Vídeň si bude vyrábět vlastní zelený vodík. Pro autobusy, elektrárnu i průmysl
Od letošního léta má zařízení s výkonem tří megawattů dodávat denně až 1 300 kilogramů zeleného vodíku. Město slibuje, že pro výrobu chce využívat výhradně solární, větrnou a vodní energii. Podle radnice se jedná o vůbec první zařízení svého druhu a rozsahu, které bude přímo ve Vídni produkovat vodík z obnovitelných zdrojů. Stanice vzniká přímo v areálu Wiener Netze a provozovat ji bude Wien Energie. Investiční náklady dosahují 10 milionů euro a Vídeň si pro realizaci zažádala o dotace.
Při elektrolytickém procesu se dodávaná voda rozloží, kyslík se uvolní do ovzduší a vodík bude přímo na místě stlačen a připraven ke skladování či přepravě. „Kampus Wiener Netze je ideálním místem pro výrobu zeleného vodíku,“ vysvětluje ředitel podniku Gerhard Fida. „V areálu v Simmeringu máme nejlepší předpoklady a disponujeme více než stoletou zkušeností v zacházení s energiemi v pevné, tekuté i plynné formě,“ doplňuje Fida.
„Vedle oblasti mobility v přepravě těžkých nákladů nabízí vodík velký potenciál pro průmysl a energetický sektor – tam, kde stávající fosilní plyny nelze vhodně nahradit jinými technologiemi,“ navázal předseda představenstva Wien Energie Michael Strebl. Denně produkované množství 1 300 kilogramů podle městských firem stačí na natankování přibližně 60 nákladních vozů nebo autobusů. Vozidla budou moct využít i nově vznikající čerpací stanici přímo v Simmeringu, jež nabídne tankování na 350 a 700 barů.
Přímo na místě Vídeň zřídí i samostatnou část pro plnění přívěsů, které budou moct transportovat vodík pro průmyslové partnery. Surovinu ze Simmeringu bude v budoucnu využívat i již existující vodíková čerpací stanice v areálu autobusových garáží Leopoldau.
Tam již pravidelně tankuje vodíkový autobus, který byl v uplynulých měsících v testovacím provozu na lince 39A. Od poloviny listopadu 2022 přešel vůz do pravidelného provozu a do roku 2025 Vídeň převede celou linku s deseti vozidly na vodíkový pohon.
Městský koncern Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají Wien Energie, Wiener Netze i dopravce Wiener Linien tím podle vlastních slov jako první v Rakousku vytvoří úplný řetězec vodíkového hospodářství od výroby přes vlastní využití až po prodej, a to zcela bez emisí. Podle vyjádření radnice je Wien Energie už v kontaktu s dalšími partnery-odběrateli z odvětví mobility i průmyslu.
Velkoobjemové využití vodíku mimo oblast mobility má dokázat i přestavba tepelné elektrárny Donaustadt. V rámci provozního testu chce Wien Energie začít k plynu přimíchávat i vodík, a to nejprve v podílu 15 procent. Přípravy probíhají, pokus je v plánu přibližně v létě letošního roku. I zde chce Vídeň alespoň z části využít zelený vodík z vlastního elektrolytického zařízení.
Všechny kroky vychází z vídeňského cíle stát se do roku 2040 klimaneutrálním městem a také z městské vodíkové strategie. Tu vypracoval komunální holding Wiener Stadtwerke roku 2021 a představuje jasný jízdní plán, jak z Vídně učinit hlavní vodíkové centrum ve východním Rakousku do roku 2030. Podle zástupců města je klíčové, aby město mělo k dispozici vlastní vodík „made in Vienna,“ který zároveň musí pocházet z obnovitelných zdrojů. Jen tak může Vídeň do roku 2040 dosáhnout klimatické neutrality, uzavírá radnice.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (102)
Miroslav Vinkler
15.1.2023 07:52Problém nastane v okamžiku, kdy jste postaveni před otázku, jak zadotovat celý systém.
Oproti stávajícímu je ten vodíkový nejméně 4-5 násobně dražší a tady už dotace nestačí.
Máte pouze jednu možnost - promítnout náklady do ceny služeb a nechat to zaplatit konzumenty služby.
