https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vodikovy-vlak-ve-stredu-skonci-predvadeci-jizdy-ceskem-najezdi-kolem-2400-km
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vodíkový vlak ve středu skončí předváděcí jízdy Českem, najezdí kolem 2400 km

24.5.2022 00:59 | CERHENICE (ČTK)
Od roku 2018 jezdí vodíkové vlaky od Alstomu v několika evropských zemích, najezdily zhruba 200 000 kilometrů, z toho 180 000 v Německu.
Od roku 2018 jezdí vodíkové vlaky od Alstomu v několika evropských zemích, najezdily zhruba 200 000 kilometrů, z toho 180 000 v Německu.
Vodíkový vlak pro osobní dopravu Coradia iLint od společnosti Alstom spotřebuje na 1000 kilometrů zhruba 250 kilogramů vodíku. Ve středu skončí v Ústí nad Labem jeho předváděcí jízdy, ve kterých od 17. května najezdí v několika českých regionech zhruba 2400 kilometrů. Vodík z mobilní vodíkové čerpací stanice pro něj dodávala společnost Air Products.
 

Vlak Coradia iLint ve zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi testovali v roce 2017. "Za těch pět let se vodík jako alternativní palivo posunul z roviny testování do reálného provozního módu a jsme přesvědčeni, že za dalších přibližně pět až sedm let by mohlo být reálné vodíková vozidla potkat i na naší nebo slovenské infrastruktuře," řekl předseda představenstva a generální ředitel VUZ Martin Bělčík.

Coradia iLint je první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využíván hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace. Vodíkový vlak dosáhne maximální rychlosti 140 kilometrů v hodině, má větší tažnou sílu, proto je vhodnější pro převoz těžkých nákladů a zároveň se i rozjíždí rychleji, uvedli zástupci firmy Alstom.

Vodík pro plnění vlaku na předváděcí jízdy dodávala společnost Air Products z rafinerie v Litvínově. Z bateriového vozu se 4500 metry krychlovými vodíku se přepouštěl přes mobilní čerpací stanici s využitím tlaku. Podle firmy je čerpání vodíku rychlé a zvládne ho běžně proškolená obsluha. Vodík je ve formě plynu uložen v zásobnících na střeše vlaku.

V Česku zatím kapacity na výrobu většího množství vodíku chybí, řekl ředitel nových technologií pro střední Evropu Air Products Vlastimil Pavlíček. V případě nasazení vodíkových vlaků do reálného provozu by se podle něj využívaly pevné čerpací stanice, zapotřebí by byly i dostatečné skladovací kapacity. Místo plynného vodíku by se pak používal kapalný vodík, který je efektivnější.

Od roku 2018 jezdí vodíkové vlaky od Alstomu v několika evropských zemích, najezdily zhruba 200 000 kilometrů, z toho 180 000 v Německu. Podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, které nejsou elektrifikovány. S nasazením vodíku počítají i České dráhy, jak je uvedeno v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda. Vodíkové vlaky by podle něj měly od roku 2030 nahradit některé dieselové vlaky, zejména na tratích, které nejsou elektrifikovány. Do té doby je možné vybudovat pro vodíkové vlaky potřebnou infrastrukturu.

Air Products je nadnárodní společnost zabývající se výrobou průmyslových plynů, která na trhu působí 80 let. Společnost se zaměřuje na zajištění energií, udržitelný rozvoj a rozvíjející se trhy. Dodává technické plyny, související vybavení a odborné aplikační poradenství desítkám průmyslových odvětví, od rafinérií, chemického a strojírenského průmyslu přes výrobu elektrotechniky, zpracovatelský průmysl až po potravinářství. Technologie společnosti se ročně využívají při více než 1,5 milionu tankování vodíku ve 20 zemích.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

24.5.2022 01:39
Nějak se mi nezdálo těch 250 kg vodíku na 1000 km, tak jsem hledal nějaký datasheet a lautr nic. Nebyl jste někdo úspěšnější?
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.5.2022 07:12 Reaguje na
Tady píšou, že vlak má nádrže na 188 kg vodíku a ujede na ně 600 až 800 km podle zatížení a počtu zastávek, takže do udávaného rozmezí se vejde: https://www.railvolution.net/news/fuel-cell-coradia-ilint-on-test
Mě zajímala ještě uhlíková stopa vlaku na ten vodík z rafinérie. Šedý vodík má uhlíkovou stopu 10 kg CO2 na kg vodíku, tj. 1880 kg CO2 na plnou nádrž, v článku se uvádí těch 188 kg vodíku jako ekvivalent 624 litrů nafty s uhlíkovou stopou 2,7 kg CO2 na litr, tj. dieselový vlak by vypustil na stejné trase 1685 kg CO2. Nepočítám uhlíkovou stopu té mobilní vodíkové čerpací stanice, která taky nebude malá. Tak nezbývá jen doufat, že nebudou vodíkové vlaky bezhlavě protlačovány pod záminkou ochrany klimatu s tím, že zdroje zeleného vodíku budou "brzy" následovat a "dočasně" budou vlaky jezdit na šedý vodík. Případně se zase nevymyslí nějaké certifikáty, které přelakují šedou na zelenou. Nebylo by to poprvé.
Odpovědět
ig

24.5.2022 10:15 Reaguje na Emil Novák
Dík. Tak to ta spotřeba vychází slušně, čekal jsem víc.
Toho, že se všechno zhorší, jen aby se mohl použít buzzword "vodík" se ale obávám taky :-)
Odpovědět

Jirka Černý

24.5.2022 19:30 Reaguje na Emil Novák
Takže nakonec starý dobrý Sergej s naftovým dvoutaktem nevyzní tak nejhůř.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

24.5.2022 19:14
Tak to je skvělá zpráva. A kdyby se vodík vyráběl elektrolýzou vody z OZE, třeba z vodních elektráren, tak by to byl skvělý příspěvek ke snížení našich emisí fosilního uhlíku.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.5.2022 19:35 Reaguje na Katka Pazderů
Kdyby se vodík vyráběl elektrolýzou vody z vodních elektráren, tak by elektřina neefektivně spotřebovaná na jeho výrobu chyběla při daleko efektivnější stávající spotřebě a musela by se nahradit výrobou elektřiny z jiného, nejpravděpodobněji fosilního zdroje, takže celková bilance by byla negativní.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.5.2022 10:52
Jsou projekty, které vypadají ekologické, ale nejsou. Jsou projekty, které vypadají výhodné ekonomicky, ale nejsou a proč? Protože předběhly praktické užití a fungují pouze díky dotacím. Pokud je to cesta k dalšímu výzkumu, tak budiž, ale pokud chce někdo ekonomiku provozu krýt z dotací, tak postavit ekonomiku na dotacích je zhovadilost lobbistů za svůj produkt.
Dnes vidíme problémy "revolučních" dopravních firem, které se vrhly na
pohon vozidel zemním plynem a nyní litují sešrotovaných nafťáků. Co ty
ekoautobusy na plyn čeká? Bude to žádost o nové dotace na provoz a nebo
prodej do zemí, kde mají plyn levnější? Za kolik a z čeho bude ten vodík
je třeba řešit s předstihem před zavedením vozidel na vodík. Totéž je u
elektrovozítek, kde nikdo neřeší z čeho se elektřina vyrábí v době
nabíjení vozidla. Většina majitelů jezdí ve dne a nabíjí v noci z fosilu.
Co je na tom ekologického, když připočtu ztráty při přenosu, transformaci
a nabíjení a tak ta ekologie i ekonomika dostává na frak. V lok. depu jsme
měli lokomotivu předělanou na plyn. Byla x let ve zkušebním provozu
a jezdila, či ještě jezdí na posunu v Opavě, kde byl pro ni vybudován
terminál na stlačený plyn. Jinde palivo nedoplnila a tak ani jinde ani
jezdit nemohla. Budiž pilotní vozidlo, ale ekonomika je neúprosná a ta
má hlavní slovo. Diesel doplní kdokoliv a kdekoliv, ale u plynu to tak
není a u vodíku tím tuplem. Každopádně to neodsuzuji zcela, ale je lépe
vyčkat na dořešení všech "dětských nemocí" a neukvapit se nadšením nad
"ekologičností" vozidla. Já bych viděl spíše lepší využití vodíku pouze
v průmyslu, kde bude jeho výrobu kopírovat spotřeba s minimální potřebou
ho složitě a ztrátově skladovat a nahradit jim zemní plyn, kde to ale
technologie výroby umožní. Mimochodem moderní naftové motory jsou dnes
na vysoké úrovni pokud jde o zplodiny hoření a u železniční dopravy je
mimo pár neelektrifikovaných tratí jít raději cestou elektrické závislé
trakce(troleje). Ona ta spotřeba u lehkých vozidel je nízká a vlastní
nádrž, či baterie nehraje roli, ale těžké rychlíky a hlavně nákladní
vlaky by musely tahat vagón s vodíkem a nyní odebírají mix elektřiny z
trolejí. To už pochopil Křižík, když zapudil baterie a natáhl troleje.
Odpovědět
MZ

Miroslav Zikmund

25.5.2022 12:41
V řadě technologických procesů je vodík odpadním produktem ... Tudíž pro "producent" musí rešit likvidaci, např. spalováním nebo vypouštěním do ovzduší. Takhle "odpad" prodá, byť třeba jen se zizkem 1 Kč za nějakou jednotku objemu ...
Výrobci kolejových vozidel TO mají dobře spočítáno. Jinak by do TOHO nešel kromě Alstomu i Stadler a Siemens a britští dopravci provozující dieselové LINTY nepřřišli s požadavkem na rekonstruci na vodíkové.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist