https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/viden-si-bude-vyrabet-vlastni-zeleny-vodik.pro-autobusy-elektrarnu-i-prumysl
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vídeň si bude vyrábět vlastní zelený vodík. Pro autobusy, elektrárnu i průmysl

15.1.2023 06:22 | PRAHA (Ekolist.cz)
Čerpací stanice pro vodíkové autobusy ve Vídni.
Čerpací stanice pro vodíkové autobusy ve Vídni.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | David Bohmann / PID
Vídeň zahájila stavbu prvního městského zařízení na elektrolýzu, v němž chce od letošního léta začít produkovat zelený vodík. Denně může vyrobit až 1 300 kilogramů. Chce je využít pro vodíkové autobusy, v městské plynové elektrárně, ale také nabídnout surovinu soukromým subjektům z oblasti dopravy, logistiky i průmyslu. Vše je součástí městské vodíkové strategie a přechodu na uhlíkovou neutralitu do roku 2040. Informuje o tom zahraniční kancelář města Vídně.
 
První vídeňská komunální elektrolytická stanice vzniká od konce loňského roku ve čtvrti Simmering a na stavbě se podílí městský výrobce a distributor energií Wien Energie a sesterská firma Wiener Netze zodpovědná za městskou energetickou infrastrukturu.

Od letošního léta má zařízení s výkonem tří megawattů dodávat denně až 1 300 kilogramů zeleného vodíku. Město slibuje, že pro výrobu chce využívat výhradně solární, větrnou a vodní energii. Podle radnice se jedná o vůbec první zařízení svého druhu a rozsahu, které bude přímo ve Vídni produkovat vodík z obnovitelných zdrojů. Stanice vzniká přímo v areálu Wiener Netze a provozovat ji bude Wien Energie. Investiční náklady dosahují 10 milionů euro a Vídeň si pro realizaci zažádala o dotace.

Při elektrolytickém procesu se dodávaná voda rozloží, kyslík se uvolní do ovzduší a vodík bude přímo na místě stlačen a připraven ke skladování či přepravě. „Kampus Wiener Netze je ideálním místem pro výrobu zeleného vodíku,“ vysvětluje ředitel podniku Gerhard Fida. „V areálu v Simmeringu máme nejlepší předpoklady a disponujeme více než stoletou zkušeností v zacházení s energiemi v pevné, tekuté i plynné formě,“ doplňuje Fida.

„Vedle oblasti mobility v přepravě těžkých nákladů nabízí vodík velký potenciál pro průmysl a energetický sektor – tam, kde stávající fosilní plyny nelze vhodně nahradit jinými technologiemi,“ navázal předseda představenstva Wien Energie Michael Strebl. Denně produkované množství 1 300 kilogramů podle městských firem stačí na natankování přibližně 60 nákladních vozů nebo autobusů. Vozidla budou moct využít i nově vznikající čerpací stanici přímo v Simmeringu, jež nabídne tankování na 350 a 700 barů.

Přímo na místě Vídeň zřídí i samostatnou část pro plnění přívěsů, které budou moct transportovat vodík pro průmyslové partnery. Surovinu ze Simmeringu bude v budoucnu využívat i již existující vodíková čerpací stanice v areálu autobusových garáží Leopoldau.

Jak funguje zařízení na výrobu vodíku.
Jak funguje zařízení na výrobu vodíku.
Foto | Harald Ströbel / Wien Energie

Tam již pravidelně tankuje vodíkový autobus, který byl v uplynulých měsících v testovacím provozu na lince 39A. Od poloviny listopadu 2022 přešel vůz do pravidelného provozu a do roku 2025 Vídeň převede celou linku s deseti vozidly na vodíkový pohon.

Městský koncern Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají Wien Energie, Wiener Netze i dopravce Wiener Linien tím podle vlastních slov jako první v Rakousku vytvoří úplný řetězec vodíkového hospodářství od výroby přes vlastní využití až po prodej, a to zcela bez emisí. Podle vyjádření radnice je Wien Energie už v kontaktu s dalšími partnery-odběrateli z odvětví mobility i průmyslu.

Velkoobjemové využití vodíku mimo oblast mobility má dokázat i přestavba tepelné elektrárny Donaustadt. V rámci provozního testu chce Wien Energie začít k plynu přimíchávat i vodík, a to nejprve v podílu 15 procent. Přípravy probíhají, pokus je v plánu přibližně v létě letošního roku. I zde chce Vídeň alespoň z části využít zelený vodík z vlastního elektrolytického zařízení.

Všechny kroky vychází z vídeňského cíle stát se do roku 2040 klimaneutrálním městem a také z městské vodíkové strategie. Tu vypracoval komunální holding Wiener Stadtwerke roku 2021 a představuje jasný jízdní plán, jak z Vídně učinit hlavní vodíkové centrum ve východním Rakousku do roku 2030. Podle zástupců města je klíčové, aby město mělo k dispozici vlastní vodík „made in Vienna,“ který zároveň musí pocházet z obnovitelných zdrojů. Jen tak může Vídeň do roku 2040 dosáhnout klimatické neutrality, uzavírá radnice.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (102)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.1.2023 07:52
Dotovat z veřejného rozpočtu ekonomicky ztrátovou záležitost pochopitelně lze.
Problém nastane v okamžiku, kdy jste postaveni před otázku, jak zadotovat celý systém.
Oproti stávajícímu je ten vodíkový nejméně 4-5 násobně dražší a tady už dotace nestačí.
Máte pouze jednu možnost - promítnout náklady do ceny služeb a nechat to zaplatit konzumenty služby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 08:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ta cena je zase jen trochu ropácká demagogie z doby před plynovou válkou. Dnes je plyn cca 4x dražší, než před ní, ale cena nepůjde už níž než na dvojnásobek. To pak vychází celý proces finančně úplně jinak a především může využívat OZE v době kdy je "dobré počasí" a není nutno je zálohovat, což je nejdražší část celého procesu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak jste přišel na to, že "není nutno je zálohovat"? Naopak nutnost zálohování se tím ještě zvětšuje, protože zelený vodík je nutné vyrábět s co největším využitím elektrolyzéru a přebytky naopak pouštět do sítě, čímž se celý problém ještě zhoršuje a ne snižuje. Nikdo neplánuje vyrábět zelený vodík jen z nějakých přebytků pár stovek hodin v roce.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.1.2023 17:04 Reaguje na Emil Novák
Ano, cena elektrolyzéru je nejslabším článkem celého konceptu zeleného vodíku. Asi druhý největší problém je, jak vodík ve velkých množstvích bezpečně skladovat.

