Velká Británie dá 60 milionů liber na výsadbu stromů. Ochránci přírody jsou ale pobouřeni částkou, která půjde na rozvoj silniční sítě
Šedesát milionů je sumička kulatá a činí jeden z pilířů nové environmentální strategie rázem o něco uvěřitelnější. Podle ní by totiž v roce 2020 měla být Velká Británie bohatší o 11 milionů stromů. A tak se peníze na výsadbu rozhodně hodí. Není to samozřejmě tak, že by britská vláda rozdávala peníze ze státní kasy na nákup semenáčků, sloupků a pletiva. Deset ze šedesáti milionů jde na podporu městské zeleně a zbývajících padesát je na nákup uhlíkových kreditů pro majitele půdy, kteří se sami do výsadby na vlastních pozemcích pustí. I tak je to milé.
Peníze budou na všechno. Jen někde míň
Proč se tedy místní environmentální organizace cítí tímto krokem dotčeni? „Protože v ten samý moment, kdy vláda přispěla 60 miliony na výsadbu stromů, přislíbila dalších 30 miliard liber (asi 890 miliard korun) do údržby a rozvoje silniční sítě v zemi. Nejhlasitěji se s kritikou ozývají Přátelé Země. „Snaha o znovuzalesnění Británie potřebuje komplexní reformu toho, jak tu s půdou zacházíme, a ne jen pár milionů na sazeničky. Abychom zabránili klimatickému kolapsu, potřebujeme dvakrát tolik stromů, než kolik nyní v Británii máme. A ty peníze na to sotva mohou stačit,“ říká ředitelka jejich kampaní Liz Hutchinsonová.
To, že „škodiči“ životního prostředí dostanou od státu tolikrát více, než ti, kteří by mu rádi zelení pomohli, zanechává přeci jen za celou vládní strategií hořkou příchuť. „Zjevná nerovnováha mezi penězi udělenými zelené a šedé infrastruktuře bohužel hodně vypovídá o tom, jak jsou vládní environmentální ambice upřímné,“ soudí Tom Fyans, vedoucí Kampaně za ochranu venkovské Anglie (CtPRE). „Se silnicemi vláda jede špatným směrem. Stromy sice dokáží částečně vylepšit emisní bilanci silnic, ale nedokáží jí dočista spravit.“
Lepší silnice? Větší emise
Aktivisté se obávají, že dotace do údržby (ale také možné výstavby nových silnic) povedou jen k dalšímu zvýšení emisí produkovaných dopravou. Tak tomu ostatně bylo i loni: lidé jezdili více, a o to víc se opotřebovaly silnice. Ty si teď žádají opravu, která však nejspíš přispěje k dalšímu navýšení emisí. Dustin Benton, programový vedoucí neziskovky Green Alliance, k tomu dodává: „Sektor přepravy nákladů a osob byl loni jediným, kde se produkované emise zvýšily. V tomto kontextu mi přijde zvláštní je odměnit násobně větším objemem peněz, než ty, kteří se snaží emise snížit.“
Britská Správa financí hájí navýšení rozpočtu dopravy tím, že jsou v něm částečně skryty i dotace do nových autobusů, cyklostezek a tramvají. Na ně by mělo jít až 680 milionů liber. I to je proti skutečné zeleni desetkrát méně, a 500x méně, než z rozpočtu dostanou silnice.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Šest zemí včetně ČR vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035
Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory




Lapeni mezi nádherou a škodlivostí. Dají se ohňostroje udělat nějak jinak?
Poprask na laguně. Rackové a čápi zanáší plasty do chráněných mokřadů
Umělý velrybí trus. Vědci testují, zda pomůže schopnosti oceánů pohlcovat oxid uhličitý. Vypadá to slibně