Vodíkový vlak ve středu skončí předváděcí jízdy Českem, najezdí kolem 2400 km
Vlak Coradia iLint ve zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi testovali v roce 2017. "Za těch pět let se vodík jako alternativní palivo posunul z roviny testování do reálného provozního módu a jsme přesvědčeni, že za dalších přibližně pět až sedm let by mohlo být reálné vodíková vozidla potkat i na naší nebo slovenské infrastruktuře," řekl předseda představenstva a generální ředitel VUZ Martin Bělčík.
Coradia iLint je první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využíván hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace. Vodíkový vlak dosáhne maximální rychlosti 140 kilometrů v hodině, má větší tažnou sílu, proto je vhodnější pro převoz těžkých nákladů a zároveň se i rozjíždí rychleji, uvedli zástupci firmy Alstom.
Vodík pro plnění vlaku na předváděcí jízdy dodávala společnost Air Products z rafinerie v Litvínově. Z bateriového vozu se 4500 metry krychlovými vodíku se přepouštěl přes mobilní čerpací stanici s využitím tlaku. Podle firmy je čerpání vodíku rychlé a zvládne ho běžně proškolená obsluha. Vodík je ve formě plynu uložen v zásobnících na střeše vlaku.
V Česku zatím kapacity na výrobu většího množství vodíku chybí, řekl ředitel nových technologií pro střední Evropu Air Products Vlastimil Pavlíček. V případě nasazení vodíkových vlaků do reálného provozu by se podle něj využívaly pevné čerpací stanice, zapotřebí by byly i dostatečné skladovací kapacity. Místo plynného vodíku by se pak používal kapalný vodík, který je efektivnější.
Od roku 2018 jezdí vodíkové vlaky od Alstomu v několika evropských zemích, najezdily zhruba 200 000 kilometrů, z toho 180 000 v Německu. Podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, které nejsou elektrifikovány. S nasazením vodíku počítají i České dráhy, jak je uvedeno v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda. Vodíkové vlaky by podle něj měly od roku 2030 nahradit některé dieselové vlaky, zejména na tratích, které nejsou elektrifikovány. Do té doby je možné vybudovat pro vodíkové vlaky potřebnou infrastrukturu.
Air Products je nadnárodní společnost zabývající se výrobou průmyslových plynů, která na trhu působí 80 let. Společnost se zaměřuje na zajištění energií, udržitelný rozvoj a rozvíjející se trhy. Dodává technické plyny, související vybavení a odborné aplikační poradenství desítkám průmyslových odvětví, od rafinérií, chemického a strojírenského průmyslu přes výrobu elektrotechniky, zpracovatelský průmysl až po potravinářství. Technologie společnosti se ročně využívají při více než 1,5 milionu tankování vodíku ve 20 zemích.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Emil Novák
24.5.2022 07:12 Reaguje naMě zajímala ještě uhlíková stopa vlaku na ten vodík z rafinérie. Šedý vodík má uhlíkovou stopu 10 kg CO2 na kg vodíku, tj. 1880 kg CO2 na plnou nádrž, v článku se uvádí těch 188 kg vodíku jako ekvivalent 624 litrů nafty s uhlíkovou stopou 2,7 kg CO2 na litr, tj. dieselový vlak by vypustil na stejné trase 1685 kg CO2. Nepočítám uhlíkovou stopu té mobilní vodíkové čerpací stanice, která taky nebude malá. Tak nezbývá jen doufat, že nebudou vodíkové vlaky bezhlavě protlačovány pod záminkou ochrany klimatu s tím, že zdroje zeleného vodíku budou "brzy" následovat a "dočasně" budou vlaky jezdit na šedý vodík. Případně se zase nevymyslí nějaké certifikáty, které přelakují šedou na zelenou. Nebylo by to poprvé.
Toho, že se všechno zhorší, jen aby se mohl použít buzzword "vodík" se ale obávám taky :-)
Jirka Černý
24.5.2022 19:30 Reaguje na Emil NovákKatka Pazderů
24.5.2022 19:14Emil Novák
24.5.2022 19:35 Reaguje na Katka PazderůBřetislav Machaček
25.5.2022 10:52Dnes vidíme problémy "revolučních" dopravních firem, které se vrhly na
pohon vozidel zemním plynem a nyní litují sešrotovaných nafťáků. Co ty
ekoautobusy na plyn čeká? Bude to žádost o nové dotace na provoz a nebo
prodej do zemí, kde mají plyn levnější? Za kolik a z čeho bude ten vodík
je třeba řešit s předstihem před zavedením vozidel na vodík. Totéž je u
elektrovozítek, kde nikdo neřeší z čeho se elektřina vyrábí v době
nabíjení vozidla. Většina majitelů jezdí ve dne a nabíjí v noci z fosilu.
Co je na tom ekologického, když připočtu ztráty při přenosu, transformaci
a nabíjení a tak ta ekologie i ekonomika dostává na frak. V lok. depu jsme
měli lokomotivu předělanou na plyn. Byla x let ve zkušebním provozu
a jezdila, či ještě jezdí na posunu v Opavě, kde byl pro ni vybudován
terminál na stlačený plyn. Jinde palivo nedoplnila a tak ani jinde ani
jezdit nemohla. Budiž pilotní vozidlo, ale ekonomika je neúprosná a ta
má hlavní slovo. Diesel doplní kdokoliv a kdekoliv, ale u plynu to tak
není a u vodíku tím tuplem. Každopádně to neodsuzuji zcela, ale je lépe
vyčkat na dořešení všech "dětských nemocí" a neukvapit se nadšením nad
"ekologičností" vozidla. Já bych viděl spíše lepší využití vodíku pouze
v průmyslu, kde bude jeho výrobu kopírovat spotřeba s minimální potřebou
ho složitě a ztrátově skladovat a nahradit jim zemní plyn, kde to ale
technologie výroby umožní. Mimochodem moderní naftové motory jsou dnes
na vysoké úrovni pokud jde o zplodiny hoření a u železniční dopravy je
mimo pár neelektrifikovaných tratí jít raději cestou elektrické závislé
trakce(troleje). Ona ta spotřeba u lehkých vozidel je nízká a vlastní
nádrž, či baterie nehraje roli, ale těžké rychlíky a hlavně nákladní
vlaky by musely tahat vagón s vodíkem a nyní odebírají mix elektřiny z
trolejí. To už pochopil Křižík, když zapudil baterie a natáhl troleje.
Miroslav Zikmund
25.5.2022 12:41Výrobci kolejových vozidel TO mají dobře spočítáno. Jinak by do TOHO nešel kromě Alstomu i Stadler a Siemens a britští dopravci provozující dieselové LINTY nepřřišli s požadavkem na rekonstruci na vodíkové.