Pavel Hanzl
15.1.2023 08:58 Reaguje na Miroslav VinklerEmil Novák
15.1.2023 13:11 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
15.1.2023 17:04 Reaguje na Emil NovákVe srovnání s těmito problémy je jaderná energetika procházkou růžovou zahradou.
Pavel Hanzl
15.1.2023 18:19 Reaguje na Jiří SvobodaEmil Novák
15.1.2023 19:34 Reaguje na Pavel HanzlA kdo tvrdí že vodík vytváří Hirošimy? Nikdo, jen jste zase nepochopil o čem je řeč. Skladování svítiplynu a vodíku jsou dva úplně rozdílné příběhy, Hanzle.
Emil Novák
15.1.2023 20:09 Reaguje na Jiří Svobodahttps://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/abychom-si-mohli-pustit-plyn-2898/
Tolik k Hanzlovu tvrzení "Z minimálně 60% vodík". A to se bavíme o objemových procentech, v hmotnostních procentech by to byl ještě větší nesmysl.
Pavel Hanzl
16.1.2023 10:20 Reaguje na Emil NovákSpíš by mě zajímalo, jak se vyrábí to syntetické palivo firmy Porsche, (první fabriku už rozjíždí v CHile), které má být snad tekutina i do dýzlových motorů.
Emil Novák
16.1.2023 11:04 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.1.2023 14:36 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.1.2023 16:00 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
15.1.2023 19:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.1.2023 10:22 Reaguje na Jiří Svoboda"Ve srovnání s těmito problémy je jaderná energetika procházkou růžovou zahradou."
Pavel Hanzl
15.1.2023 18:07 Reaguje na Emil NovákPokud mám nějaké odstávky, využívám je k servisu.
Tohle musí dělat i uhlák.
Emil Novák
15.1.2023 19:38 Reaguje na Pavel HanzlKdybyste psal jen čísla která znáte, tak byste nenapsal ani těch vašich z prstu vycucaných 360 dní.
Elektřina ve spotu na nulu jde nižší stovky hodin v roce, loni ani to ne, rok ale má 8760 hodin v roce, takže se na tom ekonomika žádného elektrolyzéru postavit nedá.
Pavel Hanzl
16.1.2023 10:31 Reaguje na Emil Novák50% využití neznamená, že polovina roku fučí na 100% a polovina ani ťok.
Pokud si pořídím VE park s dvojnásobným výkonem (bachy, v píku!!), než potřebuje elkrolyzér, jsem v průměru za rok na nule, ovšem občas prodávám a občas kupuji. To je prostě moc makačka na bednu.
V praxi bude zase integrován do nějakého větší komplexu, kde se nestabilita OZE velmi dobře kompenzuje.
Emil Novák
16.1.2023 11:11 Reaguje na Pavel HanzlObčas prodáváte v době kdy váš VE park vyrábí víc než potřebujete a v tu samou dobu vyrábí i ostatní VE parky, takže hodnota elektřinu je blízká nule, a nakupujete naopak v době kdy ani váš VE park ani ostatní VE parky nevyrábějí dostatek, a tak je cena elektřiny vysoká, protože poptávku musí pokrývat fosilní zdroje, takže byste zároveň nevyráběl zelený ale šedý vodík, což je nepřípustné. V praxi tedy nic do žádného většího komplexu integrováno nebude.
Ano, je to makačka na bednu - na tu vaši.
Pavel Hanzl
16.1.2023 14:01 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.1.2023 16:02 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.1.2023 09:05 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
17.1.2023 10:10 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.1.2023 15:54 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
19.1.2023 18:37 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.1.2023 22:15 Reaguje na Emil NovákTo je už logika vyššího levelu, to fakt nedávám.
Pavel Hanzl
15.1.2023 09:17Vodíkové auto v průměru spotřebuje 1 kilogram vodíku na 100 kilometrů, což při ceně 9,50 EUR vyjde v přepočtu na necelé 2,40 koruny na kilometr jízdy. A na nádrž dojede zhruba 700 kilometrů. Konec roku 2022
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/zuzana-janatova-elektromobilita-bez-baterii#dis-id-4756b9e0bd5f4291371cf30213c43a6d
O měsíc později:
Norská společnost NEL, zabývající se výrobou elektrolyzérů, cílí na to, aby se výroba zeleného vodíku dostala do roku 2025 na úroveň okolo 1,5 USD/kg a byla tak schopná konkurovat vodíku vyrobenému pomocí fosilních zdrojů.
https://oenergetice.cz/plyn/nel-roku-2025-chceme-stlacit-cenu-zeleneho-vodiku-k-15-usd-kg
Takže 100 km autem za 30 kč je cena sice komická, (benzín 250 k) ale je jasně vidět, že cesta tudy vede.
Zan K.
15.1.2023 10:15 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.1.2023 11:14 Reaguje na Zan K.Jenomže je v tom ten klíčový prvek baterie: těžká, drahá, dlouho se nabíjí, spotřeba lithia.
A cena elektřiny v tom už nebude rozhodující prvek, ty technologie jsou x násobně dražší.
Další cestou je už startující výroba syntetického paliva firmou Porsche? už v tekuté formě. Složení: vodík z OZE a CO2 ze vzduchu.
Pokud to srovnáte ale s vytěžením ropy, přetaháním přes půl světa, krakování v rafienerie a rozvoz benzínu do pump a následné spalovaní s účinností 30%, tak je to pořád výrazný posun, i kdyby nešlo o produkci CO2.
Emil Novák
15.1.2023 13:43 Reaguje na Pavel HanzlZbytek je opět váš totální výmysl, vy si vážně myslíte že vám tyhle báchorky bez jakékoliv opory v realitě někdo bude baštit?
Pavel Hanzl
15.1.2023 19:40 Reaguje na Emil NovákTyhle technologie se stále vylepšují a je asi fakt dost těžké, napsat přesně jak to zrovna dnes je.
Funkčnost je podporovaná tím, že se to vyvíjí a už i staví, prostě vodíkovou cestou jde celá odborná veřejností. Není ideální, ale pořád lepší, než to vaše ropáctví a stálé syčení.
Emil Novák
15.1.2023 19:48 Reaguje na Pavel HanzlPřestaňte mi podsouvat nějaké vaše výmysly o ropáctví, sám jste mnohem větší ropák než já, vy demagogu!
Pavel Hanzl
16.1.2023 10:33 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.1.2023 11:11 Reaguje na Pavel HanzlZan K.
16.1.2023 18:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.1.2023 09:02 Reaguje na Zan K.Velmi zajímavý je projekt elauta s normální menší baterií, které má někde v rohu benzínovou elcentrálu s výkonem třeba 5kW jen na dobíjení baterií. Jezdíte opak jen na elektřinu a když je problém, dobije vám to baterku, klidně i v noci.
Takže to funguje úplně stejně, jako když máte benzíňák a vozíte si kanystr jako rezervu.
Zan K.
17.1.2023 13:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.1.2023 11:57 Reaguje na Zan K.Zan K.
20.1.2023 14:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
23.1.2023 08:26 Reaguje na Zan K.Problémem je, že recyklace jsou vždy dražší než naházet odpad na skládku a výrobky dělat z čistých surovin (snad kromě kovů).
Emil Novák
15.1.2023 13:18 Reaguje na Pavel HanzlTak to zkuste spočítat znovu a tentokrát s reálnými cenami.
Cílit můžete na co chcete ale realita je někde úplně jinde.
Pavel Hanzl
15.1.2023 18:13 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
15.1.2023 19:44 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.1.2023 10:35 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.1.2023 11:14 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
16.1.2023 13:07 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.1.2023 14:04 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.1.2023 16:04 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
17.1.2023 10:12 Reaguje na Pavel HanzlViktor Šedivý
15.1.2023 15:17 Reaguje na Pavel HanzlCílení na velkoobchodní cenu u výrobce a realita ceny pro koncového spotřebitele včetně všech daní jsou úplně jiná čísla.
Pavel Hanzl
15.1.2023 18:16 Reaguje na Viktor ŠedivýEmil Novák
15.1.2023 19:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.1.2023 10:38 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.1.2023 11:16 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
16.1.2023 13:08 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
16.1.2023 16:05 Reaguje na Pavel HanzlSlavomil Vinkler
15.1.2023 12:29Jaroslav Bobr
15.1.2023 14:13Viktor Šedivý
15.1.2023 15:21 Reaguje na Jaroslav BobrZatím nikdo nevymyslel žádnou reálnou technickou možnost akumulace pro energetiku potřebných TWh. Potom i podobné neskutečně drahé projekty mají šanci na přežití - bude-li přibývat FVE, musí přibýt i něco, z čeho bude proud v noci. Naprosto bez ohledu na cenu.
Pavel Hanzl
15.1.2023 18:30 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
19.1.2023 22:12 Reaguje na Zan K.Jiří Svoboda
15.1.2023 17:21Pan Hanzl již teď skáče radostí 3 m vysoko! Proč tomu ostatní hlupáci/ropáci/russáci nevěří, když se to v reportáži píše?
Pavel Hanzl
15.1.2023 19:41 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
16.1.2023 12:56 Reaguje na Pavel HanzlKatka Pazderů
15.1.2023 18:27Vždyť by Ti novináři neměli o čem psát. Furt jen volby, předtím krize, ještě dříve covid.
Pavel Hanzl
15.1.2023 18:31 Reaguje na Katka PazderůJiří Svoboda
15.1.2023 19:46 Reaguje na Pavel HanzlZatímco za socíku takové závazky lidé přijímali srdcem s vizí světlých zítřků, dnes si za plnění závazků často k ničemu nechávají velmi dobře zaplatit.
Pavel Hanzl
16.1.2023 10:43 Reaguje na Jiří SvobodaKléma byl považován za nejlepšího chirurga světa, protože se mu podařilo transplantovat srdce Evropy do dupy Asie.
Jiří Svoboda
16.1.2023 13:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.1.2023 13:57 Reaguje na Jiří SvobodaKatka Pazderů
15.1.2023 20:07https://www.iea.org/reports/hydrogen-patents-for-a-clean-energy-future
Katka Pazderů
15.1.2023 20:10Miroslav Vinkler
15.1.2023 20:43 Reaguje na Katka PazderůTihle ekomagoři chtějí doslova "rozdojit kozla". To znamená
vypustit vědomě do světa naprostý blábol, jehož šíření má ideologický a propagandistický podtext; podle akademika Moskalenka, který za dob hluboké totality v zemi neomezených možností (SSSR) měl dle dobové propagandy skutečně dosáhnout výše uvedeného.
Rozdíly mezi zeleným Bruselem a tehdejší rudou exekutivou v Moskvě jsou z pohledu nerealistických slibů téměř nerozlišitelné.
Pavel Hanzl
16.1.2023 10:45 Reaguje na Miroslav Vinkler"Za podpory EU vybudovaly společně v Rýnské rafinerii společnosti Shell jeden z největších elektrolyzérů na světě – závod, který vyrábí vodík pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů".
https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe/recovery-coronavirus-success-stories/environment-and-climate/hydrogen-drive-eus-green-recovery_cs
Pavel Hanzl
16.1.2023 10:46 Reaguje na Miroslav Vinklerhttps://oenergetice.cz/vodik/svetove-investice-vodiku-vyrazne-rostou-cele-stoji-evropa-cina-dotahuje
Jarka O.
16.1.2023 14:35 Reaguje na Katka PazderůPavel Hanzl
16.1.2023 14:39 Reaguje na Jarka O.Pavel Hanzl
16.1.2023 15:21 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
16.1.2023 15:30 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.1.2023 08:52 Reaguje na Jarka O.Už nás dávno předhonili Slováci a dnes i Chorvati, ovšem Srbsko ještě ne.
Jarka O.
17.1.2023 19:01 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.1.2023 11:53 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
19.1.2023 14:08 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.1.2023 16:03 Reaguje na Jarka O.Přečtětě si jeho životopis, to je neskutečná šňůra podvodů, tunelů, podrazů a švindlů atd. atd. s výsledkem asi 120 naloupežených miliard.
Ten jedinec je psychopat (říká psychiatr Honzák) musí krást i když má bambilión.