Ve srovnání s těmito problémy je jaderná energetika procházkou růžovou zahradou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 18:19 Reaguje na Jiří Svoboda
Svítiplyn byl už za komára z minimálně 60% vodík a že by to vytvářel nějaké Hirošimy?
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 19:34 Reaguje na Pavel Hanzl
"Z minimálně 60% vodík" - na to jste zase přišel jak? Zase vaše mylné dojmy jako obvykle?
A kdo tvrdí že vodík vytváří Hirošimy? Nikdo, jen jste zase nepochopil o čem je řeč. Skladování svítiplynu a vodíku jsou dva úplně rozdílné příběhy, Hanzle.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.1.2023 19:50 Reaguje na Emil Novák
C+H2O=CO+H2
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 20:09 Reaguje na Jiří Svoboda
Typické zastoupení jednotlivých složek ve svítiplynu: 50 % H2, 30 % CH4, 15 % CO, 3 % CO2, 2 % N2 (v objemových procentech).
https://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/abychom-si-mohli-pustit-plyn-2898/
Tolik k Hanzlovu tvrzení "Z minimálně 60% vodík". A to se bavíme o objemových procentech, v hmotnostních procentech by to byl ještě větší nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:20 Reaguje na Emil Novák
Složení svítiplynu bylo dost variabilní a já četl 60% a někdy i více, vy 50% a kdo je u toho tutan?
Spíš by mě zajímalo, jak se vyrábí to syntetické palivo firmy Porsche, (první fabriku už rozjíždí v CHile), které má být snad tekutina i do dýzlových motorů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 11:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste tutan, protože vy jste tvrdil "z minimálně 60% vodík". Minimálně znamená, že to nemohlo být méně a zde máte jasný příklad že to méně bylo, dokonce to typicky bylo méně než 60 %. A navíc jako obvykle nejste schopen svoje tvrzení vůbec nijak doložit, jde jen o vaše dojmy že jste někde něco četl, přičemž dobře víme jaký problém s chápáním textu máte, takže dokud to co jste údajně četl nedoložíte černé na bílém, je to stejné jako byste vůbec nic nenapsal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 14:36 Reaguje na Emil Novák
No, dobře. Už jste se vyhnidopišil, ale víte všechno o všem, tak jak dělají tu syntetiku? Já vždycky čtu že to dělají, ale nic bližšího.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 16:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Naučte se nejdřív slušně diskutovat. Do té doby: Use The F***ing Google.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.1.2023 19:39 Reaguje na Pavel Hanzl
To ano. Ale jaké tehdy byly předpisy a jaká ho byla spotřeba. Víte jak byl zásobník na svítiplym konstruován?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:22 Reaguje na Jiří Svoboda
Muhehehhehfakt nevím. A měl bych vědět? Já reagoval na připomínku, že skladování vodíku je nějaké extra nebezpečné.
"Ve srovnání s těmito problémy je jaderná energetika procházkou růžovou zahradou."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 18:07 Reaguje na Emil Novák
Pokud máte elektrolyzér napojení na fve parky a farmy větrníků, jede vám dle umístění řekněmme 360 dní v roce (Sevední moře). V Rakousku to bude míň, ale číslo nenapíšu, bo ho neznám a dát sem odhad je důvod k těžké hyenizaci. Každopáně je to zase jak dycky otázka dimenzování a nastavení finančních limitů. Pokud jde elektřina ve spotu na nulu, je výhodné ji kupovat, pokud mám větší výkon svých zdrojů, než schroustá elektrolyzér, prodávám.
Pokud mám nějaké odstávky, využívám je k servisu.
Tohle musí dělat i uhlák.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 19:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět totální pitomost, Hanzle. 360 dní v roce jede jedině ve vašich vlhkých snech. Přes 50% koeficient využití se dostanou jen ty nejlepší lokality v Severním moři.
Kdybyste psal jen čísla která znáte, tak byste nenapsal ani těch vašich z prstu vycucaných 360 dní.
Elektřina ve spotu na nulu jde nižší stovky hodin v roce, loni ani to ne, rok ale má 8760 hodin v roce, takže se na tom ekonomika žádného elektrolyzéru postavit nedá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:31 Reaguje na Emil Novák
To chápání textu, to je šichta.Píšu, že elektrolyzér je postavený na FVE a VE parcích, ne na spotu. ten by mohl jen vylepšovat bilanci.
50% využití neznamená, že polovina roku fučí na 100% a polovina ani ťok.
Pokud si pořídím VE park s dvojnásobným výkonem (bachy, v píku!!), než potřebuje elkrolyzér, jsem v průměru za rok na nule, ovšem občas prodávám a občas kupuji. To je prostě moc makačka na bednu.
V praxi bude zase integrován do nějakého větší komplexu, kde se nestabilita OZE velmi dobře kompenzuje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 11:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, s chápáním textu máte dlouhodobě problémy, to nemusíte zdůrazňovat. Spot by těžko mohl vylepšovat bilanci, když spotové ceny klesají typicky právě v období, kdy bude výroba toho zdroje maximální a bude převyšovat příkon elektrolyzéru.
Občas prodáváte v době kdy váš VE park vyrábí víc než potřebujete a v tu samou dobu vyrábí i ostatní VE parky, takže hodnota elektřinu je blízká nule, a nakupujete naopak v době kdy ani váš VE park ani ostatní VE parky nevyrábějí dostatek, a tak je cena elektřiny vysoká, protože poptávku musí pokrývat fosilní zdroje, takže byste zároveň nevyráběl zelený ale šedý vodík, což je nepřípustné. V praxi tedy nic do žádného většího komplexu integrováno nebude.
Ano, je to makačka na bednu - na tu vaši.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 14:01 Reaguje na Emil Novák
Jenom musíte zařídit, aby fučelo v celé Evropě v každém okamžiku úplně stejně. A ještě mraky musí valit na povel.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 16:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, to zařídit nemusím. Bohatě stačí že fouká víceméně stejně na dostatečně velkém území k tomu, aby to fungovalo přesně jak popisuju. A že zrovna fouká někde ve Španělsku je v Dánsku úplně k ničemu, když tam ten výkon není jak dostat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2023 09:05 Reaguje na Emil Novák
Nevím, jak Španělsko, ale německá oblast je přece propojená velmi masivně a pořád se na tom maká.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2023 10:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Německá oblast masivně propojená není, Německo stále nebylo schopné dostatečně propojit ani sever s jihem. A pokud jde o sever Německa, tak tam fouká pořád všude víceméně stejně, takže tam žádná "kompenzace nestability OZE" rozhodně nehrozí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 15:54 Reaguje na Emil Novák
Takže v Německu fouká stejně a přitom jsou ty místní větřáky "občasné zdroje", i podle vás.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.1.2023 18:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Klidně vám to zopakuji: "pokud jde o sever Německa, tak tam fouká pořád všude víceméně stejně", a pokud jste to nepochopil, znamená to že když fouká, tak všude, když nefouká, tak taky všude. Proto jsou to občasné zdroje, protože občas poskytují výkon v desítkách GW a občas jen ve stovkách MW, tj. na úrovni jednotek procent maximálního výkonu, na víceméně náhodném principu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 22:15 Reaguje na Emil Novák
".....fouká pořád všude víceméně stejně" takže fouká všude, nebo nikde.
To je už logika vyššího levelu, to fakt nedávám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 09:17
O tom, jak je to všechno strašně předražené:
Vodíkové auto v průměru spotřebuje 1 kilogram vodíku na 100 kilometrů, což při ceně 9,50 EUR vyjde v přepočtu na necelé 2,40 koruny na kilometr jízdy. A na nádrž dojede zhruba 700 kilometrů. Konec roku 2022
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/zuzana-janatova-elektromobilita-bez-baterii#dis-id-4756b9e0bd5f4291371cf30213c43a6d


O měsíc později:
Norská společnost NEL, zabývající se výrobou elektrolyzérů, cílí na to, aby se výroba zeleného vodíku dostala do roku 2025 na úroveň okolo 1,5 USD/kg a byla tak schopná konkurovat vodíku vyrobenému pomocí fosilních zdrojů.
https://oenergetice.cz/plyn/nel-roku-2025-chceme-stlacit-cenu-zeleneho-vodiku-k-15-usd-kg

Takže 100 km autem za 30 kč je cena sice komická, (benzín 250 k) ale je jasně vidět, že cesta tudy vede.



Odpovědět
ZK

Zan K.

15.1.2023 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
A zhodnotí někdo jaká je výsledná ekonomičnost? Každý článek vždy dává nějakou ztrátu. Takže jaký je rozdíl mezi výrobou vodíku a spalování v autech proti přímému nabíjení a jízdou na AKU elektřinu???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 11:14 Reaguje na Zan K.
Tady je ta účinnost asi zcela jasná, nabíjení a vybíjení baterií má minimální ztráty, ale výroba vodíku a následná výroba elektřiny přes palivový článek bude mít odhadem 50% ztrát. Pokud by se poháněl pístový motor, bude to ještě horší.
Jenomže je v tom ten klíčový prvek baterie: těžká, drahá, dlouho se nabíjí, spotřeba lithia.
A cena elektřiny v tom už nebude rozhodující prvek, ty technologie jsou x násobně dražší.
Další cestou je už startující výroba syntetického paliva firmou Porsche? už v tekuté formě. Složení: vodík z OZE a CO2 ze vzduchu.

Pokud to srovnáte ale s vytěžením ropy, přetaháním přes půl světa, krakování v rafienerie a rozvoz benzínu do pump a následné spalovaní s účinností 30%, tak je to pořád výrazný posun, i kdyby nešlo o produkci CO2.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 13:43 Reaguje na Pavel Hanzl
"Odhadem 50% ztrát" je úplně mimo, Hanzle, skutečnost je podstatně horší, a to se ještě dopouštíte druhého termodynamického hříchu, kdy srovnáváte dva různé druhy energie jako by byly ekvivalentní, což nejsou.
Zbytek je opět váš totální výmysl, vy si vážně myslíte že vám tyhle báchorky bez jakékoliv opory v realitě někdo bude baštit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 19:40 Reaguje na Emil Novák
Vy zase prskáte jak Andrej babiš.
Tyhle technologie se stále vylepšují a je asi fakt dost těžké, napsat přesně jak to zrovna dnes je.
Funkčnost je podporovaná tím, že se to vyvíjí a už i staví, prostě vodíkovou cestou jde celá odborná veřejností. Není ideální, ale pořád lepší, než to vaše ropáctví a stálé syčení.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 19:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Přestaňte chrlit nesmysly "jak Andrej babiš" a já přestanu prskat, Hanzle, takhle je to jednoduché. Když je to "asi fakt dost těžké, napsat přesně jak to zrovna dnes je", tak to nepište, když o tom nemáte nejmenší tušení. I tohle je takhle jednoduché.
Přestaňte mi podsouvat nějaké vaše výmysly o ropáctví, sám jste mnohem větší ropák než já, vy demagogu!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:33 Reaguje na Emil Novák
Křečík džurganský je proti vám velmi klidné zvířátko, prakticky vůbec neprská.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 11:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Klasika, argumenty došly, zbývají jen urážky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 12:54 Reaguje na Emil Novák
Když vy tak kouzelně prskáte......
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 18:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Na tohle možná odpověď - hybrid. A teba jako na https://www.garaz.cz/clanek/novinky-wankel-je-zpatky-mazda-vraci-rotacni-motor-zpatky-do-hry-ale-v-neobvykle-roli-21009584#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&dop_req_id=Pxj75puQH6h-202301161247&dop_id=21009584&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest208_reklama_na_4_pozici_varB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2023 09:02 Reaguje na Zan K.
Tohle je zase jen to samé stále dokola. Honba po výkonu - 125 kW je luxus, ale nás zajímá praktické a úsporné auto, tohle žere 8 litrů!!
Velmi zajímavý je projekt elauta s normální menší baterií, které má někde v rohu benzínovou elcentrálu s výkonem třeba 5kW jen na dobíjení baterií. Jezdíte opak jen na elektřinu a když je problém, dobije vám to baterku, klidně i v noci.

Takže to funguje úplně stejně, jako když máte benzíňák a vozíte si kanystr jako rezervu.
Odpovědět
ZK

Zan K.

17.1.2023 13:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Jednak to není až tak úplně pravda, záleží jen na technickém provedení. A jednak to alespoň omezí to zamořování měst a zlepší situaci v dnešních kolonách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 11:57 Reaguje na Zan K.
Dvoulitrový dýzl a ještě elkára v jednom je zbytečné plýtváním úplně všeho a je to jasně slepá větev.
Odpovědět
ZK

Zan K.

20.1.2023 14:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Mám zato, že vždy je třeba komplexní ekonomický rozbor. I s náklady na výrobu a skladování a likvidací. A s tim se teřeba u dnešních akumulátorů jaksi nepočítá. (A u FV podobně). Ostatně ani u nových automoébilů ne . Užitková životnost aut byla kdysi pomalu na celý život a dnes ji spočítáte na prstech. A někjaké opravy či generální opravy - nic, přestože jsou v poměru auto - náhr. díly daleko ekologičtější. A spousta lidí nemá automobil na každodenní blbnutí. A jak známo, tak ono budování cyklostezek a jízda do zaměstnání na kole či elektrokole je také nemalým přínosem k oné ekologii. Jde jen o to omezit ono nutné dojíždění spousty km. a zabezpečovat pracoviště v místě či prácí doma. A v krajních případech místo dojíždění zajistit možnost přespávání v místě práce po dobu prac. týdne. (To i soudruzi tu byli dále a přímo v podnicích zřizovali podnikové penziony či ubytovny). Navíc je tu i ona otázka hromadné dopravy. Někde pro pohodlné jde jde na dlouhých cestách o cestovatí vlakem a na místě si auto půjčují. Najedou pochopitelně méně km. A jistě by se toho vyloženě organizačního řešení našlo daleko víc. Jen přestat blbnout s masírování reklamami a výrobci. U nich jde vždy jen o jejich kšefty a ne o nějakou ekologii.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2023 08:26 Reaguje na Zan K.
Tohle všechno přece dávno funguje, jenom je lidstvo pohodpnější. Ale veškeré výrobky se při uhlíkové stopě počítají s výrobou i likvidací, elkára (včetně baterie) s dá zrecyklovat prakticky celá, u fve panelů je to asi 97% a recyklovat křemík je nesmysl.
Problémem je, že recyklace jsou vždy dražší než naházet odpad na skládku a výrobky dělat z čistých surovin (snad kromě kovů).
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Při ceně 9,50 EUR - vy jste ale snílek, Hanzle. V Německu kilo vodíku natankujete za 13,85: https://h2.live/en/
Tak to zkuste spočítat znovu a tentokrát s reálnými cenami.
Cílit můžete na co chcete ale realita je někde úplně jinde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 18:13 Reaguje na Emil Novák
Vroce 1894 se benzín kupoval v lékárně a vyšel dráž, než dobý gin ze Skotska.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 19:44 Reaguje na Pavel Hanzl
V roce 1894 nikdo neplánoval do deseti let postavit na benzínu celou energetiku a zavřít do té doby jiné stabilní zdroje. V chrlení jednoho nesmyslu za druhým jste nepřekonatelný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:35 Reaguje na Emil Novák
V roce 1894 nám nedrtila palce klimatická katastrofa a technický vývoj byl výrazně pomalejší.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 11:14 Reaguje na Pavel Hanzl
A to souvisí s vašimi prokazatelně nepravdivými výmysly o ceně vodíku a s benzínem v lékárně jak konkrétně? To zase jen plácáte aby řeč nestála, co?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 12:53 Reaguje na Emil Novák
Můj příspěvek v 09.17
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 13:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve kterém jste uvedl naprosto nesmyslná čísla, viz má reakce na něj včetně zdroje. Vy žádný zdroj pochopitelně neuvádíte, když si ta čísla cucáte z prstu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 14:04 Reaguje na Emil Novák
Jsou tam dva odkazy, teď jsem je kontroloval oenergetice a ekolist. Tak nevím...
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 16:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Ani v jednom se neuvádí nic z toho o čem vy tu básníte. Nestačí uvést nějaký odkaz, v tom odkazu musí být napsané to co tvrdíte, což není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2023 09:03 Reaguje na Emil Novák
Já vím, že máte problem chápat text.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2023 10:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Tento problém máte evidentně jedině vy, jinak byste už dávno napsal konkrétní citaci, kde se o těch vámi vymyšlených 9,50 EUR píše.
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.1.2023 15:17 Reaguje na Pavel Hanzl
"cílí na to aby"
Cílení na velkoobchodní cenu u výrobce a realita ceny pro koncového spotřebitele včetně všech daní jsou úplně jiná čísla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 18:16 Reaguje na Viktor Šedivý
Tahle čisté technolgie jsou osvobozeny od všech daní snad všude a pokud by cena vodíku šla na stojanu na dvojnásobek, co píšou, tak stojí 100 km autem 60 kč. Příšerná představa.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.1.2023 19:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě kdyby to tak byla pravda a ne jen vaše výmysly jako obvykle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:38 Reaguje na Emil Novák
Pochopit pojem čas je dost šichta, ale pojmy zítra, za rok, za 10 let a vůbec "budoucnost" byste mohl dát.A podmínky pro budoucí děje taky vidíme už dnes.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 11:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, rozlišovat přítomnost a budoucnost vám dělá dlouhodobě problémy, to taky víme. Ale to nic nemění na tom, že vaše tvrzení "pokud by cena vodíku šla na stojanu na dvojnásobek, co píšou, tak stojí 100 km autem 60 kč", je opět nepravdivé, jako spousta dalších nesmyslů, co jste tu stačil nakydat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 12:55 Reaguje na Emil Novák
Můj příspěvek v 09.17
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 13:08 Reaguje na Pavel Hanzl
... obsahuje jako obvykle jen vaše dojmy naprosto v rozporu s realitou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 13:54 Reaguje na Emil Novák
Jsou tam dva odkazy ze solidních zdrojů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2023 16:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ani v jednom se neuvádí to co tvrdíte, tj. "při ceně 9,50 EUR". Za takovou cenu žádný vodík nenatankujete ani omylem, jak je patrné z tohoto odkazu: https://h2.live/en/
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.1.2023 12:29
No kromě ceny za vodík viz výše, (dotace to spraví), je nejdůležitější, kde vzít EE. Z Temelína? Fuj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 18:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Píšou tam, že OZE.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

15.1.2023 14:13
Tak nejkouzelnější mi připadá tohle "Velkoobjemové využití vodíku mimo oblast mobility má dokázat i přestavba tepelné elektrárny Donaustadt. V rámci provozního testu chce Wien Energie začít k plynu přimíchávat i vodík, a to nejprve v podílu 15 procent." Z čisté elektřiny vyrobit vodík,ten spalovat v plynové elektrárně a vyrábět tak elektřinu.To musí být efektivita jak blbec.Holt pokud chceš šetřit a bojovat proti CO2 tak to není zadarmo.
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.1.2023 15:21 Reaguje na Jaroslav Bobr
Obcházejí tím nutnost akumulace elektřiny.
Zatím nikdo nevymyslel žádnou reálnou technickou možnost akumulace pro energetiku potřebných TWh. Potom i podobné neskutečně drahé projekty mají šanci na přežití - bude-li přibývat FVE, musí přibýt i něco, z čeho bude proud v noci. Naprosto bez ohledu na cenu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 18:30 Reaguje na Viktor Šedivý
Život je krásnej, ale drahej. Může být i levnější, ale není pak tak hezký.
Odpovědět
ZK

Zan K.

17.1.2023 13:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Inu - Jak pro koho. To vidí i imbecil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 22:12 Reaguje na Zan K.
Jsem rád, že to vidíte taky, až tak jsem tomu nevěřil.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.1.2023 17:21
Ve Vídni si pěkně pohrají, utratí dostatek veřejných peněz a po několika letech to sejde s očí i mysli. Nastartují se další podobné projekty, které jistojistě dovedou Vídeň i celé Rakousko v roce 2040 k uhlíkové neutralitě.

Pan Hanzl již teď skáče radostí 3 m vysoko! Proč tomu ostatní hlupáci/ropáci/russáci nevěří, když se to v reportáži píše?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 19:41 Reaguje na Jiří Svoboda
Vídeňáci jsou typičtí tutani, kteří neví nic o ničem, že?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2023 12:56 Reaguje na Pavel Hanzl
O tom vídeňáci (rakušáci) nerozhodují a vědět nemusí, ti to jen jak tukani zaplatí.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

15.1.2023 18:27
Tak jen doufám, že hned co bude po volbách, tak Praha půjde cestou Vídně a bude také využívat vodík v dopravě a jinde.
Vždyť by Ti novináři neměli o čem psát. Furt jen volby, předtím krize, ještě dříve covid.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 18:31 Reaguje na Katka Pazderů
Naše média nás musí stále strašit. Asi jim to dělá sledovanost.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.1.2023 19:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Naše media musí psát o budování klimaticky neutrální a trvale udržitelné společnosti a tomu odpovídajících závazcích.

Zatímco za socíku takové závazky lidé přijímali srdcem s vizí světlých zítřků, dnes si za plnění závazků často k ničemu nechávají velmi dobře zaplatit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:43 Reaguje na Jiří Svoboda
Muhehehheheheh "srdcem" cha cha cha co já se tady ještě nedozvím.
Kléma byl považován za nejlepšího chirurga světa, protože se mu podařilo transplantovat srdce Evropy do dupy Asie.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2023 13:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Právě vás tipuji na člověka, který byl ze socialistických závazků nadšen a teď jste nadšen EU-závazky, které se nijak zásadně neliší, jen na jejich plnění lidé musí drasticky doplácet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 13:57 Reaguje na Jiří Svoboda
To je tím, že já jsem si všiml, že hodinky a holínky není to samé.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

15.1.2023 20:07
Zajímavé čtení pro zvídavé. A je tam i celá zpráva ke stažení.
https://www.iea.org/reports/hydrogen-patents-for-a-clean-energy-future
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

15.1.2023 20:10
Můžeme o tom diskutovat, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat. Vodík.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.1.2023 20:43 Reaguje na Katka Pazderů
Taky bych chtěl vodík. Kdo ho ale za skutečné náklady zaplatí ?

Tihle ekomagoři chtějí doslova "rozdojit kozla". To znamená
vypustit vědomě do světa naprostý blábol, jehož šíření má ideologický a propagandistický podtext; podle akademika Moskalenka, který za dob hluboké totality v zemi neomezených možností (SSSR) měl dle dobové propagandy skutečně dosáhnout výše uvedeného.

Rozdíly mezi zeleným Bruselem a tehdejší rudou exekutivou v Moskvě jsou z pohledu nerealistických slibů téměř nerozlišitelné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
Typicky rozdojený kozel:
"Za podpory EU vybudovaly společně v Rýnské rafinerii společnosti Shell jeden z největších elektrolyzérů na světě – závod, který vyrábí vodík pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů".
https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe/recovery-coronavirus-success-stories/environment-and-climate/hydrogen-drive-eus-green-recovery_cs
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Typický blábol od Moslalenka, který zničí evropskou energetiku:
https://oenergetice.cz/vodik/svetove-investice-vodiku-vyrazne-rostou-cele-stoji-evropa-cina-dotahuje
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.1.2023 14:35 Reaguje na Katka Pazderů
Kolik bude prosím stát jízdenka na takový eko autobus?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 14:39 Reaguje na Jarka O.
Pro ropáka stovku, pro normální lidi dvacku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.1.2023 14:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte to v eurech, ropáku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 15:21 Reaguje na Jarka O.
V normální Evropě v eurech (i na Slovači), u nás v dirhamech avarského kaganátu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.1.2023 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
To bude asi neznámá lokální měna na štatlu, ale to je v pohodě, mějte ji. Normální Evropa je krom nás, švajcu, VB atp. i Skandinávie, která se nějakému euru z vysoka směje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2023 08:52 Reaguje na Jarka O.
Taktéž se smějí v Polsku a Maďarsku. Kam to máme blíž??
Už nás dávno předhonili Slováci a dnes i Chorvati, ovšem Srbsko ještě ne.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.1.2023 19:01 Reaguje na Pavel Hanzl
K V4. Čechy nikdo nepředhoní, to si pamatujte:)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 11:53 Reaguje na Jarka O.
Záleží v čem. V blbosti si volit dezolátní politiky jsme po Maďarech na špičce a pokud si zvolíme loupeživého estébáka za presidenta, budeme na tom šul nul.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.1.2023 14:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Geograficky ano. Loupeživý rytíř, jo? Byl by důkaz? Bo i mezi Babinským (šul nul) a jaruzelským (mínus) by volba byla jasná:)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 16:03 Reaguje na Jarka O.
Rytíř rozhodně ne, ale loupežník přímo bytostný.
Přečtětě si jeho životopis, to je neskutečná šňůra podvodů, tunelů, podrazů a švindlů atd. atd. s výsledkem asi 120 naloupežených miliard.
Ten jedinec je psychopat (říká psychiatr Honzák) musí krást i když má bambilión.
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 06:43
A jen možná kontraverzní názor. Benzin a všechny výrobky z ropy jsou vpodstatě uhlovodíky. Nebylo by jednodušší prostě vyrábět vodík z nich a jako vedlejší produkt mít uhlík? Možná také jako surovinu k výrobě uhlíkových kompozitů. Asi to bude oříšek ale také možná řešení.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.1.2023 09:38 Reaguje na Zan K.
naopak. nejlepší je vyrábět kapalné uhlovodíky z uhlí (zásoby ropy na planetě jsou zhruba o řád menší než zásoby uhlí). a navíc to funguje - jezdil na to prakticky celý wermacht.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:47 Reaguje na Lukas B.
Zásoby uhlovodíků nemáme šanci vytěžit nikdy, takže je fuk, kolik je jich a kde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 10:50 Reaguje na Zan K.
Nebylo, je to dávno vyzkoušené a vede to do pekla, z těcho uhlovodíků je potřeba vyrábět pouze plasty, které se dále recyklují, nebo pálí s odchycováním CO2.
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 13:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč do pekla? Já se jen ptám, zda taková výroba vodíku je nákladnější a složitější než ta dosavadní elektrolyzou....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 13:56 Reaguje na Zan K.
Není. Ale produkuje sodovkáč, který má potenciál nás zabít.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.1.2023 14:33 Reaguje na Zan K.
Jsou to vyřešené oříšky. Vodík pro výrobu amoniaku se z uhlovodíku (metanu) dávno vyrábí, dalším produktem je uhlík ve formě CO, následně neškodného CO2, vše využitelné v prumyslu a zemědělství. Elektrolýza nejde všude a je drahá. To, cemu se zde říká vodík, jsou mj. metanol nebo opět amoniak, na pohonné hmoty, hnojiva. I hanzlovský svítiplyn je z uhlí. Je lepší nevěřit mu nic. Základem výrob je organika, fosil, někde těžený, nebo pěstovaná biomasa, to je dražší, si tipnu, protože těžená organika je už přírodou zadarmo přeměněná biomasa. Pro výrobu energie se organika dá nahradit jádrem.
Odpovědět
ZK

Zan K.

17.1.2023 15:33 Reaguje na Jarka O.
Ovšem mě šlo spíše o výrobu vodíku z oněch vyšších uhlovodíků jež jsou i v PB, benzinu, ropě.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.1.2023 18:58 Reaguje na Zan K.
Proč byste to dělal? Můžete uhlovodíky spálit na vodu a neškodný sodovkáč, a z vody vyrobit elektrolýzou vodík, to se p. Hanzl neplete. Krakováními různých druhů ropy vyrobíte celou škálu uhlovodíků, z nich pak plasty, paliva, léky..., a vodík je při tom cástečně vedlejší produkt. Většinou chcete vyrábět levně, a to ta cesta od uhlovodíků zpět není.
Odpovědět
ZK

Zan K.

18.1.2023 10:19 Reaguje na Jarka O.
Nepochopeno. Já se ptal, zda z oněch vyšších uhlovodíků nelze levněji přímo vyrábět vodík bez elektrolýzy.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.1.2023 10:46 Reaguje na Zan K.
Dehydrogenací alkanu získáte alken, vedlejší produkt vodík. Výchozí surovina ropa. Neznám všechny procesy. O co vám s tím vodíkem jde, o cenu? Ropa bude drahá. Asi bude levnější elektrolýza vody u Sev. moře, kde fouká furt a elektrika je sem tam levná, si tipnu.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist