https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlk-se-po-vice-nez-sto-letech-vraci-na-znojemsko-a-do-narodniho-parku-podyji
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vlk se po více než sto letech vrací na Znojemsko a do národního parku Podyjí

15.4.2025 01:09 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vlk obecný se po více než sto letech vrací na Znojemsko a do národního parku Podyjí. V lokalitě byl spatřen opakovaně v několika posledních letech a také v nedávné době. Správa parku o tom informovala na svém webu.
 
Vlk obecný je největší psovitá šelma, která historicky obývala celé území České republiky. Spolu s rysem ostrovidem a medvědem hnědým patří k původním druhům místní fauny. V důsledku intenzivního pronásledování, odlesňování krajiny a rozšiřování lidských sídel byl vlk na přelomu 19. a 20. století na českém území vyhuben. V posledních letech se však díky přirozené migraci z okolních států, jako jsou Slovensko, Polsko a Německo, vlci opět vracejí do české krajiny.

Na Znojemsku a v Podyjí bylo v posledních několika letech podle správy zaznamenáno zhruba deset věrohodných pozorování vlků. "Jednotliví jedinci byli v nedávné době spatřeni jak přímo na území Národního parku Podyjí, tak i v jeho okolní volné krajině. Lze tedy předpokládat, že výskyt této šelmy bude v oblasti nadále častější," uvedla správa.

To, jestli se v Podyjí v budoucnu vytvoří trvalá smečka, nelze s jistotou říci. Vzhledem ke struktuře místní krajiny to podle správy ale není příliš pravděpodobné, avšak tuto možnost nelze zcela vyloučit.

Na jihu Moravy potvrdili ochránci přírody výskyt vlka v polovině ledna. Už delší dobu měli zprávy o jejich přítomnosti ve vojenském výcvikovém prostoru Březina na Vyškovsku. Od loňského podzimu přibylo také několik doložených pozorování z volné krajiny v okolí Vysočan a Žďárné na Blanensku. Skupinka tří vlků nedávno pobíhala v noci i Orlovicemi, které leží poblíž Vyškova. Zaznamenala je bezpečnostní kamera na jednom z rodinných domů.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

15.4.2025 08:47
Opiju se radostí, až tu bude článek, že se po 300 letech vrátili vlci do
Divoké Šárky a do pražské Stromovky. Teprve pak bude návrat vlků zpečetěn
a bezmozci začnou přemýšlet o reálných možnostech soužití vlků a lidí v
kulturní krajině. Zatím to jsou starosti pro venkovany, ale ti po vlcích
netouží na rozdíl od panelákových ochranářů chránících přírodu od PC.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.4.2025 09:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas. Na venkově je to taky slabota. Ve volnosti jsem zatím vlka viděl jen jednou. Nažidla / Dolní Dvořiště. Už jsou to dva roky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.4.2025 09:52 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.4.2025 11:27
Už aby do přírody vypustili ty pravlky. To machajdu klepne. :D

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/pravlk-obrovsky-klon-hra-o-truny.A250408_080316_zahranicni_ert
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.4.2025 15:18 Reaguje na Petr Elias
1*
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.4.2025 17:20 Reaguje na Majka Kletečková
Vy tomu dáváte jedničku s hvězdičkou? To si přejete ty klony
a nebo ať mne klepne? Je mi vás líto, ale co se dá dělat,
protože lidé jsou různí.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

15.4.2025 16:11 Reaguje na Petr Elias
Tak to se nedočkáte. Pravlci nejsou žádní pravlci, je to klonovaný vlk: https://medium.seznam.cz/clanek/eskarina-naklonovani-pravlci-jsou-jen-falesnou-senzaci-vyhynule-druhy-ozivit-nelze-shoduji-se-vedci-138392
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.4.2025 16:24 Reaguje na Marcela Jezberová
Klonovaný vlk bude vždy jen "obyčejný" vlk o. Zatím to jsou vlčata, uvidíme za rok, co z nich vyroste. Do vajíčka lze vložit gen pro velikost (podobně jako pro délku srsti - viz nedávno myši s mamutí(?) srstí. Klonovaná byla ovce Dolly, u toho vlka se jedná pravděpodobně o genetické úpravy DNA. To je minimálně o řád náročnější zákrok.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.4.2025 20:07 Reaguje na Karel Zvářal
Pratur je také jen klonovaný tur, který má vypadat jako tur kdysi. Ale je to eko/bio a jsou na to dotace.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.4.2025 20:40 Reaguje na Michal Ukropec
Ten "pratur" je zpětně (podle předlohy/obrazu) vyšlechtěný turovitý za použití primigenních plemen, které se mu nejvíce podobají. Klon je vytvoření geneticky (i habitatově) identického tvora, de facto (laboratorní) nepohlavní rozmožování (dělením). Humanitně vzdělaní novináři si nedělají problém se záměnnou odborných pojmů, i obyčejnému čtenáři je šumák, jestli gmo, klon nebo kříženec. Např plemena psa jsou geneticky všechno "vlci", ale habitusem bývají značně odlišní. Takový chrt je jezečík na vysoké noze.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

15.4.2025 23:31 Reaguje na Karel Zvářal
A jezečík s nohama do V je jezevčík.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.4.2025 08:52 Reaguje na Peter Sládek
No to je hrozná hrubka, měl bych vrátit diplom! Zajímavé, že v těchto případech NI čtenářům nepomůže-/
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

16.4.2025 11:59 Reaguje na Karel Zvářal
Arnošt H. Ti už diplom neodejme. A do příštího kolokvia si to opravíš. Ni tak? :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.4.2025 15:38 Reaguje na Peter Sládek
Morfologie mě bavila, názvy kostí, svalů či orgánů jsou podobné jako u člověka. Když vidím chemika z Marečku, podejte..., vždy si na něho vzpomenu. Vážný, zcela ponořený do své vědy. P.S. Dnes jsem vítal vlaštovky, to bylo radosti!-)
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

16.4.2025 10:24 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, máte pravdu, není to klon, je to GMO. Vyroste z toho vlk, jen bude vypadat trochu jinak. Pravlk to nebude ani omylem, protože pravlk prostě nebyl vlk, ale jiný živočišný druh.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.4.2025 15:22 Reaguje na Marcela Jezberová
K tomu se nemohu vyjádřit, neznám karyotyp obou vlků. Vzhledem k Begmanovu pravidlo může být sibiřský nález zvětšenina našeho vlka, podobně jako je to s grizzlym, kodiakem, m.kamčatským vs náš brtník. Ta genetická blízkost tam zcela jistě je, plod mohla donosit doga, vlkodav či jiné velké plemeno psa. Plod mamuta má donosit slon indický, který je snadno ovladatelný. Chce to cca rok vydržet, potom se uvidí, jestli je to kachna, nebo oživený pravěký vlk. Ta druhá možnost je vcelku reálná.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.4.2025 15:34 Reaguje na Karel Zvářal
Podle odborného článku to je změnou jen části genů v DNA, takže pouze fyzicky připomíná, nicméně nejde o příslušný genotyp, takže vypěstována vlastně "chiméra". Vyřadit, či izolovat. Ta agentura, co se tím zabývá, žel sbírá popularitu na vlně, která běží. Zcela jistě to bude dosti nevyrovnaná povaha pro styk s chovatelem. Osobně zásahy do DNA čehokoliv odmítám. Z hlediska opatrnosti. <rl>
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.4.2025 15:45 Reaguje na rýpal lesní
Je to smečkový/společenský tvor, pokud s ním bude chovatel od začátku, větší problém nevidím. Podobně se domestikoval vlk-pes a každé jiné zvíře. Při GMO je to vždy vložení části genu odjinud, nedovoluji si postup vědců komentovat. Za rok se uvidí...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.4.2025 15:54 Reaguje na Karel Zvářal
Tam je rozhdující vložit (správný) gen pro velikost, jinak je to "vlk jako vlk". Neplatné/"zkušební" pokusy se nezvěřejňují, ven to jde, až když se něco rýsuje...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

19.4.2025 11:15 Reaguje na Karel Zvářal
Připomněl jste mi dávný článek, ještě ze socialismu, že nějaký výzkumník v SSSR, v kterési tamní výzkumné stanici, se snaží domestikovat lišky. Z vrhů vybíral ta nejklidnější mláďata, která dále mezi sebou křížil. Taková by se v přírodě nemnožila, ale v lidské péči jejich povahy měnil. Závěr jsem se dočetl až po Velké Sametové, že jeho práci úspěšně dokončili už jiní. Asi po 50 generacích získali zvířata, která se chovala úplně jako psi - byla klidná, nekousavá, přítulná, dokonce se snad i pokoušela jakoby štěkat. Už naprosto vhodná i pro chov v rodině. Jen ty jejich pachové žlázy vadily.
Líbila by se vám taková pěkná lištička na gauči?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.4.2025 20:20 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Viděl jsem dokument o tom projektu, názorná šlechtitelská práce. Kdyby ji zmenšili do velikosti l.polární, beru všemi deseti. A co vídám občas u chovatelů u nás, dá se z liščete odchovat docela dobrý mazel, ale na výcvik jako u psa to asi nebude.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.4.2025 17:14 Reaguje na Petr Elias
Klonování v rukou idiotů je nebezpečné a je možné, že se nakonec
najde blázen, který bude klony tvorů šířit v přírodě. Mi už to je
celkem fuk, ale kdo se na to těší, tak by měl být léčen!
Odpovědět
PE

Petr Elias

16.4.2025 08:21 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

19.4.2025 11:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Prozatím všechny ty klony byly v přírodě neúspěšné, protože vyžadovaly úpravu životních podmínek.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

16.4.2025 08:46 Reaguje na Petr Elias
To není hra o trůny. To je hra o peníze. Někdo tyto pseudovědecké aktivity musí zaplatit, aby se všichni ti vědci, touto činností dlouhodobě uživili. Pak jim, z jejich zabezpečené laboratoře, pár jedinců „omylem“ uteče, a za pár let, bude zase problém. Asi jako u kříženců včely medonosné se včelou africkou...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

19.4.2025 11:18 Reaguje na Tonda Selektoda
Ale to nebyly klony, to byli kříženci, kteří skutečně mohou být úspěšnější než byli rodiče.
Ale jak jsem se dočetl, američtí včelaři si na ty křížence už zvykli a úspěšně využívají jejich vysoké výkonnosti při tvorbě medu.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.4.2025 15:28 Reaguje na Petr Elias
:-D
Odpovědět
Zejména Zájmena

Zejména Zájmena

16.4.2025 15:28
S vlkem až tak problém nemám, ale hlavně nechci u nás medvědy. To aby se člověk bál chodit do lesa jinak než s pistolí u pasu a ani tak to není jisté, že se ubráníte. A děti a invalidní lidi, kteří nemohou mít pistoli, tak už by do lesa nesměli.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.4.2025 17:07 Reaguje na Zejména Zájmena
Příteli,já vlky a vlčí křížence choval.Můžeme se pokakat,kdYž nám vraždí tchoř,jestřáb nebo toulaví psi domácí zvířata.Naši předkové nebyli hloupější,měli více znalostí.
Odpovědět
Vladimír Kožíšek

Vladimír Kožíšek

18.4.2025 22:21
No to je "výborný." Chudáci místní chovatelé ovcí.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist