzdali.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 09:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Putin není Stalin, koncentrační tábory, gulagy, plynové komory a krematoria už nejsou. Ukrajinci nejsou Čečenci, s arabama se nedomluvíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 13:25 Reaguje na Honza Honza
Putin je ještě horší, pokud by Ukrajina padla, rozjede se to tam úplně stejně. Vyhrožoval Stalin snad celému světu (nebo aspoň Evropě) že ji zničí v apokalyptické válce?
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 17:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Právě proto je nutno se této válce a této strategii vyhnout.
Co by se asi stalo, kdybychom se Putinovi (naoko) vzdali, nechali ho být, vyvěsili ruské vlajky a měli ve škole ruštinu. Vůbec nic. Putin a celé Rusko stejně padne, kapitalizmus zůstane.
Jde o to, abychom neměli ve vedení zrádce jako byl Bilak a Husák, aby kapitalizmus pokračoval dál i když nebude demokracie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 18:54 Reaguje na Honza Honza
Kdyby se "naoko vzdali" bude to samé jak v roce 30, už jsem to psal. Vy žijete asi v idilické době strýčka Brežněva, který nám sliboval zářné zítřky a bahobyt pro všechny, ale dnes jsme už úplně někde jinde!! A Ukrajinci to, na rozdíl od vás, ví.
Kapitalismus není politický systém, to jste taky někde mimo. A ve vládě budeme mít daleko horší zrádce, než byli tihlke potentáti. Už je vám lépe?
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 20:32 Reaguje na Pavel Hanzl
To jsou ty vaše agresivní bláboly: Babiš je zrůda, Putin je netvor (jistě bude, pokud ho svoji hloupostí k tomu doženeme), V Bělorusku (pod Putinovou nadvládou) normálně žijou lidi, normálně žijou i v Rusku a pod Putinovou nadvládou nedávno žila i Ukrajina. Právě že na Ukrajině byl větší bordel než v Rusku, větší korupce a větší kolaps hospodářství. Sami Ukrajinci jezdili k netvorovi Putinovi na práci, podobně jako k nám.
S takovými lidmi plivajícími jen jed kolem sebe, to naše ODS opravdu nikam nedotáhne, zhyne ve svém jedu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 10:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Jedna z cest je např. větší integrace nejen EU ale i EU a USA v energiích, když už tak toužíte po federaci, nákup společných energií, regulace společného trhu, ne si hrát každý na svém písečku a ždímat dolary, ale aby EU i USA (aj. spřátelené země) se vzájemně domluvili na společném trhu s energiemi za co nejnižší ceny s absolutním vyloučením nákupu energií od Ruska, sankce proti všem zemím, které s Ruskem obchodují, na jeho úplné izolaci. Myslíte, že by to nepomohlo? Asi jo! Možná by se připojili i Arabské emiráty, pokud by k tomu byly přinuceny. Podobná je i výroba elektřiny, zprovoznit v EU všechny jaderné elektrárny vč. Francie a Německa, omezit spotřebu plynu. To by ale i ČEZ ztratil zisk! Kdo by sanoval náš deficitní rozpočet: důchodce, FV na střechy? Lepší je jaderná válka, umírání, mučení, nebo ne?!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 18:47 Reaguje na Honza Honza
Integraci EU podporuji celoživotně a za Fialově předsednictví se udělalo dost ve společném nákupu plynu. Evropa nasadila na Rusko maximální sankce, ale nevelí celému světu a pomohlo to silně Indii, Turecku a hlavně Číně.
Jenže jste neodpověděl, jak se máme vyhnout konfliktu s Ruskem, které nás chce prostě zničit. Spuštěním německých jaderek se to asi nepodaří.
Arabové nás mají totálně na salámu a s Ruskem kšeftují naplno. Pokud budeme potřebovat jejich ropu a plyn, máme smůlu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 20:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Maximální sankce? Vy jste blázen, vždyť se s Ruskem normálně oklikou obchoduje dál!
Právě že pokud budeme potřebovat jejich ropu, tak to můžeme celé zabalit. Hrát si s atomovkama na vojáčky nás nezachrání. Tak to bylo i s podporou Hitlera- celý Západ byl rád že má kšefty a že Hitler útočí na východ. Hitler byl plod jejich usilovné práce!!
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 21:12 Reaguje na Honza Honza
A jak tedy konkrétně jasně a stručně na Putina? Tak, jak inteligentně to dělá Čína- max. omezení obchodu a jinak přátelské vztahy (a líbat na tváře jej Biden nemusí). Ne tak debilně, jak to dělaly USA ve Vietnamu: upalování vesničanů napalmem, plyn agent orange- vyráběla ho i spřátelená ČR, podobně jako plyn Cyklon B v KT vyráběný v Německu ale i v Kolíně za podpory americké firmy DuPont !!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 22:22 Reaguje na Honza Honza
Kdo preboga koho pálí napalmem? Maximálně tak Rusi Ukrajince!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 22:27 Reaguje na Honza Honza
Sankce se obchází vždycky a Evropa nevelí celému světu, ale význam dost mají.
A jak na Putina?
"...jediné, co Putina vyprovokuje k dalším imperiálním výpadům, je neschopnost ukázat sílu". Gary Kasparov Respekt 21.3.22
„Lenin říkal: ‚Když narazíš na kaši, zatlač. Když na ocel, stáhni se.“
A víte, jak skončola Karibská krize? Na Rusa musíte jít POUZE z pozici síly, ničemu jinému nerozumí, žádné smlouvy nedodržuje. Snahu o dohodu považuje za slabost a důvod k útoku. Dnes to přece vidíme denně.
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.10.2024 08:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve všem, pane, máte pravdu, vojenská podpora Ukrajiny je nutná, je to přednost naší vlády, Babiš, Orbán, Fico by to tak nedělal. Je to i masivní podpora USA, ještě že NATO, USA máme! Ale třeba to nestačí. Ve válce spolu s Ukrajinou (a jsme s Ukrajinou proti Rusku jedna země) bohužel nevítězíme, dokonce si myslím (zbaběle, poraženecky), že nemáme žádnou možnost bez pomoci Číny aj. zemí zvítězit (jejich pomoc bychom si museli vynutit - čím? Asi jedině obchodem) Co pak? Atomová válka, zničení naší civilizace? Asi ne! Asi jsou i jiné cesty! Všechny o nichž si upřímně myslím, že by mohly mít úspěch a zničit nepřítele= Putina, jsem popsal.
Proběhla konference spřátelených zemí s Putinem: všechny země jsou proti válce, Putin je nepřesvědčil! Nelze toho využít?
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2024 15:34
Boha jeho, to jsou články.

Když je válka, tak jde o ledacos, zejména pak o život. A když jde o život, tak na nějaké životní prostředí s prominutím s..e pes. Sorry jako, ale tak to je, prostě to k válce patří (a samozřejmě nejenm to) a divit se tomu může fakt jen úplný magor.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.10.2024 10:06
Budou někdy války podle Gréty, kdy budou tanky jezdit na baterky a podle
Einsteina, kdy se budou lidé zabíjet klacky a kameny? Dokud se budou vyrábět nové zbraně, tak se budou ty nové zkoušet a staré likvidovat v praxi. Je-li svět dlouho bez války, tak přestává být na nové zbraně odbyt
a nejsnáze se obnoví válkou. No a pak zaleží, kdo dostane Černého Petra,
kde se to bude zkoušet a likvidovat. Ti, co je vyrábějí to doma zkoušet
a likvidovat nechtějí a vždy si někde vytvoří záminku to zkoušet a taky
likvidovat. Žádná z válek nikdy nevznikla bezdůvodně a máslo na hlavě
mívají obě strany, ale záleží na zdůvodnění a příklonu k tomu, či tomu.
Ideálem by bylo ukončit výrobu zbraní na celém světě, což je utopií a
nebo to, že všichni budou disponovat zbraní "posledního soudu", která
odsoudí k smrti nejen napadeného, ale i útočníka. To si pak kdokoliv
mimo šílenců rozmyslí bojovat. Ideálem byla studená válka, která byla
pozitivní v tom, že obě strany měly téměř srovnatelné síly a žádná z nich
se necítila budoucím vítězem. Dnes je tomu jinak, co se týče konvenčních
zbraní a poslední pojistkou světové války jsou jaderné zbraně, kde jsou pozice srovnatelné. Pokud by nebyly ani v tom, tak už tu ta válka dávno
je a tak je pouze v omezené podobě se zástupcem skutečného válečníka na
území zástupce, bez ohrožení skutečného strůjce válčení. Tam se jejich
půda, voda a vzduch nekontaminuje, tak jako v místě válčení, které se dá
bez nadsázky popsat jako zkušební střelnice s živými cíli, což se jinak
než v ve válce nedá vyzkoušet, včetně těch dopadů na kontaminaci přírody.
Tak tomu bylo dosud všude a nejvíce o tom mohou ti, kde se už válčilo.
V mém okolí máme dodnes kontaminovanou půdu po vybombardované chemičce,
po rafinérii a velkých skladech paliv a maziv. Prý to bylo nutné k tomu
vítězství a takto se ve válce zdůvodňuje kdejaká prasárna. Vždy je to
NUTNÉ, byť i na konci války a své o tom vědí i Japonci, Vietnamci atd.
Když se nedaří vítězit, tak je třeba alespoň ničit, zanechat po sobě
co nejvíce škod a odstrašovat, že jich může být ještě více.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.10.2024 10:11 Reaguje na Břetislav Machaček
opravuji. ... nejvíce o tom mohou říci ti, kde už se válčilo.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

24.10.2024 12:06
Autor vůbec nevzpomenul na totálně zničenou Gazu a nyní Libanon, kde se statisíce civilistů brodí tímto válečným marastem sem a tam. Ale obě tyto války budiž poučením pro nebohé civilisty, že to možná šlo udělat jinak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2024 17:38 Reaguje na Karel Valenta
Jistě. Palestinci neměli podporovat Hamás, měli ho vytlačovat, trestat a kdyby neměli sílu, měli teroristy udávat Izraelitům. To samé v Libanonu, tam se nasáčkovali zase Palestinci, které před tím vyprali z Jordánska. A to je ten Hisballáh, prostě svoloč.
Bohužel, sami lidé si to musí řešit, nikdo jiný to za ně neudělá. Proto mám dost obavy z našich proruských fašistů.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

24.10.2024 18:33 Reaguje na Pavel Hanzl
… vytlačovat, ...trestat, ...udávat, ...prostě svoloč, ...našich proruských fašistů…
Jak ušlechtilé myšlenky, označení lidí, jejich politického zástupců, i některých naších spoluobčanů, se sešly ve vašem jediném, krátkém příspěvku! Myslíte si snad, že tyto vaše proklamace, na veřejně přístupném ekologickém fóru, jsou projevem úcty a pro jeho ostatní uživatele přínosné?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 08:07 Reaguje na Tonda Selektoda
Já vůbec nevím, proč bych měl mít v úctě teroristy, kteří se chovají ke svým sousedům nejhůř, jak si může vůbec člověk představit. Neexistuje zvíře, které by někoho mučilo tak krutým způsobem, jak to dokážou Palestinci, nebo Rusi.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.10.2024 09:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože jsou to lidé, stejně jako vy. Nejste jejich soudcem, abyste jen na základě jednostranných mediálních zpráv, názorů některých politiků, bez znalosti místní situace a zákonů, od své klávesnice nabádal a rozhodoval, jak se má zacházet s lidmi, se kterými sám nesouhlasíte, nebo nerozumíte jejich jednání v době válečného stavu, probíhajícího v jejich regionu. Tam jde o přežití, o život.
Jak již jsem psal výše, k válce musí být vždy nejméně dva a více aktérů. Nelze tedy z probíhajícího konfliktu vinit jen jednoho a o druhém si myslet, že je svatý. Když se doma pohádáte, též to je konflikt nejméně dvou lidí a nakonec zjistíte, že chyby jste dělali oba...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 13:17 Reaguje na Tonda Selektoda
NE!!! Války vznikají většinou ze zcela iracionálních (mocenských) důvodů a vůbec na to není potřeba obě strany. Potřeboval snad Hitler k napadené Polska, ČSR, Rakouska nebo Francie a Británie i druhou stranu? Na co?
Potřeboval snad Hussajn na něco Kuvajt když ho napadl? A Brežněv Afganistán? A Putin Čečensko, Gruzii, Sýrii nebo Ukrajinu? To jsou čisté argese z důvodu patologických komplexů diktátorů, většinou napoleonského typu.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

28.10.2024 20:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Zas jen plácáte nesmysly. Nahlédněte do historie a přemýšlejte! Nebyl náhodou na začátku těch vámi uváděných válek, mezi jejími aktéry nějaký spor? Třeba územní, náboženský, občanský, o nerostné zdroje, a pod. Nechtěla jedna strana konfliktu něco, co druhá odmítla? Nezačaly některé války úvodními výhrůžkami, provokacemi a zasahováním do konfliktu zvenčí? To jou projevy té politiky. A pokud to stále nešlo dojednat, ta politika pokračovala jiným, a to již násilným způsobem, za použití vojenské síly. Válkou!
Nic nového. To přece již před více než dvěma sty lety věděl a veřejně popsal i vojenský stratég Carl von Clausewitz!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2024 18:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Tohle za lidi nepovažuji, já mám o člověku poměrně dost vysoké mínění a který jedinec se chová hůř, než zvíře (a nebo to podporuje, velí tomu atd.) tak mezi lidi nepatří. čus.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

28.10.2024 20:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale ale, pane Hanzl. Pamatujte, člověk člověkem zůstává, i když ho vy sám za člověka (za lidi) nepovažujete. To, co tady v tomto vlákně hlásáte, má velice blízko k projevům rasizmu.
Odpovědět
PD

Petr Dubský

28.10.2024 19:33
Pane Hanzle, kdybyste o napadení Jugoslávie a jejich důvodech psal to co píšete v roce 1999 či 2000, dalo by se to pochopit, ale nyní je již známo, že vše nebylo tak, jak říkali politici či psala většina médií. Takže pro vaši informaci, podle maximálních údajů bylo při náletech na cíle na které se používá munice s ochuzeným uranem zničeno na 300 tanků, obrněných vozidel a děl, zkoumaní škod provedených po ukončení akce bylo zničeno 14 tanků, 18 obrněných vozidel a 20 děl. Na to spotřebovalo oficiálně asi 30 000 střel pro Kosovo, 2500 pro Srbsko a 300 pro Černou Horu. Pro zdraví jsou nejnebezpečnější mikročástice vzniklé při použití a to zejména jako rakovinotvorný element. Po příměří za dozoru jednotek KFOR došlo k etnickému vyčištění nejen od Srbů smíšených území, včetně hlavního města. Srbové si zachovali zatím většinu jen na severu takže většinu území obývají převážně Albánci, takže především oni jsou vystaveni nejvíc nebezpečným následkům použití této munice. Takže jsme je osvobodili (myšleno ne my dva ale naše slavná euroatlantická civilizace založená na židovsko-křesťanských kořenech) od Srbů (kteří ovšem neprováděli genocidu, rozšiřte si obzory), abychom je vystavili této hrozné chorobě, přesněji chorobám. Jako onkologický pacient jsem na toto zamlčování našeho projevu přátelství k Albáncům zvlášť citlivý. Jinak letectvo NATO samozřejmě útočilo záměrně i na výsostně civilní cíle a zabilo tak stovky Srbů tak i víc jak sto Albánců - uprchlíků. Když se k něčemu vyjadřujete, neškodí zjistit si základní fakta. Samozřejmě že toto bombardování a uvolněné částice škodí i zvířatům, ale pochybuji, že to ekologové zkoumají.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

28.10.2024 20:45 Reaguje na Petr Dubský
Ano, a pokud si vzpomínám, bombardováno bylo (omylem) i velvyslanectví ČLR. Dokonce i civilní televize, ve které prý měl tehdy živě vystoupit A. Vučič. Ještěže se opozdil...
On ten ochuzený uran samotný, je jedovatý i mírně radioaktivní. Při zásahu obrněného vozidla, začne ten uran hořet. Posádku uvnitř vozidla zabije. Jedovaté zplodiny hoření a prach, potom na dlouho zamoří okolí zásahu. Výsledkem je, že ještě v současné době, je v oblasti bývalých bojů, mezi místními lidmi zvýšený výskyt onkologických nemocí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist